probleem met ontsteking

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
Roo
Posts: 11
Joined: 05 Apr 2008, 13:52

probleem met ontsteking

Post by Roo »

hey moparlovers,

Ik heb het volgende probleem met mijn dodge B200 van van 1975 318,
hij wil aleen pruttelen[hij draait dan als een zonnetje] als ik mijn bobine los schroef en geen aarde laat maken aan het motorblok! :hmmm:
als ik hem vast schroef op de originele plek wil hij niet starten en schieten er vonken van de hoogspanningskabel
naar de bobine.
and keep in mind,ik heb nix veranderd of vervangen aan de ontsteking,er zitten nieuwe bougies en nieuwe bougiekabels
en een nieuwe verdelerkap.
wie kan mij hier wat ophedering over geven?

Thanx
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: probleem met ontsteking

Post by BigBlockMopar »

Misschien ook tijd voor een nieuwe bobine?
Wat was de aanleiding om nieuwe kabels en bougies te kopen?
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: probleem met ontsteking

Post by Sjak Brak »

Kabel van bobine naar verdeler niet goed? Isolatie verrot, of inwendig te hoge weerstand?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Roo
Posts: 11
Joined: 05 Apr 2008, 13:52

Re: probleem met ontsteking

Post by Roo »

ik heb een nieuwe verdelerkap gezet omdat hij er nogal gaar uitzag en heb toen gelijk nieuwe pluggen en kabels gezet.
hij startte en draaide toen als een zonnetje [met nieuwe onderdelen]
na een tijdje ging hij moeilijker starten,als ie eenmaal had gedraaid startte hij gewoon goed maar koude start was
ellende!
Roo
Posts: 11
Joined: 05 Apr 2008, 13:52

Re: probleem met ontsteking

Post by Roo »

Ik heb vervolgens de bobine verwisseld maar nog steeds vonken en niet starten.
aleen als ik de bobine los van het motorblok[massa] haal dan start ie gelijk en vonkt de kabel ook niet meer.
Roo
Posts: 11
Joined: 05 Apr 2008, 13:52

Re: probleem met ontsteking

Post by Roo »

de kabel is nieuw,ik heb de oude kabel ook weer terug gestoken maar nog geen verandering in het probleem :hmmm:
Roo
Posts: 11
Joined: 05 Apr 2008, 13:52

Re: probleem met ontsteking

Post by Roo »

aanleiding om nieuwe pluggen en kabels en verdeler was dat ze er nogal gaar uitzagen en hij begon nogal rauw
te starten en pruttelen.nadat ik deze onderdelen heb vernieuwd draaide hij als een zonnetje.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: probleem met ontsteking

Post by ARLI »

ik krijg mijn schijthok ook al niet aan de gang :boos:
Ik werk met plezier.
User avatar
Iwema
Posts: 50
Joined: 20 Jun 2007, 17:31
Contact:

Re: probleem met ontsteking

Post by Iwema »

Als de hoogspanning op de bobine overslaat heb je een hoogspanning die ruim boven de 20.000 volt gaat.
Bij 50.000 volt heb je zeker deze problemen.
De meeste fabrikanten geven een waarde van 10.000 volt op als idiaal voor het ontstekingssysteem.
Zodra de hoogspanning hoger wordt wordt de vonk slechter!!

Het is verstandig om je ontsteking te laten doormeten door een auto-diagnose-center.
Zij kunnen de stroomkringen van de bobine, indien nodig, ook aanpassen.

Hugo

IwemaLPG
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC)to test your engine.
User avatar
Iwema
Posts: 50
Joined: 20 Jun 2007, 17:31
Contact:

Re: probleem met ontsteking

Post by Iwema »

Als de hoogspanning op de bobine overslaat heb je een hoogspanning die ruim boven de 20.000 volt gaat.
Bij 50.000 volt heb je zeker deze problemen.
De meeste fabrikanten geven een waarde van 10.000 volt op als idiaal voor het ontstekingssysteem.
Zodra de hoogspanning hoger wordt wordt de vonk slechter!!

Het is verstandig om je ontsteking te laten doormeten door een auto-diagnose-center.
Zij kunnen de stroomkringen van de bobine, indien nodig, ook aanpassen.

Hugo

IwemaLPG
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC)to test your engine.
73Dartdude
Posts: 74
Joined: 08 Dec 2008, 00:42

Re: probleem met ontsteking

Post by 73Dartdude »

Bobine omgeruild toch? Bij de eerste keer dat hij dit probleem vertoonde hing de orginele bobine erin met de bedrading daarnaar onaangeraakt?

Wat voor bobine gebruik je? Doet hij dit bij beide bobines? (je geeft aan deze verwissel te hebben)

Heb je al geprobeerd om stuk voor stuk je oude ontsekingsonderdelen (op de bougies na, want dat lijkt me erg sterk tenzij er geen juiste 'gap' is) terug te zetten? Zodoende kan je wellicht isoleren welk onderdeel je problemen geeft of dat het iets anders is dat nu toevallig opduikt.

Controleer ook de + en de - van de bobine wel juist zijn aangesloten en kijk of de bobinen niet ergens anders via de montage beugel oid massa maakt.

Laat even horen wat voor bobine je gebruikt...
72 VW Beetle, EJ20 project
73 Dart, 318 loaded
74 Chevy full cab, 350 FOR SALE
78 MonsterTruck Blazer, 350, 8" lift
79 Dropped Blazer R.I.P.
87 Jeep Grand Wagoneer
'91 Lincoln Town Car stretch limousine
'96 Daimler Six
Post Reply