Pingelen. 1 bougie verkoold.

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
b350maxi
Posts: 65
Joined: 02 Nov 2016, 14:04

Pingelen. 1 bougie verkoold.

Post by b350maxi »

Wie kan me helpen? Zijn net terug uit Zweden met de bus en bergop bij behoorlijke belasting was ie steeds aan het pingelen.. tenminste ga ik vanuit (hoorde steeds een soort metaal geknetter). Weet niet hoe ik het beter kan omschrijven. Helaas begon ie ook te bokken en kwam ik erachter dat 1 bougie helemaal verkoold was en de rest was wel gewoon goed. Ze waren toen zo'n 2000 km oud. Iemand een idee waarom die ene bougie helemaal verkoold kon zijn en de rest gewoon goed?
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Pingelen. 1 bougie verkoold.

Post by JWtje »

Dat kan een hele hoop oorzaken hebben. De kool die je ziet is olie en die komt uit de grond in Texas en bij de zandnegers die in lakens rondlopen en in kamelen handelen. Maar jij hebt die via een lange tussenweg in je carter gegooid en in plaats van daar te blijven komt ie in je verbrandingskamer terecht.

Dit kan langs je zuigerveren, via je inlaatspruitstuk of via de klepgeleider van je inlaatklep.

Inlaatspruitstuk(carterventialtie) zou als gevolg hebben dat meerdere bougies dat hadden gehad en dat is blijkbaar niet zo.

Klepgeleider zou ook wel heel toevallig zijn als het maar op 1 cilinder was maar dat kan wel natuurlijk.

Dus blijft hoogst waarschijnlijk de zuigerveer over van die ene cilinder tenzij je je carterventilatie op 1 inlaatpoort hebt zitten en dat is toevallig ook de cilinder die problemen heeft.

Olie heeft niet zo heel snel direct pingelen tot gevolg maar wat ik al bij meerdere motoren gezien heb met dit verschijnsel is dat de koolvorming zich niet beperkt tot alleen de bougie. De verbrandingskamer en de zuiger krijgen ook een hele dikke koek bagger die erop vastgekoold zit.

Klinkt misschien raar maar toch is het zo. Die grote hoeveelheid kool zorgt ervoor dat je compressieverhouding in die cilinder hoger wordt want er is simpelweg minder ruimte in de verbrandingskamer. Door die hogere compressie krijg je detonatie ofwel pingelen. Daarbij heeft die kool de neiging om te gloeien waardoor het pingelen opgewekt wordt door een vorm van dieselen.

Ik zou als ik jou was eens de compressie meten van al je cilinders en ik denk dat je slechte cilinder de hoogste compressie heeft als je nog geluk hebt. Als je pech hebt dan heeft ie weinig compressie meer over en zijn al je zuigerveren kapoerewicz. In dat geval zou het pingelen ook een eind over moeten zijn dus wellicht heb je geluk. Hoe dan ook moet in ieder geval de kop er vanaf en misschien zelfs een zuiger er uit. Maar dat kan allemaal met de motor er nog in als je een beetje geluk hebt of handig danwel verrekte lomp bent. Voordat je begint te schroeven is het wel een goed idee om er eens met een endoscoop in te kijken.

Succes.
b350maxi
Posts: 65
Joined: 02 Nov 2016, 14:04

Re: Pingelen. 1 bougie verkoold.

Post by b350maxi »

Tnx voor je reply JWtje. Eigenlijk gewoon blokje niet lekker meer. Verbruikt ook 1 liter olie p/800 km. De bedoeling was toh om dit blokje alleen nog dit seizoen te gebruiken. Bij sixpack heb ik vorige maand een 5.9 magnum blokje afgegeven die we opnieuw gaan opbouwen en gaan stroken, maar dat is pas voor volgend jaar. Dit jaar moet het huidige blok nog mee.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Pingelen. 1 bougie verkoold.

Post by BigBlockMopar »

Heb je ook tijdig (direct) gas teruggenomen als je het pingelen hoorde?
Zo niet dan kan het zijn dat er stukjes koolaanslag losgekomen zijn en tussen de zuiger en cylinderwand terecht zijn gekomen. In het ergere geval is er een stukje(s) zuiger (ringland) afgebroken zijn waardoor er nu (meer) olie in de cylinder terecht komt.
Je kan de vuile bougie vervangen/verwisselen met een andere en kijken of de schone bougie veel sneller vervuilt dan de anderen.

Maar een 'bokkende' motor geeft eigenljk al aan dat er meer aan de hand kan zijn. Een (start)compressie-test zou al wat uitkomst kunnen bieden evt.
b350maxi
Posts: 65
Joined: 02 Nov 2016, 14:04

Re: Pingelen. 1 bougie verkoold.

Post by b350maxi »

Elke x wanneer ie begon te pingelen nam ik gas terug om het verder te voorkomen. Heb toen gelijk de bougie vervangen en gelukkig was het bokken weg want ik moest nog 1100 km terug rijden. Is gewoon gelukt maar bergop was niet leuk.. Eenmaal thuis bougie gecontroleerd en deze was weer een stuk donkerder dan de rest, maar niet verkoold. Kijkend naar de overige bougies zie je dat ie erg arm staat afgesteld. Is het slim om de carb wat rijker af te stellen aangezien benzine ook koelt?
b350maxi
Posts: 65
Joined: 02 Nov 2016, 14:04

Re: Pingelen. 1 bougie verkoold.

Post by b350maxi »

Ohja eind vorig jaar heb ik de compressie laten meten ivm olieverbruik en was in orde (1 cilinder wel wat minder). Exacte cijfers weet ik niet meer.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Pingelen. 1 bougie verkoold.

Post by BigBlockMopar »

Ok, zodra het probleem weg was na het vervangen van de bougie dan is/lijkt het probleem duidelijk daaraan te liggen.

Het zou kunnen dat er bij 1 inlaatklep de klepseal weg is. Na zoveel jaar worden de rubberen hoedjes hard en kunnen ze breken.
Wat ook kan is dat er een klein vacuumlek tussen inlaatmanifold en een kop zit en daarbij olie naar binnen wordt gezogen.
Post Reply