Page 1 of 1

Nokkenas info

Posted: 02 Jun 2019, 08:37
by JurgenS
Ik ben bezig onderdelen aan het verzamelen om een 512ci stroker te bouwen. Als nokkenas, kreeg ik onderstaande voorgesteld. Iemand die me kan vertellen wat voor karakter dat de motor zou geven?

Re: Nokkenas info

Posted: 05 Jun 2019, 12:31
by SuperFlyTNT
LSA van 109 graden; redelijk wat overlap op de in- en uitlaatklep (dat ze dus tegelijk openstaan), dus wel wat compressieverlies bij lage toeren. Inlaatklep gaat ook vrij laat dicht. Bij lage toeren/stationair zal ie wat onregelmatig lopen hierdoor, dus dit is voornamelijk een cam voor de hogere toeren.

Om je compressieverlies te compenseren, zal je richting 10.5-11:1 mechanische compressie moeten gaan. Maar als deze cam je wordt geadviseerd, dan zal dat beoordeeld zijn op basis van de zuigers die je van plan bent om te gebruiken en dan zal je al wel op die mechanische compressie zitten. Anders bouw je teveel druk op (dynamische compressie van >8:1)

Re: Nokkenas info

Posted: 05 Jun 2019, 21:02
by JurgenS
Compressie is theoretisch 10.7:1, dat het voor hogere toeren is ben ik niet zo blij mee want dat is niet de bedoeling.

Dank je voor de nokkenas vertaling 😁

Re: Nokkenas info

Posted: 10 Jun 2019, 17:57
by JWtje
SuperFlyTNT wrote: 05 Jun 2019, 12:31 LSA van 109 graden; redelijk wat overlap op de in- en uitlaatklep (dat ze dus tegelijk openstaan), dus wel wat compressieverlies bij lage toeren. Inlaatklep gaat ook vrij laat dicht. Bij lage toeren/stationair zal ie wat onregelmatig lopen hierdoor, dus dit is voornamelijk een cam voor de hogere toeren.

Om je compressieverlies te compenseren, zal je richting 10.5-11:1 mechanische compressie moeten gaan. Maar als deze cam je wordt geadviseerd, dan zal dat beoordeeld zijn op basis van de zuigers die je van plan bent om te gebruiken en dan zal je al wel op die mechanische compressie zitten. Anders bouw je teveel druk op (dynamische compressie van >8:1)
Ik vind het wel meevallen. Omdat het een 512 wordt mag ie best wel wat meer duratie. Qua karakter is dit te vergelijken met een 440 met ergens rond de 235 graden @.050"
Prima stokkie.

Re: Nokkenas info

Posted: 11 Jun 2019, 08:42
by JurgenS
Met meer duratie, ga je dan ook weer niet het toerental verhogen dat die zijn maximaal vermogen heeft? Ik heb veel liever een sterk middengebied dan 50pk meer bij 6000rpm...

Re: Nokkenas info

Posted: 11 Jun 2019, 16:54
by ARLI
overlap is naast minder compressie ook meer verbruik toch ?
lift vind ik ook wel groot genoeg

Re: Nokkenas info

Posted: 11 Jun 2019, 20:32
by JurgenS
Meer overlap is meer verbruik maar ik denk dat je met een 512ci niet echt op zoek gaat naar zuinigheid 😁

Re: Nokkenas info

Posted: 11 Jun 2019, 23:05
by BigBlockMopar
Eh, juist wel. ;)
Het zuipt al genoeg, dus als je ergens ervoor kan zorgen dat je niet elke 4 dagen moet tanken maar 'slechts' 1x in de week, dan lijkt me dat mooi meegenomen. :)

Re: Nokkenas info

Posted: 12 Jun 2019, 08:49
by JurgenS
Ik zal minder dan 1 keer per week rijden, misschien zelfs maar 1 keer per maand en dan enkel tijdens de zomermaanden. Auto wordt dan vanzelf zuinig 😂

Maar ik zal blij zijn als die maar 1/3 verbruikt of 35l/100km...

Re: Nokkenas info

Posted: 13 Jun 2019, 11:13
by SuperFlyTNT
ALs je er niet zo vaak mee gaat rijden en je gaat toch met een handbak aan de slag, dan zou ik die stok er gewoon insteken.

SuperFly TNT

Re: Nokkenas info

Posted: 14 Jun 2019, 21:31
by BigBlockMopar
Ik heb een CompCams XR274R mechanische rollernokkenas in een 496ci zitten.
Loopt leuk stationair.