LPG systeem beetje upgraden

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
Polara69
Posts: 102
Joined: 03 Feb 2013, 17:00
Location: Egmond aan den hoef

LPG systeem beetje upgraden

Post by Polara69 »

Hallo allemaal,

ik wil mijn gas installatie wat beter maken want die er nu op zit is niet zo je van het..

dacht aan om IMPCO erop te zetten want dat hoor ik veel dat het een goede installatie is.

maar wat kan ik er dan het beste opzetten voor mijn 318ci ? die in mijn Dodge Polara uit 69 zit?

moet dan verdamper en mixer hebben. en komt ook holly carb op, intake zit er van holly al op.

kreeg al te horen dat ik er dan een 300 van impco op moet zetten maar hoor graag ook even van jullie.

en wil dus wel benzine als LPG kunnen blijven rijden
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: LPG systeem beetje upgraden

Post by Sjak Brak »

Je kan beter het hele benzinegebeuren eraf halen, en puur op LPG gaan rijden.

Scheelt je kosten (een benzinecarb is geen onderdeel van LPG-systeem), en het is beter voor de motor (olie wordt niet door benzine verdund en verbrandinsgkamer niet volgekoekt door roetaanslag) en zeker ook veiliger en betrouwbaarder (die benzinemeuk zorgt nogal voor storingen, zeker in een LPG-wagen waar het weinig/nooit gebruikt wordt). Daarnaast kan je de afstelling optimaliseren voor LPG, met 2 brandstoffen blijft dat compromis. En het argument van "wat als ik met een lege tank kom te staan" is m.i. niet valide, een dieselwagen heeft ook geen benzinesysteem als backup, en kan je ook niet zomaar bijvullen als je m hebt leeggereden (ivm ontluchten systeem)

Voor die ene keer dat je in Spanje of Scandinavië wilt rijden kan je tzt wel een oplossing vinden, bv dan een benzincarb + pomp aanschaffen. Mbt verkrijgbaarheid LPG, zie ook deze topic: http://www.mopar.nl/forum/viewtopic.php ... 09&p=97800

Makkelijkst is om een Impco 425 op een kleppenplaat direct op je intake te zetten, in combinatie met een Impco E.

Met Impco-onderdelen en advies kan ik je helpen, zowel 425 als 300-A als E-verdampers.

Als je wagen oorspronkelijk een 2-barrel was, dan kan een aanpassing aan de kickdownstang nodig zijn.

Zo ziet een 245 eruit op een smallblock (non-mopar, maar idee blijft hetzelfde):

Image

Image
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Polara69
Posts: 102
Joined: 03 Feb 2013, 17:00
Location: Egmond aan den hoef

Re: LPG systeem beetje upgraden

Post by Polara69 »

Ow oke duidelijk. maar denk toch dat ik die holly erop wil hebben en beide systemen wil blijven behouden. bedoel het werkt verder ook en kan samen werken. holly ontake zit er al op. en heb de carb er ook bij gekregen. maar die heeft dus niks te maken met het gas toch?

en kan dus beter voor een 425 gaan ipv een 300?

en wat kost een mixer en verdamper van impco?

moet trouwens ook nog open lucht filter op.

Mijn blok:
Image
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: LPG systeem beetje upgraden

Post by Sjak Brak »

Ja maar op 2 brandstoffen werkt niet optimaal, op beide brandstoffen heb je dan een compromis qua vermogen, verbruik en respons op gaspedaal :) Er zijn best een hoop mensen hier die single fuel rijden naar volle tevredenheid.

Verder weet je ook niet wat de staat van die Holley is, dat kan ook tegenvallen.

Daarnaast leert de praktijk, dat als er eenmaal gas in een wagen zit, het benzinesysteem toch niet gebruikt wordt, en dan werkt het op den duur toch niet meer, en kan dan voor allerlei storingen gaan zorgen. Het is dan net zo makkelijk om de benzinepomp te verwijderen, dan weet je ook zeker, dat deze geen benzine in je carterpan gaat lekken. En laten we wel wezen, ga je echt voor 1.75 de liter tanken als je met dezelfde wagen ook voor 70 cent kan tanken ;) (en ombouw naar 425 is uiteindelijk goedkoper in onderdelen)

Je kan de voetplaat van die Holley vermoedelijk wel gebruiken om de Impco 425 op te monteren.

