Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?
Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?
Ik wist ff niet waar ik deze moest plaatsen.
Even een korte versie want dit is mijn vierde poging :evil: (aangezien je in het zelfde venster naar een andere website gaat als je op een link klikt vervolgens ben je alles kwijt als je terug gaat en ik dat dus een drie keer heb gedaan om van alles en nog wat. Staat overigens al bij de tips voor de website)
Kort, wil mijn eerste Mopar aanschaffen, ben niet technisch (kan wel wat maar of ik er verstand van heb is een tweede)
prijs klasse €5000 wil rijden geen project moet een V8 in zitten en LPG rijden.
Deze hebben nu mijn intresse:
66 Fury III
76 W200
En als iemand nog een 71/72 Dodge Dart Swinger weet die aan die eisen voldoet
Als ik onduidelijk ben sorry maar ff een beetje pissed off omdat ik het al 3 keer eerder moest doen en ik ben absoluut geen schrijver.
Even een korte versie want dit is mijn vierde poging :evil: (aangezien je in het zelfde venster naar een andere website gaat als je op een link klikt vervolgens ben je alles kwijt als je terug gaat en ik dat dus een drie keer heb gedaan om van alles en nog wat. Staat overigens al bij de tips voor de website)
Kort, wil mijn eerste Mopar aanschaffen, ben niet technisch (kan wel wat maar of ik er verstand van heb is een tweede)
prijs klasse €5000 wil rijden geen project moet een V8 in zitten en LPG rijden.
Deze hebben nu mijn intresse:
66 Fury III
76 W200
En als iemand nog een 71/72 Dodge Dart Swinger weet die aan die eisen voldoet
Als ik onduidelijk ben sorry maar ff een beetje pissed off omdat ik het al 3 keer eerder moest doen en ik ben absoluut geen schrijver.
Last edited by Mike 73 on 20 Jun 2007, 23:23, edited 1 time in total.
Re: Wat is goede Mopar om me te beginnen/leren?
Zelf ben ik als totaal autotechnisch onbenul begonnen met een W200. Ik heb er veel van geleerd en ook al is het soms wel makkelijk dat je overal bij kan en de techniek vrij simpel is/lijkt, heeft een W200 als beginnersauto ook nadelen. Dan heb ik het vooral over pijnpunten als de lagers van de vooras bijvoorbeeld. Als je echter helemaal wild bent van W200's zou ik je daar echter niet door laten tegenhouden. Neem wel iemand mee die een W200 kent (daar zijn er hier genoeg van, ik ken ze inmiddels ook van binnen en van buiten wat betreft roestpunten e.d.).
De andere auto vind ik zelf overigens wel iets leuker. Overigens zou ik, als ik jou was en dat te besteden had, heel goed rondkijken naar wat je nu echt het liefste wil. Het is namelijk een bedrag waar je (als het op de minder coulante modellen aankomt) best redelijke auto's van kan vinden maar als je een muscle car ambiëert je in de categorie opknappers belandt.
Dus stel jezelf eerst de vraag: Wat verwacht ik van een auto? Hoe wil ik er mee rijden? Hoe vaak wil ik er mee rijden? Wat voor ritten wil ik maken? Wat is voor mij belangrijker: comfort? Looks? Power? Een bepaald bouwjaar? Het zou zonde zijn als je iets koopt waarbij je je achteraf niet zo lekker voelt.
Roep en we zullen je helpen
De andere auto vind ik zelf overigens wel iets leuker. Overigens zou ik, als ik jou was en dat te besteden had, heel goed rondkijken naar wat je nu echt het liefste wil. Het is namelijk een bedrag waar je (als het op de minder coulante modellen aankomt) best redelijke auto's van kan vinden maar als je een muscle car ambiëert je in de categorie opknappers belandt.
