ontsteking probleem!?of niet!?

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by harrie mopar »

oke thx ik heb zonet de bestelling geplaatst,eens kijken wat dat oplevert,zal wel een paar weken duren voordat ik het in huis heb,kan ik ondertussen met het interieur verder gaan (-: ik laat het weten.
User avatar
seabass350
Posts: 96
Joined: 06 Nov 2010, 16:22

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by seabass350 »

waar heb je ze besteld dan, Gooze heeft ze op voorraad dag of 2 in huis.
Plymouth Valiant ´73
harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by harrie mopar »

via sixpack,Gooze kon ze volgens eigen zeggen niet leveren alleen die van MSD!!
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by JWtje »

Dit zijn gewoon de originele veertjes. Niks mis mee, moet ie prima op kunnen lopen. Hier zit je probleem dus niet. Ik zou een compressiemeting en eventueel een lektest doen. Daarnaast ook even de speling op je distributieketting controleren. Als je die waarden weet kun je pas een redelijke analyse maken wat er aan de hand is.
harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by harrie mopar »

Je hebt helemaal gelijk maar eigenwijs zoals ik ben probeer ik eerst nog even de veertjes(-: (-: mocht dat niks worden dan begin ik aan jou bovengenoemde opties.
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by JWtje »

Bespaar jezelf de tijd. Aan die veertjes ligt het niet.
harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by harrie mopar »

Zonet een compressietest gedaan wel met koude motor,nagenoeg alle cilinders komen uit op 9,5 a 10 bar dus het lijkt mij dat daar het probleem niet zit!?
De spelling op de ketting is het volgend wat ik ga doen maar het lijkt mij niet dat daar de oorzaak ligt dat de timing doorschiet.maar kan nooit geen kwaad om na te kijken natuurlijk
Om toch nog even op de veertjes terug te komen,wordt dit zo standaard gemonteerd dan met 2 verschillende veertjes?
In mijn geval had het grootste veertje niet eens een functie(volgens mij)want die is zo stug en te lang dat deze niet eens mee kon doen.Maw als de gewichtjes op hun verst naar buiten stonden dan was er zelfs nog geen voorspanning op het veertje!!Daarintegen was het andere veertje op de goede lengte maar erg slap,daarom denk ik(met dit verhaal in mijn achterhoofd)dat als je gas geeft en er geen weerstand in de mechanische vervroeger is dat daarom de timing door kan schieten,of zit ik er helemaal naast!?
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by JWtje »

Compressie is dan dik in orde maar geeft aan de andere kant aan dat er iets flink mis is. Met bijna 10 bar compressie krijg je de motor niet gestart met meer dan 25 graden voorontsteking. Dan slaat hij achteruit en krijgt de startmotor hem niet meer rond.

Die veertjes zijn standaard inderdaad. Zo heb je op het dunne veertje een redelijk snelle vervroeging en zodra het grote veertje strak komt te staan wordt de curve afgevlakt en dus geleidelijker vervroegt.

Als je je verdelerkap er af haalt en je kijkt naar je rotor terwijl je de krukas met de hand draait en je stopt wanneer je de rotor ziet draaien en je merkt dan je balancer. Vervolgens draai je de krukas de andere kant op totdat de rotor weer meedraait dan en je merkt hem opnieuw dan heb je een aardig beeld van de speling op je ketting.

Met 10 bar compressie moet je niet meer dan 34-35 graden voorontsteking draaien anders pingelt je hele motor uit elkaar. Stationair zou ik hem dan rond de 20 graden zetten en als je weet hoe de vacuumvervroeging af te stellen is dan zou ik die 10 graden geven bij stationair aangesloten op constant vacuum. En dan gaat ie als een kogel.

Maar bij jou klopt er iets niet want die 60 graden waar je het over had is een beetje vreemd.
harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by harrie mopar »

Jou uitleg van de veertjes klinkt ook logisch dus die gaat zo weer in elkaar ervanuitgaande dat dat dan goed is.

