Motor slaat soms af.......

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Stargazer
Posts: 690
Joined: 30 Aug 2011, 00:43

Motor slaat soms af.......

Post by Stargazer »

Vandaag sloeg de motor 2 keer af tijdens (langzaam) rijden. Nooit eerder gehad.
Motor was gewoon op bedrijfs temperatuur.
Hij slaat in 1 keer af, pruttelt niet even na, maar is meteen dood.
Startpoging, motor tornt maar slaat niet aan. Contact even uit gezet, motor slaat meteen aan bij volgende startpoging.

Tijdens een stop de motorkap eraf gehaald en laten draaien. Na een keer gas geven hoorde ik een "klik" waarna motor meteen afsloeg. Iets in de onsteking?!

Alle kabels en slangen lijken in orde. Alle vloeistoffen zijn op peil

Uiteindelijk toch weer probleemloos naar huis gereden (30 minuten)....

Iemand enig idee?
Last edited by Stargazer on 09 May 2013, 17:15, edited 1 time in total.
The Earth has provided the means to burn it down
User avatar
FEULFORALL
Posts: 499
Joined: 14 Sep 2007, 18:14

Re: Motor soms slaat af.......

Post by FEULFORALL »

?? lastig maar als de motor meteen dood is is het vaak een electrische probleem.

Check in ieder geval wat je vonk doet als je die "klik" hoort
Met bobines heb ik slechte ervaringen op dat gebied (makkelijk te controleren met een bougies)
Het contactslot kan uitgesleten zijn door zware sleutels.....of versleten schakelaar (check je spanning op de bobine bij"klik")
hier vanuit kun je Vooruit meten of Terug meten naar de storing toe.....

enkele ingangen om te checken !!!

succes
1969 dodge coronet R/T
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Motor soms slaat af.......

Post by BigBlockMopar »

Normaal zit er niets achter een relais bij een Mopar, behalve de startmotor en de toeters.
Is er ooit iets geïnstalleerd wat nu met een relais werkt? Daar zou ik het zoeken in ieder geval.
Stargazer
Posts: 690
Joined: 30 Aug 2011, 00:43

Re: Motor soms slaat af.......

Post by Stargazer »

Ok duidelijk jongens.
Zodra het zich weer voordoet ga ik in ieder geval kijken of ik spanning op de bobine heb, daarna of ik een vonk op een bougie heb.
Zover ik weet zit er geen relais tussen, maar dat ga ik bekijken.

Net weer een kwartiertje gereden zonder probleem..

Thanks voor de info guys!
The Earth has provided the means to burn it down
Stargazer
Posts: 690
Joined: 30 Aug 2011, 00:43

Re: Motor soms slaat af.......

Post by Stargazer »

By the way, er zit Mallory electrische ontsteking op! Ik heb daar net even gemeten, 9,7V als het contact aanstaat.
Dit in een storingloze situatie.
The Earth has provided the means to burn it down
User avatar
FEULFORALL
Posts: 499
Joined: 14 Sep 2007, 18:14

Re: Motor soms slaat af.......

Post by FEULFORALL »

Waar gemeten?? verdeler,bobine,ontstekingsmodule ???
1969 dodge coronet R/T
Stargazer
Posts: 690
Joined: 30 Aug 2011, 00:43

Re: Motor soms slaat af.......

Post by Stargazer »

Gemeten op die Mallory box. Daarop zitten 2 "polen" waar draden op aan gesloten zitten. 1 daarvan krijgt spanning zodra contact aan staat. Box zichtbaar op de foto naast het ruitenwisser reservoir.

Image
The Earth has provided the means to burn it down
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Motor soms slaat af.......

Post by Sjak Brak »

Is die "box" niet je bobine?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Stargazer
Posts: 690
Joined: 30 Aug 2011, 00:43

Re: Motor soms slaat af.......

Post by Stargazer »

Ja volgens mij wel, dit is toch de modernere versie van de oude bobine?
The Earth has provided the means to burn it down
User avatar
FEULFORALL
Posts: 499
Joined: 14 Sep 2007, 18:14

Re: Motor soms slaat af.......

Post by FEULFORALL »

jep bobine....

die doet het op 9v..(das ok)

alleen heb 9v ook als ie uitvalt ????
1969 dodge coronet R/T
User avatar
B1cuda
Posts: 545
Joined: 10 Jun 2007, 13:04

Re: Motor soms slaat af.......

Post by B1cuda »

kan ook een massaprobleem zijn.
71 cuda 500 cui.
hd xr 1200
mini cooper s


HD XR1200
Image
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Motor soms slaat af.......

Post by Sjak Brak »

Ontstekingsmodule is ook altijd verdacht bij dit soort spontane acties.