Dus stel jezelf eerst de vraag: Wat verwacht ik van een auto? Hoe wil ik er mee rijden? Hoe vaak wil ik er mee rijden? Wat voor ritten wil ik maken? Wat is voor mij belangrijker: comfort? Looks? Power? Een bepaald bouwjaar? Het zou zonde zijn als je iets koopt waarbij je je achteraf niet zo lekker voelt.
Roep en we zullen je helpen
Re: Wat is goede Mopar om me te beginnen/leren?
Iedere auto is in principe goed om mee te beginnen, zolang het geen ultra-zeldzaam iets is (en die vind je waarschijnlijk toch niet in die prijsklasse) en de staat acceptabel is voor je. Technisch wordt je inderdaad vanzelf wel (of juist niet, en dan is t redelijk snel einde hobby)
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Re: Wat is goede Mopar om me te beginnen/leren?
Ik ben helaas gebonden aan een bedrag dus ik op dit moment niet veel keuze.
Natuurlijk heb ik een wishlist maar ja die krijg ik niet voor zo'n bedrag (69Roadrunner/66,67,68,69 en 73Charger/70Challenger/71Cuda/68-72Dart Swinger en een 1970 Plymouth Sport Fury GT met een 440, in willekeurige volgorde ).
Ik wil alleen niet dat ik een auto koop, die helmaal in orde is, waarvan ik denk "das lekker goedkoop voor zo'n auto" en dat er vervolgens wat kapot gaat en van dat model nu juist er weinig onderdelen te krijgen zijn.
Het is in iederegeval fijn dat hier voor eventuele hulp terecht kan.
Natuurlijk heb ik een wishlist maar ja die krijg ik niet voor zo'n bedrag (69Roadrunner/66,67,68,69 en 73Charger/70Challenger/71Cuda/68-72Dart Swinger en een 1970 Plymouth Sport Fury GT met een 440, in willekeurige volgorde ).
Ik wil alleen niet dat ik een auto koop, die helmaal in orde is, waarvan ik denk "das lekker goedkoop voor zo'n auto" en dat er vervolgens wat kapot gaat en van dat model nu juist er weinig onderdelen te krijgen zijn.
Het is in iederegeval fijn dat hier voor eventuele hulp terecht kan.
Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?
ik heb nog een leuk '69 dartje V8 op LPG tekoop
'76 Plymouth Volare roadrunner - SSSTTTIIICCCKKK SSSHHHIIIFFFTTT!!!!!
Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?
Dat zal vast geen Swinger zijn voor zo'n bedrag
Of is die dame in je avatar de "Swinger"
Of is die dame in je avatar de "Swinger"
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?
Wat is er zoveel beter aan een "Swinger" model?
Je gaat toch voor het uiterlijk van de auto naar mijn idee.
Bij een '68 Dart zouden voor mij alleen het aantal deurtjes relevant zijn, niet het model.
Hier nog zo'n "Swinger"-ding...
Je gaat toch voor het uiterlijk van de auto naar mijn idee.
Bij een '68 Dart zouden voor mij alleen het aantal deurtjes relevant zijn, niet het model.
Hier nog zo'n "Swinger"-ding...
Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?
'75 dart met /6 en v8 misschien iets om het te leren????
tegen de tijd dat je de v8 erin hebt liggen, ken je al heel veel van de auto....
én gas én 2 deurs coupé én apk.... 3000,-
tegen de tijd dat je de v8 erin hebt liggen, ken je al heel veel van de auto....
én gas én 2 deurs coupé én apk.... 3000,-
10 things men know about women...
1..
2..
3..
4..
5..
6..
7..
8..
9..
10. Women have boobs..
You can't fix stupid.....
1..
2..
3..
4..
5..
6..
7..
8..
9..
10. Women have boobs..
You can't fix stupid.....
Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
- SuperFlyTNT
- Posts: 827
- Joined: 08 Jun 2007, 12:32
- Location: Arnhem-Zuid
Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?
