Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
User avatar
Mike 73
Posts: 20
Joined: 08 Jun 2007, 19:16

Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?

Post by Mike 73 »

Ik wist ff niet waar ik deze moest plaatsen.

Even een korte versie want dit is mijn vierde poging :evil: (aangezien je in het zelfde venster naar een andere website gaat als je op een link klikt vervolgens ben je alles kwijt als je terug gaat en ik dat dus een drie keer heb gedaan :smack: om van alles en nog wat. Staat overigens al bij de tips voor de website)

Kort, wil mijn eerste Mopar aanschaffen, ben niet technisch (kan wel wat maar of ik er verstand van heb is een tweede)
prijs klasse €5000 wil rijden geen project moet een V8 in zitten en LPG rijden.

Deze hebben nu mijn intresse:

66 Fury III

76 W200

En als iemand nog een 71/72 Dodge Dart Swinger weet die aan die eisen voldoet :D

Als ik onduidelijk ben sorry maar ff een beetje pissed off omdat ik het al 3 keer eerder moest doen en ik ben absoluut geen schrijver.
Last edited by Mike 73 on 20 Jun 2007, 23:23, edited 1 time in total.
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: Wat is goede Mopar om me te beginnen/leren?

Post by Wilf »

Zelf ben ik als totaal autotechnisch onbenul begonnen met een W200. Ik heb er veel van geleerd en ook al is het soms wel makkelijk dat je overal bij kan en de techniek vrij simpel is/lijkt, heeft een W200 als beginnersauto ook nadelen. Dan heb ik het vooral over pijnpunten als de lagers van de vooras bijvoorbeeld. Als je echter helemaal wild bent van W200's zou ik je daar echter niet door laten tegenhouden. Neem wel iemand mee die een W200 kent (daar zijn er hier genoeg van, ik ken ze inmiddels ook van binnen en van buiten wat betreft roestpunten e.d.).

De andere auto vind ik zelf overigens wel iets leuker. Overigens zou ik, als ik jou was en dat te besteden had, heel goed rondkijken naar wat je nu echt het liefste wil. Het is namelijk een bedrag waar je (als het op de minder coulante modellen aankomt) best redelijke auto's van kan vinden maar als je een muscle car ambiëert je in de categorie opknappers belandt.

Dus stel jezelf eerst de vraag: Wat verwacht ik van een auto? Hoe wil ik er mee rijden? Hoe vaak wil ik er mee rijden? Wat voor ritten wil ik maken? Wat is voor mij belangrijker: comfort? Looks? Power? Een bepaald bouwjaar? Het zou zonde zijn als je iets koopt waarbij je je achteraf niet zo lekker voelt.

Roep en we zullen je helpen :)
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Wat is goede Mopar om me te beginnen/leren?

Post by Sjak Brak »

Iedere auto is in principe goed om mee te beginnen, zolang het geen ultra-zeldzaam iets is (en die vind je waarschijnlijk toch niet in die prijsklasse) en de staat acceptabel is voor je. Technisch wordt je inderdaad vanzelf wel (of juist niet, en dan is t redelijk snel einde hobby)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
Mike 73
Posts: 20
Joined: 08 Jun 2007, 19:16

Re: Wat is goede Mopar om me te beginnen/leren?

Post by Mike 73 »

Ik ben helaas gebonden aan een bedrag dus ik op dit moment niet veel keuze.
Natuurlijk heb ik een wishlist maar ja die krijg ik niet voor zo'n bedrag (69Roadrunner/66,67,68,69 en 73Charger/70Challenger/71Cuda/68-72Dart Swinger en een 1970 Plymouth Sport Fury GT met een 440, in willekeurige volgorde :D ).
Ik wil alleen niet dat ik een auto koop, die helmaal in orde is, waarvan ik denk "das lekker goedkoop voor zo'n auto" en dat er vervolgens wat kapot gaat en van dat model nu juist er weinig onderdelen te krijgen zijn.

