Voltage issues

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
NY69
Posts: 191
Joined: 12 Feb 2009, 13:51

Voltage issues

Post by NY69 »

Gents,

Ik ben begonnen met het meten van voltage-waarden omdat ik binnen een paar honderd kilometer een setje contactpuntjes heb versleten.
Nu kom ik volgens mij inderdaad aan te hoge voltage waarden bij de bobine, hetgeen zou kunnen verklaren waardoor de puntjes vroegtijdig zijn overleden. Oorzaak zou wellicht kunnen zijn een defecte voltage regulator, maar bij het meten van de waarden, kon ik die conclusie niet bevestigen.
Maar dat kan weer het gevolg zijn van een gebrek aan kennis; ik ben een zwakstroompje als het gaat om stroomissues...

Ik hoop dat iemand aan de hand van onderstaande waarden mij kan vertellen waar ik het probleem zou moeten zoeken:

Accuspanning gemeten bij stationair draaiende motor: 16,5 volt (loopt vanaf starten in minder dan 1 minuut van 13,8 naar 16,5).
Accuspanning gemeten bij stationair draaiende motor met lampen aan: 13,7 volt
Spanning op de dikke kabel van de dynamo: 16,6 volt
Spanning op de voltage regulator rechts (dunnere kabel vanaf de dynamo): 10,0
Spanning op de voltage regulator links: 15 gemiddeld (schommelt behoorlijk)
(Ik heb de voltage regulator uitgebouwd, contactpunten schoongemaakt, aarding aan het schutbord ontroest en vastgezet met fatsoenlijke schroeven + kartelringen).
Spanning op de ballast resistor: 1 kant 15,13, andere kant 14,95.
(Ik heb de ballast resistor vervangen door een fabrieksnieuw exemplaar dat ik op de plank had liggen; dat gaf geen andere waarden; weerstand was van beiden ook ongeveer gelijk).
Bobine +: 14,5 volt (12,9 volt met de lampen aan)
Bobine -: 9,4 volt (8,3 met de lampen aan)

Ik hoop dat iemand hier iets mee kan; in ieder geval alvast bedankt voor het meedenken.
there's no substitute for inches
live first, downsize later
WietseR/T
Posts: 51
Joined: 19 Apr 2018, 22:37

Re: Voltage issues

Post by WietseR/T »

Wat voor auto en jaar hebben we het hier over?

16,5 volt is zeker weten te hoog, 14,5 volt is normaal gesproken de limiet en daar zit je lekker overheen.
Ik weet niet wat voor merk/type ontsteking je hebt maar dat die niet kapot is valt me nog mee.

Het spanningsverschil tussen accu (16,5) en voltage regelaar (15) is al 1,5 volt, dit moet lager zijn. 0,2-0,3 volt max.
Die 1,5 volt geeft al aan dat je alle contacten e.d. eens na moet lopen en schoonmaken om dat verschil te verkleinen, je regelaar ziet nu namelijk een lagere spanning dan werkelijkheid wat overcharge tot gevolg heeft. (vandaar die dikke 16 volt)
Met dat hoge voltage (overcharge) zal je accu ook stuk gaan omdat ie "gekookt" word en zal hij accu vloeistof uitspugen uit het ventilatie gaatje.

Dus zekers zorgen dat er een kleiner voltage verschil komt tussen accu en IGN kant van de regelaar, als je dat verbeterd hebt moet je weer eens zien wat je op de accu meet tijdens het draaien, als dat niet onder de 14,5 volt zit kun je ook een nieuwe regelaar proberen om te zien of dat het verbeterd.
Als het daarna nog hoog is zal het de dynamo zelf zijn die constant laad dmv een defect.
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: Voltage issues

Post by SuperFlyTNT »

Bekend probleem, Wietse ;)

De laadspanning loopt als volgt door je auto:

Accu => Startrelais => Bulkhead => Amperemeter => Contactslot schakelaar => Spanningsregelaar => Dynamo => Amperemeter => Startrelais => Accu

Vanaf de contactslot schakelaar is de draad origineel blauw.

De spanningsregelaar pakt als referentiespanning de spanning die vanaf je contactslot schakelaar komt. Als die onder een bepaalde waarde komt, wordt de regelaar ingeschakeld om de dynamo te laten draaien. Het kan dus ook zijn als je accu prima is, maar een flinke spanningsval voorkomt door bijv. weerstand in het dashboard (amperemeter) dat de referentiespanning te laag is. Regelaar 'denkt' dan dat de spanning onterecht te laag is en stuurt de dynamo aan om meer te laden.

Als je het oude type mechanische regelaar hebt met een "IGN" schuifpool en een "FLD" schroefpool, dan 'zweeft' een schakelaar dmv een magneetspoel in de regelaar tussen twee contactpunten in als de referentiespanning hetzelfde is als de accuspanning. Als de referentiespanning te laag wordt, dan maakt de schakelaar dmv een trekveer contact met een van de contactpunten om de dynamo aan te sturen. Als de referentiespanning te hoog wordt, dan wordt de magneetspoel geactiveerd en trekt de schakelaar naar het andere contact om het teveel aan spanning via de massa van de regelaar af te laten vloeien. Als de magneetspoel bv niet of niet goed werkt, dan staat de regelaar op constant laden omdat de magneetspoel de weerstand van de trekveer niet kan overwinnen.

