Hallo allemaal.
Ik heb even een vraag waarbij jullie misschien al ervaring hebben. Ik heb een Dodge B300 met een 318 motor erin die vrijwel alleen op gas (Impco 300a) loopt. Loopt ook wel op benzine, doe dat elke tankbeurt een paar minuten. Op gas loopt ie goed, op benzine ook. Maar...
Op gas (benzine weet ik niet), bij warm weer (het is een camper, rij eigenlijk nooit onder de 15 graden) na een tijd stationair draaien bijvoorbeeld in de file, gaat de motor even smoren/inhouden als ik gas geef. Na 2/3 seconden is het smoren over en rijdt mijn huis op wielen weer zoals het zou moeten.
Nu heb ik gehoord dat op lpg de motor het beste loopt op koude lucht. Ik vermoed dat door het ontbreken van rijwind er te veel warme lucht ophoopt onder de motorkap en het luchtfilter eigenlijk te veel warme lucht binnenkrijgt. Na een paar seconden rijden denk ik dat door rijwind de temp weer daalt onder de motorkap en daarmee de motor weer normaal functioneert.
Echter, als mijn veronderstelling zo zou zijn, waarom hebben bijna al onze Amerikanen geen luchtslang aan de filters om het lucht extern te halen?
En wat is het effect als ik er een lichtslang aan mijn filter monteer voor de radiator? Door rijwind zal er een druk gaan ontstaan in het luchtfilter. Of is dat verwaarloosbaar?
Iemand met dezelfde problemen of ervaringen mee?
Dank alvast voor reageren!
Inhouden / smoren bij warmte en wegrijden na stationair
- BigBlockMopar
- Site Admin
- Posts: 7502
- Joined: 21 May 2007, 15:15
- Location: Het Wilde ZuidWesten
- Contact:
Re: Inhouden / smoren bij warmte en wegrijden na stationair
Iedereen die een beetje om performance geeft heeft wel zo'n 'cold air intake' gemonteerd op z'n auto.
Die extra druk is verwaarloosbaar, maar koele lucht is beduidend 'compacter' dan de vaak loeihete lucht in de motorruimte, waardoor het brandstof-mengsel flink wordt verstoord.
Ik rij zelf dagelijks met m'n '73 Dodge Dart en heb daar ook al enige jaren een cold air intake-slang op zitten.
Het merkbare verschil was voor mij dat de motor minder 'lui' wordt na een tijd langzaam rijden/stoplicht wachten.
Die extra druk is verwaarloosbaar, maar koele lucht is beduidend 'compacter' dan de vaak loeihete lucht in de motorruimte, waardoor het brandstof-mengsel flink wordt verstoord.
Nagenoeg iedere moderne auto heeft een cold air intake tegenwoordig.
Ik rij zelf dagelijks met m'n '73 Dodge Dart en heb daar ook al enige jaren een cold air intake-slang op zitten.
Het merkbare verschil was voor mij dat de motor minder 'lui' wordt na een tijd langzaam rijden/stoplicht wachten.
Re: Inhouden / smoren bij warmte en wegrijden na stationair
Wat voor ventilator zit er achter je radiator, een die lucht naar binnen trekt of een die de lucht naar buiten duwd?
Heb destijds ook dat probleem eens gehad.
Heb destijds ook dat probleem eens gehad.
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
Re: Inhouden / smoren bij warmte en wegrijden na stationair
Het is volgens mij een visco ventilator. Werkt wel, maar door dat de motorkap klein bemeten is denk ik niet optimaal. Hij zuigt lucht aan.
Hoe heb jij dat probleem opgelost?
Hoe heb jij dat probleem opgelost?
Re: Inhouden / smoren bij warmte en wegrijden na stationair
Ik had een blazer, dus als je voor de bus stond kreeg je de warmte naar buiten geblazen. Heb er een van ingezet die de lucht naar binnen trekt en probleem was over
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
Re: Inhouden / smoren bij warmte en wegrijden na stationair
In dat geval geef ik er zelf ook om en zal er ook een cold air intake van gaan maken ;-)BigBlockMopar wrote: ↑17 Jan 2019, 22:51 Iedereen die een beetje om performance geeft heeft wel zo'n 'cold air intake' gemonteerd op z'n auto.
Bedankt voor jullie advies!