De klik kan van je gasafsluiters zijn, of bv van relais electrische benzinepomp (geen idee op wat vboor brandstof je rijdt)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Stargazer
Posts: 690
Joined: 30 Aug 2011, 00:43

Re: Motor soms slaat af.......

Post by Stargazer »

FEULFORALL wrote:jep bobine....

die doet het op 9v..(das ok)

alleen heb 9v ook als ie uitvalt ????

Ok, die 9,7V was tijdens meten bij stilstand motor. In normale situatie. Geen uitval meer ondervonden, dus nog niet in die situatie kunnen meten..
The Earth has provided the means to burn it down
Stargazer
Posts: 690
Joined: 30 Aug 2011, 00:43

Re: Motor soms slaat af.......

Post by Stargazer »

B1cuda wrote:kan ook een massaprobleem zijn.
Yep! Dus als de storing zich voordoet kijken tot waar wel spanning komt..
The Earth has provided the means to burn it down
Stargazer
Posts: 690
Joined: 30 Aug 2011, 00:43

Re: Motor soms slaat af.......

Post by Stargazer »

Sjak Brak wrote:Ontstekingsmodule is ook altijd verdacht bij dit soort spontane acties.

De klik kan van je gasafsluiters zijn, of bv van relais electrische benzinepomp (geen idee op wat vboor brandstof je rijdt)
Ontstekingsmodule ok, die zit in die Mallorybox? Of verdeler?

Geen gas in deze auto. Wel electrische benzinepomp.

Ik heb afgelopen jaar wel een relais geplaatst in het laadcircuit i.v.m. te hoge laadstromen.
Wellicht hoorde ik die "klik" bij afvallen. Staat op zich los van het ontstekings circuit.
Maar dan zou het electrisch probleem daarvoor kunnen zitten.
Contactslot of bulkheadconnector?
The Earth has provided the means to burn it down
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Motor soms slaat af.......

Post by BigBlockMopar »

Ik vraag me af of zo'n aftermarket bobine niet gewoon 12v wilt zien.
Hoeveel spanning krijgt ie met lopende motor (en dus laadstroom)?

Daarnaast valt me op dat al je ontstekingsdelen zo'n beetje op de heetste plekken in de motorruimte gemonteerd zitten.
Ik zou daarom de ECU ook niet uitsluiten van mogelijke warmte-storingen.

Heb je een laser-thermometer toevallig?
Dan kan je na een rit eens kijken hoe warm de verschillende ontstekingsonderdelen worden.

Ben zelf laatst bezig geweest met m'n ontsteking en heb daarbij een MSD Blaster 2 bobine gemonteerd. Maar ik meette dat deze al snel heet werd. Dit werd bevestigd door de laser/IR-tempmeter die tegen de 80graden aangaf.
Bij plaatsing van een andere/betere voorschakelweerstand werd de temp nog maar zo'n 60graden.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Motor soms slaat af.......

Post by BigBlockMopar »

Stargazer wrote:Ik heb afgelopen jaar wel een relais geplaatst in het laadcircuit i.v.m. te hoge laadstromen.
Er is vrijwel niets onder de kap wat een klik kan veroorzaken verder dus dat lijkt een voor de handliggende oorzaak.
Maar, waarom, hoe en met welk doel heb je dit aangesloten?
Stargazer
Posts: 690
Joined: 30 Aug 2011, 00:43

Re: Motor soms slaat af.......

Post by Stargazer »

BigBlockMopar wrote:Ik vraag me af of zo'n aftermarket bobine niet gewoon 12v wilt zien.
Hoeveel spanning krijgt ie met lopende motor (en dus laadstroom)?

Daarnaast valt me op dat al je ontstekingsdelen zo'n beetje op de heetste plekken in de motorruimte gemonteerd zitten.
Ik zou daarom de ECU ook niet uitsluiten van mogelijke warmte-storingen.

Heb je een laser-thermometer toevallig?
Dan kan je na een rit eens kijken hoe warm de verschillende ontstekingsonderdelen worden.

Ben zelf laatst bezig geweest met m'n ontsteking en heb daarbij een MSD Blaster 2 bobine gemonteerd. Maar ik meette dat deze al snel heet werd. Dit werd bevestigd door de laser/IR-tempmeter die tegen de 80graden aangaf.
Bij plaatsing van een andere/betere voorschakelweerstand werd de temp nog maar zo'n 60graden.
Motor even gestart, dan meet je op diezelfde pool op de Mallory box schommelende waarden rond de 38V(?).

Ja het wordt inderdaad heet onder de kap. Zou goed kunnen dat dit een probleem wordt.
Aan de andere kant, in deze setup rijdt hij al jaren probleemloos.
En, gisteren na uitvallen motor, startte hij meteen na uitzetten contactsleutel en weer starten. Dat zou bij oververhitting toch niet meteen kunnen, toch?!

