Dodge B300, stank bij veel elektrische verbruikers

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
Eldorado
Posts: 11
Joined: 19 Sep 2018, 11:31

Dodge B300, stank bij veel elektrische verbruikers

Post by Eldorado »

Hallo allemaal,

Ik heb een probleempje waar ik nog niet helemaal mee uit kom. Ik heb een Dodge B300 uit '72, camper uitgevoerd.
De alt meter op het dashboard werkt/ is aangesloten. Als ik rijdt (meer toeren maak) dan slaat de meter uit naar maximaal laden, 50 ampere. Maar kennelijk wil de dynamo meer laden, want als de stroomverbruikers uit staan dan gaat de alt meter springen. De meter tikt dan van 0 naar 50a laden heen en weer. Ik denk 2x per seconde. Ik zie ook een spanningswisseling met die frequentie aan de hand van verlichting (lichtsterkte wisselt). Het lijkt er op dat de spanningsregelaar als een aan/uit schakelaar werkt. Is dat normaal? Hoort dat zo? Hij doet het overigens al zo zolang ik hem heb (heb er inmiddels 15.000 km mee gereden.

Maar als ik alle stroomverbruikers aan zet (verlichting, blower etc) dan gaat tijdens het rijden (dus als de dynamo goed kan laden) er iets stinken in de cabine. Het lijkt op verbranding. Als de motor stationair draait, dan ontlaad de accu. Dán ruik ik het niet.

Ik heb even zitten zoeken, maar er lijkt nergens kortsluiting te zitten. Wel merk ik dat de zwarte dikkere kabel van de dynamo die door het schutboord achter het dashboard verdwijnt warm te worden. Ook de rode kabel van de accu die achter het dashboard verdwijnt wordt warm. Ik denk dat die kabels te dun zijn uitgevoerd en bij veel verbruikers te veel weerstand en dus warmte opleveren... Wat denken jullie?
Het stekkerblok op het schutboord lijkt wel goed te werken. Daar zit niet echt de warmte.

Als ik de spanning meet op de sigarettenplug bij laden (dus toeren maken) komt de spanning op 15.2 volt uit ongeveer.

Nu dacht ik er aan om de stroom van de dynamo (ik neem aan dat de dikke zwarte kabel van de dynamo de + is?) direct naar de accu te zetten. Hierdoor gaat de grootste stroom direct naar de accu. Van de accu kan ik dan een dikkere kabel naar de zekeringenkast onder het dashboard trekken. Hierdoor gaat er minder stroom door het dashboard, maar zet ik de alt meter wel buiten spel.

Gaat de stroom voor de ontsteking ook door het dashboard? Ik heb een WPH van Hynes, maar hoe langer ik er naar kijk en probeer te doorgronden, hoe minder ik er van ga begrijpen.

bedankt alvast voor het meedenken!
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Dodge B300, stank bij veel elektrische verbruikers

Post by BigBlockMopar »

Dit is een typisch geval van oude bedrading en slechte verbindingen en geoxideerde connectors en bulkhead-connector.
Slechte verbindingen creëeren warmte. Als de verbinding maar genoeg weerstand geeft, wordt de warmte groot genoeg om de nylon bescherming van de kabels te laten doorsmelten.
Het is dan een kwestie van tijd totdat een draad heet genoeg wordt en kortsluiting veroorzaakt met andere draden in een kabelboom.

Probeer eens met lopende motor (en verbruikers aan) onder het dashboard te voelen aan de bedrading, stekkers en waar alles door het vuurschot naar buiten de motorruimte in gaat.
Zeer grote kans dat daar een hete draad of connector tussen zit.
Nog mooier zou zijn als je een InfraRood-camera zou hebben om direct het probleem te pinpointen.

Bij mijn Dart had ik een hete stekker bij de stuurkolom.
Nadere inspectie maakte duidelijk dat 1 van de pinnen terug was geschoven in de ruim geworden connector en nog maar met 2mm verbinding maakte.
Heb daarna direct deze draad om de connector heen voorzien van nieuwe verbinding.
Daarnaast heb ik ook andere standaard draden waar veel stroom doorheen kon gaan omgelegd buiten de bulkhead-connector om.
De koplampen zijn nu geschakeld via een relais, zodat nu niet meer de volle stroom van beide koplampen 2x door de firewall/bulkhead en lichtschakelaar heen moet.
Eldorado
Posts: 11
Joined: 19 Sep 2018, 11:31

Re: Dodge B300, stank bij veel elektrische verbruikers

Post by Eldorado »

Ik merk dus dat de dikke zwarte draad vanaf de dynamo die door het schutboord gaat en (volgens mij rechtstreeks) naar de alt meter in het dashboard warm wordt. Deze zit niet met een connector. Ook de rode dikke (ik denk 6 mm2) draad vanaf de accu door het schutboord is in zijn geheel warm. Van het relais voor de koplampen is een goed idee!

Maar de schommeling in stroomsterkte en het laadvoltage van 15.2 volt, is dat bij jou ook?
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Dodge B300, stank bij veel elektrische verbruikers

Post by BigBlockMopar »

Warmte = weerstand.
Meet de accu-spanning op de polen en meet dan hoeveel voltage er nog over is bij bijv. de zekeringskast.

De standaard Mopar-dynamo's en spanningsregelaren uit die tijd hadden dit kwaaltje meestal.
Slechte massa is soms de reden hiervoor, maar de dynamo's in die tijd staan in schril contrast met de nieuwere dynamo's.
Ik heb een dynamo gemonteerd die standaard 90 amp kan leveren en een ingebouwde spanningsregelaar heeft. Deze levert ook bij gewoon stationair toerental nog steeds 13.7 volt.

