Metaalbehandelingen
Metaalbehandelingen
Er zijn verschillende mogelijkheden om je carrosserie te beschermen tegen roest. Welke ervaring heb jij?
Er is bv. het loogbad, beitsbad en kataforesebehandeling die uitgevoerd kan worden bij autobeitserij.nl maar dit is een dure aangelegenheid van ca. 4000 euro.
Daarnaast zijn er de meer traditionele manieren, zoals afbeit/stralen en dan ik de zinkspray of epoxyprimer. Tevens haal ik de rotte delen eraf en las hier nieuwe delen in en niet overheen. Ook komt er nieuw plaatwerk op.
Zelf zit ik te denken om de onderzijde van de auto en de binnenspatborden in de zinkspray te zetten en kwam ik dit tegen op het net: http://www.tools.vocor.nl/index.php?ite ... 37&lang=NL
De overige delen gaan gewoon in epoxy primer.
Iemand andere ideeen/tips?
Er is bv. het loogbad, beitsbad en kataforesebehandeling die uitgevoerd kan worden bij autobeitserij.nl maar dit is een dure aangelegenheid van ca. 4000 euro.
Daarnaast zijn er de meer traditionele manieren, zoals afbeit/stralen en dan ik de zinkspray of epoxyprimer. Tevens haal ik de rotte delen eraf en las hier nieuwe delen in en niet overheen. Ook komt er nieuw plaatwerk op.
Zelf zit ik te denken om de onderzijde van de auto en de binnenspatborden in de zinkspray te zetten en kwam ik dit tegen op het net: http://www.tools.vocor.nl/index.php?ite ... 37&lang=NL
De overige delen gaan gewoon in epoxy primer.
Iemand andere ideeen/tips?
Re: Metaalbehandelingen
als je het echt goed wilt doen dan moet ie in bad en kataforesebehandeling maar dat vind je te duur , dan zou ik als je gaat stralen alles in de 2K epoxyprimer zetten omdat dit veel sterker is dan zinkspray en een betere roestbescherming geeft.
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: Metaalbehandelingen
Ik ben van mening dat mensen vaak doorslaan als het op dit soort dingen aankomt.
Je moet jezelf afvragen hoe vaak je auto buiten komt per jaar. Ga je iedere dag met de auto rijden? Ook 's winters in de pekel e.d.?
Of wordt de wagen alleen maar af en toe in een weekendje gepakt en staat ie de rest van z'n leven binnen in een garage?
Je moet jezelf afvragen hoe vaak je auto buiten komt per jaar. Ga je iedere dag met de auto rijden? Ook 's winters in de pekel e.d.?
Of wordt de wagen alleen maar af en toe in een weekendje gepakt en staat ie de rest van z'n leven binnen in een garage?
Re: Metaalbehandelingen
ben ik met je eens, maar daar gaat dit topic niet over. Welke methode pas jij toe?BigBlockMopar wrote:Ik ben van mening dat mensen vaak doorslaan als het op dit soort dingen aankomt.
Je moet jezelf afvragen hoe vaak je auto buiten komt per jaar. Ga je iedere dag met de auto rijden? Ook 's winters in de pekel e.d.?
Of wordt de wagen alleen maar af en toe in een weekendje gepakt en staat ie de rest van z'n leven binnen in een garage?
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: Metaalbehandelingen
Een staalborstel, wat remmenreiniger en een blik 'Metaalverf' van de lokale bouwmarkt.
Re: Metaalbehandelingen
En bij Herman is dat de Gamma.
Dodge B 250 Lowtop, Plymouth Scamp, HD Heritage, HD Ironhead, HD 1200S, Triumph Bonneville, Triumph chop, Kwalijkzaki hardtail.
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: Metaalbehandelingen
Je hebt weer niet goed opgelet toen ik de kleur-combinatie op m'n Dart aan het uitleggen was blijkbaar... het is 'Formido'
Is nl. dichterbij
Is nl. dichterbij
Re: Metaalbehandelingen
Maar die soort hammerite restauratielak kwam toch van de gamma?
http://www.mopar.nl/forum/viewtopic.php ... mma#p39347
http://www.mopar.nl/forum/viewtopic.php ... mma#p39347
Dodge B 250 Lowtop, Plymouth Scamp, HD Heritage, HD Ironhead, HD 1200S, Triumph Bonneville, Triumph chop, Kwalijkzaki hardtail.
Re: Metaalbehandelingen
voor de onderkant ga je beter kijken in de richting van een bitumen-coating (rutex).
Zinkspray is maar een heel dun laagje en op de onderkant van de wagen ketsen nogal wat steentjes en andere rommel af die dat laagje rap zullen beschadigen = staal komt terug bloot en voor je het weet rijdt je rond als fred flinstone!