Alle SFGTs kwamen standaard met een 440Mike 73 wrote:...en een 1970 Plymouth Sport Fury GT met een 440, ...
Kom anders over een paar maanden langs, dan mag je een rondje meerijden in een fuselage Fury met 440
SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ
1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?
We dwalen geloof ik een beetje af.
Ik weet dat ik misschien een beetje onduidelijk was met het opstarten van deze topic maar de vraag is welke modellen (twee deurs/coupe tussen 1965 en 1973 want daar gaat voornamelijk mijn intresse naar uit) moet ik absoluut niet aan beginnen als leek en welke zijn redelijk veilig (wat onderdelen betreft bijvoorbeeld).
@ BigBlockMopar, Ik dacht dat de Swinger Dart gewoon de 2 deurs versie was? Daar gaat het mij namelijk om.
zonder zo'n B pilar (als dat zo heet tenminste).
Ik weet dat ik misschien een beetje onduidelijk was met het opstarten van deze topic maar de vraag is welke modellen (twee deurs/coupe tussen 1965 en 1973 want daar gaat voornamelijk mijn intresse naar uit) moet ik absoluut niet aan beginnen als leek en welke zijn redelijk veilig (wat onderdelen betreft bijvoorbeeld).
@ BigBlockMopar, Ik dacht dat de Swinger Dart gewoon de 2 deurs versie was? Daar gaat het mij namelijk om.
zonder zo'n B pilar (als dat zo heet tenminste).
Last edited by Mike 73 on 21 Jun 2007, 19:53, edited 1 time in total.
Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?
SuperFlyTNT wrote: Alle SFGTs kwamen standaard met een 440
Kom anders over een paar maanden langs, dan mag je een rondje meerijden in een fuselage Fury met 440
SuperFly TNT
Daar hou ik je aan
Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?
Een Dart lijkt me wat dat betreft inderdaad een zeer goede keuze omdat ze 1. nu nog redelijk betaalbaar zijn, 2. er veeeel voor is te krijgen, 3. ze klein, licht, redelijk makkelijk sleutelen zijn. Maar uiteindelijk moet je natuurlijk iets vinden waar je je lekker bij voelt. Nu is dat bij Mopars in mijn ervaring al redelijk snel (rijdt meestal vele malen lekkerder dan andere merken) maar dat is heel persoonlijk
Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?
Ik zelf ben begonnen, en nog steeds bezig, met een d200.
4x2 pickup, 318 v8 en op lpg.
rijd er al een tijdje mee, ga binnenkort eens beginnen met de bak te schuren,
dan menie ofzo erover.
Ieder zo zijn favoriete auto he..
4x2 pickup, 318 v8 en op lpg.
rijd er al een tijdje mee, ga binnenkort eens beginnen met de bak te schuren,
dan menie ofzo erover.
Ieder zo zijn favoriete auto he..
Greetz... Rob
Daily: Opel Vectra Sport '01
Rest: Chevrolet Van Gladiator '81
Daily: Opel Vectra Sport '01
Rest: Chevrolet Van Gladiator '81
Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?
Wat onderdelen betreft eigenlijk alleen de varianten met budd-schijfremmen, of reserveer wat budget om die om te bouwen naar een gangbaarder systeem. Verder zijn Imperials in sommige opzichten wat lastiger dan andere mopars wat onderdelenvoorziening betreft, maar ik ben zelf nooit in de problemen gekomen dat ik iets niet kon vinden. Bedenk dat de techniek van blok en bak op alle mopars ongeveer hetzelfde is. Bijvoorbeeld de 440 die als optie zat in sommige kleine mopartjes was de standaard motor in de New Yorker en Imperials, helemaal geen zeldzaam blok dus.Mike 73 wrote:de vraag is welke modellen (twee deurs/coupe tussen 1965 en 1973 want daar gaat voornamelijk mijn intresse naar uit) moet ik absoluut niet aan beginnen als leek en welke zijn redelijk veilig (wat onderdelen betreft bijvoorbeeld).