Dat zou ik in jouw geval nu nog even afraden aangezien je bedrading daar niet tegenop gewassen is vooralsnog.
Eldorado
Posts: 11
Joined: 19 Sep 2018, 11:31

Re: Dodge B300, stank bij veel elektrische verbruikers

Post by Eldorado »

Ik ben er al uit bij nadere studie van het schema en wat verder 'gegoogle'. Ik ga vanaf de dynamo een nieuwe (minimaal 8mm2) kabel rechtstreeks naar de + op de accu trekken. Daarnaast een nieuwe eveneens 8mm2 kabel van de + op de accu naar zekeringkastje onder het dashboard. Deze kabel ga ik met 50a zekeren dichtbij de accu. Daarnaast ga ik de koplampen (zowel dim als grootlicht) met een relais aansturen direct vanaf de accu. Uiteraard ook gezekerd. Hiermee sluit ik wel de alt meter buiten werking. Maar dit lijkt mij een stuk veiliger.

Het 60a laden van de huidige dynamo is prima. Zo lang sta ik niet voor een verkeerslicht en ik heb 2x een 100ah accu en 2 zonnepanelen van 100wp (die ingeschakeld allemaal op elkaar aangesloten zijn) Zonnepanelen laden bij een zonnetje ook ongeveer 15ampere.

Alleen dan zit ik nog met het schommelen van de laadstroom waardoor de verlichting in sterkte wisselt. Hopelijk is het daarmee ook opgelost. Komende weken de boel maar even aanpakken. Rijdt een stuk fijner zonder de stank van warme kabels..
luigi164
Posts: 21
Joined: 13 Nov 2014, 22:41
Location: Breda

Re: Dodge B300, stank bij veel elektrische verbruikers

Post by luigi164 »

Dit al gelezen ?
http://www.madelectrical.com/electrical ... uges.shtml

Maakt 'n hoop duidelijk denk/hoop ik..
Eldorado
Posts: 11
Joined: 19 Sep 2018, 11:31

Re: Dodge B300, stank bij veel elektrische verbruikers

Post by Eldorado »

Dag Luidi,

Ja, deze was ik na het starten van deze topic tegengekomen. Spulletjes inmiddels in huis en zal er mee aan de slag gaan zodra de Dodge weer van stal komt.
Eldorado
Posts: 11
Joined: 19 Sep 2018, 11:31

Re: Dodge B300, stank bij veel elektrische verbruikers

Post by Eldorado »

Hi allemaal. inmiddels staat de Dodge weer bij huis en ben aan de slag gegaan. Wat ik heb gedaan is een nieuwe draad van mijn dynamo getrokken rechtstreeks naar mijn + van de accu. Ik heb ook de amp meter doorverbonden in mijn dashboard. De draad die van de dynamo door schutboord naar binnen ging heb ik op de + van de accu gezet, om binnen stroom te houden. So far so good.

Ook heb ik met 2 relais de koplampen (dim en groot licht) direct van de accu genomen. Dus minder stroom door het dashboard.

Nu heb ik een spanning als ik wat toeren maak van 15,6 volt. Das te veel! Vervolgens ben ik gaan meten op de dynamo en de spanningsregelaar. Het originele spul zit er nog op, dus met 2 field aansluitingen en externe regelaar. De regelaar maakt goede massa, 0,1 ohm weerstand gemeten op behuizing regelaar naar de - van de accu. Tussen de field aansluiting van de dynamo naar de regelaar toe ook 0,1 ohm weerstand, allemaal met huis/tuin/keuken multimeter. Ook niet verkeerd lijkt mij.

Wel meet ik op de contact + gestuurde field (gele kabel in mijn geval) ongeveer een spanningsverlies van 1 volt in vergelijking met de accu. Dit verklaard mijn inziens de te hoge uitgangsspanning van de dynamo.

Nu heb ik om te proberen deze gele kabel, dus de IGN op de regelaar naar de dynamo toe, direct doorverbonden naar de + van de accu. Nu staat er met wat toeren maximaal 14,9 volt op de accu. Al een stuk beter. Maar eigenlijk nog een halve volt te veel, toch?

Ik heb nu bedacht om met een relais deze contact gestuurde field aansluiting te laten schakelen met de laadkabel uit de dynamo.
Ik wil de gele draad afnemen van de regelaar en dynamo en deze gebruiken om het relais aan te sturen welke dus de laadkabel schakelt met de field op de dynamo en de IGN op de regelaar.

Hoe denken jullie daarover?

Dank alvast voor reacties!
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Dodge B300, stank bij veel elektrische verbruikers

Post by Dickdale »

Dit lijkt me toch aan de hoge kant. Wellicht dat een nieuwe spanningsregelaar helpt, voordat je alles gaat aanpassen.
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Eldorado
Posts: 11
Joined: 19 Sep 2018, 11:31

Re: Dodge B300, stank bij veel elektrische verbruikers

Post by Eldorado »

Ja. Klopt. 0,5 volt te hoog. 14,4 zou max moeten zijn. Gisteren nieuwe regelaar gehaald. Exact dezelfde waarden.... nou is het enige waar ik nog niet aangekomen ben de dynamo zelf...
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Dodge B300, stank bij veel elektrische verbruikers

Post by BigBlockMopar »

Matige stekkerverbindingen op de dynamo kunnen hetzelfde gevolg hebben.
Post Reply