Het is in iederegeval fijn dat hier voor eventuele hulp terecht kan.
User avatar
nick
Posts: 327
Joined: 15 Jun 2007, 12:14

Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?

Post by nick »

ik heb nog een leuk '69 dartje V8 op LPG tekoop
'76 Plymouth Volare roadrunner - SSSTTTIIICCCKKK SSSHHHIIIFFFTTT!!!!!
User avatar
Mike 73
Posts: 20
Joined: 08 Jun 2007, 19:16

Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?

Post by Mike 73 »

Dat zal vast geen Swinger zijn voor zo'n bedrag ;)
Of is die dame in je avatar de "Swinger" :D
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?

Post by BigBlockMopar »

Wat is er zoveel beter aan een "Swinger" model?
Je gaat toch voor het uiterlijk van de auto naar mijn idee.
Bij een '68 Dart zouden voor mij alleen het aantal deurtjes relevant zijn, niet het model.

Hier nog zo'n "Swinger"-ding... :P :D

Image

8)
User avatar
duster440
Posts: 865
Joined: 07 Jun 2007, 23:49

Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?

Post by duster440 »

'75 dart met /6 en v8 misschien iets om het te leren????
tegen de tijd dat je de v8 erin hebt liggen, ken je al heel veel van de auto....
én gas én 2 deurs coupé én apk.... 3000,-
10 things men know about women...
1..
2..
3..
4..
5..
6..
7..
8..
9..
10. Women have boobs..

You can't fix stupid.....
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?

Post by Sjak Brak »

Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?

Post by SuperFlyTNT »

Mike 73 wrote:...en een 1970 Plymouth Sport Fury GT met een 440, ...
Alle SFGTs kwamen standaard met een 440 :good:

Kom anders over een paar maanden langs, dan mag je een rondje meerijden in een fuselage Fury met 440 :D

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
User avatar
Mike 73
Posts: 20
Joined: 08 Jun 2007, 19:16

Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?

Post by Mike 73 »

We dwalen geloof ik een beetje af.
Ik weet dat ik misschien een beetje onduidelijk was met het opstarten van deze topic maar de vraag is welke modellen (twee deurs/coupe tussen 1965 en 1973 want daar gaat voornamelijk mijn intresse naar uit) moet ik absoluut niet aan beginnen als leek en welke zijn redelijk veilig (wat onderdelen betreft bijvoorbeeld).

@ BigBlockMopar, Ik dacht dat de Swinger Dart gewoon de 2 deurs versie was? Daar gaat het mij namelijk om.
zonder zo'n B pilar (als dat zo heet tenminste).
Last edited by Mike 73 on 21 Jun 2007, 19:53, edited 1 time in total.
User avatar
Mike 73
Posts: 20
Joined: 08 Jun 2007, 19:16

Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?

Post by Mike 73 »

SuperFlyTNT wrote: Alle SFGTs kwamen standaard met een 440 :good:

Kom anders over een paar maanden langs, dan mag je een rondje meerijden in een fuselage Fury met 440 :D

SuperFly TNT

Daar hou ik je aan :D :good:
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?

Post by Wilf »

Een Dart lijkt me wat dat betreft inderdaad een zeer goede keuze omdat ze 1. nu nog redelijk betaalbaar zijn, 2. er veeeel voor is te krijgen, 3. ze klein, licht, redelijk makkelijk sleutelen zijn. Maar uiteindelijk moet je natuurlijk iets vinden waar je je lekker bij voelt. Nu is dat bij Mopars in mijn ervaring al redelijk snel (rijdt meestal vele malen lekkerder dan andere merken) maar dat is heel persoonlijk ;)
User avatar
Rob Rules
Posts: 91
Joined: 13 Jun 2007, 21:14
Location: Gem. Oirschot

Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?

Post by Rob Rules »

Ik zelf ben begonnen, en nog steeds bezig, met een d200.

