Mijn 493"

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
User avatar
Robchally
Posts: 601
Joined: 09 Jun 2007, 16:15
Location: twenty

Mijn 493"

Post by Robchally »

Sjak Brak wrote:succes met zoeken dan! heb je ook pics en specs van dat blokkie?
Ja, heb ik!

Hele lijst:

Bare block: 1977 440 block donor ex. Koos (Dodgie): 493 cui block as a result.

Machine work on block:
cleaned
magnafluxed (no cracks)
decked (zero deck)
030 bored
line honed
ARP main studs
hemi-orange painted
freeze-plugs installed
cam bearing installed

Eagle crank 4,15”, Eagle H rods, JE-pistons (PN 213462)
and rings, balanced at 7000 rpm. (weighing, balancing etc)

ATI- harmonic balancer, 7” (PN 917122E)
B&M flexplate Sfi (PN 10230) 6 bolt A727

Alle bovenstaande door Dymotrack Cruquius. Ze geven dit onderblok
geschikt voor dikke 700 pk.@ 7000rpm. Gebalanceerd met ATI SFI-balancer en
B&M SFI flexplate
Eindspelingen: volgens opgave Dymotrack: Drijfstangtap: 60,30 met speling 0,07
Hoofdlagertap: 69,845 met speling 0,08
Slotspeling topveer 0,6
Slotspeling 2e veer 0,65
Perspassing balancer 0,01
Calculated compression rate with Edelbrock 88 cc heads: 10,8/11:1

850 demon
Edelbrock single plane Torker
Edelbrock 88 cc BB Chrysler heads
Mopar Performance electr. Ingn kit RB
FelPro HP gaskets
Milodon HV water pump
Mopar performance waterpump housing
March pulley set 440 cui BBChrysler
Chrome alternator Powermaster
Chrome steering pump Tuff Stuff
Chrome air-cleaner housing
Pro-Form high torque ministarter


Binnenkort moet hij aan de praat worden gemaakt!
Attachments
blokkastklein.JPG
Last edited by Robchally on 15 Jun 2007, 14:27, edited 1 time in total.
User avatar
Robchally
Posts: 601
Joined: 09 Jun 2007, 16:15
Location: twenty

Re: Heeey, ook hier?

Post by Robchally »

En nog eentje:
Attachments
blokkie4.JPG
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Heeey, ook hier?

Post by BigBlockMopar »

Fris blokkie! Welkom. :good:
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Heeey, ook hier?

Post by Sjak Brak »

Dat ziet er lekker uit :letop: :good:
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Ed
Posts: 568
Joined: 06 Jun 2007, 20:01

Re: Heeey, ook hier?

Post by Ed »

Heftig blok...........wat is de nokkenaskeuze?
Dodge ram 1500
Dodge Tradesman ‘76 shorty
User avatar
Robchally
Posts: 601
Joined: 09 Jun 2007, 16:15
Location: twenty

Re: Heeey, ook hier?

Post by Robchally »

Ed wrote:Heftig blok...........wat is de nokkenaskeuze?

Het systeem nokkenas-headers-omvormer is nog niet gekozen. Dat is het laatste dat nu nog moet gebeuren. Sommigen adviseren me de compcam 288 roller te nemen. Ik weet er helemaal niets van, van die nokkenassen. Chuck Senatore adviseert voor street-strip 285-305 graden bij 500 lift. Geen idee of de eddies dan optimaal werken..... Die eddies zijn de beperkende faktor. Voornamelijk dan de combiminatie met de headers en de omvormer weet ik echt niet!

Iemand een voorstel?
User avatar
Ed
Posts: 568
Joined: 06 Jun 2007, 20:01

Re: Heeey, ook hier?