Verder heb je waarschijnlijk een adapterbeugeltje nodig om de Mopar gaskabel+kickdown op de carb aan te sluiten, ongeacht of je alleen de voetplaat, of de complete Holley gebruikt.

Een nieuwe 300-A of 425 is net zo duur. Setje mixer (nieuw) + verdamper kost je 360,- en beugeltje 10,-, open luchtfilter paar tientjes. Voor een 300-A heb je dan nog een adapter nodig, heb daar nog wel eea gebruikt van liggen, reken paar tientjes. Daarnaast moet je een stuk gewapende dampgasslang kopen bij de gasboer, dit zal ca 2-3 tientjes kosten afh. van lengte.

De ombouw is ook meteen goede gelegenheid om de verdamper op een gusntiger plek te monteren (kan ook zijn dat de foto vertekent) zodat je een kortere dampgasslang naar de mixer toe hebt.

300-A is verder een irritant ding om af te stellen, een 425 is wat dat betreft makkelijker, en minder gevoelig voor problemen als gevolg van afwijkingen in afstelling e.d. Prijs is hetzelfde, mij maakt t verder niet uit ;)

Daarnaast wordt het met een 300-A al snel een zooitje onder de kap (afh. van hoogte heb je nl een adapterarm nodig waardoor mixer ongunstig komt te hangen en ook je respons op pedaal slechter wordt en de boel gevoeliger voor backfires):

Image
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Polara69
Posts: 102
Joined: 03 Feb 2013, 17:00
Location: Egmond aan den hoef

Re: LPG systeem beetje upgraden

Post by Polara69 »

Bedankt voor de hele uitleg en erg uitgebreid! :)

merk dus echt dat jij het niet zo heb op benzine verder in combi met gas :P.
maar ik kan er ook voor kiezen om eerst beiden te nemen en als toch niet bevalt altijd nog over te stappen op alleen gas?

en zijn er verder nog voordelen of nadelen aan een 300 of een 425?

en er zit al een gas systeem op. moet ik dan evengoed nog dat adapterbeugeltje hebben?
en die gewapende dampgasslang is nodig voor? en ken ik die van de oude niet gebruiken?

verder zou ik dan ook nog graag nieuwe Relais met bekabeling voor gas, willen hebben. zodat dat dat ook goed is.
en eigenlijk nog een andere meter voor de inhoud van de tank zodat ik dat ook in de auto kan zien ipv alleen op de tank zelf.

wat kost alles dan bij elkaar? dat ik totaal klaar ben en alles heb? (ook icl de dingen die ik zelf nog even moet halen bij de gas boer)
User avatar
Just Fun
Posts: 70
Joined: 08 Jul 2012, 20:39
Location: D'nburg

Re: LPG systeem beetje upgraden

Post by Just Fun »

Ik lees even mee want ik zit ook naar een LPG installatie te kijken en mijn vraag is als je een wat dikkere carburateur dan een standaard hebt of je deze door een gelijk soortige verdamper kunt vervangen? Op mijn 360-er zit een Thermoquad en rijd super, veel schik mee en als ik dit met LPG kan evenaren dan ga ik ook over. :good:
If you can't beat them, join them..
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: LPG systeem beetje upgraden

Post by Sjak Brak »

Polara69 wrote:maar ik kan er ook voor kiezen om eerst beiden te nemen en als toch niet bevalt altijd nog over te stappen op alleen gas?
Mja, je hebt er alleen zo verdomd weinig aan, behalve extra kosten en extra rompslomp en waarschijnlijk ook extra problemen. Of ben je van plan om veel in Spanje of Scandinavië te rijden?
Polara69 wrote:en zijn er verder nog voordelen of nadelen aan een 300 of een 425?
425 is makkelijker in gebruik en heeft grotere max. doorlaat.
Polara69 wrote:en er zit al een gas systeem op. moet ik dan evengoed nog dat adapterbeugeltje hebben?
Dat beugeltje is geen onderdeel van het gassysteem, maar om ervoor te zorgen dat je gaskabel en kickdownstang goed afgesteld is. Even kijken op de carb/kleppenplaat die je gaat gebruiken, of dat er al op zit.