Daarentegen zijn voor bijna alle modellen zaken als sierstrips en andere accessoires wel moeilijk te vinden. Als je de optische uitstraling van de wagen belangrijk vindt moet je dus goed oppassen dat de eventuele kandidaat zo compleet mogelijk is.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?
Em a;s je echt een makkelijke auto wilt kopen moet je een GM product uit de 70er jaren kopen een impala of camaro, daar is alles voor te vinden en heel goedkoop.
Maar dat zijn nou niet echt apparte auto's (en geen mopar)..............
Als je een mopar wilt maakt het volgens mij niet zo heel veel uit wat je koopt, techniek is ongeveer hetzelfde van alle modellen, een paar kleine details daar gelaten.
Maar dat zijn nou niet echt apparte auto's (en geen mopar)..............
Als je een mopar wilt maakt het volgens mij niet zo heel veel uit wat je koopt, techniek is ongeveer hetzelfde van alle modellen, een paar kleine details daar gelaten.
'76 Plymouth Volare roadrunner - SSSTTTIIICCCKKK SSSHHHIIIFFFTTT!!!!!
Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?
Amerikaan rijden is een dure hobby, Mopar rijden is een dure passie
Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?
Dames/heren begrijp me niet verkeerd maar waarom zegt iedereen dat het duur is?
Zijn niet alle auto's gewoon duur?
Als voorbeeld; Ik heb een keer de auto sleutel van mijn zwagers Golf laten vallen, €600.- schade.
De chip in de sleutel (zo groot ale een rijstkorrel) was kapot en de nieuwe chip werd niet geaccepteerd door de start onderbreker.
Maar goed, ik wil niet dat deze topic onnodig lang wordt jullie hebben me enigzins geholpen met een keuze te maken.
Ik ga voor de Dart Swinger :evil:
Zijn niet alle auto's gewoon duur?
Als voorbeeld; Ik heb een keer de auto sleutel van mijn zwagers Golf laten vallen, €600.- schade.
De chip in de sleutel (zo groot ale een rijstkorrel) was kapot en de nieuwe chip werd niet geaccepteerd door de start onderbreker.
Maar goed, ik wil niet dat deze topic onnodig lang wordt jullie hebben me enigzins geholpen met een keuze te maken.
Ik ga voor de Dart Swinger :evil:
- SuperFlyTNT
- Posts: 827
- Joined: 08 Jun 2007, 12:32
- Location: Arnhem-Zuid
Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?
Mensen spreken uit eigen ervaring en daarmee gaan ze er vanuit dat anderen er net zo over denken als zij doen, terwijl ze dat helemaal niet kunnen weten. Dat is mens-eigen en daar doet iedereen aan mee. Het is een kwestie van niet relativeren.Mike 73 wrote:Dames/heren begrijp me niet verkeerd maar waarom zegt iedereen dat het duur is?
De hobby is niet duur, maar de mensen vinden het duur. En je kan het zo duur maken als dat je zelf wilt
SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ
1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?
Ga voor dat wat je mooi vindt.....dan blijf je ook gemotiveerd. Je raakt in de ban van je ride, en alle geldinput rechtvaardig je
Dodge ram 1500
Dodge Tradesman ‘76 shorty
Dodge Tradesman ‘76 shorty
Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?
Is echt onzin dat mopar rijden duur is. Ik heb mijn normale auto E420 cdi alleen het afgelopen jaar gebruikt naar zweden en oostbloklanden.(45000 km) Die chrysler is lachen en kost geen drol. Als je zelf veel kan en bijvoorbeeld niet alles uit boekjes moet gaan halen en je eerst alles moet lezen. Het schijnt dat deze mensen echt bestaan, vertelde me laatst een mopar onderdelen boer.