Zinkspray is maar een heel dun laagje en op de onderkant van de wagen ketsen nogal wat steentjes en andere rommel af die dat laagje rap zullen beschadigen = staal komt terug bloot en voor je het weet rijdt je rond als fred flinstone!
go catch a 'cuda,
if you can...
if you can...
Re: Metaalbehandelingen
Ik begreep dat er ook vaak waxolie wordt gebruikt ipv bitumen. Dit omdat je dat over de laklagen heen spuit en je dan de kleur van de lak nog kan zien. Veel mensen geven er niks om omdat het de onderkant van de auto is, maar er zijn ook mensen die het mooier vinden om de onderzijde van de auto in de kleur te hebben..nr1freak wrote:voor de onderkant ga je beter kijken in de richting van een bitumen-coating (rutex).
Zinkspray is maar een heel dun laagje en op de onderkant van de wagen ketsen nogal wat steentjes en andere rommel af die dat laagje rap zullen beschadigen = staal komt terug bloot en voor je het weet rijdt je rond als fred flinstone!
Re: Metaalbehandelingen
Hoi,
Als je de onderkant gaat behandelen met een dekkende laag dan kun je veel verdoezelen, slecht plekken zijn niet meer zichtbaar.
Mijn taxateur en ook restaurateurs hebben mij verteld dat zodra je de onderkant zo behandeld dat er niets meer zichtbaar dit de waarde van de auto kan beinvloeden.
Ik zeg natuurlijk niet dat het bij jou ook zo is.
Hun toch dringende advies is om de auto aan de onderkant te behandelen met een wax soort, licht amber gekleurd.
Wax blijft soepel en zacht, droogt niet uit en beschermd perfect.
Zo heb ik 20 jaar geleden ook mijn andere oldtimer behandeld en dit werkt echt zeer goed.
Plaatwerk dat risico op steenslag heeft heb ik behandeld met een overspuitbare rubber cooting, en dit later in kleur mee laten spuiten.
Het is maar een tip.
Totale behandeling zoals een zuurbad en daarna primer en bescherming kost al gauw 10000 minimaal, daar komt al het plaatwerk wat opgegeten is door roest en de zuurbehandeling nog bij.
Zoals eerder al gezegd was hoeveel rij je met je auto en in welk weer type.
En wat is je het waard...
Succes
Chris
Als je de onderkant gaat behandelen met een dekkende laag dan kun je veel verdoezelen, slecht plekken zijn niet meer zichtbaar.
Mijn taxateur en ook restaurateurs hebben mij verteld dat zodra je de onderkant zo behandeld dat er niets meer zichtbaar dit de waarde van de auto kan beinvloeden.
Ik zeg natuurlijk niet dat het bij jou ook zo is.
Hun toch dringende advies is om de auto aan de onderkant te behandelen met een wax soort, licht amber gekleurd.
Wax blijft soepel en zacht, droogt niet uit en beschermd perfect.
Zo heb ik 20 jaar geleden ook mijn andere oldtimer behandeld en dit werkt echt zeer goed.
Plaatwerk dat risico op steenslag heeft heb ik behandeld met een overspuitbare rubber cooting, en dit later in kleur mee laten spuiten.
Het is maar een tip.
Totale behandeling zoals een zuurbad en daarna primer en bescherming kost al gauw 10000 minimaal, daar komt al het plaatwerk wat opgegeten is door roest en de zuurbehandeling nog bij.
Zoals eerder al gezegd was hoeveel rij je met je auto en in welk weer type.
En wat is je het waard...
Succes
Chris
Re: Metaalbehandelingen
ja, die overspuitbare rubbercoating heb ik ook al gezien, denk dat ik bij m'n cuda toch maar voor zoiets ga opteren... zo'n smerige plakboel onderaan is leuk voor de lak enzo, zolang je niet onder de auto moet gaan werken... en denk ook niet dat die steenslag tegenhoudt!
go catch a 'cuda,
if you can...
if you can...
Re: Metaalbehandelingen
Ik gebruik zelf een 2k industrie epoxi, deze is niet echt voor auto`s meer voor bruggen en boten en water tanks en offshore. Het is en sigma cover 280. Je plaatselijke watersport winkel kan er vast wel aankomen, mogelijk een beetje overkill maar wel lekker.
-
- Posts: 377
- Joined: 14 Jun 2007, 17:22
Re: Metaalbehandelingen
2K epoxy aan de buitenkant gezet bij m'n Savoy;
Binnenzijde kokers, binnenzijde deuren, etc. worden ingespoten met RX-5,antiroest-goedje. Dunner dan water, kruipt in alle hoekjes en gaatjes.
Dan moet het goed zijn.
Binnenzijde kokers, binnenzijde deuren, etc. worden ingespoten met RX-5,antiroest-goedje. Dunner dan water, kruipt in alle hoekjes en gaatjes.
