is het nou 9v of 12v de bobine?

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
danny
Posts: 533
Joined: 24 Aug 2007, 19:03
Location: the feelds of destruction

is het nou 9v of 12v de bobine?

Post by danny »

hallo,

ik ben al even bezig met de fury, nu heb ik ook wat startproblemen koud starten erg lang doorstarten en dan op een gegeven moment pakt hij aan, is ie lekker warm 1 tikkie en lopen.
Alle ontstekingsdelen vervangen nu kijk ik op de bobine staat erop: 12v ch-412 use whit external resistor, die is dus niet orgineel denk ik. Maar op mopar zit toch een 9v bobine? Kan dit dat lange starten te maken hebben?

danny
plymouth fury 3 1968
chrysler valiant 1972
furd ltd 1980
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: is het nou 9v of 12v de bobine?

Post by BigBlockMopar »

Ik zou het startprobleem eerder bij een gebrek aan brandstof of evt. choke zoeken.
danny
Posts: 533
Joined: 24 Aug 2007, 19:03
Location: the feelds of destruction

Re: is het nou 9v of 12v de bobine?

Post by danny »

dat ben ik ook nog aan t uitzoeken

danny
plymouth fury 3 1968
chrysler valiant 1972
furd ltd 1980
User avatar
Iwema
Posts: 50
Joined: 20 Jun 2007, 17:31
Contact:

Re: is het nou 9v of 12v de bobine?

Post by Iwema »

Dit is dus geen 12v bobine want hij wordt aangstuurt met een ballastweerstand.


Let op het type bobine dat je inbouwt.
Er zij 12V, 9V, en 6V bobines.
Als je een verkeerde bobine inbouwd heeft dit grote gevolgen voor je vonk of je schakeling (amplifier).
De amplifier kun je makkelijk opblazen!!

Hugo

http://www.iwemalpg.com
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC)to test your engine.
Partsstore
Posts: 640
Joined: 04 Jul 2007, 11:26

Re: is het nou 9v of 12v de bobine?

Post by Partsstore »

Je kan als je het niet zeker weet tijden het starten best "tijdelijk" 12V direct op je bobine aansluiten. Dan kan je rustig verder zoeken naar wat wel het probleem is. Daarna de voorschakelweerstand weer aansluiten. Aan de tekst te horen heb je er wel de originele bobine op zitten. Meet even de weerstand van je voorschakelweerstand.
www.PartsStore.eu
Less Bullshit, More Horsepower

06-19856511 - info@partsstore.eu
Skype: Partsstore
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: is het nou 9v of 12v de bobine?

Post by ARLI »

sommige auto's starten met 12 volt op bobine voor beter vonk
als je contactsleutel los laat en de start motor schakeld uit dan gaat die stroom naar bobine via weerstand en krijgt die 9 volt
Ik werk met plezier.
danny
Posts: 533
Joined: 24 Aug 2007, 19:03
Location: the feelds of destruction

Re: is het nou 9v of 12v de bobine?

Post by danny »

Volgens mij klopt het dus wel dat de bobine 12v is, de ontsteking is vernieuwd ook de voorschakelweerstand, Vonken doet ie goed. Het probleem van het lange doorstarten als ie koud is zit m in de carberateur denk ik, de chokeklep gaat erg zwaar die blijft staan op elk willekeurige plek.

danny
plymouth fury 3 1968
chrysler valiant 1972
furd ltd 1980
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: is het nou 9v of 12v de bobine?

Post by Sjak Brak »

Als je echt een 12V bobine hebt, dan heb je geen voorschakelweerstand nodig.

Zoals Arli beschrijft is standaard op mopars die uitgerust zijn met een voorschakelweerstand.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Post Reply