bobine

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
sjaan
Posts: 63
Joined: 02 Sep 2007, 11:47
Location: OOSTERWOLDE(GLD)

bobine

Post by sjaan »

hey ik heb een vraag over bobines. ik rij op lpg en heb wel eens gehoord dat het beter zou zijn als je een krachtiger vonk zou hebben. nu heb ik mijn auto een half jaar geleden gekocht en was het ontsteking gebeuren vernieuwd. de ecu(staat geen merk op en heeft een metalen kleur), verdelerkap, vacuum vervroeger, kabels. behalve de bobine.
kan ik nu met alleen een andere bobine een betere vonk krijgen? en is 45000v meer als standaard? of gaat dat met elkaar vloeken?
chris
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: bobine

Post by Sjak Brak »

Alle beetjes helpen, maar de bobine moet natuurlijk ook een goede match zijn voor de ECU anders heb je er nog weinig voordeel van. Maar een "betere" bobine (zoals een MSD blaster) kost niet veel meer dan een standaard geval.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
sjaan
Posts: 63
Joined: 02 Sep 2007, 11:47
Location: OOSTERWOLDE(GLD)

Re: bobine

Post by sjaan »

oke, ik zat al wat te zoeken op summitracing. dus msd blaster 2 is dus voor gewoon gebruik goed genoeg. nu dus nog de vraag of mijn ecu er geschikt voor is. jammer dat er nix opstaat, ik hoor wel eens wat over een "oranje"enzo, maar hier zit geen kleur op.hij ziet er voor de rest wel hetzelfde uit als een mopar ecu. kan ik daar ook achter komen of moet ik dat stomweg gewoon proberen?
User avatar
Sjak Brak
Admin
Posts: 7639
Joined: 05 Jun 2007, 13:34
Location: Antarctica
Contact:

Re: bobine

Post by Sjak Brak »

Ja die Blaster 2 is geschikt voor je ECU. Zal gewoon een standaard ding zijn.
Ask Dr. Brak: sjak.brak@gmail.com / 06 12 765 666

ex-Mopars 1967 Chrysler Newport Custom Coupe, 1973 Imperial LeBaron 2dr hardtop, 1973 Imperial LeBaron 4dr Hardtop, 1971 Plymouth Sport Fury 2 door hardtop
User avatar
sjaan
Posts: 63
Joined: 02 Sep 2007, 11:47
Location: OOSTERWOLDE(GLD)

Re: bobine

Post by sjaan »

dan ga ik die bestellen. zal wel even duren dat die er is,laat ik wel even weten of het nog resultaat heeft.
weer bedankt voor de informatie :good:
Partsstore
Posts: 640
Joined: 04 Jul 2007, 11:26

Re: bobine

Post by Partsstore »

Een standaard ECU met een MSD blaster coil is alles behalve een goede combinatie.

De Blaster is een CD coil en de standaard bobine is dit niet. Door het plaatsen van een blaster coil op een stock systeem ga je het vermogen van je vonk verlagen. Het werkt wel. Maar dan moet je ook je ballast resistor vervangen om de bobine met het juiste voltage te laden. Dan wordt dat ding teringheet omdat eht niet op elkaar afgestemd is.

Een CD coil moet je met een ECU combineren die gemaakt is om een CD coil aan te sturen.

Dat is wel vaker zo, dat combinaties van onderdelen die voor elkaar gemaakt zijn beter werken.

Tomatenpuree maak je ook niet van appels.

Ik heb binnenkort een testkast voor ontstekingsystemen en dan kan ik je exact vertellen wat de resultaten zijn.
www.PartsStore.eu
Less Bullshit, More Horsepower

06-19856511 - info@partsstore.eu
Skype: Partsstore
User avatar
sjaan
Posts: 63
Joined: 02 Sep 2007, 11:47
Location: OOSTERWOLDE(GLD)

Re: bobine

Post by sjaan »

hmm, dat klinkt aannemelijk. dus als ik een grotere vonk wil moet ik ook de ecu vervangen. moet ik voor de rest ook nog dingen aanpassen? zoals verdelerkap enzo? of is dit niet noodzakelijk? ik was namelijk niet van plan om te gaan dragracen ofzo. dus dan zou ik ook een msd ecu moeten hebben. wat is gewoon een standaard goed type?
vg chris
User avatar
450dart
Posts: 1355
Joined: 09 Jun 2007, 09:52
Location: wieringen

Re: bobine

Post by 450dart »

zomaar een vraag:

Heb je problemen met deze ontsteking (ECU, bobine) of startproblemen ofzo?

