oldtimerregeling belgië

Mopar or No Car!
Post Reply
User avatar
EDWIN
Posts: 830
Joined: 13 Jun 2007, 11:20
Location: Seutercity
Contact:

oldtimerregeling belgië

Post by EDWIN »

Er zitten hier ook wat zuiderburen op het forum. Wie van hen kan mij uitleggen hoe de regels in belgië zijn mbt oldtimers en campers. Het zou toch moeten kunnen als ik daar familie heb wonen met een camper of oldtimer dat ik daar dan af en toe in gaat rijden?
Dodge B 250 Lowtop, Plymouth Scamp, HD Heritage, HD Ironhead, HD 1200S, Triumph Bonneville, Triumph chop, Kwalijkzaki hardtail.
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: oldtimerregeling belgië

Post by jvdwolde »

Edwin, als je een trouwauto verhuur bedrijf gaat beginnen kan je alle kosten aftrekken van de winst die je niet maakt, en dus elk jaar een smak geld van de fiscus terug krijgen....brandstof kosten, promotie kosten, noem het maar op...
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: oldtimerregeling belgië

Post by boyanka »

;) Edwin, als je in België een O plaat hebt (oldtimer) dan hoef je niet naar de keuring zolang je binnen een straal van 30 van huis blijft en je mag jaarlijks een aantal evenementen bezoeken buiten die straal. Auto is vrij van belastingen.
Wil je dus verder dan die 30km zal hij toch echt gekeurd moeten worden (moet wel in originele staat zijn anders heb je een probleem en kost het een hoop meer geld) en je bent nog altijd vrij van belastingen.
Weet wel dat je als Nederlander niet met een auto met een Belgische plaat mag rond rijden. Dus dan zal je moeten emigreren :D
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: oldtimerregeling belgië

Post by Sjak Brak »

Er zijn regelingen waarbij dat wel mag, bepaalde korte vrijstellingen, en bv auto van de zaak e.d.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
guido 300
Posts: 100
Joined: 18 Sep 2009, 21:02
Location: Arendonk Belgie

Re: oldtimerregeling belgië

Post by guido 300 »

je moet 1 keer naar de keuring bij de aanvraag voor een o-plaat.

word gekeurd :chassis nr en papieren,remmen,stuurinrichting,gevarendriehoek.

je mag in een straal van 25km rond je woonplaats of stalling rijden (testrit maken) tussen zons opgang en ondergang .

Of je begeven naar een goed georganiseerde manifestatie en dan mag je rijden zo ver en wanneer je wil.


Deze regeling gaat veranderen op 1juni dit jaar.

De oldtimers zullen dus dag en nacht mogen rijden en dienen niet noodzakelijk gebruikt te worden in het kader van een behoorlijk toegelaten manifestatie. Gedaan met de soms moeilijke controles van de politie, behalve indien u de oldtimer zou gebruiken voor commerciële, professionele doeleinden of tijdens het woon-werk of woon-schoolverkeer.

wat er ook gaat veranderen is dat alles op 25jaar oldtimer gaat worden.

Een lichte vracht (grijs kenteken) moest nu 30 jaar zijn.

belasting voor een oldtimer in belgie is 35euro per jaar
een oldtimer lichte vracht (net hetzelfde als een gewone lichte vracht)word berekend op gewicht met een max van 148euro per jaar.

mvg Guy
chrysler 300 bj71 500ci ,chryser 300 4door hardtop 1970,chevrolet suburban 2500 6,5turbo diesel 1994,chryser town en country 1968 383ci ,chrysler 300 440ci 1969,lincoln town car 1994.
User avatar
EDWIN
Posts: 830
Joined: 13 Jun 2007, 11:20
Location: Seutercity
Contact:

Re: oldtimerregeling belgië

Post by EDWIN »

Dus ik kan de oldtimer van mijn familie lenen. En er lekker in NL mee rondrijden, zolang er maar een verzekeringsdekking opzit voor medebestuurders. Ik gebruik hem niet voor woon-school verkeer, school doe ik niet aan. En voor woon-werk verkeer gebruik ik hem ook niet.
Het is in ieder geval heel betaalbaar.
Dodge B 250 Lowtop, Plymouth Scamp, HD Heritage, HD Ironhead, HD 1200S, Triumph Bonneville, Triumph chop, Kwalijkzaki hardtail.
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: oldtimerregeling belgië

