Metaalbehandelingen

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Metaalbehandelingen

Post by Dickdale »

Er zijn verschillende mogelijkheden om je carrosserie te beschermen tegen roest. Welke ervaring heb jij?

Er is bv. het loogbad, beitsbad en kataforesebehandeling die uitgevoerd kan worden bij autobeitserij.nl maar dit is een dure aangelegenheid van ca. 4000 euro.

Daarnaast zijn er de meer traditionele manieren, zoals afbeit/stralen en dan ik de zinkspray of epoxyprimer. Tevens haal ik de rotte delen eraf en las hier nieuwe delen in en niet overheen. Ook komt er nieuw plaatwerk op.

Zelf zit ik te denken om de onderzijde van de auto en de binnenspatborden in de zinkspray te zetten en kwam ik dit tegen op het net: http://www.tools.vocor.nl/index.php?ite ... 37&lang=NL

De overige delen gaan gewoon in epoxy primer.

Iemand andere ideeen/tips?
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
B1cuda
Posts: 545
Joined: 10 Jun 2007, 13:04

Re: Metaalbehandelingen

Post by B1cuda »

als je het echt goed wilt doen dan moet ie in bad en kataforesebehandeling maar dat vind je te duur , dan zou ik als je gaat stralen alles in de 2K epoxyprimer zetten omdat dit veel sterker is dan zinkspray en een betere roestbescherming geeft.
71 cuda 500 cui.
hd xr 1200
mini cooper s


HD XR1200
Image
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Metaalbehandelingen

Post by BigBlockMopar »

Ik ben van mening dat mensen vaak doorslaan als het op dit soort dingen aankomt.
Je moet jezelf afvragen hoe vaak je auto buiten komt per jaar. Ga je iedere dag met de auto rijden? Ook 's winters in de pekel e.d.?

Of wordt de wagen alleen maar af en toe in een weekendje gepakt en staat ie de rest van z'n leven binnen in een garage? :)
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Metaalbehandelingen

Post by Dickdale »

BigBlockMopar wrote:Ik ben van mening dat mensen vaak doorslaan als het op dit soort dingen aankomt.
Je moet jezelf afvragen hoe vaak je auto buiten komt per jaar. Ga je iedere dag met de auto rijden? Ook 's winters in de pekel e.d.?

Of wordt de wagen alleen maar af en toe in een weekendje gepakt en staat ie de rest van z'n leven binnen in een garage? :)
ben ik met je eens, maar daar gaat dit topic niet over. Welke methode pas jij toe?
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Metaalbehandelingen

Post by BigBlockMopar »

Een staalborstel, wat remmenreiniger en een blik 'Metaalverf' van de lokale bouwmarkt.
User avatar
EDWIN
Posts: 830
Joined: 13 Jun 2007, 11:20
Location: Seutercity
Contact:

Re: Metaalbehandelingen

Post by EDWIN »

En bij Herman is dat de Gamma. :lol:
Dodge B 250 Lowtop, Plymouth Scamp, HD Heritage, HD Ironhead, HD 1200S, Triumph Bonneville, Triumph chop, Kwalijkzaki hardtail.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Metaalbehandelingen

Post by BigBlockMopar »

Je hebt weer niet goed opgelet toen ik de kleur-combinatie op m'n Dart aan het uitleggen was blijkbaar... het is 'Formido' :letop:
Is nl. dichterbij :D
User avatar
EDWIN
Posts: 830
Joined: 13 Jun 2007, 11:20
Location: Seutercity
Contact:

Re: Metaalbehandelingen

Post by EDWIN »

Maar die soort hammerite restauratielak kwam toch van de gamma? :lol:

http://www.mopar.nl/forum/viewtopic.php ... mma#p39347
Dodge B 250 Lowtop, Plymouth Scamp, HD Heritage, HD Ironhead, HD 1200S, Triumph Bonneville, Triumph chop, Kwalijkzaki hardtail.
User avatar
nr1freak
Posts: 109
Joined: 05 Jul 2007, 22:33
Location: gent-belgie
Contact:

