Vacuum vervroeger

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
Dree
Posts: 55
Joined: 25 Feb 2014, 22:44
Location: Nieuwegein
Contact:

Vacuum vervroeger

Post by Dree »

Hai allen, dat ik een goed vacuum heb is nu wel duidelijk, maar ineens ging het motortje vreselijk rot lopen na een rit naar scheveningen.
Nu blijkt dat als ik de vacuum vervroegerpot op de verdeelkap buiten werking stel (slang dichtknijpen) de motor spint als een tevreden kat maar sluit ik de slang weer aan dan zuigt ie zo hard aan de vervroeger dat er geen normaal lopen meer af te stellen is.
Verstellen verdeel kap, kabels een positie verplaatsen, niets helpt alleen de slang dichtknijpen, met een uitstekend resultaat.
Zou er een veertje gebroken kunnen zijn die het membraam in balans houdt ofzo?
Of heb je die vervroeging helemaal niet nodig als je geen puntjes gebruikt maar een magnetisch detectie.
Voorlopig kan ik weer heerlijk rijden, maar mag dit eigenlijk wel zo, ik rij alleen op gas?
Wat is wijsheid?
Graag een tip van jullie, wie weet hier meer van?
Groet Andre
Dodge Tradesman 1976
User avatar
Iwema
Posts: 50
Joined: 20 Jun 2007, 17:31
Contact:

Re: Vacuum vervroeger

Post by Iwema »

Heb je geen vacuümslangen verwisseld?

Op vele carburateurs zijn met meerdere vacuümaansluitingen uitgerust.
Sommige zijn constant vacuüm en andere geven alleen vacuüm als je de gasklep opent.

Met constant vacuüm loopt de motor hij te hoog stationair, verbranding is slecht en bij het afstellen van het ontstekingstijdstip gaat het fout.
Sommige auto's moeten wel contant vacuüm op de vervroeging hebben, de meeste niet.

Afhankelijk van de auto kan een niet aangesloten of kapotte vacuümvervroeging het verbruik met 30% doen toenemen
Dit is ook het geval met een zogenaamde race verdeler (een verdeler zonder vacuümvervroeging).

Hugo
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC)to test your engine.
User avatar
Dree
Posts: 55
Joined: 25 Feb 2014, 22:44
Location: Nieuwegein
Contact:

Re: Vacuum vervroeger

Post by Dree »

Hai Hugo, nee dat is juist het gekke hiervan.
Precies een jaar geleden heb ik een andere motor er in gezet, slant6, en liep daarna perfect.
Alle slangen op de juiste manier laten zitten.
Maar sinds enkele maanden liep de motor steeds slechter, eergister ontdekt dat als ik de slang dichtknijp de motor heerlijk draaide.
Maar nu na twee dagen lijkt de ontsteking weer iets "er naast" te staan, en dat zonder vacuum op de vervroeger.
Maar mét vacuum op de vervroeger valt er helemaal niks af te stellen.
Mijn gevoel zegt dat de plaat die versteld wordt door de vacuum vervroeger weer wat weggetrild is ofzo, waardoor de ontsteking er nu wéér iets naast staat.
Zit daar wat los, of is toch het membraam de boosdoener?
Helemaal beneden aan de voet van de carburateur zit de slang aangesloten, zodat het vacuum pas zou moeten wegvallen als de gasklep openstaat.
Het membraam lijkt me niet lek want anders zou het dichtknijpen van de vacuumslang niet moeten helpen.
Het lijkt wel of het vacuum niet "stabiel" is tijden stationair draaien.
Misschien toch maar optisch even de boel controleren ofzo?
Bedankt alvast voor de tip.
Groet Andre.
Dodge Tradesman 1976
User avatar
Dree
Posts: 55
Joined: 25 Feb 2014, 22:44
Location: Nieuwegein
Contact:

Re: Vacuum vervroeger

Post by Dree »

