Correct, ik was ff abuis met CD-ontsteking (zoals Crane-6, MSD e.d.), die ook de + aan de bobine geeftFEULFORALL wrote:Die 38v komt niet uit je module(ecu) zoals sjak zegt
Motor slaat soms af.......
Re: Motor soms slaat af.......
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Re: Motor soms slaat af.......
Duidelijk guys, er zit iets goed fout. Ik ga er komende week 's rustig voor zitten en meten.
Heb meen ik nog wat van de weerstanden en ECU's zien liggen in de spare parts doos.
Misschien al eerder een probleem geweest..
Heb meen ik nog wat van de weerstanden en ECU's zien liggen in de spare parts doos.
Misschien al eerder een probleem geweest..
The Earth has provided the means to burn it down
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: Motor soms slaat af.......
Die 38v kan misschien ook 'lekstroom' zijn die je multimeter oppakt van de nabije hoofdbobine-kabel.
Re: Motor soms slaat af.......
Ik zit wat door de originele stroomschema's te neuzen, maar kan de ECU niet vinden. Is dat een onderdeel wat later is ingebouwd?
The Earth has provided the means to burn it down
Re: Motor soms slaat af.......
yep...Stargazer wrote:Ik zit wat door de originele stroomschema's te neuzen, maar kan de ECU niet vinden. Is dat een onderdeel wat later is ingebouwd?
- FEULFORALL
- Posts: 499
- Joined: 14 Sep 2007, 18:14
Re: Motor soms slaat af.......
volgens mij !!!?
http://www.4secondsflat.com/ecuwiringdiagram.html
Die 38v is interssanter...
als er op je ecu ook 38v staat komt dit vanuit je contactslot wat niet kan...
38v kun je alleen uit je dynamo krijgen en niet uit je accu.
vanuitgaande dat je regelaar defect is, komt er op de hele wagen 38v te staan ,met alle gevolgen die je kunt bedenken(lampen dashboard onsteking radio)
als dit zo is is het mogelijk dat je lamjes kapot springen,bobine opblaast,ecu defect,weerstand verbrand!!??
controleer de spanning op de accu met draaiende motor.....is dit 38v dan weet je het meteen.....
Schema is simpel
http://www.4secondsflat.com/ecuwiringdiagram.html
Die 38v is interssanter...
als er op je ecu ook 38v staat komt dit vanuit je contactslot wat niet kan...
38v kun je alleen uit je dynamo krijgen en niet uit je accu.
vanuitgaande dat je regelaar defect is, komt er op de hele wagen 38v te staan ,met alle gevolgen die je kunt bedenken(lampen dashboard onsteking radio)
als dit zo is is het mogelijk dat je lamjes kapot springen,bobine opblaast,ecu defect,weerstand verbrand!!??
controleer de spanning op de accu met draaiende motor.....is dit 38v dan weet je het meteen.....
Schema is simpel
1969 dodge coronet R/T
Re: Motor soms slaat af.......
Thanks voor dat schemaatje Tim.
Ga ik mee aan de slag.
Zal alles nameten. De accu heb ik gisteren gemeten met draaiende motor, daar staat geen 38V op. Gewoon rond de 12/14V.
Zal morgen op alle plekken gaan meten en noteren. Results laat ik weten.
Heb nog wat op US Mopar forums gezocht naar het abrubt stoppen van de motor.
Daar komt de bulkhead connector vaak uit de bus als boosdoener.
Heb ondanks alle vreemde Voltage waarden het idee dat de bulkheadconnector bij mij ook de boosdoener is. Na proffesorisch even cleanen gisteren, is de motor niet meer gestopt. En ben ik thuis gekomen.
En als ik de bulkhead connector nu los trek hoor je de "klik's, en stopt de motor..
Morgen vrije dag van werk, dus Mopar dag
Ga ik mee aan de slag.
Zal alles nameten. De accu heb ik gisteren gemeten met draaiende motor, daar staat geen 38V op. Gewoon rond de 12/14V.
Zal morgen op alle plekken gaan meten en noteren. Results laat ik weten.
Heb nog wat op US Mopar forums gezocht naar het abrubt stoppen van de motor.
Daar komt de bulkhead connector vaak uit de bus als boosdoener.
Heb ondanks alle vreemde Voltage waarden het idee dat de bulkheadconnector bij mij ook de boosdoener is. Na proffesorisch even cleanen gisteren, is de motor niet meer gestopt. En ben ik thuis gekomen.
En als ik de bulkhead connector nu los trek hoor je de "klik's, en stopt de motor..
Morgen vrije dag van werk, dus Mopar dag
The Earth has provided the means to burn it down
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: Motor soms slaat af.......
