Schroefveren D-serie
Posted: 03 Sep 2018, 18:06
Ja hoor, daar ben ik weer
Het begint op te schieten: het hele ontstekingscircuit vernieuwd, nieuwe accu, dynamo laadt weer, zekeringkastje hersteld (alarmlichten werken weer zoals bedoeld), remsysteem aangepast, gelijk maar een oil catch can gemonteerd etc. etc. etc., hij loopt en remt weer lekker. Maar natuurlijk nog genoeg te doen en daarbij het volgende waar misschien iemand een tip voor heeft.
Op deze mix-Dodge (zie m'n profiel e.d.) zitten ook grote 20"velgen met brede banden. En dat 440 blok en een D-serie (denk D200) voorwielophanging, dus draagarmen en schroefveren. Een conversie die naar mijn idee voor import in '91 al is uitgevoerd.
Geen idee waarom , maar gezien alles tot nu toe zou het me niets verbazen als men de schroefveren na wisselen van 318 naar 440 niet gelijk heeft vervangen door een zwaardere veer. Bij een beetje flinke hobbel raakte de linker voorband dan ook de carrosserie.
Inmiddels ook de voorste schokdempers vervangen (de achterste liggen ook klaar maar die moeten nog heel even wachten) met het idee dat dat een stuk verbetering zou geven. Helemaal toen na demontage je die schokdempers gewoon simpel kon indrukken, dus ingaande demping was er weinig meer. Met de nieuwe dempers (KYB) is in elk geval het stuurgedrag echt knap verbeterd, dat scheelt een slok op een borrel qua "Amerikaans blijven sturen". Maar wat niet veel is veranderd is het even raken van de carrosserie bij flinke hobbels en dat moet uiteraard ook zoals het hoort worden.
Wat ik tijden terug al had gekocht, zijn van die coil spring stabilizers zoals https://www.rockauto.com/en/moreinfo.ph ... 431&jsn=11, alleen dan van Moog (de link dus voor het plaatje). Die wil ik nog proberen voordat ik evt. zwaardere veren zoek, wat op zich ongetwijfeld beter is. Overigens bleek bij monteren van de nieuwe schokdempers dat er aan de rechterzijde van die vrij zachte rubberen stabilizers in de veren zaten, links zat niets. Ook weer super... Maar ja, die vrij slappe dingen schijnen er wel tussenuit te kunnen vallen, dat voordeel van de twijfel geef ik ze dan maar. In elk geval rechts er ook tussenuit, dus bij stevige hobbels daar nu ook wat contact tussen band en carrosserie.
In elk geval bleek het volgende probleem toen ik dacht de nieuwe stabilizers er tussen te monteren: deze zijn keihard polyurethaan, dus feitelijk zou je de veren wat uit elkaar moeten wringen om ze tussen de windingen te krijgen. Iemand daar ervaring mee? Eigenlijk dus precies het omgekeerde wat je doet als je de schroefveren eruit wilt halen met een veercompressor. Ik moet nog zoeken waar ik die veercompressors gelaten heb (ideaal dat verhuizen en drukte, not...), want misschien zijn die ook omgekeerd te gebruiken (dus om de veer wat open te buigen zeg maar).
O ja, gelijk nog nog een kleine vraag erbij: ik dacht direct ook alle smeernippels na te lopen met m'n vetspuit, maar het vet perst alleen maar lángs de nippels (dus niet eentje) i.p.v. erin. Zijn dat speciale maten nippels ofzo, waarvoor ik een andere vetspuit zou moeten hebben? Lijkt me wat stug, maar dit was toch wel een erg vreemde gewaarwording?
Kortom, jullie tips en ervaringen zijn weer meer dan welkom!
Het begint op te schieten: het hele ontstekingscircuit vernieuwd, nieuwe accu, dynamo laadt weer, zekeringkastje hersteld (alarmlichten werken weer zoals bedoeld), remsysteem aangepast, gelijk maar een oil catch can gemonteerd etc. etc. etc., hij loopt en remt weer lekker. Maar natuurlijk nog genoeg te doen en daarbij het volgende waar misschien iemand een tip voor heeft.
Op deze mix-Dodge (zie m'n profiel e.d.) zitten ook grote 20"velgen met brede banden. En dat 440 blok en een D-serie (denk D200) voorwielophanging, dus draagarmen en schroefveren. Een conversie die naar mijn idee voor import in '91 al is uitgevoerd.
Geen idee waarom , maar gezien alles tot nu toe zou het me niets verbazen als men de schroefveren na wisselen van 318 naar 440 niet gelijk heeft vervangen door een zwaardere veer. Bij een beetje flinke hobbel raakte de linker voorband dan ook de carrosserie.
Inmiddels ook de voorste schokdempers vervangen (de achterste liggen ook klaar maar die moeten nog heel even wachten) met het idee dat dat een stuk verbetering zou geven. Helemaal toen na demontage je die schokdempers gewoon simpel kon indrukken, dus ingaande demping was er weinig meer. Met de nieuwe dempers (KYB) is in elk geval het stuurgedrag echt knap verbeterd, dat scheelt een slok op een borrel qua "Amerikaans blijven sturen". Maar wat niet veel is veranderd is het even raken van de carrosserie bij flinke hobbels en dat moet uiteraard ook zoals het hoort worden.
Wat ik tijden terug al had gekocht, zijn van die coil spring stabilizers zoals https://www.rockauto.com/en/moreinfo.ph ... 431&jsn=11, alleen dan van Moog (de link dus voor het plaatje). Die wil ik nog proberen voordat ik evt. zwaardere veren zoek, wat op zich ongetwijfeld beter is. Overigens bleek bij monteren van de nieuwe schokdempers dat er aan de rechterzijde van die vrij zachte rubberen stabilizers in de veren zaten, links zat niets. Ook weer super... Maar ja, die vrij slappe dingen schijnen er wel tussenuit te kunnen vallen, dat voordeel van de twijfel geef ik ze dan maar. In elk geval rechts er ook tussenuit, dus bij stevige hobbels daar nu ook wat contact tussen band en carrosserie.
In elk geval bleek het volgende probleem toen ik dacht de nieuwe stabilizers er tussen te monteren: deze zijn keihard polyurethaan, dus feitelijk zou je de veren wat uit elkaar moeten wringen om ze tussen de windingen te krijgen. Iemand daar ervaring mee? Eigenlijk dus precies het omgekeerde wat je doet als je de schroefveren eruit wilt halen met een veercompressor. Ik moet nog zoeken waar ik die veercompressors gelaten heb (ideaal dat verhuizen en drukte, not...), want misschien zijn die ook omgekeerd te gebruiken (dus om de veer wat open te buigen zeg maar).
O ja, gelijk nog nog een kleine vraag erbij: ik dacht direct ook alle smeernippels na te lopen met m'n vetspuit, maar het vet perst alleen maar lángs de nippels (dus niet eentje) i.p.v. erin. Zijn dat speciale maten nippels ofzo, waarvoor ik een andere vetspuit zou moeten hebben? Lijkt me wat stug, maar dit was toch wel een erg vreemde gewaarwording?
Kortom, jullie tips en ervaringen zijn weer meer dan welkom!