Motor slaat soms af.......

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Motor soms slaat af.......

Post by Sjak Brak »

FEULFORALL wrote:Die 38v komt niet uit je module(ecu) zoals sjak zegt
Correct, ik was ff abuis met CD-ontsteking (zoals Crane-6, MSD e.d.), die ook de + aan de bobine geeft :oops:
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Stargazer
Posts: 690
Joined: 30 Aug 2011, 00:43

Re: Motor soms slaat af.......

Post by Stargazer »

Duidelijk guys, er zit iets goed fout. Ik ga er komende week 's rustig voor zitten en meten.
Heb meen ik nog wat van de weerstanden en ECU's zien liggen in de spare parts doos.
Misschien al eerder een probleem geweest..
The Earth has provided the means to burn it down
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Motor soms slaat af.......

Post by BigBlockMopar »

Die 38v kan misschien ook 'lekstroom' zijn die je multimeter oppakt van de nabije hoofdbobine-kabel.
Stargazer
Posts: 690
Joined: 30 Aug 2011, 00:43

Re: Motor soms slaat af.......

Post by Stargazer »

Ok...
The Earth has provided the means to burn it down
Stargazer
Posts: 690
Joined: 30 Aug 2011, 00:43

Re: Motor soms slaat af.......

Post by Stargazer »

Ik zit wat door de originele stroomschema's te neuzen, maar kan de ECU niet vinden. Is dat een onderdeel wat later is ingebouwd?
The Earth has provided the means to burn it down
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Motor soms slaat af.......

Post by Dickdale »

Stargazer wrote:Ik zit wat door de originele stroomschema's te neuzen, maar kan de ECU niet vinden. Is dat een onderdeel wat later is ingebouwd?
yep... :happy:
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
FEULFORALL
Posts: 499
Joined: 14 Sep 2007, 18:14

Re: Motor soms slaat af.......

Post by FEULFORALL »

volgens mij !!!?
http://www.4secondsflat.com/ecuwiringdiagram.html


Die 38v is interssanter...

als er op je ecu ook 38v staat komt dit vanuit je contactslot wat niet kan...
38v kun je alleen uit je dynamo krijgen en niet uit je accu.

vanuitgaande dat je regelaar defect is, komt er op de hele wagen 38v te staan ,met alle gevolgen die je kunt bedenken(lampen dashboard onsteking radio)

als dit zo is is het mogelijk dat je lamjes kapot springen,bobine opblaast,ecu defect,weerstand verbrand!!??
controleer de spanning op de accu met draaiende motor.....is dit 38v dan weet je het meteen.....

Schema is simpel
1969 dodge coronet R/T
Stargazer
Posts: 690
Joined: 30 Aug 2011, 00:43

Re: Motor soms slaat af.......

Post by Stargazer »

Thanks voor dat schemaatje Tim.
Ga ik mee aan de slag.

Zal alles nameten. De accu heb ik gisteren gemeten met draaiende motor, daar staat geen 38V op. Gewoon rond de 12/14V.
Zal morgen op alle plekken gaan meten en noteren. Results laat ik weten.

Heb nog wat op US Mopar forums gezocht naar het abrubt stoppen van de motor.
Daar komt de bulkhead connector vaak uit de bus als boosdoener.

Heb ondanks alle vreemde Voltage waarden het idee dat de bulkheadconnector bij mij ook de boosdoener is. Na proffesorisch even cleanen gisteren, is de motor niet meer gestopt. En ben ik thuis gekomen.
En als ik de bulkhead connector nu los trek hoor je de "klik's, en stopt de motor..

Morgen vrije dag van werk, dus Mopar dag ;)
The Earth has provided the means to burn it down
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: Motor soms slaat af.......

Post by Bean Bandit »

Bij een CD ontsteking staat er op de bobine een flink hoge spanning (kan een paar honderd volt zijn).
Maar hoe is dit bij een normale ECU? 12 volt of hoger? ik weet het eigenlijk niet, nooit gemeten.
Ik denk in eerste instantie 12 volt. Ik zag laatst het elektronische schema van een ECU en daar zitten geen spannings verhogende onderdelen in.

Succes iig.
Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
Stargazer
Posts: 690
Joined: 30 Aug 2011, 00:43

Re: Motor soms slaat af.......

Post by Stargazer »

Ok,

eerst de bulkhead connectors wat opgeschuurd, contact "klemmetjes" iets klemmender gemaakt, schoon gemaakt en contactspray erop. Helaas zijn er op 2 van die bulkhead stekkers aan 1 kant de plastic "vasthoud" beugeltjes weg. Dus voor de zekerheid maar even met een tieribje vast gezet.

