Afstelling LPG

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
Smokey
Posts: 54
Joined: 19 Jun 2007, 00:05
Location: Sneek

Afstelling LPG

Post by Smokey »

Hoe kom je er achter, zonder dat je de gaten in je zuigers brandt, dat de afstelling van je Impco correct is. Heb een '68 Chevelle met een 307 blok voor tijdelijke stalling staan en heb het idee dat deze te veel gas krijgt. Heb de Impco 300a mixer een tandje leaner gezet en dat scheelt, stuk meer vermogen maar ben bang dat als ik 'm verder dicht draai dat het mengsel te arm wordt met alle gevolgen van dien. Hoe kom ik achter de juist afstelling? Stationair draait ie super maar hij mist vermogen :sucks:
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Afstelling LPG

Post by Sjak Brak »

Welke afstelling heb je armer gezet, stationair of maximale doorlaat?

Vermogen missen heb je al snel met een Impco 300A. Welk type is het, een 1&20 of een 50&70?

Goede afstelling van een gaswagen begint bij een goede onsteking, als dar iets niet 100% mee is heeft verder stellen niet zo heel veel zin. Heb je de mechanische vervroegingscurve van de verdeler aangepast voor op gas? Heb je een zuiver luchtfilter? Zijn je ontstekingsdelen fris?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
whitefury
Posts: 31
Joined: 27 Dec 2007, 15:57

Re: Afstelling LPG

Post by whitefury »

Sjak, wat bedoel je precies met: de mechanische vervroegingscurve aanpassen op gas? Slappere veertjes zodat ìe eerder volledig vervroegd is?
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Afstelling LPG

Post by Sjak Brak »

whitefury wrote:Slappere veertjes zodat ìe eerder volledig vervroegd is?
Dat, en ook dat ie wat minder totale vervroeging heeft. En iets meer voorontsteking. Maakt een wereld van verschil uit met oppakken.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Smokey
Posts: 54
Joined: 19 Jun 2007, 00:05
Location: Sneek

Re: Afstelling LPG

Post by Smokey »

Luchtfilter is nieuw en de ontsteking is recent vervangen door een HEI ontsteking. Ben bang dat deze niet helemaal correct staat. Zet eerst de ontsteking zoals ie hoort. Viel namelijk gelijk op toen ik de maximale doorlaat wat armer zette dat ie meteen meer vermogen had. De stationaire afstelling is goed want hij loopt stationair zonder een misse klap.
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Afstelling LPG

Post by Sjak Brak »

Smokey wrote:De stationaire afstelling is goed want hij loopt stationair zonder een misse klap.
Dat zegt vrij weinig, de combinatie van ontstekingstijdstip, stationair toerental en stationair CO kan je nog een heel eind optimaliseren. Een blok dat veel te rijk staat en met 1200rpm stationair toerental en de ontsteking 10 graden te laat zal ook geen slag missen, maar dat heeft niks met goede afstelling te maken. De stationair afstelling is trouwens echt een ontzettend klotegepriegel bij die 300-mixertjes.

Als je eenmaal de voorontsteking en liefst ook de curve hebt aangepast, dan kan je gaan spelen met de maximale doorlaat. Draai deze telkens een tikje terug totdat je merkt dat de wagen gaat inhouden vergeleken bij de eerdere afstelling, en zet m dan een tikkie verder open.

Wat betreft de risicos van te arm mengsel die je noemt, zon vaart loopt dat niet, of je moet het er echt om doen (continu 7000rpm draaien). Wel is de mixer te klein voor ludiek rijden, zeker als het een 300A 1&20 ipv een 300A 50&70.