4x2 pickup, 318 v8 en op lpg.
rijd er al een tijdje mee, ga binnenkort eens beginnen met de bak te schuren,
dan menie ofzo erover.

Ieder zo zijn favoriete auto he..
Greetz... Rob

Daily: Opel Vectra Sport '01
Rest: Chevrolet Van Gladiator '81
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?

Post by Sjak Brak »

Mike 73 wrote:de vraag is welke modellen (twee deurs/coupe tussen 1965 en 1973 want daar gaat voornamelijk mijn intresse naar uit) moet ik absoluut niet aan beginnen als leek en welke zijn redelijk veilig (wat onderdelen betreft bijvoorbeeld).
Wat onderdelen betreft eigenlijk alleen de varianten met budd-schijfremmen, of reserveer wat budget om die om te bouwen naar een gangbaarder systeem. Verder zijn Imperials in sommige opzichten wat lastiger dan andere mopars wat onderdelenvoorziening betreft, maar ik ben zelf nooit in de problemen gekomen dat ik iets niet kon vinden. Bedenk dat de techniek van blok en bak op alle mopars ongeveer hetzelfde is. Bijvoorbeeld de 440 die als optie zat in sommige kleine mopartjes was de standaard motor in de New Yorker en Imperials, helemaal geen zeldzaam blok dus.

Daarentegen zijn voor bijna alle modellen zaken als sierstrips en andere accessoires wel moeilijk te vinden. Als je de optische uitstraling van de wagen belangrijk vindt moet je dus goed oppassen dat de eventuele kandidaat zo compleet mogelijk is.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
nick
Posts: 327
Joined: 15 Jun 2007, 12:14

Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?

Post by nick »

Em a;s je echt een makkelijke auto wilt kopen moet je een GM product uit de 70er jaren kopen een impala of camaro, daar is alles voor te vinden en heel goedkoop.
Maar dat zijn nou niet echt apparte auto's (en geen mopar)..............

Als je een mopar wilt maakt het volgens mij niet zo heel veel uit wat je koopt, techniek is ongeveer hetzelfde van alle modellen, een paar kleine details daar gelaten.
'76 Plymouth Volare roadrunner - SSSTTTIIICCCKKK SSSHHHIIIFFFTTT!!!!!
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?

Post by Wilf »

Amerikaan rijden is een dure hobby, Mopar rijden is een dure passie :D
User avatar
Mike 73
Posts: 20
Joined: 08 Jun 2007, 19:16

Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?

Post by Mike 73 »

Dames/heren begrijp me niet verkeerd maar waarom zegt iedereen dat het duur is?

Zijn niet alle auto's gewoon duur?

Als voorbeeld; Ik heb een keer de auto sleutel van mijn zwagers Golf laten vallen, €600.- schade.
De chip in de sleutel (zo groot ale een rijstkorrel) was kapot en de nieuwe chip werd niet geaccepteerd door de start onderbreker.

Maar goed, ik wil niet dat deze topic onnodig lang wordt jullie hebben me enigzins geholpen met een keuze te maken.

Ik ga voor de Dart Swinger :evil:
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?

Post by SuperFlyTNT »

Mike 73 wrote:Dames/heren begrijp me niet verkeerd maar waarom zegt iedereen dat het duur is?
Mensen spreken uit eigen ervaring en daarmee gaan ze er vanuit dat anderen er net zo over denken als zij doen, terwijl ze dat helemaal niet kunnen weten. Dat is mens-eigen en daar doet iedereen aan mee. Het is een kwestie van niet relativeren.

De hobby is niet duur, maar de mensen vinden het duur. En je kan het zo duur maken als dat je zelf wilt :good:

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
User avatar
Ed
Posts: 568
Joined: 06 Jun 2007, 20:01

Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?