Polara69 wrote:en die gewapende dampgasslang is nodig voor? en ken ik die van de oude niet gebruiken?
Impco werkt met andere diameter, dus oude slang kan je niet gebruiken.
Polara69 wrote:verder zou ik dan ook nog graag nieuwe Relais met bekabeling voor gas, willen hebben. zodat dat dat ook goed is.
en eigenlijk nog een andere meter voor de inhoud van de tank zodat ik dat ook in de auto kan zien ipv alleen op de tank zelf.
wat kost alles dan bij elkaar? dat ik totaal klaar ben en alles heb? (ook icl de dingen die ik zelf nog even moet halen bij de gas boer)
Kijk voor prijzen op vogels autogas, of http://www.lpgonderdelenshop.nl/ maar je hoeft natuurlijk niet alles in 1 keer aan te pakken he, je kan de kosten (en uren) ook spreiden :)

Just Fun wrote:Ik lees even mee want ik zit ook naar een LPG installatie te kijken en mijn vraag is als je een wat dikkere carburateur dan een standaard hebt of je deze door een gelijk soortige verdamper kunt vervangen? Op mijn 360-er zit een Thermoquad en rijd super, veel schik mee en als ik dit met LPG kan evenaren dan ga ik ook over. :good:
Ik denk dat je mixer en verdamper met elkaar verwart. Afhankelijk van hoe je 360 is opgebouwd zal je met bv een Impco 425 mixer uit de voeten kunnen, of als het een wild blok is, zou je een (aanzienlijk duurder) Technocarb-systeem kunnen overwegen, of bv een opstelling met 2 mixers en 2 verdampers.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Polara69
Posts: 102
Joined: 03 Feb 2013, 17:00
Location: Egmond aan den hoef

Re: LPG systeem beetje upgraden

Post by Polara69 »

Sjak Brak wrote:Mja, je hebt er alleen zo verdomd weinig aan, behalve extra kosten en extra rompslomp en waarschijnlijk ook extra problemen. Of ben je van plan om veel in Spanje of Scandinavië te rijden?
Nee dat ben ik niet van plan om te doen. maar toch wel een veilig backup systeem. en misschien wel leuk voor 400m drag dat dat beter gaat op benzine...
Sjak Brak wrote:425 is makkelijker in gebruik en heeft grotere max. doorlaat.
Oke maar waarom zijn ze dan zelfde prijs en neemt niet iedereen dan de 425? zitten dus verder geen nadelen aan de 425?
Sjak Brak wrote:Dat beugeltje is geen onderdeel van het gassysteem, maar om ervoor te zorgen dat je gaskabel en kickdownstang goed afgesteld is. Even kijken op de carb/kleppenplaat die je gaat gebruiken, of dat er al op zit.
Ow oke is een extra iets wat misschien nodig is. en denk dat dat dan wel nodig is en er niet bij zit nu. zo ie zo niet op de hollly carb..
Sjak Brak wrote:Impco werkt met andere diameter, dus oude slang kan je niet gebruiken.
Oke dat is duidelijk dan ja en die ff halen dan idd. en me verdamper zit links voor de moter en je kan hem net beetje zien op de foto, kan daar toch wel blijven ziten? zie niet echt andere plek.
Sjak Brak wrote:Kijk voor prijzen op vogels autogas, of http://www.lpgonderdelenshop.nl/ maar je hoeft natuurlijk niet alles in 1 keer aan te pakken he, je kan de kosten (en uren) ook spreiden :)
Ja dat is waar idd maja denk dat wel makkelijkste is om alles meteen aan te pakken en daarna gewoon te kunen gaan rijden met het nieuwe systeem :) maar die andere dingen kan ik dus via jouw bestellen en dan voor 360 euro? en wat krijg ik dan allemaal? of is de prijs iets meer? en dan als daar verschil in zit met en zonder benzine systeem
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: LPG systeem beetje upgraden

Post by Sjak Brak »