Ik heb geen gereedschappen om de temperatuur te meten helaas.
Voor de duidelijkheid, ik ben maar een amateur sleutelaartje :cry:

Nog even over de "klik(ken)", zodra je het contact aanzet hoor je een klik van dat relais in het laadcircuit, en een "klik" in de Mallory box.
The Earth has provided the means to burn it down
Stargazer
Posts: 690
Joined: 30 Aug 2011, 00:43

Re: Motor soms slaat af.......

Post by Stargazer »

BBM,

hieronder een link naar het laadissue topic. De oplossing van Remco bleek erg succesvol.

http://www.mopar.nl/forum/viewtopic.php ... aad#p98205
The Earth has provided the means to burn it down
User avatar
FEULFORALL
Posts: 499
Joined: 14 Sep 2007, 18:14

Re: Motor soms slaat af.......

Post by FEULFORALL »

op de foto te zien heb je een gewone fbo onstekingsmodule met weerstand....
De bobine is een bobine die 9v nodig heeft...je hebt ze ook met een rode kap, die worden geregeld zonder weerstand direct uit het ontstekingsmodule
De gene op de foto zegt en kan geen "klik".... ik denk dat de "klik" een gevolg is en geen oorzaak !!!! (die klik zal waarschijnlijk je spanning relais zijn die omslaat omdat de spanning wegvalt)En waarom valt de spanning weg?????...(loopt de auto zonder accu?)dus op de dynamo !

optie 2
je fbo moduul of bobine is defect ....denk zelf aan je bobine omdat je al van die rare spannings problemen hebt gehad....
Dit is geen rocket science maar rjd ff door en kijk of het probleem "echt en constand is ,misschien te forceren is.
is dit het geval nieuwe bobine (gewoon een ronde blaster ofzo) erop en kijken wat er gebeurt
1969 dodge coronet R/T
Stargazer
Posts: 690
Joined: 30 Aug 2011, 00:43

Re: Motor soms slaat af.......

Post by Stargazer »

Ja Tim die "klik" is gevolg. Je hoort hem/ze zodra contact wordt aangezet, of zodra de motor afslaat door die storing.
Maar zodra de motor draait meet ik op die bobinepool 38V!!! Dat kan toch niet goed zijn?
Bovendien viel op dat je onder het kapje (bobine) miniscuul kleine vloeistof bubbeltjes ziet. Wellicht dat hij staat te koken door die hoge 38V? Is die weerstand op de firewall niet het onderdeel die dat tegen moet gaan?

Nog even de praktijk vanmiddag. Probleemloos naar Rotterdam gereden voor de Roll en Rock bij Pietersen.
Anderhalf uur later bij vertrek slaat motor na een paar seconden alweer af. Tot 3 keer toe.
Daarop gemeten, geen spanning meer op de pool op de bobine.
Daarop de bulkhead connectors los gehaald (dezelfde kleur stroomdraden), en getracht wat te cleanen. Daarna weer spanning en zonder uitval naar huis kunnen rijden................ :?
The Earth has provided the means to burn it down
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Motor soms slaat af.......

Post by Sjak Brak »

De bobine wordt aangestuurd door de module (ECU, zo te zien normaal Mopar-ding tegen je firewall), als je bobine 38V krijgt dan doet de module iets niet goed lijkt me.

De weerstand op de firewall is gemaakt om ca. 9 volt te maken van 12 volt. Als je na de weerstand nog 38 volt overhoudt, tja...

De vraag is waarom je 38V krijgt, is de module oorzaak of ook symptoom?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
FEULFORALL
Posts: 499
Joined: 14 Sep 2007, 18:14

Re: Motor soms slaat af.......

Post by FEULFORALL »

ai die 38 vold is nie goed......daar blaas je idd de bobine mee op!
de weerstand is er idd voor om je spanning te reguleren naar 9 v (alleen weet ik nie wat ie doet als er 38 v op zet ???)
meet eens rondom je weerstand!!

mogelijk is deze raar aan het doen...vanwege de hoge spanning..
1969 dodge coronet R/T
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Motor soms slaat af.......

Post by Sjak Brak »

FEULFORALL wrote:mogelijk is deze raar aan het doen...vanwege de hoge spanning..
Yep die zal op den duur ook gefrituurd worden.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
FEULFORALL
Posts: 499
Joined: 14 Sep 2007, 18:14

Re: Motor soms slaat af.......

Post by FEULFORALL »

Die 38v komt niet uit je module(ecu) zoals sjak zegt,maar uit je weerstand die naar de bobine gaat....
De ecu schakelt de massa van je bobine ....

idd die 38 v hoort helemaal niet in de auto thuis !!!!
1969 dodge coronet R/T
Post Reply