Bepalen juiste lengte drukstift rembekrachtiger

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
moi427
Posts: 73
Joined: 13 Sep 2017, 18:37
Location: Het Heerlijke Friesche (300m van Drenthe)

Bepalen juiste lengte drukstift rembekrachtiger

Post by moi427 »

Er is weer iets wat ik niet kan vinden. Wellicht een stomme vraag, maar da's altijd beter dan fout oplossen. Eerst maar weer een beeld van de situatie te schetsen.

Op m'n Dodge W200 is (te)veel alternatief gedaan. Men heeft er blijkbaar ooit een soort showtruck (typisch mislukt :foei:) van willen maken, vandaar wellicht de 5-bouts assen eronder om grote Amerikaanse chromen lichtmetalen (dus enorm geoxideerd en inmiddels poedercoated) velgen te kunnen monteren.
Wat men ook gedaan heeft is de mechanische handrem verwijderen en er een hydraulische drift handrem in zetten. In principe niets mis mee, prima voor de APK. Maar de achterremmen (trommels) liepen vrij vlot vast na paar keer remmen (tijdje wachten en dan weer normaal) en na zoeken bleek de cilinder van dat driftgeval volledig vast te zitten. Ook remde de Dodge vrijwel enkel op de voorremmen (schijven) leek het, want aanraken rempedaal en hij stond vrijwel op z'n neus.
Dit alles gaf mij het idee dat de druk van de achterremmen niet vlot retour kon, dus nieuwe cilinder voor die hydr. handrem besteld. De Dodge is er puur voor het genieten van een lekkere V8, niet om er een zo origineel mogelijke klassieker van te maken dus die hydr. handrem mag nog best blijven. Tevens zat er volgens zeggen een Chevy HRC op die er niet uitzag (o.a. gaten met slijptol grof pasgemaakt :sucks:) en misschien ook iets fout heeft qua verstopt compensatiegaatje o.i.d. voor het achterrem circuit, dus een nieuwe HRC gekocht bij Rockauto. De vacuumbekrachtiger werkte prima, daar niets mee gedaan.

Probleem
De nieuwe HRC gemonteerd. De HRC montagegaten moest ik wel aan beide zijden 2mm naar binnen ruimen, maar dat kan ook netjes. Het aanlegvlak van de zuiger ligt dieper dan dat van de oude HRC, wat kan komen doordat die voor een Chevy zou zijn. Onder de wagen waar de hydr. handrem was aangesloten was de boel verborgen onder een hoop tape. Dat verwijderd en blijkt die niet meer aangesloten te zijn :? :, dus zit er (ik neem aan na de laatste APK) geen werkende handrem meer op. Afijn, dan blijft dus hopelijk het compensatiegaatje over als oorzaak, eerst maar zo proberen voordat ik die hydr. handrem ga aansluiten. Systeem gevuld en trachten te ontluchten, maar daar is het probleem: het rempedaal trapt tot op de bodem en er wordt weinig druk opgebouwd :hmmm:
Wat ik verwacht is dat de drukstift/pushrod in de rembekrachtiger nu te kort is doordat de zuiger van deze HRC dieper ligt, dus dat er nauwelijks een werkslag van de zuiger van de HRC is.

[Vraag
Hoe bepaal ik de juiste lengte van deze drukstift, waarvan ik maar hoop dat deze ver genoeg uit te draaien valt? Kan er ook weer niets over op het web vinden. Als snelle actie kan ik het verschil in diepte van aanlegvlakken beide HRC's meten en dat pogen uit te draaien aan die drukstift.
En als deze niet lang genoeg gemaakt kan worden, zijn daar dan alternatieve drukstiften voor verkrijgbaar?

Als iemand een andere/betere oplossing heeft, heel graag en alvast bedankt voor reacties!
Me: viewtopic.php?f=22&t=17847
V8's ex: Camaro, Cobra 427 (repl. met Ford 428CJ :D), Dodge W200 V8 318, nu Dodge W200(kent.+alle nummers maar 2WD en 5-bouts assen a la D-serie) V8 440. En andere leuke auto's als Subaru WRX
User avatar
moi427
Posts: 73
Joined: 13 Sep 2017, 18:37
Location: Het Heerlijke Friesche (300m van Drenthe)

Re: Bepalen juiste lengte drukstift rembekrachtiger

Post by moi427 »

Onderhand driftig verder wezen zoeken en zowaar iets gevonden: https://techtalk.mpbrakes.com/how-to-se ... linder-gap
Veel gelezen dat veel mensen de producten van MP zeg maar "minder" vinden, maar dit hulpmiddel is knap handig. Maar eens kijken hoe ik iets dergelijks kan toepassen, de $48 is wat overdreven voor in principe eenmalig gebruik.
Me: viewtopic.php?f=22&t=17847
V8's ex: Camaro, Cobra 427 (repl. met Ford 428CJ :D), Dodge W200 V8 318, nu Dodge W200(kent.+alle nummers maar 2WD en 5-bouts assen a la D-serie) V8 440. En andere leuke auto's als Subaru WRX
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Bepalen juiste lengte drukstift rembekrachtiger