Intussen de vacuum slang opnieuw dichtgeknepen (tyrap was losgesprongen) en motor spint als een slapende kater, blijft de vraag heb ik die vervroeging echt nodig?
Of kan ik zonder problemen de vervroeging weg laten nu de motor zo ontzettend mooi draait?
Groet Andre
Dodge Tradesman 1976
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: Vacuum vervroeger

Post by TheDeputy »

Simpel probleem met een simpele oplossing. Je membraan in de vacuumvervroeging is gescheurd. Haal de slang aan de carb maar eens los en zuig eraan terwijl deze nog aan de verdeler zit. 100% kans dat je gewoon lucht kunt aanzuigen.
Oplossing vacuumpotje vervangen. En ja, je hebt vervroeging nodig. De motorbelasting is afhankelijk van inlaatvacuum en toerental. Zonder vacuum heb je te weinig voorontsteking. Dit gaat ten koste van driveability en verbruik.

Antoon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
Dree
Posts: 55
Joined: 25 Feb 2014, 22:44
Location: Nieuwegein
Contact:

Re: Vacuum vervroeger

Post by Dree »

En bedankt voor jullie tips, ik ga dit proberen en hopenlijk loopt het motortje weer net zo mooi als een jaar geleden.
Groet Andre
Dodge Tradesman 1976
User avatar
Iwema
Posts: 50
Joined: 20 Jun 2007, 17:31
Contact:

Re: Vacuum vervroeger

Post by Iwema »

al toch wel.
Anders helpt dit misschien:
https://youtu.be/PJyjZTyhnF4

Hugo
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC)to test your engine.
User avatar
Dree
Posts: 55
Joined: 25 Feb 2014, 22:44
Location: Nieuwegein
Contact:

Re: Vacuum vervroeger

Post by Dree »

Mooi, ben bang wel prijzig maar een update hou ik wel in mijn gedachte 👍
Als ik aan het slangetje zuig heb ik een echt minimaal lekje maar er beweegt geen grondplaat, misschien toch een nieuw vacuumpotje, maar waar vind ik die voor een Slant 6?
En dan kijken waarom de grondplaat niet beweegt, of door het lekje of door iets anders.
Misschien is het gewoon niet mogelijk om met je eigen zuigkracht de plaat te laten bewegen?
Dodge Tradesman 1976
User avatar
jelmoer
Posts: 306
Joined: 28 Aug 2012, 23:32
Location: Delluf

Re: Vacuum vervroeger

Post by jelmoer »

Een minimaal lek is al teveel.
Sowieso werkt je vervroeger en heb je ook nog eens valse lucht.
De reden dat hij stationair slecht loopt is vooral je valse lucht.
Daarnaast zal je defecte vervroeger je brandstofverbruik beïnvloeden.
User avatar
Dree
Posts: 55
Joined: 25 Feb 2014, 22:44
Location: Nieuwegein
Contact:

Re: Vacuum vervroeger

Post by Dree »

Hai, dat moet ook wel de beïnvloeder geweest zijn want als de vacuum slang dichtgeknepen is loopt de motor prima en is het lekje dus weg.
Of je met je mond op de slang de vervroeger kan zien bewegen lukt me niet, of hij zit vast of het gaat sowieso niet.
Ik wacht op beter weer, en dan haal ik het uit elkaar, maar waar haal ik het vacuumpotje?
Attachments
039.jpg
Dodge Tradesman 1976
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: Vacuum vervroeger

Post by TheDeputy »

Misschien heb ik er nog wel 1 liggen. Zal dit weekend wel even kijken. Anders www.rockauto.com
Overigens kun je de grondplaat bij een goedwerkend vacuumpotje gewoon laten bewegen door aan het slangetje te zuigen.

Antoon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: Vacuum vervroeger

Post by TheDeputy »

Misschien heb ik er nog wel 1 liggen. Zal dit weekend wel even kijken. Anders www.rockauto.com
Overigens kun je de grondplaat bij een goedwerkend vacuumpotje gewoon laten bewegen door aan het slangetje te zuigen.

Antoon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
Dree
Posts: 55
Joined: 25 Feb 2014, 22:44
Location: Nieuwegein
Contact:

Re: Vacuum vervroeger

Post by Dree »

👍en dat lukt dus niet, toch maar ook es uit elkaar halen denk ik, bedankt alvast
Dodge Tradesman 1976
User avatar
Iwema
Posts: 50
Joined: 20 Jun 2007, 17:31
Contact:

Re: Vacuum vervroeger

Post by Iwema »

Is het nog gelukt met de verdeler?
Hugo
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC)to test your engine.
User avatar
Dree
Posts: 55
Joined: 25 Feb 2014, 22:44
Location: Nieuwegein
Contact:

Re: Vacuum vervroeger

Post by Dree »

Ik heb een vacuüm bus besteld van mijn type, zodra deze binnen is, en het weer zit mee, zet ik het erop.
Zeker weten dat het probleem dan weg is, tot die tijd rij ik met een super draaiend motortje, maar wel met wat minder trekkracht.
Dodge Tradesman 1976
User avatar
Dree
Posts: 55
Joined: 25 Feb 2014, 22:44
Location: Nieuwegein
Contact:

Re: Vacuum vervroeger

Post by Dree »

Hai allen, ik wordt hier crazy van, een nieuw vacuum potje helpt niet, sowieso is het een andere dan die erop zat.
Die erop zat was toch niet lek, open gezaagd en bleek een sterke veer te bezitten bovenop het membraam, geen wonder dat je met zuigen niets kan bewegen.
De nieuwe gaat heel soepeltjes, en de plaat in de verdeler beweegt keurig mee, maar het wil niet werken.
Sluit ik niets aan en dop de leiding naar het motorblok af, loopt ie fantastisch, draai de verdeler totdat ie prima loopt, ook met wat hogere toeren.
Maar sluit ik het constant vacuum aan valt er niets meer te stellen, je zou toch denken dat als de vacuum vervroeger aantrekt, je de timing met de verdeler weer goed kan stellen? (vacuum vervroegd te veel, verdeler verdraai je naar iets later)
Dat gaat niet, ploffen, slecht lopen en wat je ook aan de verdeler doet, niks helpt.
Dan kom je nog op het punt, is het nou verlaten of vervroegen, want zou je ported vacuum gebruiken, zou die fantastisch stationair lopen, maar bij gas geven krijg je wat vacuum extra, en die wil je niet.
Gas geven is toch rijker mengsel en dan mag er toch niet vervroegd worden?

Stationair en bij rustig rijden zou je een arm mengsel hebben en mag de ontsteking vroeger staan.
Maar wil ik optrekken en snelheid maken, lijkt mij dat ik een rijk mengsel krijg, en dan hoeft de ontsteking niet vroeger te staan.
In theorie zou dat kloppen want het vacuum zou dan wegvallen en komt de verdeler weer in een "normale" stand te staan.
Maar in het begin gaat het al fout, aansluiten betekend vervroegen, betekend opnieuw afstellen wat niet lukt.
En dan nog de vraag, dit potje gaat zonder "veer" wel heel makkelijk, is het niet het onregelmatige vacuum wat mijn motorblok slant6 genereerd?
Daar zou ik als verdeler ook niet blij van worden.
Dus niks opgeschoten, slang los en afgedopt, en starten en lopen, als een naaimachine.
Normaal rij ik 1:5, zonder vacuum pot aangesloten heb ik eenmalig (toeren naar Vinkenveen) 1:7,7 gehaald, snap er niks van.
Voorlopig staat het busje bij Leo de lasser i.v.m. APK
In mei heb ik hem weer terug en dan ga ik verder denken wat te doen (of niet te doen)
Misschien een nieuwe verdeler, en de Impco es goed laten afstellen, wie zal het zeggen wat helpt, ongelooflijk dat het motortje zo goed en zuinig loopt zonder vacuum potje.
Ik trap em nog niet echt op zijn staart nu het eigenlijk nog niet helemaal goed is, maar wat cruised die lekker.
Groet Dree, en bedankt voor de tips en meedenken.
Dodge Tradesman 1976
User avatar
Iwema
Posts: 50
Joined: 20 Jun 2007, 17:31
Contact:

