Page 1 of 1

mopar op de bank, vermogen testen en afstellen

Posted: 29 May 2019, 15:41
by ARLI
Wie op dit forum heeft er wel eens een motor ergens op de testbank laten zetten.
Voor zo ver ik weet kan dit bij;
HRS Weert
Klaus Veen
Hoekstra IJlst
Dannycars.be
Frederiks, hele auto op de bank
Geldermalsen, ook auto op de bank
Zwaag ook auto op de bank.
Amersfoort unlimited tuning, is eigenlijk chiptuning maar daar kan auto ook op de bank.

Zijn er nog meer in NL? ( het zal wel )
Wat zijn de ervaringen?
Ik wil ook met losse motor op de bank en ben nu headers aan het klaar maken / voorzien van 8 lassokken 1/8 ntp nabij de kop en 2 x m18x1 bij collector.

Re: mopar op de bank, vermogen testen en afstellen

Posted: 29 May 2019, 21:20
by BigBlockMopar
Ben zelf 4x bij Ludwig Performance in Hillegom geweest.
Kan alleen een complete auto op de bank (2 of 4-WD), maar de 'hub'-dyno's worden direct op de as-flensen vastgeschroefd, dus geen wielspin mogelijk. Ideaal als je een lichte auto hebt en relatief veel vermogen.
(In mijn geval dus niet zo relevant :lol: :lol: )

Image

Re: mopar op de bank, vermogen testen en afstellen

Posted: 29 May 2019, 21:47
by ARLI
Werd daar ook een lambdasonde in je uitlaat gemaakt bij collector? of liefste 2 ?
Gingen hun ook afstellen op sproeier niveau?
Werden testen gedaan met timing en vervroeging?
Deellast en vollast?
uitlaattemperatuur per poort meten?
Vaccuum meting volgas? om te kijken of aanvoer groot genoeg is?

Ik heb gister headers klaar gemaakt voor op de testbank met sokken waar meetpunten in kunnen.
Ook heb ik een gridleplate besteld ( en is binnen ) omdat ik, na dat ik me verdiept heb ik de sterkte van motoren, denk dat dit zin heeft.

Image

Re: mopar op de bank, vermogen testen en afstellen

Posted: 29 May 2019, 22:24
by BigBlockMopar
√ - O2-sensor in de uitlaat
√ - Sproeiers afstellen kan ook. In mijn geval op LPG viel er niet veel te stellen vooralsnog behalve stationair en vollast.
√ - (digitaal) onstekingstijdstip 'mappen' is geen probleem. Ik kon m'n timing digitaal bijstellen voor iedere run.
√ - Deellast tuning kan ook. Wil ik een volgende keer doen.
√ - EGT per cylinder "denk ik" dat ook wel mogelijk is. Weet niet of de sensoren/bekabeling daarvoor aanwezig is/was.
√ - WOT Vacuum/kPa meette ik zelf via m'n digitale ECU. Maar een simpele vacuummeter in de hand in de auto met slang naar het intake lijkt me niet zo'n probleem verder.

https://www.bigblockmopar.nl/2018/09/do ... dynoday-4/

ARLI wrote: 29 May 2019, 21:47 Werd daar ook een lambdasonde in je uitlaat gemaakt bij collector? of liefste 2 ?
Gingen hun ook afstellen op sproeier niveau?
Werden testen gedaan met timing en vervroeging?
Deellast en vollast?
uitlaattemperatuur per poort meten?
Vaccuum meting volgas? om te kijken of aanvoer groot genoeg is?

Re: mopar op de bank, vermogen testen en afstellen

Posted: 06 Jun 2019, 11:52
by moi427
Hier alleen ervaring met complete auto's op een bank.

