ontsteking probleem!?of niet!?

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

ontsteking probleem!?of niet!?

Post by harrie mopar »

Beste mensen ik ben maar weer eens aan mij Roadrunner begonnen.

Om lang verhaal kort te houden:ik ben bezig om het blok,een 440 op tijd te zetten het probleem waar ik tegenaan loop is dat als ik hem op 16 graden stationair heb staan met de vacuum afgesloten en ik geef gas dat de timing helemaal doorschiet naar de 60 graden of meer :hmmm:
Wat kan hiervan de oorzaak zijn.
User avatar
seabass350
Posts: 96
Joined: 06 Nov 2010, 16:22

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by seabass350 »

vacuumslangetje op vol vacuum gezet ipv het "ported" tuutje van de carb?
vervroegingsstops in verdeler losgetrild?
Plymouth Valiant ´73
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by JWtje »

Dan zijn de slots van je mechanische vervroeging versleten. Daar heb ik een oplossong voor. Doe maar mailtje aan jw@jwtje.com
harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by harrie mopar »

ik weet niet welke het ported tuutje is,dat is me nog steeds niet duidelijk,het slangetje zit nu op het linkse poortje(edelbrock 750 carb)als je voor de auto staat,de rechtse is afgedopt en de middelste loopt naar de kleppendeksel.Maar ik kom er net ook achter dat ik totaal geen vacuum heb!MAAAR als de timing doorschiet naar het 60 graden gebied dan gebeurt dat in bijde gevallen,dus met en zonder dat de vacuum is aangesloten(Dat is misschien ook wel logisch want hij heeft toch geen vacuum)!!??

Vervroegingsstops heb ik nog niet gecheckt dat ga ik morgen doen!!
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by JWtje »

Hoeveel vervroegt je verdeler als je je vacuumvervroeger helemaal niet aansluit?
User avatar
seabass350
Posts: 96
Joined: 06 Nov 2010, 16:22

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by seabass350 »

linker is de juiste port volgens manual edelbrock op hun site.
timinglamp is ook goed ingesteld? verstelbare graden erop? Pijltje de goede kant op van klem op bougiekabel(weet niet of dit veel uitmaakt, maar staat een pijl op) juiste cilinder
Maar geen vacuum? waar meet je dan? waar vervroegingslangetje op zit? Die komt boven de gaskleppen uit. Dus bij idle meet je daar geen vacuum.
Plymouth Valiant ´73
harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by harrie mopar »

JWtje :Als ik de vacuumvervroeger niet aansluit dan schiet de timing ook door naar de 60 graden.

Seabass350:Oke timinglamp die ik heb is een simpel ding waar niets op af te lezen of in te stellen valt!!het pijltje wijst als het ware naar de bougiekant wat volgens de beschrijving zo zou moeten en staat op de eerste cilinder(rechts voor als je voor de auto staat).
Ik heb de vacuum gemeten idd waar het vervroegingsslangetje(wat een woord!!)op zit.Ik moet dus de vacuum zeker op de rechtse poort meten!?
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by JWtje »

OK. Dan weet ik wat er aan de hand is en dat is vrij eenvoudig op te lossen. Ik had je mail gehad. Ik zal je even contacten om je probleem op te lossen. Als jij dan weer op het forum zet of het gelukt is dan is het cirkeltje weer rond.
harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by harrie mopar »

Super.....gaan we doen.
User avatar
seabass350
Posts: 96
Joined: 06 Nov 2010, 16:22

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by seabass350 »

carb 750.png
Plymouth Valiant ´73
harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by harrie mopar »

Goede afbeelding thx,ik zal de vacuum op rechter poort meten.

Ik ben net nog even aan het sleutelen geweest:De timing staat stationair op 40gr,en bij 3000 toeren 55a60gr,zonder vacuumvervroeger aangesloten is dat stationair 30gr,en bij 3000 toeren 45a50gr.Daar komt bij als ik onder de 1500 toeren ga zitten wil de motor gelijk af slaan alsof de benzine leiding dicht geknepen wordt!!
Als ik de verdeler vroeger ga zetten dan wil hij direct af slaan en schieten de vlammen door mijn uitlaat heen,volgens mij moet ik de verdeler maar eens gaan demonteren,of moet ik het in een andere hoek gaan zoeken?
User avatar
seabass350
Posts: 96
Joined: 06 Nov 2010, 16:22

