Gasinstallatie

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
pietje
Posts: 31
Joined: 29 Aug 2007, 20:22

Gasinstallatie

Post by pietje »

Goedenavond,

Mijn dodge ram 1500 uit 2002 loopt nou op een gas installatie van impco met een 300 mixer.
Ik denk erover om er gasinjectie in te laten bouwen omdat dit veel beter schijnt te wezen.
Is dit ook echt zo of maakt het niet zo veel uit.
Motor is trouwens een 5.9

MVG Piet
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Gasinstallatie

Post by Sjak Brak »

Ten opzichte van een Impco 300 mixer is bijna alles een verbetering.

Gasinjectie is ook altijd een verbetering ten opzichte van mixer/verdamper systemen. De vraag is of jij er de centen voor over hebt. Een beetje LPi systeem kost al snel meer dan 2500 euro, want je zult in de meeste gevallen ook een andere tank moeten hebben.

Wil je wat minder uitgeven, dan zou ik die baggermixer weg doen en vervangen door een 425 of een OHG.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
pietje
Posts: 31
Joined: 29 Aug 2007, 20:22

Re: Gasinstallatie

Post by pietje »

Dank je voor de snelle reactie,
Deze mixer geeft regelmatig backfire´s en daar word ik niet helemaal goed van.
Als ik zo´n grotere mixer erop zet is dit dan over of niet.
Nou smoort ie ze motor ook snel als ik wat zwaars trek lijkt me toch ook niet helemaal normaal


MVG piet
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Gasinstallatie

Post by Sjak Brak »

Het smoren is wel normaal met deze mixer, aangezien die te klein is.

De backfires kan ik niks zinnigs over zeggen, aangezien niet duidelijk is, wat de oorzaak hiervan is. Hoeft niet aan de mixer te liggen, hoewel de 300 mixer daar vatbaarder voor is dan bv de 425. Dit kan bv ook aan de ontsteking liggen, of de afstelling. Wanneer zijn voor t laatst de verdelerkap, bougies, rotor, bobine, module en bougiekabels vervangen? Is de CO recent nog afgesteld? Heb je vacuumlekken, valse lucht, enz? Heb je een closed loop of open loop installatie?

Als je veel backfires hebt gehad moet je trouwens oppassen met deze blokken, check deze link:
http://franzh.home.texas.net/dodgebackfire/index.html
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
pietje
Posts: 31
Joined: 29 Aug 2007, 20:22

Re: Gasinstallatie

Post by pietje »

Alle kabels en toebehoren heb ik 5000 km terug vervangen.
Hij is net 3 weken terug afgesteld en daar hebben ze meteen de ontsteking anders gezet.
Nu loopt ie ook vrij aardig maar ik denk zelf dat het nog beter kan want hij houdt gewoon nog teveel in.
De verdeler kap heb ik overigens niet vernieuwd mij is verteld dat dit niet nodig was.
Voor de rest zijn het geen zware backfires geweest dus ben er niet zo bang voor dat me blok beschadigd is.
Die zware mixers is dat zelf een beetje te doen,het instaleren ervan dan,of kan ik dit beter uit besteden.
En waar kan ik die dingen bestellen?

MVG piet
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Gasinstallatie

Post by Sjak Brak »

De rotor, verdelerkap, en bobine tijdig vernieuwen horen ook bij normaal onderhoud van een wagen, zeker als die op gas rijdt. Controleer dus of die nog in goede staat zijn. Een ingebrande verdelerkap zal gegarandeerd voor backfires zorgen.

Een Impco 425 installeren stelt normaal gezien niet zoveel voor, en kan ik je voor een interessante prijs leveren. Maar of dat je backfire-probleem zal oplossen kan ik niet zeggen.

Heb je een open-loop of closed-loop gasinstallatie? Closed loop is sowieso vatbaarder voor backfires vanwege de werking hiervan, dan krijg je geregeld een "lean spot" in het mengsel als je het gas wat dieper intrapt, en juist dan is de kans op een backfire groter. Bij open loop heb je dat niet.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
pietje
Posts: 31
Joined: 29 Aug 2007, 20:22

Re: Gasinstallatie

Post by pietje »

Hoe kan ik het verschil zien tussen die twee?

MVG Piet
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Gasinstallatie

Post by Sjak Brak »

Zit er een regelmodule op de verdamper aangesloten dmv een vacuumslang op de deksel?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
pietje
Posts: 31
Joined: 29 Aug 2007, 20:22

Re: Gasinstallatie

Post by pietje »

Ja;er loopt vanaf de deksel wel een vaccuumslang naar een module toe.
Zag net tevens dat er op me manifold aan de linkerkant een nippel zit waar geen slang op zit,en wel een slang op zat voor zo ver ik weet.
MVG Piet
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Gasinstallatie

Post by Sjak Brak »

pietje wrote: Zag net tevens dat er op me manifold aan de linkerkant een nippel zit waar geen slang op zit,en wel een slang op zat voor zo ver ik weet.
dan heb je meteen je vacuumlek gevonden, en dat zorgt ook geheid voor backfires.

Probeer te zoeken naar het slangetje dat erophoort. Totdat je t gevonden hebt afdoppen dat ding.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
pietje
Posts: 31
Joined: 29 Aug 2007, 20:22

Re: Gasinstallatie

Post by pietje »

Zal ik morgenochtend meteen doen.
Zo´n grotere mixer,hoeveel kost dat ongeveer en installeer jij ze ook zelf of dat niet?