Motor gestart, liep loopy door koude motor. Maar sloeg niet af.

Gemeten waarden;

accu=12.1V (ook op Voltmeter in dash)
dynamo=varieert van 20 tot 32V
Bulkhead connector blauwe draad ("run wire") =11,4V
Bulkhead connector bruine draad ("start wire") =0V
Weerstand (ingangzijde met de bruine en blauwe draad vanaf de bulkhead)=12,8V
Weerstand (uitgangzijde) =6,8V
Bobine pool (blauwe draad) =11,8V
Bobine pool (paarse draad en zwart/gele draad) =0V (en soms kortstondig piekje 15V)

Op die hoge spanning bij de dynamo na lijkt de rest nu geen vreemde waarden te geven. Toch?!
The Earth has provided the means to burn it down
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Motor soms slaat af.......

Post by Sjak Brak »

Stargazer wrote: dynamo=varieert van 20 tot 32V
Zit er een vrachtwagen-dynamo (24V) in je wagen :?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Stargazer
Posts: 690
Joined: 30 Aug 2011, 00:43

Re: Motor soms slaat af.......

Post by Stargazer »

Ja daar lijkt het wel op Sjak :D

MAAR, laat ik beginnen me te verontschuldigen aan jullie.

Nu net weer gemeten en ik kwam op andere waarden uit zonder iets aan de auto te hebben veranderd?!

Wat blijkt, je kan de multimeter op 20 of 200 zetten, en dan meet je op beide standen 12V op de accu.
Als ik dan m'n eerste meting doe op de accu zelf en 12V zie, dan staat de multimeter goed, dacht ik.
Zowel op 20 of 200 geeft hij 12V aan op de accu polen.
Echter, op de stand 200 meet ik elders dus al die vreemde te hoge Voltage waarden :oops:
Staat de multimeter op 20, dan meet ik op alle punten waardes van 12/14V................
Misschien toch maar 's die handleiding gaan lezen.

Kortom, hopelijk was deze storing een storm in een glas water.
Maar voor what it's worth, ik ben dankzij jullie weer een stukje wijzer!

Vanavond of morgen weer 's een stuk rijden. Kijken wat 'tie doet.
The Earth has provided the means to burn it down
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Motor soms slaat af.......

Post by Sjak Brak »

Stargazer wrote: Misschien toch maar 's die handleiding gaan lezen.
En leen ff een andere multimeter.

Is niks om je voor te schamen, heb zelf ook wel eens rare dingen gemeten, bleek achteraf meting onjuist uitgevoerd of multimeter kroket. Daarom bij rare waardes kijken of je die ook meet met andere meter.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Stargazer
Posts: 690
Joined: 30 Aug 2011, 00:43

Re: Motor soms slaat af.......

Post by Stargazer »

Ja goeie tip, dan weet ik het zeker.
The Earth has provided the means to burn it down
Stargazer
Posts: 690
Joined: 30 Aug 2011, 00:43

Re: Motor soms slaat af.......

Post by Stargazer »

Ok, net een half uurtje gereden zonder probleem.
Daarbij gezorgd dat de auto allerlei "bewegingen" maakte om eventuele slechte contacten te beproeven.
Na aankomst opnieuw gemeten (nu goed), en alle waarden zijn ok.

Lijkt erop dat de "Run" draad in de bulkhead connector de boosdoener was.

Hartelijk dank voor de input guys!
The Earth has provided the means to burn it down
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: Motor soms slaat af.......

Post by Bean Bandit »

#1 als je bij lopende motor 12 Volt meet op de accupolen. Dan wordt 'ie niet geladen.

#2 die standen op de multimeter is eigenlijk alleen een verplaatsing van de komma.
12 Volt op de '20' stand is 12,x Volt (wellicht met meer decimalen achter de komma)
12 Volt op de '200' stand geeft 12 Volt

Ik zou een andere multimeter kopen en deze weg tyfen...
Koop er een waar je maar 1 stand hebt. Waar de multimeter dus zelf de komma verplaatst.
Dus gewoon een standje wissel- en een standje gelijkspanning. Wellicht dat de huidige modellen wel automatisch kunnen omschakelen tussen wissel en gelijkspanning?

Groeten, Remco
Last edited by Bean Bandit on 28 Apr 2013, 12:21, edited 1 time in total.
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
Stargazer
Posts: 690
Joined: 30 Aug 2011, 00:43

Re: Motor soms slaat af.......

