Hier alleen ervaring met complete auto's op een bank.
Ik heb indertijd mijn Cobra met Ford 428CJ bigblock (die op het fotootje voor de brand) op de rollenbank gehad bij
Moritz Tuning in Amsterdam (Isolatorweg,
http://www.moritztuning.nl). Mensen zijn doorkneed in de racerij etc., kunnen tenminste (toen in elk geval) OldSchool erg goed aan. Bank is meen ik enkel 2WD. Filmpje voor idee:
https://www.youtube.com/watch?v=04gJzRmbSfk In de Cobra-tijd door erg vaak geweest, moet er maar weer eens heen als ik het filmpje zo zie.
Kort geleden m'n Seat Ibiza Ecomotive diesel (
moest indertijd helaas m'n getunede WRX kwijt voor iets zuinigs omdat ik elke dag moest tanken voor een klus verder weg en daar zat van werd (ook van de kosten), inmiddels gelukkig weer gecompenseerd met huidige Dodge
) op de rollenbank gehad bij
OBD-tuning in Sint Jansklooster (
https://www.obd-tuning.nl/). Ook hij (Derk) heeft veel geracet, maar voor tuning enkel via mapping. Bank is alleen 2WD.
O ja, en vroeger op de HTS Autotechniek in toen nog Apeldoorn van alles gedaan met de op die opleiding aanwezige rollentestbank. Peuterend in m'n geheugen daar ook een los motortje getest tijdens m'n afstudeeropdracht voor de toenmalige (1979) Shell zuinigheidsmarathon (op race tweetakten afstuderen kon toen helaas niet meer), maar dat was zeer simpel en klein 50cc 1 cilindertje. Wel ernstig leuk toen, maar die HTS bestaat niet meer in Apeldoorn: de opleiding is indertijd verhuisd naar het HAN in Arnhem. Misschien kun je daar informeren: er gebeurt veel ook met eigen studenten raceteams en er werd in mijn tijd in Apeldoorn ook weleens wat voor "buiten de deur" gedaan als dat interessant was en kennis opleverde voor de studenten. Maar of ze dat nog doen voor grote verbrandingsmotoren weet ik niet/betwijfel ik, omdat ze erg bezig zijn met "elektrisch" en dat soort lelijke woorden.
En doorpeuterend had ik in diezelfde tijd met een medestudent als praktijk getracht een "op de weg" vermogensmeting te maken d.m.v. een koppelstang en drukdozen. Alles in elkaar gelast en koppelstang tussen 2 vrachtwagen trekkers en daarmee de weg op hahaha. De te meten trekker reed voorop, de andere remde de combinatie af (dus weg helemaal onzichtbaar door rook van de remmen...) en meten maar. Was erg gaaf maar toentertijd niet werkend te krijgen wegens te grote schommelingen (hobbels in de weg etc.) en te weinig tijd uiteraard. Met tegenwoordige elektronica zou dat erg veel beter te doen zijn (RPi's en Arduino's e.d.), maar dat terzijde. Mooie tijd...