Beste elektronische ontsteking

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
jvdwolde
Posts: 8171
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Beste elektronische ontsteking

Post by jvdwolde » 27 Dec 2018, 22:01

Heren,
Goedendag, lang niet gesproken en/of gelezen.
Ik heb technisch advies nodig..Herman??
Mijn 300 (440 dus) moet meer vermogen gaan leveren, ik ben hiervoor reeds bij IWEMA in Eindhoven geweest en er zijn meerdere dingen mis met mijn huidige opzet.
Onder andere mijn elektronische ontsteking, hierbij is het niet mogelijk de curve aan te passen, vooral omdat ik er geen info en veertjes enz. bij heb.
Tevens heb ik geen aansluiting op mijn kleppenplaat voor mijn vacuum vervroeging, alleen continu vacuum of gewoon te weinig vacuum.
Dus ik zoek een verdeler, met bobine, en eventueel een kastje, hoofdzaak is dat ik de curve kan instellen, door middel van de testcomputer van IWEMA..
Iemand een tip? ik wil het eigenlijk onder de 500 houden..
Alvast bedankt.
gebruikt mag ook!
Jack
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!

User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7350
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Beste elektronische ontsteking

Post by BigBlockMopar » 28 Dec 2018, 00:29

Waarom kan je bij je huidige ontsteking/verdeler niet de curve aanpassen?
De veertjes zijn toch gewoon verkrijgbaar.

Continu vacuum is precies wat je nodig hebt als je 'digitaal' de ontsteking wil kunnen aansturen.

Ik heb (wat) ervaring met de "Black Box" van CB Performance.
Dit is een programmeerbare digitale ontstekings-box die vrijwel op allerlei auto's te installeren is.
Met een vrij-instelbare ontstekingscurve/vervroeging op basis van verdelersignaal en motorvacuum kan je in alle toerengebieden en vacuumgebieden het gewenste ontstekingstijdstip instellen.

In het begin had ik het goed werkend, alleen had ik een halfgare laptop in de auto waarmee ik met de batterij zat te klooien en constant aan de (te kleine) lader moest hebben hangen. Na een tijdje kreeg ik hierbij ook backfires tijdens het starten soms, waarna ik alles eigenlijk in de kast heb gelegd weer, omdat het de dagelijkse betrouwbaarheid van mijn Dart in het geding bracht. :)

Verleden jaar wilde ik de Black Box weer eens gaan gebruiken en met frisse moed, en frisse laptop, het zaakje even als test aangesloten op een testmotor.
Alles ging goed en wel weer, echter zat ik op een gegeven moment iets teveel te spelen met de instellingen waardoor er even teveel spanning door de Black Box heen ging en deze mij trakteerde met een pluimpje stinkende rook...
De laptop had nog wel steeds verbinding, echter kon het kastje geen vonk meer produceren op de bobine, dus kon niet verder gaan ermee.
Ben nog steeds een keer van plan het kleine printplaatje te repareren maar daar is het nog niet van gekomen.
In de tussentijd was er ook nog een firmware-update uitgekomen voor het kastje maar die heb ik nooit kunnen testen helaas.

In het kort, als ik weer een keer een auto relatief goedkoop wil voorzien van een digitale ontsteking, dan zou ik geen probleem ermee hebben om weer zo'n Black Box aan te schaffen.
Dit kastje was zo'n beetje de enige (betaalbare) die ook motorvacuum als input aankon. Intake-vacuum is naast ontstekingssignaal, toch ook wel het belangrijkste om te weten/meten om een vonk op het juiste moment te geven.

Heb er toen nog wat over geschreven op m'n website:
https://www.bigblockmopar.nl/2014/09/cb ... -ignition/

https://www.cbperformance.com/CB-s-Blac ... p/2013.htm

User avatar
jvdwolde
Posts: 8171
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: Beste elektronische ontsteking

Post by jvdwolde » 28 Dec 2018, 11:08

Hoi Herman!
Mijn huidige elektronische ontsteking is er een van twijfelachtige makelij, (Chinees denk ik) kostte een goede 65 Euro en is gelimiteerd op 1.2 Ampére blijkbaar dus je kunt er nooit een grotere vonk uitkrijgen, dat is gebleken aan de computer.
Ik wil het ding, wat verder prima functioneert, op MP zetten en een goede ontsteking plaatsen, ik heb van Jos Goes al een aantal voorbeelden gekregen die zonder vacuum vervroeger werken, maar dan zit ik met het kastje erbij en nieuwe kabels enz. tegen de 800 a 900 euro aan.. mijn (msd 8mm) kabels zijn net als OEM en MSD werkt andersom blijkbaar.
Ik had begrepen dat je onder de c.a. 600 toeren geen vacuum moet hebben, nou ja, ik heb er ook geen verstand van helaas.
Is een PETRONIX printje een idee om die op mijn originele verdeler te zetten?
Dan heb ik de juiste curve, alleen nog geen juiste vacuum aansluiting..shit is ook zo.
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!

User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7350
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Beste elektronische ontsteking

Post by BigBlockMopar » 28 Dec 2018, 21:46

Een oude 'LeanBurn'-verdeler, die niemand wil hebben, is perfect voor een digitale ontsteking.
Geen vacuum en geen mechanische vervroeging erin, en de rotor zit ook al perfect ge-phased/indexeerd.

Ik ken die Chinese troep zelf niet, maar is het niet gewoon een kwestie van de module verwisselen voor een goede?

Als je een goed lopende motor wil hebben dan wil je juist wel vacuumvervroeging hebben bij stationair toerental.
Dus aangesloten op intake-vacuum.
"Ported vacuum", ofwel geen vacuumvervroeging bij gesloten gaskleppen, werd voornamelijk gedaan bij emissie-motoren of race-motoren, omdat anders de motor te onrustig werd als er een wilde nokkenas het vacuumsignaal enorm fluctueerd.
Maar met een digitale ontsteking is dit allemaal perfect in te stellen als je die kant op wil gaan.

User avatar
jvdwolde
Posts: 8171
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: Beste elektronische ontsteking

Post by jvdwolde » 28 Dec 2018, 23:31

Kijk dat is een goede tip, als dat zo is moet ik dus gewoon een verdeler met vacuum vervroeger hebben Herman, maar Hugo van Os, van IWEMA wil dus "ported vacuum"...(oude stempel enz..)
Maar als je het over onrustige motoren hebt, de mijne ligt er altijd behoorlijk in te schudden.. is iets beter geworden nu, maar hij kan op de computer de "cilinder balans" uitlezen en daar zat behoorlijk variatie in, dat was niet in orde.
Maar enkele draaien aan de mixer veranderden de hele zaak weer, de onbalans schoof dan gewoon een paar cilinders op.. hoe het precies werkt weet ik ook niet, hopelijk heb ik hem niet mer nodig om een goede sterke motor te krijgen.
Ik zoek trouwens nog een Offenhauser low rise dual quad intake liefst met adaptorplaten voor Holley
Iemand???
Dat is de enige intake die onder mijn motorkap past, ik ga er geen stuk uitzagen.
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!

User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7350
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Beste elektronische ontsteking

Post by BigBlockMopar » 29 Dec 2018, 23:59

Ported vacuum haalt het vacuum weg als mogelijke 'storing' uit het stationair toerental van de motor. Maar afhankelijk van de motor en koppen kan je met LPG best een flinke vacuumvervroeging hebben bij stationair toerental.
De vorige motor, de 8,6:1cr 318, in m'n Dodge Dart, had 24° graden voorontsteking bij 550rpm op LPG met transmissie in Drive. Liep zo strak als het maar kan.
Mijn huidige 11,3:1cr 360 motor heeft een kleine issue met een klep, maar loopt het mooiste met 32° graden voorontsteking.

User avatar
JWtje
Posts: 335
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Beste elektronische ontsteking

Post by JWtje » 03 Jan 2019, 21:40

Dat heeft geen hol met lpg te maken. Ik zet de meeste motoren ook rond de 30 graden voor stationair door een combinatie van mechanisch en constant vacuum. Je kan dit echter niet doen met ported vacuum omdat die niet werkt bij stationair.

Ik denk ook dat ik je zo uit kan leggen hoe de zooi af te stellen. Als ik dit zo lees ga je straks nog 3 keer onnodig op en neer naar Eindhoven rijden. Je bent overigens welkom voor pils als je in de buurt bent.

6Banger
Posts: 9
Joined: 16 Jun 2017, 11:32

Re: Beste elektronische ontsteking

Post by 6Banger » 07 Feb 2019, 20:45

Vraagje, welke richtlijn pakken jullie voor de mechanische vervroeging (+ vaste tijdstip) bij blokken die op lpg lopen?

User avatar
moi427
Posts: 67
Joined: 13 Sep 2017, 18:37
Location: Het Heerlijke Friesche (300m van Drenthe)

Re: Beste elektronische ontsteking

Post by moi427 » 25 Feb 2019, 14:31

Ik ben bezig de ontstekingsproblemen op te lossen die ineens de kop opstaken met m'n 440 (LPG single fuel met Impco 300A mixer, wellicht t.z.t. nog eens een 425). Ik wil de voorontsteking gaan afstellen op een 16 - 18 graden.

Het hele circuit heb ik vorig najaar vernieuwd (bougies + kabels, rotor + kap, bobine, contactpunten (jaja)) en dat werkte daarna heel wat beter. Echter een week of wat terug de motor eens gestart, maar die hield er na een kuch volledig mee op. Toen dat gebeurde herinnerde ik mij dat er bij m'n laatste rit ergens eind oktober ofzo op het laatst ook een paar "hikken" waren die ik niet zo kon thuisbrengen.
Eerste gedachte nu was de bobine, want geen vonk, maar ook met een andere nog altijd geen vonk. Wel overal spanning, aarde etc., dus lekker zoeken :hmmm: Uiteindelijk gevonden dat de nieuwe punten kortsloten, nog nooit meegemaakt. Zonder mankeren een nieuw setje (thx Hans!) opgestuurd gekregen, dat ga ik een dezer momenten weer monteren. Toen ik echter dat fenomeen meette, had ik mijn oude zorgvuldig opzij gelegde puntjes weer gemonteerd en zowaar, er was weer een vonk. Alleen lopen, althans meer dan stationair, bleek onmogelijk doordat het blok gelijk afslaat bij een beetje gas. Een keer het vacuum eraf gehaald en dan loopt 'ie goed. Had bij al deze zoekacties ook de vacuumvervroeging qua werking gecheckt en dat gebeurde na goed zuigen.Heb wat siliconenspray in de verdeler gespoten zodat de boel in elk geval goed zou bewegen, dus misschien (niets verbaast mij meer met deze wagen) heeft de vacuumvervroeging ooit vastgezeten en heeft men de ontsteking maar zodanig verzet dat het blok liep zonder vacuum. Zou het best hoge verbruik mede kunnen verklaren: verder dan 1:3 kwam ik tot op heden slechts 1x (rest 1:2,5) en veel pit vind ik er ook niet inzitten (dus helaas is de oorzaak niet lekker raggen en rubber verbranden). Overigens had ik het vacuum niet per ongeluk op een andere aansluiting gezet, staat het bij m'n Thermoquad nog steeds op dezelfde poort (als er al een andere is).
Ik ga dit, na monteren van die nieuwe puntjes, maar eens goed meten met de stroboscoop met instelbare vervroeging die ik na veel zoeken weer vond. Ook de contacthoek valt te meten, dus dan hoop ik te ontdekken wat dit nu weer is.

Het verhaal van BigBlockMopar over de "Black Box" van CB Performance vind ik erg interessant. Gebruikte je deze ook met puntjes of was je ontsteking al elektronisch? Ik kijk nl. na het hiervoor beschreven gebeuren ook naar iets elektronisch als vervanging, maar dan liefst ook instelbaar qua curves zonder de boel te moeten slopen voor veertjes etc. Deze Black Box werkt ook met contactpunten en dat is dan weer heel interessant als start. Tot nu toe vond ik de volgende kit van Moparshop heel interessant https://www.moparshop.de/Online-Shop/El ... 426-440cui : geen vrij lompe HEI verdelerkap bijv. (weinig ruimte naast kop), sterk en stock look , maar ook niet echt goedkoop en vooral nog steeds niet simpel instelbaar.
Er zou dus al iets te proberen zijn enkel met die Black Box, een goede bobine levert tenslotte ook al een sterke vonk en het is altijd mogelijk om nog eens de puntjes te vervangen door bijv. een Pertronix Ignitor II waarbij ook de contacthoek wordt aangepast.

Hm, leuke alternatieven, ik zoek door. Maar eerst eens kijken naar de huidige ontsteking. En als iemand een adres hier in het Noorden weet waar men LPG echt goed kan afstellen, hoor ik dat graag! Nog niet gevonden en die afstelling kan ook lichtjaren beter, vermoed ik. Kon ook weleens "pit en verbruik" aardig verbeteren....

Groet, Jan
Last edited by moi427 on 26 Feb 2019, 19:07, edited 1 time in total.
Me: viewtopic.php?f=22&t=17847
V8's ex: Camaro, Cobra 427 (repl. met Ford 428CJ :D), Dodge W200 V8 318 nu Dodge W200(kent.+alle nummers maar 2WD en 5-bouts assen a la D-serie) V8 440. En ooit andere leuke auto's als Sub WRX

User avatar
moi427
Posts: 67
Joined: 13 Sep 2017, 18:37
Location: Het Heerlijke Friesche (300m van Drenthe)

Re: Beste elektronische ontsteking

Post by moi427 » 25 Feb 2019, 16:53

Kleine aanvulling: vond nog ander stuk over je Black box en zag dat je al elektronische ontsteking had.
Me: viewtopic.php?f=22&t=17847
V8's ex: Camaro, Cobra 427 (repl. met Ford 428CJ :D), Dodge W200 V8 318 nu Dodge W200(kent.+alle nummers maar 2WD en 5-bouts assen a la D-serie) V8 440. En ooit andere leuke auto's als Sub WRX

User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7350
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Beste elektronische ontsteking

Post by BigBlockMopar » 25 Feb 2019, 20:03

Bij contactpunten is de contacthoek, ofwel "Dwell" heel belangrijk. Bij een te korte dwell bijvoorbeeld krijgt de bobine 'te kort' even spanning waardoor deze geen goede vonk kan maken. Bij een electronische ontsteking heb je dit probleem niet omdat de ECU dat regelt.
Ik denk dat je motor al een heel stuk beter gaat lopen als je de juiste dwell-afstand afstelt.
Vergeet echter niet de nokken in te smeren met dik vet daar anders de afstelling van de puntjes vrij snel weer verloopt wegens slijtage.

De BlackBox kan je ook met een standaard puntenontsteking aansturen. Het kastje wil alleen maar een signaaltje krijgen zodat het weet dat er weer een vonk mag gemaakt worden.

Ik ben er vrijwel zeker van dat SixPack zo'n electronische ontstekingskit voor een veel betere prijs kan leveren. De Duitse Moparshop is niet echt de goedkoopste met onderdelen.

Je zou ook alleen een nieuwe electronische verdeler kunnen nemen en deze aansturen met een simpele 4-pins HEI module (GM). Dan hoef je ook niet te klooien met de balastweerstand voor de bobine en de bedrading is een stuk simpeler. De HEI module laat de bobine gewoon op 12-14v lopen, ipv de ~9v met de Mopar-unit.

User avatar
moi427
Posts: 67
Joined: 13 Sep 2017, 18:37
Location: Het Heerlijke Friesche (300m van Drenthe)

Re: Beste elektronische ontsteking

Post by moi427 » 26 Feb 2019, 09:57

Prima tips, altijd welkom. Met de scoop/timinglamp die ik bleek te hebben zal ik inderdaad zeker de dwell meten, want hoe meer vonk des te beter.
Zal ook zeker eens bij Hans informeren inderdaad naar genoemde spullen, klopt dat de Duitsers niet echt goedkoop zijn.
Die 12V is trouwens ook een voordeel van die Ignitor II (de III is me te duur): daar vervalt ook de weerstand mee en werkt de bobine continu op 12V. Om het gelijk goed te doen en een compleet nieuwe sterke verdeler erop te zetten had ik de volgende gevonden: https://pertronix.com/pertronix-d143700 ... k-cap.html. Dat is dan gelijk met de Ignitor II ingebouwd en zit ik ook niet met slijtage van de huidige oude verdeler etc. Ik heb nog niet gekeken wat er behalve de zo'n verdeler bij moet (bobine 40.000V heb ik) zoals zo'n 4 pins HEI module tussen bobine en verdeler.
Me: viewtopic.php?f=22&t=17847
V8's ex: Camaro, Cobra 427 (repl. met Ford 428CJ :D), Dodge W200 V8 318 nu Dodge W200(kent.+alle nummers maar 2WD en 5-bouts assen a la D-serie) V8 440. En ooit andere leuke auto's als Sub WRX

User avatar
moi427
Posts: 67
Joined: 13 Sep 2017, 18:37
Location: Het Heerlijke Friesche (300m van Drenthe)

Re: Beste elektronische ontsteking

Post by moi427 » 26 Feb 2019, 19:03

Zo, de boel afgesteld, morgen even proefrijden en gelijk LPG tanken om daarna te kunnen meten of dit al iets positiever werkt qua verbruik. Ook erg benieuwd of er nu wat meer pit in zal zitten, al staat de LPG ongetwijfeld nog vrij knudde afgesteld (300A mixer op een Thermoquad).
Nieuwe punten erin (vorige nieuwe maakten zoals gezegd ineens kortsluiting) en eerst maar eens kijken waar de boel op stond. Bleek ca. 32 graden voorontsteking te zijn bij 750 toeren, vacuum eraf en warm gedraaid blok. Superrrr zoals verwacht.... :x :x
Contacthoek afgesteld op een 34 graden, want liever aan de bovenkant van de waarden zodat de bobine tijd heeft een mooie spanning op te bouwen.
Daarna de ontsteking op 17 a 18 graden gezet (LPG only) en de boel lijkt al beter te draaien.
Nu ook nog eens een adres vinden waar ze goed LPG met zo'n blok kunnen afstellen.
Me: viewtopic.php?f=22&t=17847
V8's ex: Camaro, Cobra 427 (repl. met Ford 428CJ :D), Dodge W200 V8 318 nu Dodge W200(kent.+alle nummers maar 2WD en 5-bouts assen a la D-serie) V8 440. En ooit andere leuke auto's als Sub WRX

Post Reply