Re: Metaalbehandelingen

Post by nr1freak »

voor de onderkant ga je beter kijken in de richting van een bitumen-coating (rutex).
Zinkspray is maar een heel dun laagje en op de onderkant van de wagen ketsen nogal wat steentjes en andere rommel af die dat laagje rap zullen beschadigen = staal komt terug bloot en voor je het weet rijdt je rond als fred flinstone!
go catch a 'cuda,
if you can...
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: Metaalbehandelingen

Post by jvdwolde »

:lol:
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Metaalbehandelingen

Post by Dickdale »

nr1freak wrote:voor de onderkant ga je beter kijken in de richting van een bitumen-coating (rutex).
Zinkspray is maar een heel dun laagje en op de onderkant van de wagen ketsen nogal wat steentjes en andere rommel af die dat laagje rap zullen beschadigen = staal komt terug bloot en voor je het weet rijdt je rond als fred flinstone!
Ik begreep dat er ook vaak waxolie wordt gebruikt ipv bitumen. Dit omdat je dat over de laklagen heen spuit en je dan de kleur van de lak nog kan zien. Veel mensen geven er niks om omdat het de onderkant van de auto is, maar er zijn ook mensen die het mooier vinden om de onderzijde van de auto in de kleur te hebben..
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
chrisnr10
Posts: 149
Joined: 22 Jul 2009, 15:05

Re: Metaalbehandelingen

Post by chrisnr10 »

Hoi,
Als je de onderkant gaat behandelen met een dekkende laag dan kun je veel verdoezelen, slecht plekken zijn niet meer zichtbaar.
Mijn taxateur en ook restaurateurs hebben mij verteld dat zodra je de onderkant zo behandeld dat er niets meer zichtbaar dit de waarde van de auto kan beinvloeden.
Ik zeg natuurlijk niet dat het bij jou ook zo is.
Hun toch dringende advies is om de auto aan de onderkant te behandelen met een wax soort, licht amber gekleurd.
Wax blijft soepel en zacht, droogt niet uit en beschermd perfect.
Zo heb ik 20 jaar geleden ook mijn andere oldtimer behandeld en dit werkt echt zeer goed.
Plaatwerk dat risico op steenslag heeft heb ik behandeld met een overspuitbare rubber cooting, en dit later in kleur mee laten spuiten.

Het is maar een tip.

Totale behandeling zoals een zuurbad en daarna primer en bescherming kost al gauw 10000 minimaal, daar komt al het plaatwerk wat opgegeten is door roest en de zuurbehandeling nog bij.
Zoals eerder al gezegd was hoeveel rij je met je auto en in welk weer type.
En wat is je het waard...
Succes
Chris :good:
User avatar
nr1freak
Posts: 109
Joined: 05 Jul 2007, 22:33
Location: gent-belgie
Contact:

Re: Metaalbehandelingen

Post by nr1freak »

ja, die overspuitbare rubbercoating heb ik ook al gezien, denk dat ik bij m'n cuda toch maar voor zoiets ga opteren... zo'n smerige plakboel onderaan is leuk voor de lak enzo, zolang je niet onder de auto moet gaan werken... en denk ook niet dat die steenslag tegenhoudt!
go catch a 'cuda,
if you can...
User avatar
Gijs
Posts: 536
Joined: 07 Aug 2008, 10:49

Re: Metaalbehandelingen

Post by Gijs »

Ik gebruik zelf een 2k industrie epoxi, deze is niet echt voor auto`s meer voor bruggen en boten en water tanks en offshore. Het is en sigma cover 280. Je plaatselijke watersport winkel kan er vast wel aankomen, mogelijk een beetje overkill maar wel lekker.
Attachments
bondo9.JPG
Mr. 4-Speed
Posts: 377
Joined: 14 Jun 2007, 17:22