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by seabass350 »

weet niet of je al contact hebt gehad met JW en of hij nog ideeen had?
Ook nog een ideetje zijn je vervroegingsveertjes nog heel?
Plymouth Valiant ´73
harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by harrie mopar »

JW had nog niet gereageerd maar ik heb net toevallig de verdeler uit elkaar gehaald en die veertjes zien er niet goed uit!!de ene is blauw en hangt op half elf,en de andere is groen met wit en daar zit ook niet veel spanning op.als ik een draai geef aan de het geheel dan komen de gewichtjes al naar buiten dat lijkt me niet de bedoeling,toch!?ik ben een leek op dat gebied dus ik vraag het maar even (-:
User avatar
seabass350
Posts: 96
Joined: 06 Nov 2010, 16:22

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by seabass350 »

Je hebt verschillende veertjes met verschillende sterktes voor verschillende vervroegingscurves, geheel moet ook niet te moeilijk bewegen, maar veertjes moeten wel vast zitten.
vervroegingsveertjes.png
Plymouth Valiant ´73
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by JWtje »

harrie mopar wrote: 05 Nov 2018, 19:48 Goede afbeelding thx,ik zal de vacuum op rechter poort meten.

Ik ben net nog even aan het sleutelen geweest:De timing staat stationair op 40gr,en bij 3000 toeren 55a60gr,zonder vacuumvervroeger aangesloten is dat stationair 30gr,en bij 3000 toeren 45a50gr.Daar komt bij als ik onder de 1500 toeren ga zitten wil de motor gelijk af slaan alsof de benzine leiding dicht geknepen wordt!!
Als ik de verdeler vroeger ga zetten dan wil hij direct af slaan en schieten de vlammen door mijn uitlaat heen,volgens mij moet ik de verdeler maar eens gaan demonteren,of moet ik het in een andere hoek gaan zoeken?
Ik had nog niet op je mail gereageerd maar dat doe ik dan even hier.

Weet je zeker dat je op het goede streepje op je balancer kijkt. Stationair 40 graden is namelijk een beetje een raar getal. De enige reden dat je motor met 40 graden voorontsteking zou kunnen lopen is als je compressie heel erg slecht is. En als ie met 60 graden voorontsteking nog steeds loopt is al helemaal een wonder.
Zoek je bovenste dode punt eens op door een schroevendraaier door het bougiegat te steken en voorzichtig de motor te draaien tot ie zo goed als bovenin staat. Merk dan het teken op je balancer.

Controleer ook even of de buitenste ring van je balancer niet toevallig een beetje los aan het raken is. Door bovenste dode punt op te zoeken kom je hier ook wel achter.

De vervroegingscurve van 15 a 20 graden is niks mis mee. Dus daar zit het niet in. Zou wel mooi zijn als je wat preciezer zou weten hoeveel de verdeler vervroegt.

De reden dat je motor onder de 1500 toeren afslaat komt doordat je de ontsteking veel te vroeg hebt staan of doordat je timing merktekens niet correct zijn.

Laat de vacuum voorlopig even los en draai de verdeler een stukje met de klok mee tot je stationair rond de 20-22 graden zit. Je zal dan de stationairschroef van je carb wel anders moeten afstellen maar dan zou hij wel gewoon stationair moeten kunnen blijven lopen. Doet ie dat niet dan kloppen je timing tekens niet. Kloppen je timing tekens wel dan is er iets ernstig mis. Dan zou ik eens beginnen met een compressietest.

Nog even dit. De timing staat stationair op 40 graden maar onder de 1500 toeren slaat ie af. Dus dan is dat niet echt stationair.

Je kan ook even proberen de vervroeging op ongeveer 35-38 graden te zetten bij 3000rpm en dan te kijken naar welke vervroeging hij terugvalt. Ook dan zou de motor makkelijk 500-700rp, stationair moeten kunnen draaien.

Als je met die 40 en 60 graden voorontsteking gaat rijden rij je alles aan bonken. Daar is geen zuigerveer tegen bestand.
harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by harrie mopar »

oke om er zeker van te zijn dat de balancer nog op de goede plek zit zal ik eerst gaan kijken naar het bdp,als ik het goed heb moet als cilinder 1(rechts voor als je voor de auto staat)helemaal naar boven staat de 0 graden op de balancer gelijk met het oogje staan van het graden plaatje wat boven de balancer hangt ,toch?
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by JWtje »

Ja
User avatar
seabass350
Posts: 96
Joined: 06 Nov 2010, 16:22

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by seabass350 »

je hebt weer genoeg om uit te zoeken, kan je meteen kijken of de bougiekabels allemaal op de goede plek zitten.
Nog een idee, als je toch aan het kijken ben naar top dead center, kan je meteen kijken in je verdeler of die ook overeenkomt met de eerste cilinder.