Bij een CD ontsteking staat er op de bobine een flink hoge spanning (kan een paar honderd volt zijn).
Maar hoe is dit bij een normale ECU? 12 volt of hoger? ik weet het eigenlijk niet, nooit gemeten.
Ik denk in eerste instantie 12 volt. Ik zag laatst het elektronische schema van een ECU en daar zitten geen spannings verhogende onderdelen in.
Succes iig.
Groeten, Remco
Maar hoe is dit bij een normale ECU? 12 volt of hoger? ik weet het eigenlijk niet, nooit gemeten.
Ik denk in eerste instantie 12 volt. Ik zag laatst het elektronische schema van een ECU en daar zitten geen spannings verhogende onderdelen in.
Succes iig.
Groeten, Remco
Re: Motor soms slaat af.......
Ok,
eerst de bulkhead connectors wat opgeschuurd, contact "klemmetjes" iets klemmender gemaakt, schoon gemaakt en contactspray erop. Helaas zijn er op 2 van die bulkhead stekkers aan 1 kant de plastic "vasthoud" beugeltjes weg. Dus voor de zekerheid maar even met een tieribje vast gezet.
Motor gestart, liep loopy door koude motor. Maar sloeg niet af.
Gemeten waarden;
accu=12.1V (ook op Voltmeter in dash)
dynamo=varieert van 20 tot 32V
Bulkhead connector blauwe draad ("run wire") =11,4V
Bulkhead connector bruine draad ("start wire") =0V
Weerstand (ingangzijde met de bruine en blauwe draad vanaf de bulkhead)=12,8V
Weerstand (uitgangzijde) =6,8V
Bobine pool (blauwe draad) =11,8V
Bobine pool (paarse draad en zwart/gele draad) =0V (en soms kortstondig piekje 15V)
Op die hoge spanning bij de dynamo na lijkt de rest nu geen vreemde waarden te geven. Toch?!
eerst de bulkhead connectors wat opgeschuurd, contact "klemmetjes" iets klemmender gemaakt, schoon gemaakt en contactspray erop. Helaas zijn er op 2 van die bulkhead stekkers aan 1 kant de plastic "vasthoud" beugeltjes weg. Dus voor de zekerheid maar even met een tieribje vast gezet.
Motor gestart, liep loopy door koude motor. Maar sloeg niet af.
Gemeten waarden;
accu=12.1V (ook op Voltmeter in dash)
dynamo=varieert van 20 tot 32V
Bulkhead connector blauwe draad ("run wire") =11,4V
Bulkhead connector bruine draad ("start wire") =0V
Weerstand (ingangzijde met de bruine en blauwe draad vanaf de bulkhead)=12,8V
Weerstand (uitgangzijde) =6,8V
Bobine pool (blauwe draad) =11,8V
Bobine pool (paarse draad en zwart/gele draad) =0V (en soms kortstondig piekje 15V)
Op die hoge spanning bij de dynamo na lijkt de rest nu geen vreemde waarden te geven. Toch?!
The Earth has provided the means to burn it down
Re: Motor soms slaat af.......
Zit er een vrachtwagen-dynamo (24V) in je wagenStargazer wrote: dynamo=varieert van 20 tot 32V
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Re: Motor soms slaat af.......
Ja daar lijkt het wel op Sjak
MAAR, laat ik beginnen me te verontschuldigen aan jullie.
Nu net weer gemeten en ik kwam op andere waarden uit zonder iets aan de auto te hebben veranderd?!
Wat blijkt, je kan de multimeter op 20 of 200 zetten, en dan meet je op beide standen 12V op de accu.
Als ik dan m'n eerste meting doe op de accu zelf en 12V zie, dan staat de multimeter goed, dacht ik.
Zowel op 20 of 200 geeft hij 12V aan op de accu polen.
Echter, op de stand 200 meet ik elders dus al die vreemde te hoge Voltage waarden
Staat de multimeter op 20, dan meet ik op alle punten waardes van 12/14V................
Misschien toch maar 's die handleiding gaan lezen.
Kortom, hopelijk was deze storing een storm in een glas water.
Maar voor what it's worth, ik ben dankzij jullie weer een stukje wijzer!
Vanavond of morgen weer 's een stuk rijden. Kijken wat 'tie doet.
MAAR, laat ik beginnen me te verontschuldigen aan jullie.
Nu net weer gemeten en ik kwam op andere waarden uit zonder iets aan de auto te hebben veranderd?!
Wat blijkt, je kan de multimeter op 20 of 200 zetten, en dan meet je op beide standen 12V op de accu.