Post by Ed »

bananacamino wrote:
Het systeem nokkenas-headers-omvormer is nog niet gekozen. Dat is het laatste dat nu nog moet gebeuren. Sommigen adviseren me de compcam 288 roller te nemen. Ik weet er helemaal niets van, van die nokkenassen. Chuck Senatore adviseert voor street-strip 285-305 graden bij 500 lift. Geen idee of de eddies dan optimaal werken..... Die eddies zijn de beperkende faktor. Voornamelijk dan de combiminatie met de headers en de omvormer weet ik echt niet!

Iemand een voorstel?
Jammer........weet er ook niets van, dacht er wat van op te steken.............maar van jou kan ik ook geen nokkenaskeuze stelen :D :D
Dodge ram 1500
Dodge Tradesman ‘76 shorty
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: Heeey, ook hier?

Post by SuperFlyTNT »

Kies je nokkenas iig zo dat je dynamische compressie niet boven de 8.5:1 uitkomt voor Super 98 benzine, 8:1 voor Euro 95. Als je een nokkenas uitkiest met een sluitingstijdstip van de inlaatklep op 70° (net als de 288 rollercam van CompCams), dan kom je op 8.3:1 dynamisch uit bij de opgegeven statische compressieverhouding. Ik ben uitgegaan van 3cc valve reliefs in de zuigers (zuigergegevens bekend?). Wil je de dynamische compressie lager hebben, dan zal je richting de >73° sluitingstijdstip voor je nokkenas moeten gaan of grotere valve reliefs in de zuigers bestellen, mits deze nog niet besteld zijn.

*Edit: niet goed gelezen; JE-pistons (PN 213462), dus 5cc valve relief, DCR is dan 8.2 met 288R cam*

SuperFly TNT

P.S. 700pk bij 7000 rpm is leuk, maar als je zuigerversnellingen in ogenschouw neemt, dan is het max wat je blok kan draaien 6350rpm (6354 om precies te zijn 8) )
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
User avatar
Ed
Posts: 568
Joined: 06 Jun 2007, 20:01

Re: Heeey, ook hier?

Post by Ed »

Handig :good: ik ga het bestuderen :D
Dodge ram 1500
Dodge Tradesman ‘76 shorty
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Heeey, ook hier?

Post by ARLI »

Ik zou een toerenbegrenzer van een 493 op 6000 zetten en misschien bij uitzondering een keer op 6200
balancering is leuk ( dymo heeft mijn blok ook gedaan ) maar dat wil niet zeggen dat je ook naar die 7000 toe moet.
Wat voor rockers komen er in block ?
lift van kleppen kan over .500 heen denk ik.

Mijn nokkenals is gekozen door Dymo Com21-227-4 cam for bb chrysler Chrysler (big) 8 Xtreme Energy Hi-Lift XE275HL Cam
Last edited by ARLI on 05 Jul 2007, 21:54, edited 1 time in total.
Ik werk met plezier.
User avatar
Robchally
Posts: 601
Joined: 09 Jun 2007, 16:15
Location: twenty

Re: Heeey, ook hier?

Post by Robchally »

@ superfly : Kijk, daar kunnen we wat mee! de 288 is dus volgens jou niet zo'n slecht voorstel, W? Ik lees in de Chuck Senatore dat een rollercam niet zonodig hoeft. Wat denk je daar van?
En dat max toerental is genoemd met het oog op de balancering. Alles effe snel kapotmaken is met dit dure stukkie werk natuurlijk niet de bedoeling. En op basis van de cam icm de koppen komt vanzelf wel een koppelkromme tevoorschijn waar ik zelfs boven de 6000 niet meer zoveel overhoudt. De koppen flowen meen ik 275@28 bij 0,500
@Arli:Wat voor tuimelaars heb jij er op zitten? Ik heb nog geen keuze gemaakt, weet wel van een voormalige 440 dat stoterstangen ook dwars door de tuimelaars omhoog kunnen, bij gunstige omstandigheden!
Thing
Posts: 917
Joined: 08 Jun 2007, 17:29

Re: Heeey, ook hier?

