Ik heb sind kort een Dodge charger 1973 met een 440 block, maar hoe kom ik erachter welke brandstof ik het beste kan tanken?
Ik lees over de nieuwe E95 E10 brandstof die niet goed is voor rubbers, en leidingen enz, maar hoe gaan jullie hiermee om?
Is de Shell V-power genoeg, of moet hier ook nog iets doorheen gemengd worden?
Welke brandstof gebruiken?
- jmkcharger73
- Posts: 116
- Joined: 21 Nov 2012, 09:21
- Location: Hedel
Re: Welke brandstof gebruiken?
Euhm, ik rij altijd op Shell V-power. Geen centje pijn, geen gepingel etc.. Mja, in je portemonnaie pingelt het dan een beetje...
Postcars deliver...stoffe dakjes zijn voor tenten, gas is om op te koken en Chargers zijn om mee te springen
1965 Dodge Coronet | 383 4BBL | 4spd | 3.55
Bob Mosher's | Understanders
1965 Dodge Coronet | 383 4BBL | 4spd | 3.55
Bob Mosher's | Understanders
Re: Welke brandstof gebruiken?
LPG is het beste, geen aanslag in je verbrandingskamer, geen verdunning van je olie, betere brandveiligheid.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Re: Welke brandstof gebruiken?
En vooral minder gepingel in je knip!
Het leven is net een kartbaan; Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!
1968 Chrysler Newyorker hardtop coupe, 440, 727 and smoothies
1968 Chrysler Newyorker hardtop coupe, 440, 727 and smoothies
Re: Welke brandstof gebruiken?
gewoon
bp ultimate tanken, is wel prijzen maar op octaan 98 rijd de auto bij mij perfect.
Als je vlak bij duitsland woont tank je daar voor 1.68 octaan 98 en voor 1,72 octaan 102 zgn race benzine voor de scheurijzers in duitsland,
En merk benzine geen witteprutbenzine.
grtzz Chris
bp ultimate tanken, is wel prijzen maar op octaan 98 rijd de auto bij mij perfect.
Als je vlak bij duitsland woont tank je daar voor 1.68 octaan 98 en voor 1,72 octaan 102 zgn race benzine voor de scheurijzers in duitsland,
En merk benzine geen witteprutbenzine.
grtzz Chris
Re: Welke brandstof gebruiken?
Zoals je zelf al schrijft, blijf weg van de E10 brandstof i.v.m. de aantasting van de rubbers, slangen en pakkingen.
En zoals al eerder hier geschreven is LPG de schoonste brandstof voor je motor (en het milieu).
Na 10 tot 15000 km komt je olie er weer net zo blank uit als hij erin ging.
De klopvastheid van LPG kun je ongeveer vergelijken met een benzine met een octaangetal van 110. Pingelen zal dus nagenoeg onmogelijk zijn op LPG.
Het verbrandt wel iets heter, dus wat koudere bougie's is raadzaam.
Volgens mijn "Ami bijbel" heeft jou 440 (mits de originele ongewijzigde motor) een compressie verhouding van 8.2 : 1 en levert een vermogen van 280 hp bij 4800 rpm.
Een benzine met een octaangetal van 95 zou dan moeten voldoen. Euro 95 dus.
Volgens mij is het wel raadzaam om hier een loodvervanger aan toe te voegen ter bescherming van je klepzittingen
Als er ooit een koprevisie is uitgevoerd waarbij hardere klepzittingen zijn gemonteerd kun je de loodvervanger achterwege laten.
Ook met LPG als brandstof zijn die hardere zittingen raadzaam.
De meeste hobbyisten die een amerikaan ombouwen op LPG laten de klepzittingen voor wat ze zijn en doen pas een koprevisie als de auto slecht begint te lopen. Dat is het goedkoopste en als je niet veel rijdt gaat het ook lang goed.
Een aantal jaren geleden was er iets nieuws op de markt (Flashlube) dat bij de LPG werdt gemengd.
