Schroefveren D-serie

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
moi427
Posts: 73
Joined: 13 Sep 2017, 18:37
Location: Het Heerlijke Friesche (300m van Drenthe)

Schroefveren D-serie

Post by moi427 »

Ja hoor, daar ben ik weer :)
Het begint op te schieten: het hele ontstekingscircuit vernieuwd, nieuwe accu, dynamo laadt weer, zekeringkastje hersteld (alarmlichten werken weer zoals bedoeld), remsysteem aangepast, gelijk maar een oil catch can gemonteerd etc. etc. etc., hij loopt en remt weer lekker. Maar natuurlijk nog genoeg te doen en daarbij het volgende waar misschien iemand een tip voor heeft.

Op deze mix-Dodge (zie m'n profiel e.d.) zitten ook grote 20"velgen met brede banden. En dat 440 blok en een D-serie (denk D200) voorwielophanging, dus draagarmen en schroefveren. Een conversie die naar mijn idee voor import in '91 al is uitgevoerd.
Geen idee waarom :roll: , maar gezien alles tot nu toe zou het me niets verbazen als men de schroefveren na wisselen van 318 naar 440 niet gelijk heeft vervangen door een zwaardere veer. Bij een beetje flinke hobbel raakte de linker voorband dan ook de carrosserie.
Inmiddels ook de voorste schokdempers vervangen (de achterste liggen ook klaar maar die moeten nog heel even wachten) met het idee dat dat een stuk verbetering zou geven. Helemaal toen na demontage je die schokdempers gewoon simpel kon indrukken, dus ingaande demping was er weinig meer. Met de nieuwe dempers (KYB) is in elk geval het stuurgedrag echt knap verbeterd, dat scheelt een slok op een borrel qua "Amerikaans blijven sturen". Maar wat niet veel is veranderd is het even raken van de carrosserie bij flinke hobbels en dat moet uiteraard ook zoals het hoort worden.
Wat ik tijden terug al had gekocht, zijn van die coil spring stabilizers zoals https://www.rockauto.com/en/moreinfo.ph ... 431&jsn=11, alleen dan van Moog (de link dus voor het plaatje). Die wil ik nog proberen voordat ik evt. zwaardere veren zoek, wat op zich ongetwijfeld beter is. Overigens bleek bij monteren van de nieuwe schokdempers dat er aan de rechterzijde van die vrij zachte rubberen stabilizers in de veren zaten, links zat niets. Ook weer super... :sucks: Maar ja, die vrij slappe dingen schijnen er wel tussenuit te kunnen vallen, dat voordeel van de twijfel geef ik ze dan maar. In elk geval rechts er ook tussenuit, dus bij stevige hobbels daar nu ook wat contact tussen band en carrosserie.

In elk geval bleek het volgende probleem toen ik dacht de nieuwe stabilizers er tussen te monteren: deze zijn keihard polyurethaan, dus feitelijk zou je de veren wat uit elkaar moeten wringen om ze tussen de windingen te krijgen. Iemand daar ervaring mee? Eigenlijk dus precies het omgekeerde wat je doet als je de schroefveren eruit wilt halen met een veercompressor. Ik moet nog zoeken waar ik die veercompressors gelaten heb (ideaal dat verhuizen en drukte, not...), want misschien zijn die ook omgekeerd te gebruiken (dus om de veer wat open te buigen zeg maar).

O ja, gelijk nog nog een kleine vraag erbij: ik dacht direct ook alle smeernippels na te lopen met m'n vetspuit, maar het vet perst alleen maar lángs de nippels (dus niet eentje) i.p.v. erin. Zijn dat speciale maten nippels ofzo, waarvoor ik een andere vetspuit zou moeten hebben? Lijkt me wat stug, maar dit was toch wel een erg vreemde gewaarwording?

Kortom, jullie tips en ervaringen zijn weer meer dan welkom! :yeah:
Me: viewtopic.php?f=22&t=17847
V8's ex: Camaro, Cobra 427 (repl. met Ford 428CJ :D), Dodge W200 V8 318, nu Dodge W200(kent.+alle nummers maar 2WD en 5-bouts assen a la D-serie) V8 440. En andere leuke auto's als Subaru WRX
User avatar
moi427
Posts: 73
Joined: 13 Sep 2017, 18:37
Location: Het Heerlijke Friesche (300m van Drenthe)

Re: Schroefveren D-serie

Post by moi427 »

Kleine aanvulling/update.
De APK is gisteren gelukt :yeah: , dus komende twee jaar weer gedekt en de minder urgente rest kan ik rustiger gaan aanpakken.

