318 2bbl -> 4bbl

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
jampie90
Posts: 1
Joined: 16 Sep 2020, 13:23

318 2bbl -> 4bbl

Post by jampie90 »

Hallo iedereen,

Ik wil al een langere tijd mijn 318 LA small blok ombouwen naar 4bbl.

Ik heb een Edelbrock 2176 performer gekocht samen met een Holley 112-20 kleppenplaat. Daarnaast komt tussen de kleppenplaat en manifold een 1" spacer met 4 aparte gaten. Ik rij alleen op LPG dus ik heb verder geen carburateur nodig. In de toekomst komen er nog een paar mooie headers op. (eerst maar weer even sparen :) )

Nu loop ik tegen het volgende aan:

1. De holley heeft geen ported vacuum aansluiting voor mijn HEI (JM6513R) ontsteking. Is dit een probleem? of is het juist beter als ik deze op manifold vacuum aansluit?

2. De holley heeft een vacuum bediende 2e trap. Ook hier lees ik verschillende verhalen over. Is het op LPG beter een mechanische 2e trap te hebben of is een vacuum bediende prima?

Bovenstaande punten twijfel ik nu of ik wel de juiste kleppenplaat heb besteld. Had ik niet beter een Proform #67155 kunnen kopen?

Verder komt er boven op de Holley (of toch proform?) een OHG-x-450.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Jan
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 318 2bbl -> 4bbl

Post by BigBlockMopar »

Hoi Jan,

Intake manifold-cavuum werkt prima, en vaak zelfs beter want het zorgt voor een koeler lopende motor.

Mechanisch of vacuum 2e trap maakt weinig uit. Op vacuum zal de 2e trap pas open gaan als de motor het nodig heeft.
En naar mijn idee kan je een vacuum kleppenplaat wel ombouwen naar mechanisch als je wil (of was dit alleen met een complete carb?). Heb zelf niet erg veel ervaring met Holley-meuk.
Ik rij zelf dagelijks met een Impco 425.
Post Reply