Post by BigBlockMopar »

Meestal kan je voelen als het stiftje nog te lang is bij het monteren van een HRC. Je merkt dan ook dat de HRC lichtjes naar voren gedrukt wordt, wat betekent dat de zuiger wordt ingedrukt als alles gemonteerd wordt.
En dat heeft inderdaad tot gevolg dat de remmen aan gaan lopen na een tijdje rijden.
User avatar
moi427
Posts: 73
Joined: 13 Sep 2017, 18:37
Location: Het Heerlijke Friesche (300m van Drenthe)

Re: Bepalen juiste lengte drukstift rembekrachtiger

Post by moi427 »

Klopt, dat is inderdaad bij een te lang stiftje. Hier is het nu tekort door verschil tussen oude en nieuwe HRC en dan heb je het andersom effect wat nu was bij ontluchten: minder max. remdruk afhankelijk hoeveel tekort dat stiftje is. Hier dus veel tekort: zo geschat al snel > 10mm.
Ik ga de boel opmeten vanaf beide montagevlakken en dan doe ik als volgt: x = diepte zuiger HRC, y = hoever stiftje moet uitsteken. Met een beetje speling van ca. 0,5mm erbij wordt het dan: y = x - 0,5.
Dat moet het dan denk ik wel goed doen, maar dat merk ik zodra de boel weer gemonteerd en ontluchten.
Me: viewtopic.php?f=22&t=17847
V8's ex: Camaro, Cobra 427 (repl. met Ford 428CJ :D), Dodge W200 V8 318, nu Dodge W200(kent.+alle nummers maar 2WD en 5-bouts assen a la D-serie) V8 440. En andere leuke auto's als Subaru WRX
User avatar
moi427
Posts: 73
Joined: 13 Sep 2017, 18:37
Location: Het Heerlijke Friesche (300m van Drenthe)

Re: Bepalen juiste lengte drukstift rembekrachtiger

Post by moi427 »

Dat was een optimistische schatting: bleek net geen 3cm te zijn dus weinig slag over. Had gelukkig nog allerlei Engelse maten bouten en moeren liggen van ooit een Cobra bouwen en daar zat een lange bout bij met de juiste draad. Kop eraf gezaagd, rond geslepen en contramoer erbij. Nu gewoon instelbaar. Opmeten wat lastig met HRC wat in de weg voor de rembekrachtiger, moet eens een korte/kleine schuifmaat kopen. Voorlopig in elk geval gelijk drukopbouw, dus dit probleem lijkt ook weer opgelost.
Attachments
Voor, pushrod met vierkante kop
Voor, pushrod met vierkante kop
Na
Na
Me: viewtopic.php?f=22&t=17847
V8's ex: Camaro, Cobra 427 (repl. met Ford 428CJ :D), Dodge W200 V8 318, nu Dodge W200(kent.+alle nummers maar 2WD en 5-bouts assen a la D-serie) V8 440. En andere leuke auto's als Subaru WRX
User avatar
moi427
Posts: 73
Joined: 13 Sep 2017, 18:37
Location: Het Heerlijke Friesche (300m van Drenthe)

Re: Bepalen juiste lengte drukstift rembekrachtiger

Post by moi427 »

Geen idee wat hiervan het doel is, behalve reclame, cash per click zeker??
Me: viewtopic.php?f=22&t=17847
V8's ex: Camaro, Cobra 427 (repl. met Ford 428CJ :D), Dodge W200 V8 318, nu Dodge W200(kent.+alle nummers maar 2WD en 5-bouts assen a la D-serie) V8 440. En andere leuke auto's als Subaru WRX
blade
Posts: 1228
Joined: 11 Jun 2007, 02:59
Location: Route 66 - Arizona

Re: Bepalen juiste lengte drukstift rembekrachtiger

Post by blade »

?
1968 Dodge Charger Hellcat, six speed manual
1969 Dodge Charger 440 R/T special edition
User avatar
moi427
Posts: 73
Joined: 13 Sep 2017, 18:37
Location: Het Heerlijke Friesche (300m van Drenthe)

Re: Bepalen juiste lengte drukstift rembekrachtiger

Post by moi427 »

@Blade het bericht wat er stond is verwijderd. Was enkel een ellenlange lijst met links naar allerlei sites en verder nul tekst, vandaar mijn opmerking.
Me: viewtopic.php?f=22&t=17847
V8's ex: Camaro, Cobra 427 (repl. met Ford 428CJ :D), Dodge W200 V8 318, nu Dodge W200(kent.+alle nummers maar 2WD en 5-bouts assen a la D-serie) V8 440. En andere leuke auto's als Subaru WRX
Post Reply