Sjak Brak wrote:Mja, je hebt er alleen zo verdomd weinig aan, behalve extra kosten en extra rompslomp en waarschijnlijk ook extra problemen. Of ben je van plan om veel in Spanje of Scandinavië te rijden?
Polara69 wrote:Nee dat ben ik niet van plan om te doen. maar toch wel een veilig backup systeem. en misschien wel leuk voor 400m drag dat dat beter gaat op benzine...
Als je de strip op wilt, dan denk ik dat je heel andere aanpassingen nodig hebt, bv die 318 vervangen door wat pittigers. Daarnaast kan je ook op LPG de strip op, zijn intussen genoeg goede voorbeelden van, en zijn ook dikke gassystemen voor te koop. Bij dualfuel blijf je bovendien de reeds eerder aangehaalde nadelen behouden (compromis in de afstelling). Of je kan op de baan de benzineknoeier erop zetten, zijn maar 4 boutjes die los moeten om dat te switchen :)

Wat betreft backup, backup waarvoor eigenlijk, en hoezo veilig? Benzine is minder veilig en minder betrouwbaar dan gas, dus om daarvoor nou een hoop efficiency in te leveren snap ik niet zo goed. In een dieselwagen heb je toch ook geen backup-systeem als je stukken hebt? Een Impco LPG-systeem is echt enorm betrouwbaar, mede dankzij de eenvoud. Met een tankinhoud van 100 liter zou je een bereik moeten hebben van 4-500+ kilometer, dan kom je echt niet zomaar onverwachts leeg te staan, is mij ook nog nooit gelukt en inmiddels aardig wat afgereisd door zowat heel Europa :)

Misschien moet je je nog verdiepen in de nadelen van benzine. Om onderdelen te ontvetten werkt t wel aardig, behalve dat t zo stinkt :sick: :D En die ene keer na 5 jaar dat je straks de benzinemeuk probeert zul je erachter komen dat de carburateur dichtgeslibt is, de vlotters lek zijn, de leiding poreus, de pomp kaduuk en je tank inwendig weggerot, zodat t alsnog niet goed werkt als " veilige backup" :D
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Polara69
Posts: 102
Joined: 03 Feb 2013, 17:00
Location: Egmond aan den hoef

Re: LPG systeem beetje upgraden

Post by Polara69 »

haha naja voor gewoon een keertje dus is niet voor vast zeg maar. maar is ook te doen met een impco? ja dat is ook weer zo dan kan je ff ombouwen haha. mnaar die 425 past dus ook op me carb?

Ja heb je ergens ook wel wee gelijk in ja dat die backup niet nodig is maar dus wel als ik naar spanje ga? ;)
zit als het goed is een 71l tank in. oke dus betrouwbaarder ook nog.

das waar als lang niet gebruikt dan wil het moeilijker idd ja. wel goed punt om over na te denken.

en wist je nog wat over de prijs?
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: LPG systeem beetje upgraden

Post by jvdwolde »

Naar Spanje? :D
Ik weet niet hoeveel vakantiegeld jij krijgt, maar dat van.mij is net genoeg om met mijn wagen heen en weer naar Spanje te rijden op lpg....
Vliegen is beter, hou je geld over voor een biertje..
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: LPG systeem beetje upgraden

Post by Sjak Brak »

Polara69 wrote:haha naja voor gewoon een keertje dus is niet voor vast zeg maar. maar is ook te doen met een impco? ja dat is ook weer zo dan kan je ff ombouwen haha. mnaar die 425 past dus ook op me carb?
Niet voor vast, kijk. Kan je tzt beter een electrische benzinepomp monteren, en de carb alleen monteren als je m gebruikt, zo blijft je carb ook fris.

Een 425 is ook als dual fuel te gebruiken dmv haakse adapter.

Wat betreft gastank, dat is natuurlijk ook uit te breiden / te vervangen.

Prijs van mixer, verdamper e.d. had je toch al? Eventueel heb je (zeker voor dual fuel) een adapter nodig, dat kan van paar tientjes tot ca 150-200 euro uitlopen.