De schokdempers zijn inmiddels allemaal vervangen, geeft een verbetering qua sturen.
De nippel van m'n vetspuit bleek gewoon ex, een nieuwe erop en klaar.
Qua schroefveren: links en rechts verschillen ook wat, echt super geknutsel :sick: wat er ooit is uitgevoerd maar na wat ik al tegenkwam verbaast me weinig meer. Links zitten de nieuwe stabilizers erin, rechts krijg ik de veer niet ver genoeg open dus daar weer die slappe variant in terug gezet. Het maakt nu wel iets verschil, maar bij een flinke hobbel nog altijd even aanlopen en dat moet uiteraard niet. Dus maar eens wat uitzoeken rond zwaardere en/of iets langere veren. Meten of die van bijv. een D350 passen: die zijn 5cm langer, de veer heeft een 5mm grotere diameter en de windingen hebben een 3mm grotere diameter. Dan dus een grotere stijfheid = minder inveren en iets meer lengte zonder dat waarschijnlijk de Dodge achterover hangt.

Afijn, zo blijft er altijd wat te doen. Voorlopig dik tevreden met wat er al gebeurd is én helemaal dat de APK weer rond is.
Me: viewtopic.php?f=22&t=17847
V8's ex: Camaro, Cobra 427 (repl. met Ford 428CJ :D), Dodge W200 V8 318, nu Dodge W200(kent.+alle nummers maar 2WD en 5-bouts assen a la D-serie) V8 440. En andere leuke auto's als Subaru WRX
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Schroefveren D-serie

Post by Dickdale »

Mooi werk!
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Schroefveren D-serie

Post by ARLI »

Er zitten op vetspuiten bijna altijd losse nippels. Die mondstukken kan je vervangen. Ze zijn er met gasdraad 1/8 npt en met M10x1 draad van bijvoorbeeld merk Pressol.

Als je ooit nog eens met coilover shocks aan de gang moet;
Ik heb achter me bankschroef 2 moeren op de werkbank gelast, iets versprongen, net zo als de windingen van de schroefveren. Dan leg ik de veer er in en dan draai ik 2 bouten m10 x 80 in de moeren en dan druk ik met de achterkant van de bankschroef de veer in elkaar en dan kan ik cupje van de veer er uithalen. / de schokbreker demonteren.
Ik werk met plezier.
User avatar
moi427
Posts: 73
Joined: 13 Sep 2017, 18:37
Location: Het Heerlijke Friesche (300m van Drenthe)

Re: Schroefveren D-serie

Post by moi427 »

Ha Arli, dat is een slim idee! Een soort lichter van klepveren, in de serie "handige praktische vondsten" :yeah:

Hier inmiddels wachten op zware veren en als het klopt hangt hij dan niet achterover. Zo ja moet er achter een blad bij ofzo, maar hopelijk werkt dit en loopt de boel dan niet meer aan bij hobbels. Moest indertijd bij het bouwen van mijn Cobra i.v.m dat bigblock ook de zwaarste veren hebben en hier heeft men dat niet gedaan bij de ombouw ooit, maar wel heel grote velgen eronder. En misschien hebben ze er zelfs ook nog wel een deel afgehaald om te verlagen, geen idee maar dat zou me niet verbazen. Sommige keuzes/uitwerkingen blijven onbegrijpelijk, maar goed. In elk geval dan ook weer twee dezelfde veren...

Ook een paar keer wat wezen rijden, dat begint leuk te worden. T.z.t. wel eens zien of er wat pit in die 440 kan komen, dat is nu wel wat sneu. Misschien denken aan een 425 mixer, maar eerst eens een adres vinden waar men dit blok op LPG (geen benzine meer) goed kan afstellen zoals het nu is. Kan al een hoop schelen en het kost tenslotte al genoeg om de boel te verbeteren. Bekend fenomeen :D
Me: viewtopic.php?f=22&t=17847
V8's ex: Camaro, Cobra 427 (repl. met Ford 428CJ :D), Dodge W200 V8 318, nu Dodge W200(kent.+alle nummers maar 2WD en 5-bouts assen a la D-serie) V8 440. En andere leuke auto's als Subaru WRX
User avatar
moi427
Posts: 73
Joined: 13 Sep 2017, 18:37
Location: Het Heerlijke Friesche (300m van Drenthe)

Re: Schroefveren D-serie

Post by moi427 »

Zo, er zitten nu Moog 7172S onder (voor) en er loopt eindelijk niets meer aan bij hobbels en 't rijdt prima. Wel is het voor een stukje hoger geworden dan verwacht zodat ik, na eerst wat km's maken om te laten zetten, er achter waarschijnlijk 2" blokken bij/onder zet, zoiets. Staat 'ie weer iets voorover, nu een haartje achterover. Daarbij zitten er laag-profiel banden voorop, dus als ik daar nog eens normale banden op zet zou hij gelijk achterover staan... Het moet nu ook wennen, want hiervoor heul weinig ruimte tussen voorband en spatbord, nu dus veel.
Oude veren waren inderdaad wat verschillend en wat vermoeid.
Nu maar eens zoeken waar je blokken en langere U-bouten kunt vinden.
Me: viewtopic.php?f=22&t=17847
V8's ex: Camaro, Cobra 427 (repl. met Ford 428CJ :D), Dodge W200 V8 318, nu Dodge W200(kent.+alle nummers maar 2WD en 5-bouts assen a la D-serie) V8 440. En andere leuke auto's als Subaru WRX
Post Reply