Naar mijn weten heeft het zich niet echt duidelijk bewezen, en ik zou het zelf ook niet inbouwen.
En zoals al eerder hier geschreven is LPG de schoonste brandstof voor je motor (en het milieu).
Na 10 tot 15000 km komt je olie er weer net zo blank uit als hij erin ging.
De klopvastheid van LPG kun je ongeveer vergelijken met een benzine met een octaangetal van 110. Pingelen zal dus nagenoeg onmogelijk zijn op LPG.
Het verbrandt wel iets heter, dus wat koudere bougie's is raadzaam.
Volgens mijn "Ami bijbel" heeft jou 440 (mits de originele ongewijzigde motor) een compressie verhouding van 8.2 : 1 en levert een vermogen van 280 hp bij 4800 rpm.
Een benzine met een octaangetal van 95 zou dan moeten voldoen. Euro 95 dus.
Volgens mij is het wel raadzaam om hier een loodvervanger aan toe te voegen ter bescherming van je klepzittingen
Als er ooit een koprevisie is uitgevoerd waarbij hardere klepzittingen zijn gemonteerd kun je de loodvervanger achterwege laten.
Ook met LPG als brandstof zijn die hardere zittingen raadzaam.
De meeste hobbyisten die een amerikaan ombouwen op LPG laten de klepzittingen voor wat ze zijn en doen pas een koprevisie als de auto slecht begint te lopen. Dat is het goedkoopste en als je niet veel rijdt gaat het ook lang goed.
Een aantal jaren geleden was er iets nieuws op de markt (Flashlube) dat bij de LPG werdt gemengd.
Naar mijn weten heeft het zich niet echt duidelijk bewezen, en ik zou het zelf ook niet inbouwen.
Re: Welke brandstof gebruiken?
Bij de pomp in Weeze kost 102 octane 1.66 !chrisnr10 wrote:Als je vlak bij duitsland woont tank je daar voor 1.68 octaan 98 en voor 1,72 octaan 102 zgn race benzine voor de scheurijzers in duitsland,
grtzz Chris
Het leven is net een kartbaan; Sensatie, adrenaline en veel te snel voorbij!
1968 Chrysler Newyorker hardtop coupe, 440, 727 and smoothies
1968 Chrysler Newyorker hardtop coupe, 440, 727 and smoothies
- jmkcharger73
- Posts: 116
- Joined: 21 Nov 2012, 09:21
- Location: Hedel
Re: Welke brandstof gebruiken?
Bedankt allemaal voor deze informatie.
Mr.900: De motor is niet de originele 318 motor die erin hoort.
Op de carterpan staat het volgende nummer: 4006630-440-3 en op de voorkant van het blok staat 1212 en 440.
Ik ben er nog niet precies achter wat de specs zijn van deze motor, en bijvoorbeeld uit welk jaar hij komt.
Mischien dat iemand hierbij kan helpen?
Mr.900: De motor is niet de originele 318 motor die erin hoort.
Op de carterpan staat het volgende nummer: 4006630-440-3 en op de voorkant van het blok staat 1212 en 440.
Ik ben er nog niet precies achter wat de specs zijn van deze motor, en bijvoorbeeld uit welk jaar hij komt.
Mischien dat iemand hierbij kan helpen?
Dodge Charger 1973 - 440 cui with single four barrel carburetor
Re: Welke brandstof gebruiken?
De nummers op het blok zeggen niet alles, want hoeven bv niet de originele koppen op te zetten, en als die er wel op zitten, dan zijn die wellicht ooit al gereviseerd.
Er zijn al eens topics geweest waar mensen uitgebreid hebben uitgelegd hoe een 440 te identificeren, gebruik ff de zoekfunctie
Er zijn al eens topics geweest waar mensen uitgebreid hebben uitgelegd hoe een 440 te identificeren, gebruik ff de zoekfunctie
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop