/6 Cylinder Head

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
pieranja
Posts: 331
Joined: 02 Jun 2009, 14:33
Location: Aalsmeer

/6 Cylinder Head

Post by pieranja » 08 Jan 2019, 18:25

Wie zouden jullie aanraden om de kop van een /6 te laten bewerken? Op diverse fora in de USA zie ik de meest fraaie koppen uit de machine shops komen .... alleen het is zover weg.

Ik denk aan een combinatie van 3 angle valve job, hardened valve seals, porting, bowling, milling (misschien mis ik nog wat essentieels). Het doel is om wat meer flow te krijgen, zodat een andere intake/header/carb/exhaust wat zoden aan de dijk zet. Ik zoek naar iets meer vermogen om lekker mee te komen in het dagelijks verkeer, meer niet.
Current: /6 225 Plymouth Fury I Wagon - 1967
Past: 383 Dodge Charger - 1968

Dickdale
Posts: 3720
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: /6 Cylinder Head

Post by Dickdale » 08 Jan 2019, 20:53

Turbo er op?
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/mopars.in.europe :yeah:

challenger72
Posts: 817
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: /6 Cylinder Head

Post by challenger72 » 08 Jan 2019, 21:26

:yeah: Post en dros in dronten kan dit doen.Krijg je behoorlijke vermogenswinst mee

User avatar
TheDeputy
Posts: 1346
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: /6 Cylinder Head

Post by TheDeputy » 09 Jan 2019, 20:21

Supervet dat je dit wilt doen aan je /6. Ik heb zelf jaren met veel plezier een /6 met 2 barrel super six gereden. Dat gaf al een stuk meer rijplezier dan de standaard 1 barrel.
Maar, kostentechnisch zou ik niet adviseren om dit te laten doen. Goed porten en bewerken kost heel veel tijd. Voor het geld wat je dan kwijt bent kun je ook een 318 met automaat vinden.

Antoon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!

6Banger
Posts: 9
Joined: 16 Jun 2017, 11:32

Re: /6 Cylinder Head

Post by 6Banger » 07 Feb 2019, 20:35

Rij momenteel ook met een /6. zag deze thread voorbij komen.
Wat aan te raden is om een digitaal programmeerbare ontsteking unit te plaatsen. De huidige verdelerkap ontsteking kan je erop laten. De nieuwe werkt door middel van een VR sensor, triggerwheel en EDIS-6 kit. Met een megajolt of megasquirt is het mogelijk om zo een 3d ontsteking mapping te maken (vacuum en toerental).
Erg grote vermogens winsten moet je niet verwachten. Wel is het afstellen sneller en correcter uit te voeren. Daarnaast is deze systeem robuster en zorgt voor een wat hogere vonk voltage. Rij dagelijks op lpg en mogelijk op benzine. Zodoende twee programmeerbare mappings.
De motor is relatief std slant. Maar om even wat te noemen 0-100 meting was eerst 22 sec nu 18 op lpg. Wat ik vooral merk is dat de automaat nu vloeiender schakelt. Stof tot nadenken misschien.

User avatar
boyanka
Posts: 1645
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: /6 Cylinder Head

Post by boyanka » 07 Feb 2019, 21:52

Neem anders een moderne v6? Zijn inmiddels goed te vinden op de sloop
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85

User avatar
pieranja
Posts: 331
Joined: 02 Jun 2009, 14:33
Location: Aalsmeer

Re: /6 Cylinder Head

Post by pieranja » 22 Mar 2019, 10:23

Ik ben in de tussentijd wat wezen neuzen, en ben uitgekomen bij de slant six goeroe uit de USA, Doug Dutra.

Hij is bereid om een (wat hij zelf noemt) "stage 1 performance" cylinderkop te leveren. Dit leek mij toch wel de meest interessante optie, aangezien deze man precies weet wat wel en niet werkt. Shipping is wel een dingentje, maar ik laat dat brok ijzer binnen de USA naar Hans Hendriks verschepen. En dan gaat het vanaf daar mee de container in. Dat scheelt aanzienlijk in de kosten.