Post by Stargazer »

Duidelijk Remco, tijd voor een goeie multimeter!
Thanks.
The Earth has provided the means to burn it down
Stargazer
Posts: 690
Joined: 30 Aug 2011, 00:43

Re: Motor soms slaat af.......

Post by Stargazer »

Ok Part II,

Gisteren en nu net is de motor toch weer afgeslagen tijdens een rit.
Langs de weg meteen gemeten, er komt spanning tot aan de bobine (Mallorybox).
De kabel van die bobine naar de verdeler lijkt prima.

Kan ik die Mallory box (zonder verdere aanpassingen) eenvoudig vervangen door zo'n ronde bobine zoals eerder voorgesteld?

Komt nog bij kijken om probleemloos een Mopar te rijden :hmmm:
The Earth has provided the means to burn it down
User avatar
FEULFORALL
Posts: 499
Joined: 14 Sep 2007, 18:14

Re: Motor soms slaat af.......

Post by FEULFORALL »

Die mallory box is niks anders dan een bobine, die kun je gewoon vv met een ronde bobine ......
1969 dodge coronet R/T
Stargazer
Posts: 690
Joined: 30 Aug 2011, 00:43

Re: Motor soms slaat af.......

Post by Stargazer »

Ok thanks Tim!
The Earth has provided the means to burn it down
Stargazer
Posts: 690
Joined: 30 Aug 2011, 00:43

Re: Motor soms slaat af.......

Post by Stargazer »

Gvd Gvd... :boos:

Nieuwe bobine geplaatst met nwe. kabel naar verdeler.
Ballast resistor had ik eerder vervangen.

Maar de motor slaat (na een paar minuten stationair) weer af..........
Op de bobine pluspool meet ik meteen daarna zo'n 10V.

Wat zie ik over het hoofd jongens?
Verdelerkap ziet er denk ik goed uit?!
Image

Eindelijk mooi weer, ik wil RIJDEN!! :sucks:
The Earth has provided the means to burn it down
Stargazer
Posts: 690
Joined: 30 Aug 2011, 00:43

Re: Motor slaat soms af.......

Post by Stargazer »

Gezien de gemeten spanning op de bobine tijdens het probleem, heeft het dan zin de ECU te vervangen?
Die lijkt dan toch z'n werk te doen nietwaar?
Ik heb eventueel nog 2 nieuwe ECU's liggen.
The Earth has provided the means to burn it down
User avatar
moparwum
Posts: 330
Joined: 29 Aug 2011, 16:15
Location: Texel

Re: Motor slaat soms af.......

Post by moparwum »

@ sterrekieker.

Ik denk een massa probleem op je ontstekings / verdeler behuizing , pakking eronder ,O ring in de boring, en geen massa op de klauw die je tijdstip fixeert , de boel verfvrij maken en nogmaals proberen . :hmmm:
Het is maar een suggestie , iedereen denkt met je mee :)
Suc6.


Wum.
Owned cars : '71 Dart Swinger , G 20 shorty 305 ( omdat er geen B 250 te koop stond )
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
Parts
Posts: 35
Joined: 16 Jan 2013, 18:35
Location: Overloon Nb

Re: Motor slaat soms af.......

Post by Parts »

er staat made in Canada op de kap dus :good:.
Verdeler hoeft geen massa te hebben is niets meer dan een opnemer (pulsenteller) die mechanisch vervroegd wordt door de onderdruk in het inlaatspruitstuk en het hoogspanningsgedeelte is de rotor plus kap en ziet er perfect schoon uit.
Ik heb al vaker gezien dat men aparte +kabels naar de ontsteking leggen omdat ze hetzelfde probleem hadden (slecht contactslot, firewall connector)
Een nadeel is dat de accu naar zo'n 2 a 3dagen leeg is maar om er zeker van te zijn dat de onsteking niet spanningsloos wordt kun je dit wel doen.
1970 Challenger 318 # matching LA build.
6.1 Hemi (komt uit een 2009 Dodge Challenger).
2010 GMC Terrain (geen Mopar ik weet het)
User avatar
mr bean
Posts: 1013
Joined: 08 Jun 2007, 13:26
Location: Grootebroek

Re: Motor slaat soms af.......

Post by mr bean »

heb je de ecu al gewisseld?heb het hele verhaal doorgelezen maar kom het zo snel niet tegen.
Deze klacht lijkt heel erg op een defecte ecu.
Moparloos druk zoekende naar 4 speed Mopar...
Post Reply