Uiteraard is dit allemaal erg cru afstellen, wil je t echt goed doen zou je naar een dyno met CO-meter moeten gaan, en waar ze ook je verdeler kunnen aanpassen. Een setje lichtere veertje voor de verdeler is trouwens geen verkeerde investering, MAAR zorg er ook voor, dat er stops bij zitten om de maximale vervroeging iets terug te zetten.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Smokey
Posts: 54
Joined: 19 Jun 2007, 00:05
Location: Sneek

Re: Afstelling LPG

Post by Smokey »

Sjak Brak wrote: De stationair afstelling is trouwens echt een ontzettend klotegepriegel bij die 300-mixertjes.
Hahaha, dat wist ik :happy: . Check eerst het ontstekingstijdstip en de vervroeging wel.
whitefury
Posts: 31
Joined: 27 Dec 2007, 15:57

Re: Afstelling LPG

Post by whitefury »

Waar kan ik die slappere veertjes kopen?? Ik zit met het volgende: Ik rij een Fury met een 318 polyhead; Impco gas met arm op een (nieuwe stromberg) 2 barrel . In principe ben ik wel tevreden. In vergelijking met benzine mist je idd wat vermogen OK.
Maar als ik echt uren op de snelweg rij (60-70mph) gaat m`n temperatuurmeter naar het einde van de schaal. Op provinciale wegen en/of stadsverkeer blijft `ie mooi op driekwart...

-nieuwe electronische ontsteking met blauwe ECU
-13-14 graden voor
-180 thermostaat (160 is besteld)
-gaten in het manifold dichtgemaakt
-CO percentage 4 (stationair, met laatste APK)
-verbruik allround 1:4,5 snelweg 1:5

Alvast bedankt voor de moeite,
Mzzl, Paul
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Afstelling LPG

Post by Sjak Brak »

Dat je temperatuur zo oploopt op de snelweg is vreemd, zeker bij zulke lage snelheden. Ik zou daar eerst eens naar kijken. Radiator misschien toe aan revisie/vervanging? Of sluit een aftermarket metertje aan, dan weet je in ieder geval over wat voor temperatuur je praat, die ouderwetse cold/hot meters zeggen niet zo veel...
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
whitefury
Posts: 31
Joined: 27 Dec 2007, 15:57

Re: Afstelling LPG

Post by whitefury »

Heb nog zo`n metertje liggen in graden Fahrenheit. Dat zegt mij nooit zoveel maar is uiteraard terug te rekenen. Zelf verdenkt ik de thermostaat; zit te wachten op een 160.

Die veertjes zijn hier in Nederland te koop??

Paul
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Afstelling LPG

Post by Sjak Brak »

Als het al de thermostaat is, dan is het probleem niet dat t een 180F is, maar dat ie verstopt is/niet opengaat. Een auto raakt niet zomaar oververhit door een thermostaat van een paar graadjes meer of minder.

Die veertjes zullen allicht te koop zijn in NL, en anders gewoon in de usa ergens vandaan plukken, maar dan wel bij een bedrijf dat per post verstuurt (weegt echt niks, zou zonde zijn om daarvoor ups-tarief te moeten betalen).
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
7T Cuda
Posts: 1208
Joined: 30 May 2007, 00:02
Location: Brandwijk

Re: Afstelling LPG

Post by 7T Cuda »

Partsstore levert hier mooie setjes voor: http://www.mopar.nl/forum/viewtopic.php?f=7&t=2574

En Sixpack heeft de lichte veertjes van MoparPerformance vast 'op stock'. Die zijn een stuk goedkoper, maar daar zit dacht ik geen limiter bij, dus ook wat minder stelmogelijkheden.
Kurt.

'56 Belvedere 'Gasser' 440ci
'70 Barracuda 360ci
'71 Town&Country 400ci
'76 W200 318ci 2x
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Afstelling LPG

Post by Sjak Brak »

Die limiter is wel een must voor veilige afstelling op LPG. Zal eens een lekker artikeltje scannen hierover, geschreven door Impco zelf.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
7T Cuda
Posts: 1208
Joined: 30 May 2007, 00:02
Location: Brandwijk

Re: Afstelling LPG

Post by 7T Cuda »

:good: Als je dat hier wilt plaatsen, graag! Altijd nuttig, zulke tech info.
Kurt.

