Dodge Dart ontstekingsperikelen

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
Wilf
Posts: 988
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Dodge Dart ontstekingsperikelen

Post by Wilf » 07 Apr 2019, 14:53

Op de Dart is alles vervangen qua ontsteking maar hij begon laatst weer slechter te lopen.

Bleek dat er 12v op de ontstekingsonderdelen stond. Puntjes doorgefikt, rotor en kap geblakerd et cetera.

Nu heb ik weer alles opnieuw gekocht (ook voltage regulator, die leek door een vorige eigenaar zelf gesoldeerd met een extra weerstandoverbrugging) en om te voorkomen dat het weer stukloopt wil ik even checken: waar zou het aan kunnen liggen? De ballast resistor? Die regelt toch alleen het maximaal amperage en niet de spanning? Of zou het het startrelais kunnen zijn (is ook nieuw)? De voltage regulator? Foutieve bedrading? Startslot? Ik weet even niet waar ik moet zoeken.

NY69
Posts: 179
Joined: 12 Feb 2009, 13:51

Re: Dodge Dart ontstekingsperikelen

Post by NY69 » 07 Apr 2019, 21:41

Ik heb hetzelfde gehad, en bij mij was het een combinatie van zo ongeveer alle oorzaken die jij al noemt :lol:

Ik heb bij het oplossen van mijn ellende veel gehad aan de input van dit forum, met name de post van SuperFlyTNT van 8 juli:

viewtopic.php?f=4&t=18150&p=124840&hili ... or#p124840

Misschien kun jij er ook wat mee...
there's no substitute for inches
live first, downsize later

User avatar
Wilf
Posts: 988
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: Dodge Dart ontstekingsperikelen

Post by Wilf » 08 Apr 2019, 17:55

Ja helemaal te gek! Er heeft inderdaad een tijdje een niet-origineel slot in gezeten. Nu zit het originele er weer in maar wellicht nog niet goed aangesloten. Goed uitgangspunt voor de zoektocht, thanks!

Weet je toevallig ook de juiste resistor-waarde? Ik heb er zoveel en de laatste van Rockauto, zogenaamd voor precies mijn auto, is 1.12A.

jeffrey.....
Posts: 804
Joined: 10 Jun 2007, 21:20
Location: ede
Contact:

Re: Dodge Dart ontstekingsperikelen

Post by jeffrey..... » 08 Apr 2019, 20:24

Ik heb een beugeltje besteld via sixpack. Designed2drive.com . Dan kun je met een 4 pins hei moduultje rijden met gewoon 12 volt. Dit is natuurlijk wel met een elektronische ontsteking. Maar ik vind dat altijd wel een welkome upgrade
fargo a100 '65
Dodge dart gt '67
Dodge w100 440 '76

User avatar
Wilf
Posts: 988
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: Dodge Dart ontstekingsperikelen

Post by Wilf » 08 Apr 2019, 20:36

Goede optie ook :yeah:

Ga ik ook even voor kijken, thanks guys!
Zou waarschijnlijk best veel gedonder schelen. Al wil ik het eerst even goed krijgen met de originele onderdelen. Af fabriek werkte het immers ook prima.

User avatar
Wilf
Posts: 988
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: Dodge Dart ontstekingsperikelen

Post by Wilf » 10 Apr 2019, 20:05

Blijft toch een raadsel, vier verschillende weerstanden getest, alles origineel aangesloten, alles vervangen en achter de weerstand 0,0 voltageverschil, overal 12,75v. :hmmm:

NY69
Posts: 179
Joined: 12 Feb 2009, 13:51

Re: Dodge Dart ontstekingsperikelen

Post by NY69 » 10 Apr 2019, 21:52

Waar heb je die 12,75 gemeten?

Ik gok dat het komt omdat je weerstand niet gebruikt wordt: gebypassed.
De volts komen rechtstreeks van je contactslot, net zoals wanneer je start.
Wellicht vanwege een verkeerd aangesloten contactslot.
there's no substitute for inches
live first, downsize later

User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7375
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Dodge Dart ontstekingsperikelen

Post by BigBlockMopar » 10 Apr 2019, 21:59

Perfecte setup voor een HEI-module dan. Die wil juist accu-spanning hebben :)
Waarschijnlijk heeft iemand een alternatieve plus-draad getrokken ergens of inderdaad een simpele bypass gemaakt.

Ik rij zelf al menig jaartjes met een HEI-module als vervanger voor de originele Mopar ECU in m'n Dart. Dat geklooi met weerstanden e.d. ben je mooi kwijt.
Tenzij je alles origineel-ogend wil houden natuurlijk.
Maar zo'n HEI-module kan je ook in een uitgeholde Mopar ECU bouwen. Niemand die het verschil zal zien (tenminste, als je wil upgraden naar een electronische ontsteking that is).

NY69
Posts: 179
Joined: 12 Feb 2009, 13:51

Re: Dodge Dart ontstekingsperikelen

Post by NY69 » 12 Apr 2019, 08:54

BigBlockMopar wrote:
10 Apr 2019, 21:59
Perfecte setup voor een HEI-module dan.
Of een Pertonix II for that matter 8)
there's no substitute for inches
live first, downsize later

User avatar
Wilf
Posts: 988
Joined: 15 Jun 2007, 19:20
Contact:

Re: Dodge Dart ontstekingsperikelen

Post by Wilf » 22 Apr 2019, 17:35

Het lijkt nu toch opgelost door:

- toch weer nieuwe weerstand
- extra plusdraad van dynamo naar startmotor (waardoor laadstroom ook direct naar de accu kan)
- plusdraad uit bulkhead disconnect naar ignition key gebypasst en nieuwe draad getrokken direct van key naar startrelais
- extra massa gemaakt onder motorkap en dash

De voltage regulator geeft nu stabielere output en de motor loopt nu heel netjes en rustig.

De ampèremeter zit nog wel in serie dus geeft nog wel iets door alleen een stuk minder.

Post Reply