Nokkenas info
Nokkenas info
Ik ben bezig onderdelen aan het verzamelen om een 512ci stroker te bouwen. Als nokkenas, kreeg ik onderstaande voorgesteld. Iemand die me kan vertellen wat voor karakter dat de motor zou geven?
- SuperFlyTNT
- Posts: 827
- Joined: 08 Jun 2007, 12:32
- Location: Arnhem-Zuid
Re: Nokkenas info
LSA van 109 graden; redelijk wat overlap op de in- en uitlaatklep (dat ze dus tegelijk openstaan), dus wel wat compressieverlies bij lage toeren. Inlaatklep gaat ook vrij laat dicht. Bij lage toeren/stationair zal ie wat onregelmatig lopen hierdoor, dus dit is voornamelijk een cam voor de hogere toeren.
Om je compressieverlies te compenseren, zal je richting 10.5-11:1 mechanische compressie moeten gaan. Maar als deze cam je wordt geadviseerd, dan zal dat beoordeeld zijn op basis van de zuigers die je van plan bent om te gebruiken en dan zal je al wel op die mechanische compressie zitten. Anders bouw je teveel druk op (dynamische compressie van >8:1)
Om je compressieverlies te compenseren, zal je richting 10.5-11:1 mechanische compressie moeten gaan. Maar als deze cam je wordt geadviseerd, dan zal dat beoordeeld zijn op basis van de zuigers die je van plan bent om te gebruiken en dan zal je al wel op die mechanische compressie zitten. Anders bouw je teveel druk op (dynamische compressie van >8:1)
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ
1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
Re: Nokkenas info
Compressie is theoretisch 10.7:1, dat het voor hogere toeren is ben ik niet zo blij mee want dat is niet de bedoeling.
Dank je voor de nokkenas vertaling
Dank je voor de nokkenas vertaling
Re: Nokkenas info
Ik vind het wel meevallen. Omdat het een 512 wordt mag ie best wel wat meer duratie. Qua karakter is dit te vergelijken met een 440 met ergens rond de 235 graden @.050"SuperFlyTNT wrote: ↑05 Jun 2019, 12:31 LSA van 109 graden; redelijk wat overlap op de in- en uitlaatklep (dat ze dus tegelijk openstaan), dus wel wat compressieverlies bij lage toeren. Inlaatklep gaat ook vrij laat dicht. Bij lage toeren/stationair zal ie wat onregelmatig lopen hierdoor, dus dit is voornamelijk een cam voor de hogere toeren.
Om je compressieverlies te compenseren, zal je richting 10.5-11:1 mechanische compressie moeten gaan. Maar als deze cam je wordt geadviseerd, dan zal dat beoordeeld zijn op basis van de zuigers die je van plan bent om te gebruiken en dan zal je al wel op die mechanische compressie zitten. Anders bouw je teveel druk op (dynamische compressie van >8:1)
Prima stokkie.
Re: Nokkenas info
Met meer duratie, ga je dan ook weer niet het toerental verhogen dat die zijn maximaal vermogen heeft? Ik heb veel liever een sterk middengebied dan 50pk meer bij 6000rpm...
Re: Nokkenas info
overlap is naast minder compressie ook meer verbruik toch ?
lift vind ik ook wel groot genoeg
lift vind ik ook wel groot genoeg
Ik werk met plezier.
Re: Nokkenas info
Meer overlap is meer verbruik maar ik denk dat je met een 512ci niet echt op zoek gaat naar zuinigheid
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: Nokkenas info
Eh, juist wel.
Het zuipt al genoeg, dus als je ergens ervoor kan zorgen dat je niet elke 4 dagen moet tanken maar 'slechts' 1x in de week, dan lijkt me dat mooi meegenomen.
Het zuipt al genoeg, dus als je ergens ervoor kan zorgen dat je niet elke 4 dagen moet tanken maar 'slechts' 1x in de week, dan lijkt me dat mooi meegenomen.
Re: Nokkenas info
Ik zal minder dan 1 keer per week rijden, misschien zelfs maar 1 keer per maand en dan enkel tijdens de zomermaanden. Auto wordt dan vanzelf zuinig
Maar ik zal blij zijn als die maar 1/3 verbruikt of 35l/100km...
Maar ik zal blij zijn als die maar 1/3 verbruikt of 35l/100km...
- SuperFlyTNT
- Posts: 827
- Joined: 08 Jun 2007, 12:32
- Location: Arnhem-Zuid
Re: Nokkenas info
ALs je er niet zo vaak mee gaat rijden en je gaat toch met een handbak aan de slag, dan zou ik die stok er gewoon insteken.
SuperFly TNT
SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ
1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: Nokkenas info
Ik heb een CompCams XR274R mechanische rollernokkenas in een 496ci zitten.
Loopt leuk stationair.
Loopt leuk stationair.