Page 1 of 1

440 wordt 220F, wat te doen?

Posted: 24 Sep 2019, 17:30
by spstrikwerda
Hoi allemaal, na lange tijd weer even een post en tevens een vraag van mij:

Tijdens een zomerse rit merkte ik na een uur rijden dat de temperatuur in de 220F (105c) stond. Gelijk pompstation opgezocht, radiator bijgevuld met koud water (koelvloeistof was beetje gezakt maar zat nog ruim voldoende in). Koelwater kookte. Liep er via overloop slangetje uit en leek wel roestbruine kleur te hebben. Tevens drijft er zwarte smurrie in de radiator. Ik ben voorzichtig binnendoor naar huis gereden (1 uur rijden) en de temperatuur bleef steken op 220F.

Wat nu te doen? Thermostaat vervangen? Zo ja, wat voor thermostaat voor een 440 en een 22" radiator? (160 / 180 / 190F) Radiator doorspoelen? Uitlaat checken op witte rook? Peilstok checken op (witte) smurrie? Carterplug loshalen en kijken of er water uitloopt samen met olie?

Wat is wijsheid en in welke volgorde? Thanks voor het advies!

Re: 440 wordt 220F, wat te doen?

Posted: 24 Sep 2019, 18:04
by boyanka
Als er een roestbruine kleur te voorschijn komt dan is je koelvloeistof echt wel op. Betekent dat er een hoop bagger in het koelsysteem zit. Dus alles eerst eens goed doorspoelen, vergeet dan ook niet om de 2 aftappluggen er uit te draaien

Re: 440 wordt 220F, wat te doen?

Posted: 24 Sep 2019, 20:47
by BigBlockMopar
Radiator reinigen met schoonmaakmiddel/lichte zuur-oplossing.
Thermostaat vervangen heeft geen enkel nut als je koelsysteem de warmte-energie van de motor niet meer aan kan.

Re: 440 wordt 220F, wat te doen?

Posted: 25 Sep 2019, 16:36
by Dickdale
is een 22" radiator niet een beetje klein voor een 440? Ik meende dat deze standaard een 26" inch radiator heeft? Was je auto origineel een small block?

Je zou kunnen overwegen om een extra fan te plaatsen.

Re: 440 wordt 220F, wat te doen?

Posted: 25 Sep 2019, 20:32
by spstrikwerda
Dickdale wrote: 25 Sep 2019, 16:36 is een 22" radiator niet een beetje klein voor een 440? Ik meende dat deze standaard een 26" inch radiator heeft? Was je auto origineel een small block?

Je zou kunnen overwegen om een extra fan te plaatsen.
Scherp! Klopt, auto had origineel 318 torretje. Als ik een 26" (waar vind je deze nog voor een redelijke prijs? origineel koper wel te verstaan) wil plaatsen moet ik aan de hobby. Auto bleef met 22" in het verleden ook onder de 200F, dus moet nu wel weer lukken.

Re: 440 wordt 220F, wat te doen?

Posted: 26 Sep 2019, 09:47
by Dickdale
Als het in eerste instantie wel kon, dan moet er iets van een verstopping in het systeem zitten.

Toch zou ik hem zelf aanpassen naar een 26 inch 3 row, maar wie ben ik. Je zult dan de doorvoer moeten vergroten door een stuk uit je radiator support te slijpen.

Re: 440 wordt 220F, wat te doen?

Posted: 26 Sep 2019, 19:09
by spstrikwerda
Dickdale wrote: 26 Sep 2019, 09:47 Als het in eerste instantie wel kon, dan moet er iets van een verstopping in het systeem zitten.

Toch zou ik hem zelf aanpassen naar een 26 inch 3 row, maar wie ben ik. Je zult dan de doorvoer moeten vergroten door een stuk uit je radiator support te slijpen.
Hier staat haarfijn uitgelegd hoe je zo’n upgrade doet. Zet het hier neer zodat ik het terug kan vinden ;-)
http://www.usradiator.com/blog/66-69-mo ... y-upgrade/

Re: 440 wordt 220F, wat te doen?

Posted: 28 Sep 2019, 16:40
by Dickdale
Dat, dus 👆🏻

Re: 440 wordt 220F, wat te doen?

Posted: 02 Oct 2019, 21:04
by B1cuda
Ik heb nog staan 1 hele goeie radiateur met een s 100 koelblok erin , komt uit de cuda en is uiterlijk origineel misschien is dat wat ?

Re: 440 wordt 220F, wat te doen?

Posted: 11 Oct 2019, 13:38
by ARLI
en bij 220 f hoef je echt niet in paniek te raken behalve als dit rustig rijdend gebeurt.
fan shroud ook in orde?
immers als de trek door de cooler niet goed is dan heb je ook een probleem

Re: 440 wordt 220F, wat te doen?

Posted: 28 Dec 2020, 22:58
by JWtje
Ontsteking
Staat
Te
Laat

Re: 440 wordt 220F, wat te doen?

Posted: 29 Dec 2020, 10:47
by Dickdale
Hoe is het uiteindelijk opgelost?