Post by Thing »

Harland & Sharp Roller rockers

kost wat.. maar die heb je ook wat
'72 Dodge Dart Swinger 318 straatspeeltje
'70 Dart Swinger 360cui 4 speed..............nog lang nie af.............
User avatar
Robchally
Posts: 601
Joined: 09 Jun 2007, 16:15
Location: twenty

Re: Heeey, ook hier?

Post by Robchally »

Hey Dennis,
Ik heb zojuist in me eentje democratisch besloten dat in nog € 750 van je krijg! :lol:

Anders kan ik geen mooie rockertjes kopen, en is dat jouw schuld!!! :good:
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Heeey, ook hier?

Post by BigBlockMopar »

bananacamino wrote:weet wel van een voormalige 440 dat stoterstangen ook dwars door de tuimelaars omhoog kunnen, bij gunstige omstandigheden!
Stationair lukt dat al, weet ik uit ervaring.

Het plaatjes probleem zou opgelost moeten zijn.

Is het misschien een goed plan om een topic in het Tech-forum te openen wat betreft een motorbouw?
Lijkt me een beetje zonde om dat hier in het Intro-forum te doen... niet al te veel mensen zullen deze info zien krijgen denk ik.
User avatar
Robchally
Posts: 601
Joined: 09 Jun 2007, 16:15
Location: twenty

Re: Heeey, ook hier?

Post by Robchally »

Lijkt me goed plan, bbmopar.

Kun je als moderator de hele zwik verplaatsen, en bijv. de eerste (van mij) laten staan, met verwijzing naar de tech-talk-topic?
Ik ben nog lang niet uitgevraagd! :good:
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Mijn 493"

Post by BigBlockMopar »

Done. ;)
Ik zal tevens de blabla over de attachments eruit vissen aangezien dat nu opgelost zou moeten zijn.... zo niet, dan moet men dat melden in het Website-Info-forum (!)
User avatar
Robchally
Posts: 601
Joined: 09 Jun 2007, 16:15
Location: twenty

Re: Heeey, ook hier?

Post by Robchally »

BigBlockMopar wrote: Stationair lukt dat al, weet ik uit ervaring.
Nou, dat is mooi dat je dat zegt. Ik had een verrekte mooie 440 (11.6 sec) in een duster liggen. Liep werkelijk geweldig. Toch na enig stationair warmlopen helemaal vast. Na afkoelen weer geweldig lopen.
Later is die motor uit elkaar gedraaid en bleken de stoters dus door de tuimelaars te zijn geduwd. Ook een aantal helemaal krom. Conclusie was toen een warmte-vastloper. Maar wat loopt dan vast? een klep, of een tuimelaar zelf? de lifters en de cam hebben hun werk blijkbaar gedaan?
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Mijn 493"

Post by BigBlockMopar »

Ik zou zeggen dat de klep vast loopt in z'n guide door te weinig speling, maar dan zal deze daarna constant open moeten blijven staan, want de nokkenas duwt harder dan de klepveer.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Mijn 493"

Post by ARLI »

Ik heb ook wel vaker breinaalden door de rocker heen gezien dus orgineel spul is niet het sterkste.
Oorzaak is me niet duidelijk maar ik denk dat de standaard spul gewoon iets te dun is.
In de motor die ik nu heb zitten standaard verhouding rockers in 1 op 1,5.
Voor de volgende motor heb ik 1 op 1.6 rockers.
Lift en duration bepalen van de klep moet je bekijken in samenspel met verhouding rocker of vragen aan de mensen met ervaring ( de mensen met vieze vingers en zelf motoren in en uitelkaar halen )
Ik denk dat er 2 soorten koppen zijn voor stoterstangen en dat als je rockers koop dat je dan ook moet opletten dat deze de goede holte hebben.
En ik heb er verstelbare stoterstangen in en die zijn ook nog een keer sterker dan orginele want die zijn ook te slap.
Ik heb namelijk mijn stoterstangen er ook wel eens krom uit gehad en dan denk je; wat loopt die raar en dan wil je maar niet bedenken wat het kan zijn.
Tegenwoordig trek ik meteen bij eerste de beste twijfel over lopen de deksels er af om te checken.
De nokken als voor mijn motor is er 1 die onderin ook nog redelijk presteert en dat heb je met meer cilinderinhoud minder nodig dus kan je kiezen voor een nokken as die iets meer op toeren is gericht.
Het is jammer dat er niet eenvoudig technische info over mijn compcams 21-227-4 nokken as is te vinden op internet.
Want dan zou je iets meer kunnen vergelijken.
Ik geloof ook dat de koppen van edelbrock iets meer lift toelaten dan orgineel maar dat weet ik niet zeker.
Ik werk met plezier.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Mijn 493"