Goeie tip van de ketting dat scheelt weer een paar uur schroeven (-:

Misschien een stomme vraag maar is die 20 graden stationair zonder vacuum of met vacuum?
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by JWtje »

Zonder vacuum. Dus het zou mooi zijn als er ongeveer 15 graden mechanische vervroeging in de verdeler zou zitten. Als je hem zo aansluit de vacuum niet op ported zetten maar op constant. Dat tuutje dat continu zuigt als Kim Holland.

Mocht je het niet duidelijk kunnen zien dan kun je je verdeler er even uit trekken. Dan kun je je ketting gedeeltelijk zien en er zelfs met een haakje tegenaan duwen. Als je naar binnen kijkt en je ziet een soort van plastic tandwiel met op de tanden een soort van wit/creme kleurige teflon coating dan kun je er vanuit gaan dat je heel veel speling hebt. Die setjes zijn kut.
harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by harrie mopar »

ha ha dan zit kim holland volgens mij aan de rechtse kant van mijn carb(edelbrock).

ik zal morgen eens kijken naar de ketting de verdeler ligt er toch nog uit.
harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by harrie mopar »

Ik ben net weer even bezig geweest,wat ik nog wil toevoegen aan het verhaal is dat er 95 in de tank zit kan dat kwaad?is 98 aan te raden?

De ketting zag er goed uit en had vrijwel geen speling,ongeveer 2 graden op de schaalverdeling met het links en rechtsom draaien van de krukas.

Wat de ontsteking betreft die staat weer in elkaar met nieuwe veertjes.
Starten gaat met veel moeite,stationair krijg ik hem niet onder de 1100 toeren anders valt ie uit,als ik de ontsteking stationair op 20 graden zet ZONDER vacuum en voer het toerental op naar 3000 dan gaat ie netjes naar de 34/35 graden als ik de vacuum aansluit(links of rechtse poort dat maakt niet uit)en naar de 3000 toeren ga dan schiet ie door naar de 55 graden?Zou ik misschien zonder vacuum moeten gaan rijden?Er blijft nog wel een probleem over want in alle gevallen schieten de vlammen of door mijn carb of door de uitlaat heen en dan met name bij het gas geven,stationair gaat het goed maar zodra je een beetje met het gas gaat spelen dan begint ie vuur te spuwen.Wat er ook nog bij komt is als de motor stationair draait en je zet hem in de versnelling(hij dan dus vermogen gaan leveren)dan slaat de motor meteen af!!

Iemand nog ideeen?
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by SuperFlyTNT »

Staat je nokkenas wel op tijd?

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by harrie mopar »

mmmm dat lijkt me niet het geval want als de motor stationair loopt dan loopt ie mooi en ik neem aan als de nokkenassen niet goed staan dat dat niet het geval kan zijn?
harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by harrie mopar »

ik zal vnv de carb er eens af halen kijken of dat ik daar nog wat tegen kom,op welke onderdelen moet ik letten of dat ze versleten zijn in de carb.
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by JWtje »

Ik vermoed ook dat er iets met je nokkenas niet in orde is. De waarden die je allemaal doorgeeft en de symptomen die je motor heeft slaan echt nergens op.

Ik zou in ieder geval eens bij iemand langs gaan die weet wat ie doet. Niet dat jij niet kundig bent maar ik denk dat je je hier anders helemaal suf op sleuteld.

Ken je iemand met een auto die wel goed rijdt? Kun je daar even de carb van lenen. weet je gelijk of dat wat uitmaakt.
harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by harrie mopar »

Op het gebied waar ik nu bezig ben ben ik idd niet kundig en dan met name de vervroeging icm de vacuum ben ik nog niet in thuis.ik heb altijd aan skyline's en supra's gesleuteld dat is toch weer een andere koek.Ik had zelf ook al besloten om hem maar eens naar een kenner te sturen,of nog beter de kenner naar mij thuis te halen(de auto loopt dus niet goed en heeft ook nog geen kenteken of goede remmen (-: ).
Weten jullie iemand die hier uit brabant komt die de kennis heeft met dat soort problemen?In het ergste geval kan ik hem altijd met een ambulance vervoeren.