Prijs van de andere meuk kan je op de sites vinden die ik je eerder gaf :)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Just Fun
Posts: 70
Joined: 08 Jul 2012, 20:39
Location: D'nburg

Re: LPG systeem beetje upgraden

Post by Just Fun »

Sjak Brak wrote: Misschien moet je je nog verdiepen in de nadelen van benzine. Om onderdelen te ontvetten werkt t wel aardig, behalve dat t zo stinkt :sick: :D En die ene keer na 5 jaar dat je straks de benzinemeuk probeert zul je erachter komen dat de carburateur dichtgeslibt is, de vlotters lek zijn, de leiding poreus, de pomp kaduuk en je tank inwendig weggerot, zodat t alsnog niet goed werkt als " veilige backup" :D
:lol: :lol: :lol: een duidelijk punt :good:

Mag je, alla 2013, zelf je LPG installatie leggen en dan laten keuren of moet alles door een specialist gebeuren?
En stel dat je het zelf mag doen, wat gaat er meestal fout?
Persoonlijk hoop ik een specialist te vinden die mij zou willen helpen en daarna keuren. (specialist beunhaas zal ik maar niet gebruiken)
If you can't beat them, join them..
User avatar
moparton
Posts: 1301
Joined: 07 Jun 2007, 19:57

Re: LPG systeem beetje upgraden

Post by moparton »

Als je de Holly weer erop wilt zetten zou ik daar eerst een revisiesetje voor halen.
De 4 barrel carb lag niet voor niks in de kofferbak terwijl ze een 1 barrel carb op de 4 barrel intake geknutseld hebben.

Met mijn 425 goed afgesteld heb ik hetzelfde vermogen als ik had op benzine.
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: LPG systeem beetje upgraden

Post by Sjak Brak »

Just Fun wrote:Mag je, alla 2013, zelf je LPG installatie leggen en dan laten keuren of moet alles door een specialist gebeuren?
Zelf inbouwen mag, daarna even naar de rdw om de installatie te keuren voor kenteken.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Polara69
Posts: 102
Joined: 03 Feb 2013, 17:00
Location: Egmond aan den hoef

Re: LPG systeem beetje upgraden

Post by Polara69 »

Oke maar als ik er een 425 op zet is die holly dus niet nodig? maar kan die 425 zelfde of meer opleveren als die Holly? en ja idd dan wel zoon setje halen ja.
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: LPG systeem beetje upgraden

Post by Sjak Brak »

De beperking in vermogen ligt niet in die mixer of carb, maar waarschijnlijk in de motor zelf als het een minf of meer standaard 318 is. Als je single fuel LPG wilt, dan kan je de baseplate van de holley gebruiken (als die in goede staat is) om de 425 op te monteren.

Nog wat grappig leesvoer:

Image

Image

Image

Image



Een artikel uit de sixties:

Image

Image




en een artikeltje uit Australie:

Image

Image

Image

Image
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Polara69
Posts: 102
Joined: 03 Feb 2013, 17:00
Location: Egmond aan den hoef

Re: LPG systeem beetje upgraden

Post by Polara69 »

Oke en hoe weet ik dat die onderplaat goed is van die hollly?

en ja oke het is niet het snelste block nee maar moet evengoed lekker kunnen trekken :D

en na tijd van sparen wil ik er wel een 440 in leggen :) maar dat zal nog wel even duren ;)
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: LPG systeem beetje upgraden

Post by Sjak Brak »

Polara69 wrote:Oke en hoe weet ik dat die onderplaat goed is van die hollly?
Moet om te beginnen geen overmatige speling hebben op de asjes van de gaskleppen. Bij voorkeur ook mechanisch aangestuurde 2e trap (dus niet dmv zon vacuumpotje)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Polara69
Posts: 102
Joined: 03 Feb 2013, 17:00
Location: Egmond aan den hoef

Re: LPG systeem beetje upgraden

Post by Polara69 »

ow oke daar weet ik nog niks van af dan. wat dat precies is maar zal ik snel genoeg zien dan denk ik? ;)
User avatar
OBELIX
Posts: 609
Joined: 19 Jun 2007, 20:05
Location: limbabwe

Re: LPG systeem beetje upgraden

Post by OBELIX »

gewoon benzinemeuk eruit en 425 mixer er in met een extra gastank ,loopt mooi ,zuinig, snel is goedkoper en ziet ook nog mooi uit onder de klep,,
Benzine is voor mensen die minder als 2000 km per jaar rijden.
love fried foods,barbeque,cold beer,gravies and sweet tea.
Post Reply