Post by Ed »

Ga voor dat wat je mooi vindt.....dan blijf je ook gemotiveerd. Je raakt in de ban van je ride, en alle geldinput rechtvaardig je :D :D
Dodge ram 1500
Dodge Tradesman ‘76 shorty
User avatar
Mas
Posts: 82
Joined: 12 Jun 2007, 19:35
Location: koningrijk der jehova's

Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?

Post by Mas »

Is echt onzin dat mopar rijden duur is. Ik heb mijn normale auto E420 cdi alleen het afgelopen jaar gebruikt naar zweden en oostbloklanden.(45000 km) Die chrysler is lachen en kost geen drol. Als je zelf veel kan en bijvoorbeeld niet alles uit boekjes moet gaan halen en je eerst alles moet lezen. Het schijnt dat deze mensen echt bestaan, vertelde me laatst een mopar onderdelen boer.
Of je hebt echt niets te doen, dan is het misschien leuk een auto hobby te beginnen uit de boekjes. Maar is net als koken uit een kookboek, het is nooit zo lekker als het recept suggereerd Maar de techniek is uitermate simpel, een shop manual heb je niet eens nodig. Sommige die maken er een kunstwerk van en investeren 5000.- per jaar of meer aan hun gebakje. Maar als je gewoon wil rijden en niet wil moderniseren, kan je vrolijk rond blijven knorren voor een dubbeltje in het jaar.

Maar duur rijden doe je echt niet, als je nagaat dat een 80.000 km beurt voor een benz op longlife olie 3640.- kost. daar kan je een c-body voor kopen en schrijf je 0.0% af. Met een reguliere bak kan je jaarlijks minstens 5000.- afschrijven.
Newport '69
charger 73 se
Posts: 1345
Joined: 09 Jun 2007, 22:27
Location: egmond aan den hoef

Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?

Post by charger 73 se »

Kom anders over een paar maanden langs, dan mag je een rondje meerijden in een fuselage Fury met 440 :D

SuperFly TNT[/quote]

hey superfly komt die 440 in de groene fury? :?
73'r dodge charger se 408 cui fitech go efi 4
71'r dodge charger R/T parts car R.I.P
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?

Post by Sjak Brak »

Mas wrote:Maar duur rijden doe je echt niet, als je nagaat dat een 80.000 km beurt voor een benz op longlife olie 3640.- kost. daar kan je een c-body voor kopen en schrijf je 0.0% af. Met een reguliere bak kan je jaarlijks minstens 5000.- afschrijven.
niet helemaal, mijn euro-gebakkie uit 1994 van formaat e-klasse schrijft echt 0,0 euro af, is ook niet direct goedkoper dan de imperial in onderhoud, maar verbruikt iets minder dan de helft, wat toch aardig uitmaakt als je circa 50.000km per jaar rijdt.

Wat betreft dingen leren uit boekies, die dingen zijn inderdaad niet heilig (de techniek is niet stil blijven staan de afgelopen 30 jaar) maar scheelt je vaak een hoop puzzelwerk, zeker als je niet zo veel ervaring hebt met bepaalde klussen. En dr staat gewoon een hoop nuttige informatie in over hoe dingen NIET te doen bijvoorbeeld.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
440addict
Posts: 154
Joined: 10 Jun 2007, 00:55
Location: Geleen

Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?

Post by 440addict »

Wat Sjak zegt :letop:
Dodge Charger-528 '73
User avatar
Wilf
Posts: 995
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?

Post by Wilf »

Ik ben zelf van mening dat je iets relatief gezien een dure hobby mag noemen als al je geld wat niet in vaste lasten verdwijnt in de hobbypot verdwijnt. De Plymouth heeft mij inmiddels ook alweer ruim 12.000 in nog geen jaar tijd gekost, een eurogebakje kost me gemiddeld met aankoopprijs en benzine en verzekering etc. etc. 2000 per jaar :P maar da's dan ook geen passie.

Waar ik men wel gelijk in geef is dat je het niet als duur ERVAART omdat het iets is wat je graag doet! :)
Post Reply