MVG Piet
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Gasinstallatie

Post by Sjak Brak »

Een standaard Impco 425 kost 200 euro, maar weet niet zeker of dat type ook geschikt is voor closed loop. Ik moet ook even kijken wat voor adapterstuk je nodig hebt om m te monteren op een Magnum-blok, daar ben ik niet zo bekend mee. Daarnaast zal je ook een luchtfilter dr bij moeten maken. Maar het is allemaal heel erg basic werk, stelt weinig voor.

De vraag is echter, of je gasregelsysteem met deze mixer werkt. Kan je nakijken welk type dat is? Dan vraag ik na wat de mogelijkheden zijn.

Wel is het zo, dat je met afstand het beste resultaat bereikt met een LPi installatie, maar ja, die kosten....
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
pietje
Posts: 31
Joined: 29 Aug 2007, 20:22

Re: Gasinstallatie

Post by pietje »

Hoe kan ik dat zien,waar moet ik op letten?
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Gasinstallatie

Post by Sjak Brak »

pietje wrote:Ja;er loopt vanaf de deksel wel een vaccuumslang naar een module toe.
kijk ff wat voor merken en nummers er op die module staan
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
pietje
Posts: 31
Joined: 29 Aug 2007, 20:22

Re: Gasinstallatie

Post by pietje »

Staat niks op,
Lijkt bij nader inzien ook meer op een soort relais dan op echt een module.
Enige module die ik zie is dodge simulation module.

MVG Piet
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Gasinstallatie

Post by Sjak Brak »

Maak ff een fotootje.

Waar zijn die beide dingen op aangesloten?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
pietje
Posts: 31
Joined: 29 Aug 2007, 20:22

Re: Gasinstallatie

Post by pietje »

Goedemorgen,

Deze slangen lopen van dit relais naar de onderkant van de luchtfilter,en dan weer terug naar naar het relais.
Is volgens mij alleen voor het aan en uit zetten van de installatie.
Als ik me contact omzet hoor je hem ook klikken.

Foto maken lukt ff niet heb geen foto toestel op dit moment

MVG Piet
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Gasinstallatie

Post by Sjak Brak »

Onderkant luchtfilter, of van de mixer? Of naar de injectoren?

Het aan- en uitzetten van de gasinstallatie gaat namelijk dmv de gasafsluiters op de tank en op de verdamper. Aan een mixer of luchtfilter valt niks "aan" of "uit" te zetten. Gister zei je dat er ook nog een slang naar de verdamper liep? Hoe zit het nu?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
pietje
Posts: 31
Joined: 29 Aug 2007, 20:22

Re: Gasinstallatie

Post by pietje »

Loopt idd naar de mixer en niet naar onderkant luchtfilter.
Lopen 2 slangen,een vanaf de deksel van de verdamper naar de mixer,en de ander van de mixer naar dat soort relais ofzo.
En vanaf dat relais loopt er weer een slangetje naar me verdamper.
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Gasinstallatie

Post by Sjak Brak »

En dr loopt zeker ook een draadje naar je lambda-sonde? Klinkt toch als een regelmodule, die de druk in de verdamper beinvloedt en op die manier je mengsel. Ik zal na t weekend eens navragen wat er allemaal moet gebeuren mo dit om te bouwen naar een zwaardere mixer.

Wat voor type verdamper heb je?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
pietje
Posts: 31
Joined: 29 Aug 2007, 20:22

Re: Gasinstallatie

Post by pietje »

Staat model E op de zijkant.
MVG Piet
pietje
Posts: 31
Joined: 29 Aug 2007, 20:22

Re: Gasinstallatie

Post by pietje »

Sjak,
Wist je inmiddels al wat meer over de 425 mixer?

MVG Piet
User avatar
Iwema
Posts: 50
Joined: 20 Jun 2007, 17:31
Contact:

Re: Gasinstallatie

Post by Iwema »

Hallo Sjak,

Ik vraag mij af waar je de 425 mixers vandaan haalt voor 200.00 EURO.


Als je back-fire problemen hebt dan kun je het beste eerst je ontstekingssysteem door laten meten bij een auto diagnose centrum.
Dan weet je wat er mis is en ga je niet op hoop van zegen alles vervangen.
De 425 mixers kun je niet zo op een verdampr zetten.
Deze combinatie heeft de nare eigenschap om dan bij hogere belasting arm te gaan lopen.

Ik match de mixers met de verdamper.
Meestal zorg ik er voor dat de motor dan iets arm loopt bij deellast en wat rijk bij vollast.
Dit geeft veel vermogen met een laag brandstofverbruik.

Hugo
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC)to test your engine.
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Gasinstallatie

Post by Sjak Brak »

Woeps :oops: vergeten, sorry Piet! Ik ben dr inmiddels achteraan gegaan.

Wat Hugo zegt mbt de diagnose van de backfire is een valide punt. De oorzaak daarvan hoeft niet bij de mixer te liggen. De ontsteking is altijd een grote verdachte, maar er kunnen ook andere oorzaken zijn, oa valse lucht, verkeerde mixer-afstelling (afstelling kan door backfires ook zoek zijn).

@ Hugo: de mixers koop ik nieuw in de usa bij een heftruck-groothandel.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
pietje
Posts: 31
Joined: 29 Aug 2007, 20:22

Re: Gasinstallatie

Post by pietje »

Goede morgen,
Heb inmiddels het hele zootje voor de 30ste keer laten afstellen :boos: :boos: ,ontsteking en dergelijke laten doormeten dat was alemaal in orde.
Maar als ik grote afstanden rijdt loopt dat ding voor de honden niet meer op gas,en op benzine loopt ie gewoon goed.
Nou zei die kerel die hem afstelde dat of me verdamper waarschijnlijk stuk was of me mixer was naar de haaien.
Hoe kan ik er achter komen welke van de twee stuk is?

MVG
Piet
Post Reply