Converter tussen Motor en bak

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
Polara69
Posts: 102
Joined: 03 Feb 2013, 17:00
Location: Egmond aan den hoef

Converter tussen Motor en bak

Post by Polara69 »

Hallo

ik ben zins kort in bezit van een 383.
nu zat er in me auto een 318.

heb ook een 727 bak erbij maar daar mis ik de convertor nog van. kan ik die overzetten van die er nu in me oude bak zit?
en zou de 383 ook gewoon op de huidige bak passen met convertor die er dus al op zit? wat ik zo kan zien is dat namelijk ook gewoon een 727

maar las dat je nog verschil heb tussen een A en B
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Converter tussen Motor en bak

Post by Sjak Brak »

De bellhousing van een BB en SB 727 is anders, dus de 383 gaat niet passen op je oude bak.

Converters kan verschil in zitten tussen intern- en extern gebalanceerd (weet zo niet uit mn hoofd of 383 intern of extern gebalnceerd is). Daarnaast is die oude converter gebouwd om achter een 318 te hangen, dus een 383 ervoor zou een verkeerde stallspeed geven, en wellicht de converter in poeiers draaien (als ie al zou passen, ik weet niks van SB-spul :oops: )
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: Converter tussen Motor en bak

Post by SuperFlyTNT »

Wat Sjak zegt; let op dat je een omvormer kan vinden die bij de krukas past. T/m 1970 waren 383s intern gebalanceerd (smeedstalen krukas) en hadden de omvormers geen gewichtjes erop zitten. In het laatste jaar voor de 383 (1971) waren de motoren met automaat extern gebalanceerd (gietijzeren krukas), met een dikkere harmonische demper op de krukas voorop en gewichtjes op de omvormer. Als ik de foto bekijk lijkt de demper op je 383 eentje voor een intern gebalanceerde krukas. De demper op een extern gebalanceerde krukas loop taps toe naar de krukaspulley toe en is ook veel dikker. Het kan geen kwaad als je ff een fotootje laat zien waarop de demper goed te zien is.

Als alternatief zou je ook een nieuw type flexplate kunnen nemen die gebalanceerd is voor een gietijzeren krukas, zodat je een neutraal gebalanceerde omvormer kunt monteren als je er niet in slaagt om er een te vinden met de gewichtjes erop. Een flexplate heb je altijd nodig, aangezien je daarmee de omvormer met de krukas verbindt. Een originele flexplate ziet er uit als een 'klavertje-vier'.

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
User avatar
Polara69
Posts: 102
Joined: 03 Feb 2013, 17:00
Location: Egmond aan den hoef

Re: Converter tussen Motor en bak

Post by Polara69 »

Dank jullie voor in info en dan ga ik daar even achteraan om te kijken wat ik heb.

die flexplate zit nog op de 383.

hoe zit het eigenlijk met de aandrijfas dan? kan daar die andere 727 gewoon op? want kan de 727 die er nu in zit dus niet gebruiken want die is voor sb en heb de 727 die bij het blok hoort ook. maar kan die zo gemonteerd worden?
User avatar
mr bean
Posts: 1013
Joined: 08 Jun 2007, 13:26
Location: Grootebroek

Re: Converter tussen Motor en bak

Post by mr bean »

ik denk dat je beter eerst een lijstje kan maken met wat je nodig hebt
aandrijfas inkorten (mits de yoke hetzelfde aantal splines heeft en in je BB bak past)
nog een paar tips:
throtlle linkage?
brackets voor dynamo
ontsteking voor 383
juiste uitlaatspruitstukken?
etc...
Volgens mij kun je beter eerst de 318 weer dichtbouwen en apk gaan keuren en daarna aan de engine swap beginnen als je alle onderdelen bij elkaar hebt.my 2 cents
Moparloos druk zoekende naar 4 speed Mopar...
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Converter tussen Motor en bak

Post by Sjak Brak »

mr bean wrote: throtlle linkage?
brackets voor dynamo
volgens mij heb ik nog eea liggen aan beugels, poulies e.d.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Polara69
Posts: 102
Joined: 03 Feb 2013, 17:00
Location: Egmond aan den hoef

Re: Converter tussen Motor en bak

Post by Polara69 »

oke ja dat moeten we dan even bekijken of dat gewoon zo past. zit dus al een 727 onder alleen dan sb versie. dus denk dat dat wel moet passen dan als ik me 727 bb eronder doe. maar daar komen we dan snel genoeg achter.

throtlle linkage?

dynamo heb ik alleen die beugel moet ik dan ff hebben als die niet van me 318 kan gebruiken.

ontsteking heb ik ook al, kreeg ik erbij.

komen headers op.

nouw die 318 gaat en ken niet meer in elkaar :P en liep ook al niet best meer.
dus zou het het nu echt met de 383 moeten doen.

ja was ook allemaal niet ingecalculeerd dat motor stuk zou gaan en dat ik nu een 383 heb :P
User avatar
Polara69
Posts: 102
Joined: 03 Feb 2013, 17:00
Location: Egmond aan den hoef

Re: Converter tussen Motor en bak

Post by Polara69 »

oke Sjak dat zou wel nice zijn dan.
User avatar
Ed
Posts: 568
Joined: 06 Jun 2007, 20:01

Re: Converter tussen Motor en bak

Post by Ed »

Ik heb hier nog een beugel liggen waar je de ontsteking mee vast zet, in jou kleur " mat zwart"
Pm je adres ff en ik stuur het op.
Dodge ram 1500
Dodge Tradesman ‘76 shorty
User avatar
Polara69
Posts: 102
Joined: 03 Feb 2013, 17:00
Location: Egmond aan den hoef

Re: Converter tussen Motor en bak

Post by Polara69 »

Dank je Ed en heb je PM gestuurd
Post Reply