Post by ARLI »

Je kan misschien kiezen voor een 21-232-4.

http://www.flatlanderracing.com/compcam ... -440b.html

--------------------
ik geloof dat ik crane rocker zooi heb.


Description Ratio Complete Set
Part # Price
Chrysler/Dodge/Plymouth 58-78, "B" 350-361-383-400-413-426-440 cu.in.
Designed for Std. Cylinder Heads 1.50 64790-1 $409
1.60 64791-1 $409
Designed for Stage IV, Stage V (except Max Wedge),
Stage VI, B-1/BS and Indy Sr. Cyl. Heads 1.50 64792-1 $409
1.60 64793-1 $409
Ik werk met plezier.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Mijn 493"

Post by ARLI »

Vraagje

Wat voor oliepomp / pickup heb je ?
Wat voor carterpan heb je ?
Wat voor windage tray heb je ?
Hoeveel liter olie wil je meenemen ?
Hoe hoog moet oliepeil in je block staan ten op zichter van de onderkant van het block ?
Zitten de olie afdichtingen aan de achterzijde van de krukas ook gemonteerd ? door Dymo ?
Heb je al headers ? Passen die over de studs op je koppen ?
Heb je al bougies ? Wat voor specs ?
Ik werk met plezier.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Mijn 493"

Post by BigBlockMopar »

De standaard klepveren op Edelbrock koppen kunnen max .600" lift aan.
Maar gebruik je daarintegen een hele serieuze cam met bijv. .580" lift, dan moet men toch al wel betere klepveren monteren om valvefloat tegen te gaan bij hoge toerentallen (6000+).
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Mijn 493"

Post by ARLI »

Staat de gasfabriek er niet verkeerd op ?

Image

Ik denk het wel maar dat zal wel een klein beetje onoplettend er op zijn gezet voor de foto.

Zijn er nog spacer plannen ?
Heb je de speciale hoge doppen om de kop na te trekken nadat die is ingelopen ?
Deze doppen zijn handig omdat je dan je nokkenas niet hoef te demonteren voor het natrekken.
Ik werk met plezier.
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: Mijn 493"

Post by challenger72 »

:? tuimelaaras bedoel je ,zeker.
User avatar
Robchally
Posts: 601
Joined: 09 Jun 2007, 16:15
Location: twenty

Re: Mijn 493"

Post by Robchally »

Hey, Arli heeft er zin in! :good:

De gasfabriek staat op de avatar er al goed op. En inderdaad, totdat de motor geheel draaiend wordt gemaakt, staat alles er een beetje los-vast op. Staat mooi in m'n showroom.
Vandaag nog een klant uit Zeeland gehad, die een uur bij het ding heeft staan kijken, en met 1000 euro aan handel weer naar zeeland terug ging :good: Zo levert dat blokkie de hele week geld op! :lol:

Alle vragen die je stelt arli, zijn onderweg. Mijn zoon heeft na deze proefwerkweek nog een week les, en dan gaan we het blok samen naar bob de bouwer brengen. Met dit topic als basis kom ik al een mooi end in de richting vwb antwoorden op de vragen die bob de bouwer gaat stellen. Op de website van compcams heb ik nog een vragenformuliertje ingevuld, kijken wat die ervan zeggen.



I
Post Reply