Hazard flasher relais

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
moi427
Posts: 73
Joined: 13 Sep 2017, 18:37
Location: Het Heerlijke Friesche (300m van Drenthe)

Hazard flasher relais

Post by moi427 »

Weet iemand het nummer c.q. waar te krijgen van dit relais voor een D/W200?
Het zit er bij mij helemaal niet in en ik kan dus niet een nummer van het relais lezen of het ding meenemen ter vergelijk ergens.
Alarmlichten werken verder wel op de manier van "op contact, knop alarm uitgetrokken en knipperlicht schakelaar naar links of rechts". Maar dat moet ook op de reguliere manier weer goed, dus wie weet welk relais dit moet zijn?

Groet,
Jan
Me: viewtopic.php?f=22&t=17847
V8's ex: Camaro, Cobra 427 (repl. met Ford 428CJ :D), Dodge W200 V8 318, nu Dodge W200(kent.+alle nummers maar 2WD en 5-bouts assen a la D-serie) V8 440. En andere leuke auto's als Subaru WRX
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Hazard flasher relais

Post by Dickdale »

Rockauto.com moet ie op staan inclusief nummers
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
moi427
Posts: 73
Joined: 13 Sep 2017, 18:37
Location: Het Heerlijke Friesche (300m van Drenthe)

Re: Hazard flasher relais

Post by moi427 »

Daar had ik inderdaad al gezocht, want al een hoop spullen bij hen gekocht maar ze hebben alleen de connectors. Dus het relais zelf is me helaas nog een raadsel.
Me: viewtopic.php?f=22&t=17847
V8's ex: Camaro, Cobra 427 (repl. met Ford 428CJ :D), Dodge W200 V8 318, nu Dodge W200(kent.+alle nummers maar 2WD en 5-bouts assen a la D-serie) V8 440. En andere leuke auto's als Subaru WRX
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Hazard flasher relais

Post by Dickdale »

1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
moi427
Posts: 73
Joined: 13 Sep 2017, 18:37
Location: Het Heerlijke Friesche (300m van Drenthe)

Re: Hazard flasher relais

Post by moi427 »

Heel goed, thx! Ik keek enkel bij hazard flashers, dacht dat ze verschillend waren qua schakelend vermogen e.d.
Me: viewtopic.php?f=22&t=17847
V8's ex: Camaro, Cobra 427 (repl. met Ford 428CJ :D), Dodge W200 V8 318, nu Dodge W200(kent.+alle nummers maar 2WD en 5-bouts assen a la D-serie) V8 440. En andere leuke auto's als Subaru WRX
User avatar
moi427
Posts: 73
Joined: 13 Sep 2017, 18:37
Location: Het Heerlijke Friesche (300m van Drenthe)

Re: Hazard flasher relais

Post by moi427 »

Nog even een aanvulling.
Ook hier is weer wat aardigs geprutst: alarm relais was eruit en daarin was een stekkertje gestoken om stroom af te tappen voor wat Autometers (jaja, dashboard is ook geheel uhhh "anders"). Achterop dit alarmrelais zitten een zwart/grijze (plus via contact) en een rode draad (ik neem aan naar de alarmschakelaar).
De originele (ga ik maar vanuit) rode kabel achterop het relais was vrolijk doorgeknipt, dus vandaar ook met goed relais erin nooit werken. Je moet er maar opkomen om zoiets te prutsen :hammer: :kots:
Maar goed, elke verbetering is er één, dus testen met die verbinding hersteld en een relais erin laat het alarm weer keurig werken via de schakelaar op de stuurkolom.

Via de schema's in het Haynes manual kwam ik er nog niet helemaal uit: het werkt als ik het zo weer herstel prima, maar alleen op contact. Dus NIET als ik het contact af heb staan en dat lijkt me toch niet het zoals het hoort. Je zult tenslotte dit moeten kunnen gebruiken als je even van je auto weg moet en de sleutels er niet in wilt laten zitten.

Update: Inmiddels in de schema's de juiste lijnen gevolgd en zoals ik dat lees loopt het inderdaad niet via het contact maar via een fuse link. Kan me goed voorstellen dat die dan met als dat gepruts eens doorgebrand was en dat men maar een andere plus genomen heeft. Ik ga dus aan die kant verder zoeken en als ik die fuse link kan vinden en die blijkt inderdaad stuk die maar vervangen door een stuk draad met externe zekering van 16A. Dat is althans een oplossing die ik vaker op het web vond.
De fuse link niet gevonden, wellicht is die ooit al vervangen. Stug doorzoekend inmiddels achterop/-in de zekeringen/relaiskast gevonden dat de zwart/witte draad op het alarmrelais via een zekering op een rode draad zit die men afgetapt heeft van een voor dit doel verkeerde draad waar alleen via contact stroom op staat. De feitelijk juiste draad zit ernaast, dus dat herstel ik. En de aftap voor de Autometers moet wel via het contact en die kan dan via de huidige aftap gaan lopen.
Ik snap nu dat die zekeringenkast gewoon los aan de draadboom in de cabine hing: kun je blijkbaar vlotter wat prutsen.... :?
Me: viewtopic.php?f=22&t=17847
V8's ex: Camaro, Cobra 427 (repl. met Ford 428CJ :D), Dodge W200 V8 318, nu Dodge W200(kent.+alle nummers maar 2WD en 5-bouts assen a la D-serie) V8 440. En andere leuke auto's als Subaru WRX
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Hazard flasher relais

Post by Dickdale »

Mooi dat je het weer goed voor elkaar maakt!
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
Post Reply