Raadsel W200
Posted: 25 Jul 2018, 16:51
Eens zien of iemand mij misschien meer duidelijkheid kan verschaffen, er zit hier tenslotte knap veel kennis .
Ik had al wat vaagheden aangegeven in m'n kennismaking (link onderaan), maar raak door het gepuzzel qua onderdelen e.d. toch wat nieuwsgierig
Het VINnummer staat net achter de voorruit en ook zo op het kenteken, in de rechter framebalk staat hetzelfde nummer. Hoe ziet trouwens het Vinnummer in het frame er bij jullie uit, fabrieksmatig ingeslagen?
Volgens de gegevens is het een '76-er W200, geïmporteerd in april 1991. Het was me bij bekijken al direct duidelijk dat het geen W200 was, want dit was 2WD (dus D-serie)en een 4WD W200 (met 318) had ik al eens een 12 jaar terug. Ik heb het hieronder over een D200, maar lees daar feitelijk Dxxx (ik weet zo niet de exacte verschillen)
Als ik het VINnummer opzoek volgens de 1970-1973 vertaling (Chilton manual) klopt dit met het kenteken, maar het is dus een 2WD met een 440 blok. Op het blok overigens nog geen nummer kunnen vinden, maar boutpatroon klepdeksels klopt en de afmeting al helemaal Dat een 440 er in de loop der tijd is ingezet i.p.v. de 318 volgens het VINnummer gebeurt vaker, maar de rest? En gezien hoe alles eruit ziet, lijkt het een oudere ombouw/aanpassing, het rijdt al even zo rond zeg maar.
Ik kan de volgende mogelijkheden bedenken waarbij dit wellicht al voor de import in 1991 is gedaan,de (ik neem aan) Amerikaanse papieren zullen leidend zijn geweest bij de import en registratie alhier.
1 - Er zijn 5-bouts 2WD assen (ok, draagarmen voor) onder gezet i.p.v. de 4WD plus 8-bouts assen van een W200, wellicht omdat je dan meer keuze had uit grote chromen Amerikaanse velgen voor de show (zitten erop). En uiteraard de rest van de 4WD als tussenbak etc. etc. verwijderen en aanpassen etc. Dit lijkt me echter een onlogische aanpassing, want neem dan simpelweg een D200 als startpunt. Je hebt bij deze optie dan in elk geval verder geen gedoe met de papieren.
2 - Een gecrashte W200 qua chassis. Men heeft een ander D200 chassis onder de bestaande W200 cabine gebouwd en heeft daarna het VINnummer op het D200 chassis daarop aangepast.
3 - Een gecrashte D200 qua opbouw. Men heeft een W200 cabine op het bestaande D200 chassis gebouwd en heeft daarna het VINnummer op het D200 chassis daarop aangepast. Dit klinkt minder logisch omdat dan het kenteken moest worden aangepast van D200 naar W20 en het is waarschijnlijk simpeler een D200 cabine te vinden dan dit traject... Maar goed, in de States zijn ze 500% makkelijker rond auto's dan hier (bouw hier bijv. eens een kitcar), dus dat is een mogelijkheid.
Wat kan hier nou het geval zijn, naast dat je er zonder de exacte historie waarschijnlijk nooit achter komt (spoor loopt snel dood)? Optie 2 lijkt mij het meest waarschijnlijk gezien het werk e.d. Maar vraag me niet naar het waarom
Benieuwd wat jullie denken wat hier is gebeurd.
Ik had al wat vaagheden aangegeven in m'n kennismaking (link onderaan), maar raak door het gepuzzel qua onderdelen e.d. toch wat nieuwsgierig
Het VINnummer staat net achter de voorruit en ook zo op het kenteken, in de rechter framebalk staat hetzelfde nummer. Hoe ziet trouwens het Vinnummer in het frame er bij jullie uit, fabrieksmatig ingeslagen?
Volgens de gegevens is het een '76-er W200, geïmporteerd in april 1991. Het was me bij bekijken al direct duidelijk dat het geen W200 was, want dit was 2WD (dus D-serie)en een 4WD W200 (met 318) had ik al eens een 12 jaar terug. Ik heb het hieronder over een D200, maar lees daar feitelijk Dxxx (ik weet zo niet de exacte verschillen)
Als ik het VINnummer opzoek volgens de 1970-1973 vertaling (Chilton manual) klopt dit met het kenteken, maar het is dus een 2WD met een 440 blok. Op het blok overigens nog geen nummer kunnen vinden, maar boutpatroon klepdeksels klopt en de afmeting al helemaal Dat een 440 er in de loop der tijd is ingezet i.p.v. de 318 volgens het VINnummer gebeurt vaker, maar de rest? En gezien hoe alles eruit ziet, lijkt het een oudere ombouw/aanpassing, het rijdt al even zo rond zeg maar.
Ik kan de volgende mogelijkheden bedenken waarbij dit wellicht al voor de import in 1991 is gedaan,de (ik neem aan) Amerikaanse papieren zullen leidend zijn geweest bij de import en registratie alhier.
1 - Er zijn 5-bouts 2WD assen (ok, draagarmen voor) onder gezet i.p.v. de 4WD plus 8-bouts assen van een W200, wellicht omdat je dan meer keuze had uit grote chromen Amerikaanse velgen voor de show (zitten erop). En uiteraard de rest van de 4WD als tussenbak etc. etc. verwijderen en aanpassen etc. Dit lijkt me echter een onlogische aanpassing, want neem dan simpelweg een D200 als startpunt. Je hebt bij deze optie dan in elk geval verder geen gedoe met de papieren.
2 - Een gecrashte W200 qua chassis. Men heeft een ander D200 chassis onder de bestaande W200 cabine gebouwd en heeft daarna het VINnummer op het D200 chassis daarop aangepast.
3 - Een gecrashte D200 qua opbouw. Men heeft een W200 cabine op het bestaande D200 chassis gebouwd en heeft daarna het VINnummer op het D200 chassis daarop aangepast. Dit klinkt minder logisch omdat dan het kenteken moest worden aangepast van D200 naar W20 en het is waarschijnlijk simpeler een D200 cabine te vinden dan dit traject... Maar goed, in de States zijn ze 500% makkelijker rond auto's dan hier (bouw hier bijv. eens een kitcar), dus dat is een mogelijkheid.
Wat kan hier nou het geval zijn, naast dat je er zonder de exacte historie waarschijnlijk nooit achter komt (spoor loopt snel dood)? Optie 2 lijkt mij het meest waarschijnlijk gezien het werk e.d. Maar vraag me niet naar het waarom
Benieuwd wat jullie denken wat hier is gebeurd.