Wat heb je trouwens allemaal gedaan met je blok, heeft die wel normaal gelopen?
Plymouth Valiant ´73
harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by harrie mopar »

bougiekabels zitten goed want die had ik gecheckt,de verdeler komt overeen met cilinder 1.

Het blok heeft nooit super gelopen voor zover ik weet,ik heb er nooit echt mee gereden omdat hij nog niet op kenteken staat vooral starten is altijd een probleem,hij loopt erg slecht als hij koud is.
Zelf heb ik alleen de kleppendeksel eraf gehad en gezien dat er een aantal kleppenstoters gewoon los in de ruimte lagen,echt niet te geloven!!!
Ik ga eerst maar eens de veertjes vervangen voor correcte exemplaren want nu fladderen de gewichtjes letterlijk rond,het zou zo maar eens kunnen dat het timing probleem daarmee is opgelost.zodra de nieuwe veertje zijn gemonteerd laat ik direct weten wat het resultaat is.
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by JWtje »

harrie mopar wrote: 06 Nov 2018, 21:53 bougiekabels zitten goed want die had ik gecheckt,de verdeler komt overeen met cilinder 1.

Het blok heeft nooit super gelopen voor zover ik weet,ik heb er nooit echt mee gereden omdat hij nog niet op kenteken staat vooral starten is altijd een probleem,hij loopt erg slecht als hij koud is.
Zelf heb ik alleen de kleppendeksel eraf gehad en gezien dat er een aantal kleppenstoters gewoon los in de ruimte lagen,echt niet te geloven!!!
Ik ga eerst maar eens de veertjes vervangen voor correcte exemplaren want nu fladderen de gewichtjes letterlijk rond,het zou zo maar eens kunnen dat het timing probleem daarmee is opgelost.zodra de nieuwe veertje zijn gemonteerd laat ik direct weten wat het resultaat is.
Klinkt niet al te best. Dat die gekleurde veertjes wat aan de losse kant zitten hoeft niet te betekenen dat dat slecht is. Zolang ze maar niet helemaal uitgelubberd zijn. Maak anders eens een foto.
User avatar
seabass350
Posts: 96
Joined: 06 Nov 2010, 16:22

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by seabass350 »

ok zou je dan niet eerst kijken of al het mechanische gedeelte allemaal klopt, zoals JW zegt compressie meten, balancer gechecked.
Heb je genoeg oliedruk, olie nog goed, je onsteking niet 180 graden verkeerd om, oude benzine, benzinepomp/filter/leidingen ok, carb goed afgesteld en choke goed afgesteld. Ontstekingskap punten allemaal schoon niet wit aangekoekt.
Plymouth Valiant ´73
harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by harrie mopar »

oke een aantal van de bovengenoemde punten heb ik nog niet gehad,ik zal ze eens van het weekend uit gaan voeren en kijken wat dat oplevert,weet iemand waar ik van die veertjes kan bestellen,ik heb al wat shops gehad en gemaild maar tot nu toe nog geen succes?
User avatar
seabass350
Posts: 96
Joined: 06 Nov 2010, 16:22

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by seabass350 »

Sixpackspeedshop geprobeerd?
Anders Gooze die is MSD dealer.
Rockauto maar dan duurt het wat langer.
Plymouth Valiant ´73
harrie mopar
Posts: 86
Joined: 23 Jan 2018, 13:01

Re: ontsteking probleem!?of niet!?

Post by harrie mopar »

Ik heb zonet 6 van de 8 bougies eruit gekregen(die andere 2 kon ik zo snel even niet bij)er zat minimale koolaanslag op voor de verderrest zagen ze er goed uit,als het goed is zie je hieronder een afbeelding van de veertjes die ik uit de verdeler heb gehaalt volgens mij kan dat nooit goed zijn,toch?!!Ondertussen heb ik ook de balencer gecheckt en deze staat 100% goed.

https://ep1.pinkbike.org/p2pb16557275/p2pb16557275.jpg
Post Reply