Re: Vacuum vervroeger

Post by Iwema »

Je ontsteking werkt niet goed of staat niet op tijd.
Ik zou de werking controleren en afstellen.
Vele vacuümvervroegers van Amerikaanse makelij kun je afstellen.
Hiervoor moet je wel juiste test- en afstelgereedschap hebben.

Extra vervroeging bij een lage vullingsgraad geeft meer vermogen in deellast en een lager brandstofverbruik.
Het mengsel zou bij traditionele afstelling ongeveer LAMBDA 1 moeten zijn over het gehele toerenberijk.

De IMPCO en andere Amerikaanse LPG systemen werken met een doseernaald. (vergelijkbaar met constant-vacuüm-carburateurs zoals SU en Stromberg)
De vorm van de naald bepaald het mengsel over het hele vermogensberijk.

Om het LPGsysteem af te stellen heb je naast de hoodafstelschroef en de stationairafstelschroef nog een passende doseernaald nodig.
Bij mijn weten heeft niemand in Europa dergelijke naaldensets liggen.

10 jaar geleden werd er nog elektronica gemaakt die via een Lambda-sygnaal het mengsel optimaliseerde naar Lambda 1.

Omdat deze elektronica niet meer voorhanden is hebben wij een modernere variant voor deze LPG systemen laten ontwikkelen.
Deze SkyFire emission kan de motor op lambda 1 laten lopen, maar in deellast kan hij het mengsel verarmen (ECOstand) zodat het verbruik nog verder daalt.
In veel gevallen geeft het regelen van het mengel naar Lambda 1 een besparing van 20% of meer.
Dit wordt nog verder geoptimaliseerd in de ECOstand.
Bij enkele auto's gaf de combinatie SkyFire Ignition (met LPG optie) samen met de SkyFire Emission een besparing op de brandstof (bij rustig rijden) van bijna 50%
Als bestuurder merk je hier tijdens het rijden niets van.
Zodra je het gaspedaal dieper intrapt gaat het mengsel naar Lambda 1 voor maximaal vermogen.

Hugo
Iwema LPG
Last edited by Iwema on 21 Apr 2022, 11:57, edited 1 time in total.
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC)to test your engine.
User avatar
Dree
Posts: 55
Joined: 25 Feb 2014, 22:44
Location: Nieuwegein
Contact:

Re: Vacuum vervroeger

Post by Dree »

Bedankt Hugo, hier ga ik zeker over nadenken, maar nu hem eerst door de keuring krijgen en kijken wat de laskosten zijn 🙈
Dodge Tradesman 1976
User avatar
Iwema
Posts: 50
Joined: 20 Jun 2007, 17:31
Contact:

Re: Vacuum vervroeger

Post by Iwema »

Laatst nog een Range Rover met vacum probleem gehad.
Met een vacumpompje wist ik vast te stellen dat de gebruikte vacum slang niet goed afsloot.
De slang bleef wel zitten maar sloot niet luchtdicht af.
Slang vervangen door een met een kleinere diameter en zowaar probleem opgelost.

Deze Camaro uit 1968 met 440pk 383 stroker blok voorzien van een SkyFire2 Ignition en een SkyFire Emission.
zie: https://youtu.be/7O6UsDeJWzw
Het resultaat: verbruik van 1 op 2 naar 1 op 5,7.
Tevens meer vermogen, betere emissies en een stabilere loop.
Do the Classic Car Euro Challenge (CCEC)to test your engine.
Post Reply