Ombouw slant 6 naar small block

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
Stuntman Mike
Posts: 58
Joined: 07 Aug 2016, 13:07

Ombouw slant 6 naar small block

Post by Stuntman Mike »

Dag mensen,

We zijn van plan om een slant 6 Dart uit 1974 om te bouwen naar een v8.
Na enig onderzoek zijn we er achter dat dit best te doen is maar dat het toch wel enige aanpassingen behoeft.

We hebben de optie op een complete 318 met 727 uit een 73’er challenger

Wat we tot nu toe weten is dat het K-frame aangepast/ vervangen moet worden en er een grotere radiateur ingebouwd zal moeten worden. Ook zal de aandrijfas aangepast moeten worden. De torsiestangen zouden kunnen blijven zitten.

We zijn op zoek naar tips en tricks van iemand die deze ombouw wellicht al eens gedaan heeft zodat we zoveel mogelijk informatie kunnen vergaren.

Verder nog de vraag of de huidige 7 1/4 “ achteras sterk genoeg is om te laten zitten, of misschien beter een andere as toepassen ?

Ik kijk uit naar jullie reacties

Mvg,

Mike
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Ombouw slant 6 naar small block

Post by BigBlockMopar »

De radiateur kan je ook later aanpassen als deze te weinig koelcapaciteit blijkt te hebben. Maar een grotere/meer rijen is wellicht wel aan te raden.
De torsiestangen zou ik sowieso vervangen voor wat serieuzers. Zeker als je de auto ietsje lager op z'n wielen wil zetten ook.
De vering was standaard al 'matig' bemeten bij een 6-cylinder, en zou nu helemaal bij een V8 en zwaardere transmissie ondermaats zijn.
Ik rij zelf dagelijks rond met 1" diameter torsiestangen. In mijn optiek zou dat de standaard maat moeten zijn waarmee A-bodies geleverd hadden moeten worden.
Maar torsie-vering aanpassen kan altijd later ook nog. Schokbrekers zijn hierbij ook belangrijk.

De achteras kan het best wel eventjes uithouden, maar zodra je WOT-launches met grote mannen-bandjes gaat doen dan zal het asje het snel opgeven.
Let wel dat bij een achteras-wissel de aandrijf-as (wederom) aangepast moet worden.
ReneVanK
Posts: 33
Joined: 17 Oct 2019, 14:26

Re: Ombouw slant 6 naar small block

Post by ReneVanK »

Er zijn ook ombouw motor steunen te koop. Die zorgen dat een v8, op een slant 6 k-frame past. Scheelt waarschijnlijk een stuk in de kosten.

Ik ga in een Duster van slant 6, naar een la360. Dus ik lees mee. Misschien dat ik iets vergeten ben. 😅
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Ombouw slant 6 naar small block

Post by Dickdale »

Stuntman Mike wrote: 15 Nov 2020, 17:26 Dag mensen,

We zijn van plan om een slant 6 Dart uit 1974 om te bouwen naar een v8.
Na enig onderzoek zijn we er achter dat dit best te doen is maar dat het toch wel enige aanpassingen behoeft.

We hebben de optie op een complete 318 met 727 uit een 73’er challenger

Wat we tot nu toe weten is dat het K-frame aangepast/ vervangen moet worden en er een grotere radiateur ingebouwd zal moeten worden. Ook zal de aandrijfas aangepast moeten worden. De torsiestangen zouden kunnen blijven zitten.

We zijn op zoek naar tips en tricks van iemand die deze ombouw wellicht al eens gedaan heeft zodat we zoveel mogelijk informatie kunnen vergaren.

Verder nog de vraag of de huidige 7 1/4 “ achteras sterk genoeg is om te laten zitten, of misschien beter een andere as toepassen ?

Ik kijk uit naar jullie reacties

Mvg,

Mike
Al eens gedacht aan een moderne Hemi swap? Een 5.7/6.1 of 6.4? Hier past elke small block versnellingsbak achter. Je zult wel je achteras moeten versterken. Daarnaast is een suspension upgrade ook aan te bevelen.
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Ombouw slant 6 naar small block

Post by Dickdale »

ReneVanK wrote: 16 Nov 2020, 20:00 Er zijn ook ombouw motor steunen te koop. Die zorgen dat een v8, op een slant 6 k-frame past. Scheelt waarschijnlijk een stuk in de kosten.

Ik ga in een Duster van slant 6, naar een la360. Dus ik lees mee. Misschien dat ik iets vergeten ben. 😅
https://www.engine-swaps.com/Pages/Prod ... aBody.html
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: Ombouw slant 6 naar small block

Post by TheDeputy »

Met een goede 7 1/4 achteras is niets mis. Deze werd standaard achter een 318 challenger geleverd. Dus wat dat betreft gewoon zo houden.
Schumacher engineering maakt conversion mounts van /6 naar small block. Let wel op dat je het goede jaar kiest.
Verder inderdaad vering en remmen nakijken. Maar wanneer het een originele Nederlander is, is de kans groot dat er al schijfremmen en flinke torsion bars inzitten. Eerst dus even meten voordat je zomaar nieuw spul gaat kopen.

Antoon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
Post Reply