'56 Belvedere 'Gasser' 440ci
'70 Barracuda 360ci
'71 Town&Country 400ci
'76 W200 318ci 2x
User avatar
Smokey
Posts: 54
Joined: 19 Jun 2007, 00:05
Location: Sneek

Re: Afstelling LPG

Post by Smokey »

Als we sjak ook niet hadden :good:
whitefury
Posts: 31
Joined: 27 Dec 2007, 15:57

Re: Afstelling LPG

Post by whitefury »

Sjak Brak wrote:Als het al de thermostaat is, dan is het probleem niet dat t een 180F is, maar dat ie verstopt is/niet opengaat. Een auto raakt niet zomaar oververhit door een thermostaat van een paar graadjes meer of minder.
Dat is ook precies wat ik denk. Maar als er dan toch een nieuwe in moet dan gelijk maar een 160. Trouwens van oververhitting zou ik niet direkt willen spreken; maar dit bevalt mij gewoon niet. De auto rijdt verder goed; trekt als een lier en pakt (redelijk) goed op. Maar het is ook leuk om de puntjes op de i te zetten. En in de (LPG)afstelling valt nog wel wat te halen.

Sinds begin jaren tachtig rij/sleutel ik op/aan Harleys en auto`s was meer bijzaak. Nu is het even andersom.
Ben trots op mijn fury met z`n poly. Auto is in goede staat en ik werk er met plezier aan om dat ding optimaal te maken. (voor zover dat dit mogelijk is natuurlijk) Technische stukjes over LPG volg ik danook met interesse. Zelfs ook op dat `andere`forum.

Sjak keep up the good work! :good:

CU, Paul
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Afstelling LPG

Post by Sjak Brak »

Paul, ik kan je dan ook het digi-boek over LPG aanbevelen, zeer informatief. Binnenkort heb ik weer een partijtje binnen, en wederom goedkoper met dank aan de dollar :)

Wat betreft het oplopen van de temp, gewoon een keer een goede temp.meter eraan hangen, weet je waar je aan toe bent. Een nieuwe alu radiator kost overigens ook maar 265,- + nog een koelertje voor de automaat.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
whitefury
Posts: 31
Joined: 27 Dec 2007, 15:57

Re: Afstelling LPG

Post by whitefury »

Sjak Brak wrote:Paul, ik kan je dan ook het digi-boek over LPG aanbevelen, zeer informatief. Binnenkort heb ik weer een partijtje binnen, en wederom goedkoper met dank aan de dollar :)
Prima! `k hoor het wel als het zo ver is...
User avatar
Iwema
Posts: 50
Joined: 20 Jun 2007, 17:31
Contact:

Re: Afstelling LPG

Post by Iwema »

IMPCO en IMPCO-achtige instalaties afstellen is niet simpel!!

Dergelijke LPG systemen werken op de zelfde manier als SU carburateurs.

Door dat de SU carburateur een consstante drukval over de venturie houdt moet de venturie bij toename van de luchtstroom groter worden.

Dit gebeurt door een luchtschuif te openen zodra de drukval te hoog wordt.
Aan de luchtschuif is een doseernaad bevestigd.
Deze naald is dik aan de bovenkant en dun aan de onderkant.
Als de motor meer vermogen moet leveren dan gaat de luchtschuif met de naald naar boven en krijgt de motor meer brandstof.

Als hij goed is afgesteld dan is er bij een verdubbeling van de luchtstroom ook een verdubbeling van de brandstoftoevoer.

Als dit niet klopt moet je de naad vervangen door een andere naald die afhankelijk van de afwijking bij een bepaalde opening van de luchtschuif meer of minder brandstof door laat.
De vakman heeft dus een honderden naalden nodig van verschillede diktes en vormen om carburateurs af te stellen.

Voor IMPCO systemen moet je korte dikke naalden (ook wel kegels genoemd) hebben.
Voor zo ver ik weet is er niemand in Nederland die dit heeft en doet.

Ik zie vele auto's welke bij hogere vermogens arm gaan lopen.

Als ik de mixers en verdampers af stel op elkaar (match) dan loopt de motor mooier, heeft meer vermogen en is daarbij nog zuiniger.