Ik ben benieuwd! Het vreemde met de /6 motoren is dat het op de 1 of andere manier toch verslavend werkt. Dat blokje doet zo gemakkelijk zijn werk, en ik maak me haast nooit zorgen of ie het wel of niet doet. Qua performance zal het nooit in de buurt komen bij een lekkere V8 maar het heeft zo zijn voordelen.
Current: /6 225 Plymouth Fury I Wagon - 1967
Past: 383 Dodge Charger - 1968

User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7348
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: /6 Cylinder Head

Post by BigBlockMopar » 22 Mar 2019, 20:40

Ik vraag me of je echt profijt hebt van koppen met meer flow op deze motor bij een straatauto.
95% van de tijd begeef je je met het toerental onder de 3000rpm. Lijkt me ver onder het maximum wat een standaardkop aan kan.
Persoonlijk denk ik dat je meer kan winnen bij een compressieverhoging en een 'modernere' nokkenas, voor zover deze beschikbaar zijn.

Daarnaast, mij lijkt dat het zelf porten van een 6-in-lijn kop 'relatief gezien' wat makkelijker dan bij een V8, waarbij je links- en rechts gespiegelde verbrandingskamers en poorten hebt die je identiek wi krijgen.
Hier zou je met slechts 2 mallen (inlaat en uitlaatpoort) alle cylinders hetzelfde kunnen maken.

User avatar
TheDeputy
Posts: 1346
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: /6 Cylinder Head

Post by TheDeputy » 22 Mar 2019, 21:22

Ik vind het vet dat je dit doet. Een kennis van me uit Duitsland is aan het uitzoeken of hij het hyperpack intake manifold kan reproduceren. Ik kan wel eens vragen hoe ver het daarmee staat.
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!

User avatar
pieranja
Posts: 331
Joined: 02 Jun 2009, 14:33
Location: Aalsmeer

Re: /6 Cylinder Head

Post by pieranja » 26 Mar 2019, 16:03

BigBlockMopar wrote:
22 Mar 2019, 20:40
Ik vraag me of je echt profijt hebt van koppen met meer flow op deze motor bij een straatauto.
95% van de tijd begeef je je met het toerental onder de 3000rpm. Lijkt me ver onder het maximum wat een standaardkop aan kan.
Persoonlijk denk ik dat je meer kan winnen bij een compressieverhoging en een 'modernere' nokkenas, voor zover deze beschikbaar zijn.

Daarnaast, mij lijkt dat het zelf porten van een 6-in-lijn kop 'relatief gezien' wat makkelijker dan bij een V8, waarbij je links- en rechts gespiegelde verbrandingskamers en poorten hebt die je identiek wi krijgen.
Hier zou je met slechts 2 mallen (inlaat en uitlaatpoort) alle cylinders hetzelfde kunnen maken.
Er wordt tegelijk ook geschaafd aan de kop wat de compressie ten goede komt. Dit zijn de geplande werkzaamheden voor de volledigheid:

- > '75 cylinder head (originele spark plug tubes lekken vaak olie)
- Stage 1 porting
- Hardened valve seats (wel lekker voor mijn LPG set-up)
- Back-cut intake-valves
- Milling head
- Grinding valves & seats

Volgens dhr. Dutra had het weinig toegevoegde waarde om met een andere nokkenas aan de gang te gaan, gegeven het gewenste gebruik. Ik heb te beperkte kennis om hier iets zinnigs tegenover te zetten. Ik wil ook nog de headers vervangen voor een setje dutra duals en een HEI conversie uitvoeren. Dan vind ik het wel weer mooi geweest voor Big Sally.
Current: /6 225 Plymouth Fury I Wagon - 1967
Past: 383 Dodge Charger - 1968

Post Reply