Als ik dan m'n eerste meting doe op de accu zelf en 12V zie, dan staat de multimeter goed, dacht ik.
Zowel op 20 of 200 geeft hij 12V aan op de accu polen.
Echter, op de stand 200 meet ik elders dus al die vreemde te hoge Voltage waarden
Staat de multimeter op 20, dan meet ik op alle punten waardes van 12/14V................
Misschien toch maar 's die handleiding gaan lezen.
Kortom, hopelijk was deze storing een storm in een glas water.
Maar voor what it's worth, ik ben dankzij jullie weer een stukje wijzer!
Vanavond of morgen weer 's een stuk rijden. Kijken wat 'tie doet.
The Earth has provided the means to burn it down
Re: Motor soms slaat af.......
En leen ff een andere multimeter.Stargazer wrote: Misschien toch maar 's die handleiding gaan lezen.
Is niks om je voor te schamen, heb zelf ook wel eens rare dingen gemeten, bleek achteraf meting onjuist uitgevoerd of multimeter kroket. Daarom bij rare waardes kijken of je die ook meet met andere meter.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Re: Motor soms slaat af.......
Ja goeie tip, dan weet ik het zeker.
The Earth has provided the means to burn it down
Re: Motor soms slaat af.......
Ok, net een half uurtje gereden zonder probleem.
Daarbij gezorgd dat de auto allerlei "bewegingen" maakte om eventuele slechte contacten te beproeven.
Na aankomst opnieuw gemeten (nu goed), en alle waarden zijn ok.
Lijkt erop dat de "Run" draad in de bulkhead connector de boosdoener was.
Hartelijk dank voor de input guys!
Daarbij gezorgd dat de auto allerlei "bewegingen" maakte om eventuele slechte contacten te beproeven.
Na aankomst opnieuw gemeten (nu goed), en alle waarden zijn ok.
Lijkt erop dat de "Run" draad in de bulkhead connector de boosdoener was.
Hartelijk dank voor de input guys!
The Earth has provided the means to burn it down
- Bean Bandit
- Posts: 1148
- Joined: 15 Aug 2007, 12:22
- Location: 't Gooi
- Contact:
Re: Motor soms slaat af.......
#1 als je bij lopende motor 12 Volt meet op de accupolen. Dan wordt 'ie niet geladen.
#2 die standen op de multimeter is eigenlijk alleen een verplaatsing van de komma.
12 Volt op de '20' stand is 12,x Volt (wellicht met meer decimalen achter de komma)
12 Volt op de '200' stand geeft 12 Volt
Ik zou een andere multimeter kopen en deze weg tyfen...
Koop er een waar je maar 1 stand hebt. Waar de multimeter dus zelf de komma verplaatst.
Dus gewoon een standje wissel- en een standje gelijkspanning. Wellicht dat de huidige modellen wel automatisch kunnen omschakelen tussen wissel en gelijkspanning?
Groeten, Remco
#2 die standen op de multimeter is eigenlijk alleen een verplaatsing van de komma.
12 Volt op de '20' stand is 12,x Volt (wellicht met meer decimalen achter de komma)
12 Volt op de '200' stand geeft 12 Volt
Ik zou een andere multimeter kopen en deze weg tyfen...
Koop er een waar je maar 1 stand hebt. Waar de multimeter dus zelf de komma verplaatst.
Dus gewoon een standje wissel- en een standje gelijkspanning. Wellicht dat de huidige modellen wel automatisch kunnen omschakelen tussen wissel en gelijkspanning?
Groeten, Remco
Last edited by Bean Bandit on 28 Apr 2013, 12:21, edited 1 time in total.
Re: Motor soms slaat af.......
Duidelijk Remco, tijd voor een goeie multimeter!
Thanks.
Thanks.
The Earth has provided the means to burn it down
Re: Motor soms slaat af.......
Ok Part II,
Gisteren en nu net is de motor toch weer afgeslagen tijdens een rit.
Langs de weg meteen gemeten, er komt spanning tot aan de bobine (Mallorybox).
De kabel van die bobine naar de verdeler lijkt prima.
Kan ik die Mallory box (zonder verdere aanpassingen) eenvoudig vervangen door zo'n ronde bobine zoals eerder voorgesteld?
Komt nog bij kijken om probleemloos een Mopar te rijden
Gisteren en nu net is de motor toch weer afgeslagen tijdens een rit.
Langs de weg meteen gemeten, er komt spanning tot aan de bobine (Mallorybox).
De kabel van die bobine naar de verdeler lijkt prima.
Kan ik die Mallory box (zonder verdere aanpassingen) eenvoudig vervangen door zo'n ronde bobine zoals eerder voorgesteld?
