Onderstel advies Dodge bus

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
b350maxi
Posts: 65
Joined: 02 Nov 2016, 14:04

Onderstel advies Dodge bus

Post by b350maxi »

Goede morgen,

Ik heb jullie advies nodig. Ik wil het onderstel van mijn Dodge b350 maxi upgraden. We zijn geregeld met 8 man op pad en/of bepakt op reis, dus ik ben in eerste instantie op zoek naar een goede oplossing voor het doorzakken achter. De bladveren zijn nog in goede staat. Ik heb me al georiënteerd wat de mogelijkheden zijn en ik kom op de volgende opties:

-Hijackers (Gabriel); budget oplossing heb ik begrepen, alhoewel de meningen hierover verdeeld zijn.
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... model/b350
-Load carrier shocks, mc pherson style. Wat ik las op dit forum was positief.. die van Monroe. Alleen die zijn er niet voor mijn bus, naar mijn weten heeft alleen Gabriel deze shocks.
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... model/b350
-Load lifter dmv luchtbalgen; Ondersteund wanneer geladen en kan je dmv compressor levelen. Ook hierover zijn de meningen verdeeld.
https://www.airliftcompany.com/shop/88105/
-Volledig luchtvering systeem voor en achteras; uiteraard de duurste optie, maar wel gaaf. Zal wel boven de 10k kosten.
https://www.vbairsuspension.com/nl/pagi ... ing4c.html

Wat zouden jullie doen? Zijn er nog meer opties? Het is voor lange reizen, betrouwbaarheid en comfort op hogere snelheid staat dus bovenaan.
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: Onderstel advies Dodge bus

Post by boyanka »

Ik heb load carrier shocks en bij six pack ligt er nog een setje.
Maar dat zijn van die coil overs.
Bevalt mij prima
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
b350maxi
Posts: 65
Joined: 02 Nov 2016, 14:04

Re: Onderstel advies Dodge bus

Post by b350maxi »

boyanka wrote: 19 Jan 2019, 09:26 Ik heb load carrier shocks en bij six pack ligt er nog een setje.
Maar dat zijn van die coil overs.
Bevalt mij prima
Kijk dan ga ik ff bij Hans informeren. Welk merk heb je?
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: Onderstel advies Dodge bus

Post by boyanka »

Ik dacht Monroe.
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: Onderstel advies Dodge bus

Post by boyanka »

Deze waren niet meer leverbaar, zitten onder mijn andere bus. Maar de andere schokbrekers zijn vergelijkbaar
Attachments
DSC00640.jpg
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Onderstel advies Dodge bus

Post by BigBlockMopar »

Ik heb ook een tijdje rondgereden met die Monroe schokbrekers, maar schokbrekers zijn niet bedoeld om een doorzakkende vering te verhelpen bij zware belading.
Ook de ophangpunten van de schokbrekers zijn niet bedoeld om (constant) extra last te dragen.
Schokbrekers moeten ophangingsbewegingen dempen.

Zet er gewoon 1 of 2 veerbladen bij als upgrade, al dan niet met 'betere' schokbrekers die ook het extra veermoment en belading kunnen dempen.
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: Onderstel advies Dodge bus

Post by boyanka »

Onder een maxi van zitten normaal gesproken 5 veerbladen. Een normale uitvoering van de b250 heeft er 4 en een b150 heeft er 3.
Is inderdaad een goede optie om een blad er bij te steken. Anderzijds kan je ook stellen dat de bus een laadvermogen heeft van ca 1000kg. Dus het zou normaal gezien gewoon in orde moeten zijn met 8 man er in.
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Onderstel advies Dodge bus

Post by BigBlockMopar »

Ik weet niet of Van's dezelfde veerblad-diktes hebben als voorgaande Mopars, maar ik heb op m'n Mini-junior Mopar Dodge Dart al 7 veerbladen zitten links en rechts, mede vanwege de 2 gastanken achterin.

Image
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Onderstel advies Dodge bus

Post by Dickdale »

BigBlockMopar wrote: 20 Jan 2019, 00:53 Ik weet niet of Van's dezelfde veerblad-diktes hebben als voorgaande Mopars, maar ik heb op m'n Mini-junior Mopar Dodge Dart al 7 veerbladen zitten links en rechts, mede vanwege de 2 gastanken achterin.

Image
Even off topic maar hoe bevalt je de qa1 verstelbare shocks, Herman?
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: Onderstel advies Dodge bus

Post by boyanka »

Volgens mij zijn die van een bus iets dikker, zeker de onderste.
Is een beetje slecht te zien.
Attachments
IMG_20190120_093058.jpg
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Onderstel advies Dodge bus

Post by BigBlockMopar »

De onderste bladveer is (bij Vans/trucks e.d.) meestal dikker om als laatste veiligheid te dienen om het geheel doorzakken te voorkomen.

De QA1's die ik heb zijn wellicht iets te zwaar 'gevalved' voor de auto maar bevallen prima.
Van de ? 18 instelbare standen staan ze bij mij nog pas op stand 5 of 6 dacht ik. Bij een hogere stand worden ze te stijf voor dagelijks gebruik en zal je er meer aan hebben bij circuit-toepassingen. Maar dat hoop ik ooit nog wel te kunnen testen :)
Post Reply