Voor hen die een electronische regeling hebben kunnen aan de duty-cyicle bij de verschillende motorlasten zien of de mengverhouding bij de verschillende motorbelastingen goed is afgesteld.

De electronica voor IMPCO heeft maar een klein regelbereik.
Hierdoor lopen ook motoren met deze lambda regelingen vaak te arm in vollast en of te rijk in deellast.

Om dat de IMPCO 300 voor de meeste carburateurs veel te klein is (en dus als choke gaat werken) is er bij deze mixer de mogelijkheid hem te openen tijdens het rijden op benzine.
Het is beter om andere mixers te plaatsen zo als de IMPCO 425 of de OHG 450.
Deze mixers pas ik meestal zo aan dat hij automatisch de mixer verder opend zodra er op benzine wordt gereden.

Hugo

Iwema LPG
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC)to test your engine.
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Afstelling LPG

Post by Sjak Brak »

Hugo,

Bedankt voor je bijdrage. Over de Impco 300 wil ik zelfs nog verder gaan dan jij, ik vind t echt ondingen die op iedere V8 als choke werken en ook nog eens irritant af te stellen zijn. Ik begrijp niet waarom die dingen zo populair zijn.

Voor de geinteresseerden, hier een korte fotoshoot van 2 verschillende "naalden" van de Impco 425, deze mixer heb ik aangepast met een lean valve voor de 440 van Palik zn 69 Imperial:

http://smg.photobucket.com/albums/v704/ ... 44install/

Image
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Iwema
Posts: 50
Joined: 20 Jun 2007, 17:31
Contact:

Re: Afstelling LPG

Post by Iwema »

Ik ben het helemaal met je eens.
Het zijn ondingen en niet geschikt voor wagens boven de 200pk.
Daar naast geeft een std LPG installatie met een 50mm venturie in de mixer minder vermogensverlies en is daarbij nog veel goedkoper.
Zie BULL"S EYE: http://www.iwemalpg.com/Components.htm
Ik heb deze 300 mixers daarom ook niet op voorraad en heb nog nooit een nieuwe set met deze mixer ingebouwd.
Uitbouwen daar in tegen heb ik al vaak gedaan met als resultaat weer een tevreden klant.

Waarom geeft de IMPCO minder kans op een back-fire?
Omdat de vuldruk altijd lager is dan bij een open mengstuk.
Dus ook meer vermogensverlies.

IMPCO systemen hebben altijd 5% vermogensvelies over de mixer tot dat hij helemaal open staat.
Tot dit moment is de lucht-stroom-snelheid in de ventutie constant.
Daarna loop het vermogensverlies verder op.
Een open mixer gaat vermogensverlies oplopen met de snelheid van de luchtstroom.
Grote 50 MM mixers kunnen (afhankelijk van de auto) tot 0.09% vermogensverlies geven bij 300pk.
Zie: http://www.iwemalpg.com/TestRR_39_46EFI.htm


Bij wagens met vermogens onder de 200 pk installeer ik dus nooit een Tornado (IMPCO achtig systeem) tenzij er een 4 barrel carb is gemonteerd.
Zie: http://www.iwemaenterprise.nl/Marine_High_lights.htm

Let bij IMPCO vooral op de afstellingen!!
De standaard afwijking in de gas toevoer is boven de 15% (te rijk of te arm).
Je moet dus altijd de verdamper en de mixer op elkaar afstellen (matchen).
Dit kan niet met de standaard regelschroeven!!!

Jack, ik stel de mixers zo af dat ze in deellast wat armer lopen en bij vollast rijker gaan staan.
Dit spaart ongeveer 10% brandstof en de bestuurder merkt hier niets van tijdens het rijden.
Het levert ook geen motor problemen op.
Ik heb al duizenden LPG motoren als arm mengsel motor laten lopen.
Zie ECOMAX: http://www.iwemalpg.com/Components.htm
Hugo

IwemaLPG
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC)to test your engine.
Post Reply