Dan moet het goed zijn.
-
- Posts: 212
- Joined: 21 Aug 2011, 20:46
Re: Metaalbehandelingen
Interessant topic, zeker ook omdat ik de onderkant van mijn bus moet doen. Mij is geadviseerd om de roestplekken in te smeren met afgewerkte olie omdat dit indringt en afsluit voor zuurstof zodat het roestproces wordt stopgezet. daarna behandelen met amber tectyl.
Over RX-5 en 10 heb ik resultaten gezien............. Hij had er beter niks op kunnen smeren, binnen het jaar viel het er zowat af en roestte het al.
succes
Rene
Over RX-5 en 10 heb ik resultaten gezien............. Hij had er beter niks op kunnen smeren, binnen het jaar viel het er zowat af en roestte het al.
succes
Rene
Re: Metaalbehandelingen
ik gebruik ook RX5 en ik ben er eigenlijk wel tevreden over, je moet zorgen dat het roestige oppervlak goed vetvrij is en dan moet het echt goed verzadigd worden met rx5, anders gaat het snel weer verder roesten.
Officieel moet er nog een ander goedje overheen (bijv ML), alleen RX5 is niet genoeg.
Ik heb jaren terug de binnenkant van de framerails met RX5 gedaan en daarover weer een laag ML op aanraden van een forumlid (weet zo niet meer wie) maar dat ziet er nog netjes uit.. en het is transparant wat ik ook wel fijn vind.
Oppervlakteroest in de kofferruimte heb ik alleen met rx5 gedaan, in 2 lagen gewoon met een pot & kwast, voordeel is dat het mooi hard word en er dus geen vuil e.d. aan gaat plakken... ik heb er wel vertrouwen in dat dit het roestige oppervlak goed afsluit van zuurstof.
Nog een tip: ''tectyl amber'' is exact hetzelfde als ''tectyl ML'' alleen zit het in een kleinere spuitbus kijk maar naar de product informatie pdf op hun site... zal wel een verkooptrucje zijn ofzo
Officieel moet er nog een ander goedje overheen (bijv ML), alleen RX5 is niet genoeg.
Ik heb jaren terug de binnenkant van de framerails met RX5 gedaan en daarover weer een laag ML op aanraden van een forumlid (weet zo niet meer wie) maar dat ziet er nog netjes uit.. en het is transparant wat ik ook wel fijn vind.
Oppervlakteroest in de kofferruimte heb ik alleen met rx5 gedaan, in 2 lagen gewoon met een pot & kwast, voordeel is dat het mooi hard word en er dus geen vuil e.d. aan gaat plakken... ik heb er wel vertrouwen in dat dit het roestige oppervlak goed afsluit van zuurstof.
Nog een tip: ''tectyl amber'' is exact hetzelfde als ''tectyl ML'' alleen zit het in een kleinere spuitbus kijk maar naar de product informatie pdf op hun site... zal wel een verkooptrucje zijn ofzo
'68 Plymouth Satellite Sedan 318
Re: Metaalbehandelingen
Wat ik (voor de dagelijkse ragbak) doen om er zeker van te zijn dat het goed is.
(woon aan de kust dus de lucht vochtigheid is toch anders als in het binnen land en voor al het zout gehalte in de lucht is om te huilen hier)
VOOR DE ONDERKANT!!
- Eerst goed kaal halen
- Ontvetten
- Onderkant volledig in de RX5 spuiten
- 2K epoxy
- ML BodySafe
de rest van de auto haal ik helemaal kaal tot aan het metaal, ontvetten, 2K epoxy en daarna in kleur (spies Hecker)
(woon aan de kust dus de lucht vochtigheid is toch anders als in het binnen land en voor al het zout gehalte in de lucht is om te huilen hier)
VOOR DE ONDERKANT!!
- Eerst goed kaal halen
- Ontvetten
- Onderkant volledig in de RX5 spuiten
- 2K epoxy
- ML BodySafe
de rest van de auto haal ik helemaal kaal tot aan het metaal, ontvetten, 2K epoxy en daarna in kleur (spies Hecker)
1972 Cuda Under Construction !!!..
.
http://www.classicperformancecars.nl
.
http://www.rvs-uitlaat.nl
.
http://www.classicperformancecars.nl
.
http://www.rvs-uitlaat.nl
Re: Metaalbehandelingen
Ik kwam toevallig nog een bedrijf tegen die KTL-behandelingen kan uitvoeren, maar dan alleen voor onderdelen zoals deuren, motorkap, spatborden, kofferdeksel, etc.. De kosten hiervan bedragen ca. €750,-. Het bad is niet groot genoeg om een hele body in onder te dompelen.
www.habrakenstraalbedrijf.nl
Ze zitten in Best, Brabant...
www.habrakenstraalbedrijf.nl
Ze zitten in Best, Brabant...