single plane of dual plane op lpg?

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
charger 73 se
Posts: 1345
Joined: 09 Jun 2007, 22:27
Location: egmond aan den hoef

single plane of dual plane op lpg?

Post by charger 73 se »

wat zal beter zijn voor mijn w200 sinle of dual plane?
ik weet dat je op lpg beter een single plane gebruiken kan maar ook bij een zware w200 die onderin veel koppel nodig heb.


ik heb een edelbrock performer 318 (dual)liggen en een torker 360single) liggen

nou zal de torker toch wel niet goed passen denk ik omdat de poorten te groot zijn.. :hmmm:
73'r dodge charger se 408 cui fitech go efi 4
71'r dodge charger R/T parts car R.I.P
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: single plane of dual plane op lpg?

Post by Sjak Brak »

Met die W200 ga je nooit echt toeren maken dus ik zou lekker die performer monteren, als je uit die 2 moet kiezen tenminste.

Volgens mij is een Torker ook gewoon voor standaard ports ontworpen, maar ik ben geen SB-kenner natuurlijk :oops:
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
73Dartdude
Posts: 74
Joined: 08 Dec 2008, 00:42

Re: single plane of dual plane op lpg?

Post by 73Dartdude »

Ik zou dual plane zeggen om bovengenoemde reden.

Werkt prima en het hele idee dat single plain beter is voor LPG begrijp ik wel, maar het is net communisme, leuk in theorie maar niet per se van toepassing in de realiteit.

Zolang hij goed vacuum trekt komt de LPG er wel. Als je niets wil verliezen aan vermogen gewoon een directe gas carb. erop zetten.
72 VW Beetle, EJ20 project
73 Dart, 318 loaded
74 Chevy full cab, 350 FOR SALE
78 MonsterTruck Blazer, 350, 8" lift
79 Dropped Blazer R.I.P.
87 Jeep Grand Wagoneer
'91 Lincoln Town Car stretch limousine
'96 Daimler Six
User avatar
Iwema
Posts: 50
Joined: 20 Jun 2007, 17:31
Contact:

Re: single plane of dual plane op lpg?

Post by Iwema »

Bij een dual plane inlaat verdeel je de carburateur over 2 banken.
Als je een 500cfm carburateur hebt worden dit 2 x 250cfm carburateurs.
Omdat je met achtereenvolgende slagen hebt te maken (geen overlap wordt veel van de capasiteit niet gebruikt bij een bank met 4 cilinders.
De zelfde carburateur zou een zelfde vullingsgraad kunne leveren bij een 6 cilinderbank.
Het resultaat is dus 50% meer vermogen uit dezelfde carburateur.
Heel simple gezegt een single plane geeft dus (afhankelijk van het bok) 2 maal zoveel doorlaat bij een 4 cilinder motor.
Bij een 6 cilinder bijna 3 maal zo veel doorlaat en bij een 8 cilinder bijna 3.5 keer zo veel doorlaat.

Het nadeel van een single plane is de lage luchtsroomsnelheid.
Bij benzine kan dit tot ontmengen leiden bij lage air flow snelheden.

Hugo
http://www.iwemalpg.com
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC)to test your engine.
Post Reply