Ik heb indertijd mijn Cobra met Ford 428CJ bigblock (die op het fotootje voor de brand) op de rollenbank gehad bij Moritz Tuning in Amsterdam (Isolatorweg, http://www.moritztuning.nl). Mensen zijn doorkneed in de racerij etc., kunnen tenminste (toen in elk geval) OldSchool erg goed aan. Bank is meen ik enkel 2WD. Filmpje voor idee: https://www.youtube.com/watch?v=04gJzRmbSfk In de Cobra-tijd door erg vaak geweest, moet er maar weer eens heen als ik het filmpje zo zie.

Kort geleden m'n Seat Ibiza Ecomotive diesel ( :oops: moest indertijd helaas m'n getunede WRX kwijt voor iets zuinigs omdat ik elke dag moest tanken voor een klus verder weg en daar zat van werd (ook van de kosten), inmiddels gelukkig weer gecompenseerd met huidige Dodge :yeah: ) op de rollenbank gehad bij OBD-tuning in Sint Jansklooster (https://www.obd-tuning.nl/). Ook hij (Derk) heeft veel geracet, maar voor tuning enkel via mapping. Bank is alleen 2WD.

O ja, en vroeger op de HTS Autotechniek in toen nog Apeldoorn van alles gedaan met de op die opleiding aanwezige rollentestbank. Peuterend in m'n geheugen daar ook een los motortje getest tijdens m'n afstudeeropdracht voor de toenmalige (1979) Shell zuinigheidsmarathon (op race tweetakten afstuderen kon toen helaas niet meer), maar dat was zeer simpel en klein 50cc 1 cilindertje. Wel ernstig leuk toen, maar die HTS bestaat niet meer in Apeldoorn: de opleiding is indertijd verhuisd naar het HAN in Arnhem. Misschien kun je daar informeren: er gebeurt veel ook met eigen studenten raceteams en er werd in mijn tijd in Apeldoorn ook weleens wat voor "buiten de deur" gedaan als dat interessant was en kennis opleverde voor de studenten. Maar of ze dat nog doen voor grote verbrandingsmotoren weet ik niet/betwijfel ik, omdat ze erg bezig zijn met "elektrisch" en dat soort lelijke woorden.
En doorpeuterend had ik in diezelfde tijd met een medestudent als praktijk getracht een "op de weg" vermogensmeting te maken d.m.v. een koppelstang en drukdozen. Alles in elkaar gelast en koppelstang tussen 2 vrachtwagen trekkers en daarmee de weg op hahaha. De te meten trekker reed voorop, de andere remde de combinatie af (dus weg helemaal onzichtbaar door rook van de remmen...) en meten maar. Was erg gaaf maar toentertijd niet werkend te krijgen wegens te grote schommelingen (hobbels in de weg etc.) en te weinig tijd uiteraard. Met tegenwoordige elektronica zou dat erg veel beter te doen zijn (RPi's en Arduino's e.d.), maar dat terzijde. Mooie tijd...

Re: mopar op de bank, vermogen testen en afstellen

Posted: 06 Jun 2019, 21:11
by BigBlockMopar
Ben ooit met een goeie kennis van me mee naar Moritz Tuning geweest waar we zijn 4-spd manual '70 Roadrunner op de bank hebben gehad.
Er zijn weinig dingen leuker dan vlakbij een auto te staan die z'n best doet de dynobank te laten zweten.

Op de terugweg mocht ik het stuk terug naar Den Haag rijden en uiteraard kwamen wel al snel in een file terecht. Steeds weer stoppen en optrekken met een zware koppeling ga je dan toch wel vrij snel in je knie voelen :D

Re: mopar op de bank, vermogen testen en afstellen

Posted: 06 Jun 2019, 23:07
by moi427
Prachtig ja, met die Cobra moest ik me ook bijkans aan het stuur terugtrekken als ik in zo'n situatie kwam. Had geen hydraulisch druklager maar gewoon mechanisch. Menn, je kreeg er wel kuiten van maar dat was het best waard :yeah: Heerlijk vermogen, heerlijk kwispelen etc. Mis dat ding nog altijd haha.