2019 -2020 block wissel

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

2019 -2020 block wissel

Post by ARLI »

vorig jaar blok stuk na 3 crossen. 1 lifter ging niet meer helemaal omhoog / zeg maar niet omhoog. dan blijft ook 1 uitlaatbuis koud. lang leven de IR thermometer.
motor weg gebracht
Dymo heb em open gemaakt en geïnventariseerd
tussendoor met Dymo gebeld; gruis door hele block van lifter en nokkenas
alle zuigers af / versleten en alle lagers af en nokkenas af en lifters allemaal ook schroot
Krukas en drijfstangen nog wel goed, was als ik me niet vergis 415 slag stroker krukas
is ondertussen geboord naar 0.06
gister motor opgehaald. ( spaarvarken stuk geslagen )
Er zitten nu nieuw JE pistons er in 4.380 bore en dat artikelnummer #372881 wat op de doos staat kan ik nergens op internet vinden
Ze zeiden al dat het speciale zuigers waren.

Ik vraag me dus ook af hoeveel CID de motor nu is. Ik vermoed richting 502.

nieuwe nokkenas is geworden een Comp cams 23-600-9
met roller lifters, daar moet ik de specs nog van opzoeken
nu onderkant opbouwen, oliepomp, benzinepomp, plaat er in van 4 mm dik ( ben naam vergeten ) en dan rest.
zit nu nog te twijfelen om er ipv de speed demon 850 een nieuwe quick fuel 950 op te zetten.

ik zit me alleen af te vragen hoe kan ik achter de specs komen van de oude nokkenas. WIE WEET HOE JE DIT MEET ?

De oude nokkenas was denk ik een purple cam en daar staat 1103 op maar daar heb ik ook geen lift van of gegevens van. Ligt nu nog naast me maar gaat ook de schrootbak in straks.
op de kopkant van de oude nokkenas staat 8389^0
Ik werk met plezier.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 2019 -2020 block wissel

Post by BigBlockMopar »

Het snelste kan je de nokhoogte meten. Heel lomp met een schuifmaat aan de smalle kant meten en dan een keer op het hoogste punt.
Iets preciezer is het om de nokkenas even in een steun te leggen en de nokhoogte te meten tov. 'de achterkant/onderkant van de nok naar de top van de nok.
Dat dan x 1.5 en heb je de klep-lift. Hiermee kan je (meestal) een beetje achterhalen hoe 'groot'/wild de nokkenas is.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: 2019 -2020 block wissel

Post by ARLI »

als je de nokkenas rechtop zet met achterkant boven dan heb je 16 nokken
als je dan van boven naar beneden nummer dan krijg je dit, kleine getal is diameter ronde deel en grote getal is nok hoogte. wat ik niet vermeld heb leek normaal
1 uitlaat 30,7 39,1
2 uitlaat 30,8 39,2
3 inlaat 35 dit was het probleem dus, nok was helemaal afgesleten onkantig
4 inlaat 39,1
5 inlaat 39 dit begint probleem te lijken
6 inlaat 38,9 dit begint ook iets wat op probleem te lijken
7 uitlaat
8 uitlaat
9 uitlaat
10 uitlaat
11 inlaat 38,8
12 inlaat
13 inlaat 38,7
14 inlaat
15 uitlaat
16 uitlaat
Dus ronde deel was overal zeg maar 30,7 tot 30,8 mm
3 nokken waren beetje afgesleten en 1 nok veel.
Dit was dus na 1,5 a 2 draaiuren.
Ik heb dit nog niet eerder gezien de laatste 15 moparjaren.

De oude zuigers liggen in de oud aluminiumbak en de nokkenstok van hierboven ligt in de oud-ijzerbak.
Ik werk met plezier.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: 2019 -2020 block wissel

Post by ARLI »

30,7 - 39.1 = 8,4 = 0,33 inch x 1,5 rocker is 0,496 inch lift op klep
correct zo?

op de doos van de zuigers staat custom order betekend dit dat ze speciaal zijn? Want ik zie ze ook nergens in een webshop.
Ik werk met plezier.
WietseR/T
Posts: 51
Joined: 19 Apr 2018, 22:37

Re: 2019 -2020 block wissel

Post by WietseR/T »

Om de juiste specs terug te halen van de oude nokkenas zul je hem terug moeten plaatsen in het blok en de hele kleppen boel inbouwen van 1 cilinder.
Dan pas kun je goed meten, niet alleen lift maar ook duratie, klep timing en overlap.
Alleen de lift zegt niet veel, kan wel heel veel lift meten maar klep timing is ook van belang.