Re: Metaalbehandelingen

Post by Mr. 4-Speed »

2K epoxy aan de buitenkant gezet bij m'n Savoy;
Binnenzijde kokers, binnenzijde deuren, etc. worden ingespoten met RX-5,antiroest-goedje. Dunner dan water, kruipt in alle hoekjes en gaatjes.
Dan moet het goed zijn.
78tradesman
Posts: 212
Joined: 21 Aug 2011, 20:46

Re: Metaalbehandelingen

Post by 78tradesman »

Interessant topic, zeker ook omdat ik de onderkant van mijn bus moet doen. Mij is geadviseerd om de roestplekken in te smeren met afgewerkte olie omdat dit indringt en afsluit voor zuurstof zodat het roestproces wordt stopgezet. daarna behandelen met amber tectyl.
Over RX-5 en 10 heb ik resultaten gezien............. Hij had er beter niks op kunnen smeren, binnen het jaar viel het er zowat af en roestte het al.

succes
Rene
User avatar
MoparJW
Posts: 700
Joined: 16 Jun 2007, 11:47
Location: Groningen

Re: Metaalbehandelingen

Post by MoparJW »

ik gebruik ook RX5 en ik ben er eigenlijk wel tevreden over, je moet zorgen dat het roestige oppervlak goed vetvrij is en dan moet het echt goed verzadigd worden met rx5, anders gaat het snel weer verder roesten.
Officieel moet er nog een ander goedje overheen (bijv ML), alleen RX5 is niet genoeg.
Ik heb jaren terug de binnenkant van de framerails met RX5 gedaan en daarover weer een laag ML op aanraden van een forumlid (weet zo niet meer wie) maar dat ziet er nog netjes uit.. en het is transparant wat ik ook wel fijn vind.

Oppervlakteroest in de kofferruimte heb ik alleen met rx5 gedaan, in 2 lagen gewoon met een pot & kwast, voordeel is dat het mooi hard word en er dus geen vuil e.d. aan gaat plakken... ik heb er wel vertrouwen in dat dit het roestige oppervlak goed afsluit van zuurstof.

Nog een tip: ''tectyl amber'' is exact hetzelfde als ''tectyl ML'' alleen zit het in een kleinere spuitbus ;) kijk maar naar de product informatie pdf op hun site... zal wel een verkooptrucje zijn ofzo
'68 Plymouth Satellite Sedan 318
User avatar
Leeman
Posts: 146
Joined: 27 Feb 2010, 18:54

Re: Metaalbehandelingen

Post by Leeman »

Wat ik (voor de dagelijkse ragbak) doen om er zeker van te zijn dat het goed is.
(woon aan de kust dus de lucht vochtigheid is toch anders als in het binnen land en voor al het zout gehalte in de lucht is om te huilen hier)

VOOR DE ONDERKANT!!

- Eerst goed kaal halen
- Ontvetten
- Onderkant volledig in de RX5 spuiten
- 2K epoxy
- ML BodySafe

de rest van de auto haal ik helemaal kaal tot aan het metaal, ontvetten, 2K epoxy en daarna in kleur (spies Hecker)
Attachments
ML BodySafe
ML BodySafe
ML BodySafe
ML BodySafe
2K Epoxy
2K Epoxy
RX5
RX5
Kaal
Kaal
Dickdale
Posts: 4058
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Metaalbehandelingen

Post by Dickdale »

Ik kwam toevallig nog een bedrijf tegen die KTL-behandelingen kan uitvoeren, maar dan alleen voor onderdelen zoals deuren, motorkap, spatborden, kofferdeksel, etc.. De kosten hiervan bedragen ca. €750,-. Het bad is niet groot genoeg om een hele body in onder te dompelen.

www.habrakenstraalbedrijf.nl

Ze zitten in Best, Brabant...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Post Reply