Als alles goed werkt zou ik er mooi afblijven, mocht je wel iets anders willen / nodig hebben dan adviseer ik een ECU en bobine van FBO die JWtje van de Partstore verkoopt, werkt echt perfect en is goedkoper dan die MSD shitzooi (slechte ervaringen mee)
My FUEL PUMP is louder than your Prius.
User avatar
sjaan
Posts: 63
Joined: 02 Sep 2007, 11:47
Location: OOSTERWOLDE(GLD)

Re: bobine

Post by sjaan »

nou ja problemen, ik heb alles behoorlijk nieuw onder de kap zitten van het ontsteking circuit. verdeler, kabels en ecu. alleen de bobine niet. ik heb de elektorden afstand van de bougied iets dichter bij elkaar staan om dat het beter resultaat zou geven. nu zie ik die "ouwe bobine" als zwakke schakel in het circuit en wil hem vervangen,vandaar. ik rij alleen maar op lpg en dacht dus dat het een penut was om er gewoon een 45000 volt bobinetje tussen te proppen, en de de bougies weer grotere kieren te geven, en dus "betere vonken" zou hebben. maar als ik het goed begrijp kun je niet zonder bestaffing er van alles tussen bouwen.

even voor de weet. heeft zo'n bobine met de goede weerstand ook een slechter resultaat als een orginele bobine?
en dat die bij orgineel ecu verlies heeft door een lagere input spanning?
Partsstore
Posts: 640
Joined: 04 Jul 2007, 11:26

Re: bobine

Post by Partsstore »

Haal je stroomverdeler er uit.
Zet aan de onderkant de boormachine er op.
Haal de bobinekabel uit de stroomverdeler.
Zet je contact aan.
Pak de stroomverdeler.
Draai de stroomverdeler met de boormachine terwijl je de bobinekabel ergens in de buurt van massa houdt.
Kijk hoe ver je de kabel van massa weg kan houden voordat de vonk vindt dat je hand massa is.
Hang er een andere bobine aan en vergelijk het resultaat.

Dit zegt wat over het voltage dat de bobine levert maar niet over het vermogen.
In de verbrandingskamer heerst een veel hogere druk wanneer de ontsteking zijn werk doet. Dit is een totaal andere situatie maar zo krijg je een beetje een beeld.
Een opflikker van een gewone bobine is niet erg aangenaam maar is na een tiental seconden weer voorbij. Een opflikker van een FBO bobine voel je in de regel na een paar minuten nog. Kortom, langer plezier voor je geld als je er van houdt.

Mijn stroomverdeler/ontsteking test machine is onderweg. Misschien is het leuk om een keer met wat mensen samen te komen die een hoop verschillende ontstekings componenten hebben om wat tests uit te voeren. Dan kunnen we een onpartijdige conclusie trekken uit het combineren van verschillende componenten.

Hier onder heb ik testresultaten ingevoegd die door een onafhankelijk bureau uitgevoerd zijn in opdracht van FBO. Voor een hoop mensen is het al niet meer onafhankelijk als een fabrikant de opdracht geeft maar toch.

-------------------------------------------------
Tests conducted by Robinson Electronics
An Independent Ignition test facility located in Eugene Oregon.
Tests conducted between 12/01/03 and 12/08/03

De electrodes(bougies) zijn geplaatst in 8 doorzichtige cilinders onder dezelfde druk en temperatuur als in een verbrandingskamer. Vervolgens wordt het toerental opgevoerd net zo lang tot er cilinders over beginnen te slaan wat dus falen van de combinatie betekent.
Attachments
Drop Cylinder test.JPG
www.PartsStore.eu
Less Bullshit, More Horsepower

06-19856511 - info@partsstore.eu
Skype: Partsstore
User avatar
sjaan
Posts: 63
Joined: 02 Sep 2007, 11:47
Location: OOSTERWOLDE(GLD)

Re: bobine

Post by sjaan »

ik sta behoorlijk te kijken van die resultaten. zegt dus veel de combinatie, anders kun je het haast nog beter orgineel laten.lijk me wel leuk om dat een keer te proberen met zo'n testkast. het probleem is alleen van deze kant dat ik niet altijd kan, gezien de afstanden enzo. :( voor de rest ben ik overtuigd :roll: niet mazo wat achterelkaar knopen dus :foei:
in elk geval bedank veur de moeite :good:
User avatar
Iwema
Posts: 50
Joined: 20 Jun 2007, 17:31
Contact:

Re: bobine

Post by Iwema »

Laat je ontsteking eens door n auto-diagnose-station testen.
Zij kunnen je snel vertellen hoe goed of slecht je ontsteking is en adviseren wat je moet vervangen om het goed te krijgen.

Hugo
Iwema LPG
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC)to test your engine.
User avatar
sjaan
Posts: 63
Joined: 02 Sep 2007, 11:47
Location: OOSTERWOLDE(GLD)

Re: bobine

Post by sjaan »

inderdaad die weerstand werd loeiheet, ik heb em er weer uit getrapt. binnen kort ga ik denk ik maar voor fbo.
trouwens de bobine die erin zit is een blauwe van bosh, leesde ergens dat die alleen maar geschikt zou zijn tot 6 cilinders :ohja:
Post Reply