Maar als je dat blok opnieuw opbouwt zou ik toch eerst eens kijken naar wat voor statische compressie je gaat hebben met nieuwe zuigers en overmaat.
Daarna kun je gaan bekijken wat voor dynamische compressie je hebt met de nokkenas die je gekozen hebt.
Want als je dat een beetje verkeerd matcht zit je met een (te) lage of hoge cilinder druk en draait ie niet goed of kans op weer motor schade.
Kijk ook naar wat je er mee wilt, racen/cruisen en wat voor bak en aandrijflijn erachter zit.
Deze dingen bepalen meer wat voor nokkenas je nodig gaat hebben om te bereiken wat je wilt.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 2019 -2020 block wissel

Post by BigBlockMopar »

ARLI wrote: 12 Mar 2020, 07:22 30,7 - 39.1 = 8,4 = 0,33 inch x 1,5 rocker is 0,496 inch lift op klep
correct zo?
Juist. Het kan echter zijn dat de 'smalle kant'-meting al een klein beetje lift heeft wat je dus ook mee hebt gemeten.
Mopar Purple Cams gingen tot .509" voor hydraulische nokkenassen, en vanaf .528" en hoger voor mechanische nokkenassen.
Kan best zijn dat je een .509" nokkenas hebt gehad in de motor. Die waren vrij populair.
op de doos van de zuigers staat custom order betekend dit dat ze speciaal zijn? Want ik zie ze ook nergens in een webshop.
Custom piston betekent dat bijvoorbeeld de zuiger pen op een andere hoogte zit, om op een juiste compressie-verhouding uit te komen.
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: 2019 -2020 block wissel

Post by ARLI »

nieuwe nokkenas
COMP Cams Thumpr Retro-Fit Hydraulic Roller Camshaft Complete Kit Lift: .513"/.498"
Thumpr Retro-Fit Hydraulic Roller Camshaft Complete Kit
Lift: .513"/.498"
Duration: 283°/303°
Lobe Separation Angle: 107°
RPM Range: 1900-5600
prijs bij JEGS 1265 dollar
Ik werk met plezier.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 2019 -2020 block wissel

Post by BigBlockMopar »

Een Thumpr-cam is eigenlijk een nokkenas voor muscle cars/straatauto's die 'dik' willen klinken en toch nog goed 'streetable' zijn om mee te rijden.
Ik zou zoiets niet in een dedicated race-crosser zetten zelf waarbij je vrijwel altijd in het hogere toerengebied bezig bent.

Waarom niet een mechanische rollercam monteren zodat er geen lifters meer kunnen inzakken / intern stukgaan?
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: 2019 -2020 block wissel

Post by ARLI »

wij schakelen niet
dus motor moet goed onderuit komen.
dus hoogtoerige nokkenas heeft naar mijn idee weinig voordeel.

door dat ik onder de 6000 rpm blijf heb ik relatief lange overbrenging en dan is stroker motor wel lekker.
Sommige rijden met (duurdere ) SBC 434 cid motoren en maken 7500 rpm en die hebben door andere overbrenging minder koppel nodig.
Banden en baan zorgen er voor dat je eigenlijk niet meer dan 600 pk nodig heb al denkt niet iedereen daar het zelfde over. Misschien met zo'n smallblock dat ze wel toppvermogen naar 680 of zo gaan maar dat is dan alleen bij bijvoorbeeld 7000+ toeren.
soms kan je met goede baan die vrij is van obstakels en kuilen met een smallblock de snelste rondetijd rijden. Echter als je om kuilen of stil staande auto;s moet dan is het wel lekker als die goed onderuit oppakt. Soms kan je als je dwars ga met grip op zijn kop raken. Als je op laatste moment dan volgas trap dan slipt achterwiel weg en dan raak je wel dwars maar niet op zijn dak. Dan is het ook lekker als die onderuit sterk is.
Voordeel van smallblock is ook weer lager eigen gewicht. Al hebben wij in onze klasse een limiet. Dus lichter als 1350 mag niet. Ik zit nu dik over 1400 en met smallblock zijn er heel wat die tegen die 1350 aanzitten.
Ik werk met plezier.
Post Reply