Of je hebt echt niets te doen, dan is het misschien leuk een auto hobby te beginnen uit de boekjes. Maar is net als koken uit een kookboek, het is nooit zo lekker als het recept suggereerd Maar de techniek is uitermate simpel, een shop manual heb je niet eens nodig. Sommige die maken er een kunstwerk van en investeren 5000.- per jaar of meer aan hun gebakje. Maar als je gewoon wil rijden en niet wil moderniseren, kan je vrolijk rond blijven knorren voor een dubbeltje in het jaar.
Maar duur rijden doe je echt niet, als je nagaat dat een 80.000 km beurt voor een benz op longlife olie 3640.- kost. daar kan je een c-body voor kopen en schrijf je 0.0% af. Met een reguliere bak kan je jaarlijks minstens 5000.- afschrijven.
Of je hebt echt niets te doen, dan is het misschien leuk een auto hobby te beginnen uit de boekjes. Maar is net als koken uit een kookboek, het is nooit zo lekker als het recept suggereerd Maar de techniek is uitermate simpel, een shop manual heb je niet eens nodig. Sommige die maken er een kunstwerk van en investeren 5000.- per jaar of meer aan hun gebakje. Maar als je gewoon wil rijden en niet wil moderniseren, kan je vrolijk rond blijven knorren voor een dubbeltje in het jaar.
Maar duur rijden doe je echt niet, als je nagaat dat een 80.000 km beurt voor een benz op longlife olie 3640.- kost. daar kan je een c-body voor kopen en schrijf je 0.0% af. Met een reguliere bak kan je jaarlijks minstens 5000.- afschrijven.
Newport '69
-
- Posts: 1345
- Joined: 09 Jun 2007, 22:27
- Location: egmond aan den hoef
Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?
Kom anders over een paar maanden langs, dan mag je een rondje meerijden in een fuselage Fury met 440
SuperFly TNT[/quote]
hey superfly komt die 440 in de groene fury?
SuperFly TNT[/quote]
hey superfly komt die 440 in de groene fury?
73'r dodge charger se 408 cui fitech go efi 4
71'r dodge charger R/T parts car R.I.P
71'r dodge charger R/T parts car R.I.P
Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?
niet helemaal, mijn euro-gebakkie uit 1994 van formaat e-klasse schrijft echt 0,0 euro af, is ook niet direct goedkoper dan de imperial in onderhoud, maar verbruikt iets minder dan de helft, wat toch aardig uitmaakt als je circa 50.000km per jaar rijdt.Mas wrote:Maar duur rijden doe je echt niet, als je nagaat dat een 80.000 km beurt voor een benz op longlife olie 3640.- kost. daar kan je een c-body voor kopen en schrijf je 0.0% af. Met een reguliere bak kan je jaarlijks minstens 5000.- afschrijven.
Wat betreft dingen leren uit boekies, die dingen zijn inderdaad niet heilig (de techniek is niet stil blijven staan de afgelopen 30 jaar) maar scheelt je vaak een hoop puzzelwerk, zeker als je niet zo veel ervaring hebt met bepaalde klussen. En dr staat gewoon een hoop nuttige informatie in over hoe dingen NIET te doen bijvoorbeeld.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
Re: Wat is goede Mopar om mee te beginnen/leren?
Ik ben zelf van mening dat je iets relatief gezien een dure hobby mag noemen als al je geld wat niet in vaste lasten verdwijnt in de hobbypot verdwijnt. De Plymouth heeft mij inmiddels ook alweer ruim 12.000 in nog geen jaar tijd gekost, een eurogebakje kost me gemiddeld met aankoopprijs en benzine en verzekering etc. etc. 2000 per jaar maar da's dan ook geen passie.
Waar ik men wel gelijk in geef is dat je het niet als duur ERVAART omdat het iets is wat je graag doet!
Waar ik men wel gelijk in geef is dat je het niet als duur ERVAART omdat het iets is wat je graag doet!