Komt nog bij kijken om probleemloos een Mopar te rijden
The Earth has provided the means to burn it down
- FEULFORALL
- Posts: 499
- Joined: 14 Sep 2007, 18:14
Re: Motor soms slaat af.......
Die mallory box is niks anders dan een bobine, die kun je gewoon vv met een ronde bobine ......
1969 dodge coronet R/T
Re: Motor soms slaat af.......
Gvd Gvd...
Nieuwe bobine geplaatst met nwe. kabel naar verdeler.
Ballast resistor had ik eerder vervangen.
Maar de motor slaat (na een paar minuten stationair) weer af..........
Op de bobine pluspool meet ik meteen daarna zo'n 10V.
Wat zie ik over het hoofd jongens?
Verdelerkap ziet er denk ik goed uit?!
Eindelijk mooi weer, ik wil RIJDEN!!
Nieuwe bobine geplaatst met nwe. kabel naar verdeler.
Ballast resistor had ik eerder vervangen.
Maar de motor slaat (na een paar minuten stationair) weer af..........
Op de bobine pluspool meet ik meteen daarna zo'n 10V.
Wat zie ik over het hoofd jongens?
Verdelerkap ziet er denk ik goed uit?!
Eindelijk mooi weer, ik wil RIJDEN!!
The Earth has provided the means to burn it down
Re: Motor slaat soms af.......
Gezien de gemeten spanning op de bobine tijdens het probleem, heeft het dan zin de ECU te vervangen?
Die lijkt dan toch z'n werk te doen nietwaar?
Ik heb eventueel nog 2 nieuwe ECU's liggen.
Die lijkt dan toch z'n werk te doen nietwaar?
Ik heb eventueel nog 2 nieuwe ECU's liggen.
The Earth has provided the means to burn it down
Re: Motor slaat soms af.......
@ sterrekieker.
Ik denk een massa probleem op je ontstekings / verdeler behuizing , pakking eronder ,O ring in de boring, en geen massa op de klauw die je tijdstip fixeert , de boel verfvrij maken en nogmaals proberen .
Het is maar een suggestie , iedereen denkt met je mee
Suc6.
Wum.
Ik denk een massa probleem op je ontstekings / verdeler behuizing , pakking eronder ,O ring in de boring, en geen massa op de klauw die je tijdstip fixeert , de boel verfvrij maken en nogmaals proberen .
Het is maar een suggestie , iedereen denkt met je mee
Suc6.
Wum.
Owned cars : '71 Dart Swinger , G 20 shorty 305 ( omdat er geen B 250 te koop stond )
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
'73 bmw 2002 Tii
ex ,'69 Dart GT 318 , '71 Dart GT 198 slant six
Re: Motor slaat soms af.......
er staat made in Canada op de kap dus .
Verdeler hoeft geen massa te hebben is niets meer dan een opnemer (pulsenteller) die mechanisch vervroegd wordt door de onderdruk in het inlaatspruitstuk en het hoogspanningsgedeelte is de rotor plus kap en ziet er perfect schoon uit.
Ik heb al vaker gezien dat men aparte +kabels naar de ontsteking leggen omdat ze hetzelfde probleem hadden (slecht contactslot, firewall connector)
Een nadeel is dat de accu naar zo'n 2 a 3dagen leeg is maar om er zeker van te zijn dat de onsteking niet spanningsloos wordt kun je dit wel doen.
Verdeler hoeft geen massa te hebben is niets meer dan een opnemer (pulsenteller) die mechanisch vervroegd wordt door de onderdruk in het inlaatspruitstuk en het hoogspanningsgedeelte is de rotor plus kap en ziet er perfect schoon uit.
Ik heb al vaker gezien dat men aparte +kabels naar de ontsteking leggen omdat ze hetzelfde probleem hadden (slecht contactslot, firewall connector)
Een nadeel is dat de accu naar zo'n 2 a 3dagen leeg is maar om er zeker van te zijn dat de onsteking niet spanningsloos wordt kun je dit wel doen.
1970 Challenger 318 # matching LA build.
6.1 Hemi (komt uit een 2009 Dodge Challenger).
2010 GMC Terrain (geen Mopar ik weet het)
6.1 Hemi (komt uit een 2009 Dodge Challenger).
2010 GMC Terrain (geen Mopar ik weet het)
Re: Motor slaat soms af.......
heb je de ecu al gewisseld?heb het hele verhaal doorgelezen maar kom het zo snel niet tegen.
Deze klacht lijkt heel erg op een defecte ecu.
Deze klacht lijkt heel erg op een defecte ecu.
Moparloos druk zoekende naar 4 speed Mopar...