De carb heb ik zonet uit elkaar gehaald er zat toch wel een hoop roestige prut onder in de grote ruimtes waar normaal de benzine in blijft staan,de benzine filter zag er eerlijk gezegd ook niet veel beter uit.Toch maar even schoon maken morgen en een nieuw filtertje plaatsen.

Verder zal ik de benzinedruk nog even meten want bij te weinig benzine krijg je ook vuurwerk dus wie weet valt daar nog iets te halen....
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by Dickdale »

Sjak Brak?
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by JWtje »

Ik ga wel even kijken binnenkort. Is 5 minuten van mijn sleutelhok vandaan.
harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by harrie mopar »

haha ja komt helemaal ik houd jullie op de hoogte als JWtje is geweest.......
harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by harrie mopar »

Probleem is deels opgelost,het slechte lopen had te maken met de bougies in eerste instantie zaten ze vol met benzine(verzopen)maar na het schoon maken nog steeds hetzelfde probleem,na het monteren van 8 nieuwe draait ie als een zonnetje (-: hoe simpel kan het zijn……………

Nu alleen de ontsteking nog,deze staat nu op 18 idle,bij 3000 toeren gaat ie naar 34-35(als ik door ga naar 4000/4500 toeren gaat ie wel door naar 42,maar gaat ie dan ook niet) en dit alles is zonder vacuum.In principe zou ik hem gewoon zo kunnen laten staat,toch?Hij rijd en trekt als een dolle (-:

Als ik de constante of ported vacuum aansluit blijft de ontsteking in idle nejes op 18 staan maar als ik naar de 3000-4000-5000 ga schiet de timing in een lijn door naar de 50 en rising.

Wat vreemd is is dat als ik de vacuum meter aansluit op constant of ported dan trekt ie bijna geen vacuum in idle,en als ik gas geef krijg ik vacuum!!de omgekeerde wereld zeg maar…Vandaar dat als ik de vacuum aansluit meer vervroeging krijg,in mijn ogen….

Iemand een idee wat het met de vacuum kan zijn!of gewoon zonder vacuum blijven rijden.

Overigens wat is het verschil(slechter of beter) tussen met of zonder vacuum rijden?


Erik.
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by TheDeputy »

42 is teveel. Daar gaat ie van pingelen op bij hogere belasting. Het verhaal van he vacuum klopt. Je hebt twee poortjes hiervoor. 1 boven de gasklep en 1 eronder
De laatste is de ported variant. De bovenste heeft geen vacuum als de gasklep dicht is, dus bij idle. De onderste wel.
Tip. Verzet de verdeler zodat de motor op 35 graden staat zonder vacuum bij 4000 rpm. Sluit dan de vacuum aan op de verdeler en de ported vacuum op de carb. Dus vacuum bij gesloten gasklep. Hij geeft dan wat meer vervroeging stationair zodat ie beter loopt.

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by TheDeputy »

Oeps, ik maak even een denkfout. De ported is natuurlijk de poort boven de gasklep. Je moet de constant vacuum poort hebben die onder de gasklep zit en fus stationair al vacuum heeft. Dat gedeelte in mijn vorige post klopt dus wel.

Ik zou op een straatauto sowieso altijd met vacuum aansluiting op de verdeler rijden. Mechanische vervroeging alleen is niet voldoende om alle belastingstoestanden goed geregeld te krijgen.
Je motor wordt er zuiniger door en slijt minder.

Antoon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by harrie mopar »

oke thx

ik ga er weer mee aan de slag en houd jullie op de hoogte.

erik.
Post Reply