Post by Sjak Brak »

EDWIN wrote:Dus ik kan de oldtimer van mijn familie lenen. En er lekker in NL mee rondrijden, zolang er maar een verzekeringsdekking opzit voor medebestuurders.
Als je naar het buitenland verhuist wel, anders niet.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: oldtimerregeling belgië

Post by boyanka »

;) Edwin, als jij 25 km ver genoeg vind?
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
User avatar
EDWIN
Posts: 830
Joined: 13 Jun 2007, 11:20
Location: Seutercity
Contact:

Re: oldtimerregeling belgië

Post by EDWIN »

In Nederland begrijpen ze toch niet hoe het zit neem ik aan.
Dodge B 250 Lowtop, Plymouth Scamp, HD Heritage, HD Ironhead, HD 1200S, Triumph Bonneville, Triumph chop, Kwalijkzaki hardtail.
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: oldtimerregeling belgië

Post by Sjak Brak »

Daar vergis je je in, als oom agent je betrapt tijdens besturen van buitenlands voertuig, dan kan je best problemen krijgen, oa inbeslagname, navordering fiscus en dat soort dingen.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
EDWIN
Posts: 830
Joined: 13 Jun 2007, 11:20
Location: Seutercity
Contact:

Re: oldtimerregeling belgië

Post by EDWIN »

Verdomme, er moeten toch mogelijkheden zijn! (buiten Jack zijn trouwverhuur)
Dodge B 250 Lowtop, Plymouth Scamp, HD Heritage, HD Ironhead, HD 1200S, Triumph Bonneville, Triumph chop, Kwalijkzaki hardtail.
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: oldtimerregeling belgië

Post by Sjak Brak »

Ja, niet in NL mee rijden. Zo erg is dat toch niet, zijn toch zat andere bestemmingen te bedenken :)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
robbee
Posts: 425
Joined: 16 Nov 2007, 17:59
Location: Dordt

Re: oldtimerregeling belgië

Post by robbee »

Plantjes in de schuur en gewoon betalen die paar honderd :D
gr Rob
dodge coronet superbee
User avatar
EDWIN
Posts: 830
Joined: 13 Jun 2007, 11:20
Location: Seutercity
Contact:

Re: oldtimerregeling belgië

Post by EDWIN »

Heb jij nog een schuurtje leeg Rob? :lol:
Dodge B 250 Lowtop, Plymouth Scamp, HD Heritage, HD Ironhead, HD 1200S, Triumph Bonneville, Triumph chop, Kwalijkzaki hardtail.
User avatar
robbee
Posts: 425
Joined: 16 Nov 2007, 17:59
Location: Dordt

Re: oldtimerregeling belgië

Post by robbee »

Alles vol , water geven is werk geworden , werk is hobbie . :lol:
dodge coronet superbee
User avatar
nr1freak
Posts: 109
Joined: 05 Jul 2007, 22:33
Location: gent-belgie
Contact:

Re: oldtimerregeling belgië

Post by nr1freak »

ik heb hieromtrend nog een vraagje: in mijn cuda komt een 440 terwijl hij origineel maar een 6-in-lijn had... nu ik heb me al uit het hoofd gezet dat ik dit ding ooit als "daily driver" zal kunnen inschrijven omdat ik denk dat er wel 1 of andere idioot bij de keuring zal over vallen dat de motor "iets" zwaarder is dan wat volgens het pvg mag (ook al staat er enkel "298cui" op het pvg) en dan heb ik dus problemen... nu vraag ik me af of ze er bij een oldtimerkeuring geen probleem van zullen maken? iemand ervaring hiermee? (in belgie wel te verstaan)
en waar staat dat die oldtimer regeling veranderd? moeten we dan niet om de zoveel jaar naar de keuring? ik kan me niet voorstellen dat ze de regels versoepelen zonder dat daar iets tegenover staat...
go catch a 'cuda,
if you can...
Post Reply