Vanaf de contactslot schakelaar loopt de spanning ook naar o.a. je instrumentarium, verlichting en de bobine, allen met een blauwe draad. Deze lopen dus niet via het laadcircuit maar krijgen wel indirect de accuspanning mee, omdat de accuspanning door de dynamo wordt bijgehouden. Voordat de spanning bij de bobine komt, loopt deze inderdaad nog door de voorschakelweerstand heen. Met contactslot op "START" loopt de spanning via een apart (standaard bruin) draadje vanaf het contactslot direct naar de bobine om tijdens starten volledige accuspanning op de bobine te hebben voor een sterkere vonk. Met de sleutel terug in "RUN" stand (als de motor loopt) loopt de spanning vanaf de contactslotschakelaar via de blauwe draad door de voorschakelweerstand heen om de accuspanning te reduceren met ongeveer 25%.

Om de referentiespanning naar de regelaar permanent van juiste accuspanning te voorzien, zou je de accuspanning kunnen pakken vanaf de schroefpool op de startrelais met een aparte draad. Die aparte draad sluit je aan op de spanningsregelaar in combinatie met een relais die wordt ingeschakeld met de referentiespanning vanuit de contactslot schakelaar, die vervolgens op de massa na het relais is aangesloten. Let wel dat je eerst een goede regelaar moet hebben hiervoor en dat een evt spanningsval in je dashboard door slechte contacten hiermee ook niet is verholpen.

Aangezien je geen spanningsval meet over de voorschakelweerstand, ongeacht wat de spanning aan de kant van het contactslot is, zou je kunnen controleren hoe de "RUN" kant is aangesloten aan de voorschakelweerstand. Of een derde weerstand proberen waarvan de werking zeker te weten klopt.

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
WietseR/T
Posts: 51
Joined: 19 Apr 2018, 22:37

Re: Voltage issues

Post by WietseR/T »

Ik kan slechts het gene wat ik geleerd heb van anderen doorgeven zodat een ander er ook weer wat aan heeft :)

FF voor de info, ik had eenzelfde probleem waar Superfly mij enorm mee geholpen heeft!
NY69
Posts: 191
Joined: 12 Feb 2009, 13:51

Re: Voltage issues

Post by NY69 »

Excuus voor de late reactie; ik ben pas vandaag weer in de gelegenheid geweest eea op te pakken.
Hartelijk bedankt voor de reacties; een schat aan informatie voor iemand als ik...
Middels deductie was ik al tot de conclusie gekomen dat ik een nieuwe voltage regulator (inderdaad type schuifpool -schroefpool) nodig had; deze is ondertussen aangeschaft en geinstalleerd.
Vandaag pas de 440 opgestart en nagemeten. De laadspanning is nu weer normaal en aan de bobine (stationair lopende motor) meet ik nu 12,2 op de + en 8 op de - (11 resp. 7,5 met de lichten aan). Is dat ok?

De spanning aan de voltage regulator ben ik in mijn enthousiasme vergeten te meten, maar dat komt binnenkort, en dan het hele primaire circuit zoals beschreven maar eens stap voor stap meten op spanningsverlies, als er nog steeds zo'n groot verschil zit tussen voltage regulator en accuspanning.
there's no substitute for inches
live first, downsize later
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Voltage issues

Post by BigBlockMopar »

Het is een bekend fenomeen dat jaren '60 Mopar dynamo's slecht presteren bij lage toerentallen.
Tel daar nog eens 45-50 jaar aan ouderdom en oxidatie bij en dan blijft er een marginaal werkend electrisch systeem over.
Het dimmen van koplampen bij stationair toerental is een normale gebeurtenis hierbij.

Een puntenontsteking wil hooguit zo'n 9v op de bobine hebben. De ballast-weerstand is hier mede-verwantwoordelijk voor.
7,5v met koplampen 'aan' bij stationair toerental zal betekenen dat je motor wellicht zal afslaan bij regen en als je remlichten er bij aan hebt.

12+ volt op de bobine betekent dat deze waarschijnlijk ook heel warm wordt bij een langere tijd stationair draaien of langzaam rijden.
Uiteindelijk zal intern de isolatie om de windingen wegsmelten of uitharden, waardoor de bobine in z'n geheel kan gaan uitvallen als deze weer heet wordt.
Na een afkoelperiode kan ie wel gewoon weer gaan werken, tot de volgende warmte-situatie.

Om de spanningen en voltages bij de ontsteking goed te krijgen, zal eerst de laadspanning naar behoren (correct, constant en betrouwbaar) moeten werken.
NY69
Posts: 191
Joined: 12 Feb 2009, 13:51

Re: Voltage issues

Post by NY69 »

Bedankt voor je reactie.
Ter verduidelijking voor mij: heb je het bij de door jou aangehaalde referentie-voltwaarden op de bobine, over de waarde aan de + of aan de - aansluiting van de bobine?
there's no substitute for inches
live first, downsize later
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Voltage issues

Post by BigBlockMopar »

Op de + kant vd bobine.
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: Voltage issues

Post by challenger72 »

als de condensator stuk is branden je contactpunten (of eigenlijk onderbrekerpunten) ook veel sneller in.Als je de contactpunten vervangt moet je eigenlijk ook gelijk de condensator vernieuwen
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: Voltage issues

Post by challenger72 »

Als je accu slecht of verrot is gaat de laadspanning meestal ook te hoog
NY69
Posts: 191
Joined: 12 Feb 2009, 13:51

Re: Voltage issues

Post by NY69 »

Condensator en accu zijn nieuw, als in augustus 2018 nieuw.
Vandaag na de APK goedkeuring even verder gegaan met meten (bij stationair draaien, lampen uit).
Ik heb in ieder geval geen verschil meer tussen accuspanning en voltage regulator: 14,08 op beiden.
De rest van de meetgegevens:
Bobine +: 13,6
Bobine - : 9,5
Ballast resistor links (vanaf de radiateurzijde bezien): 13,7
Ballast resistor rechts: 14
Voltage regulator rechts (oogje): 7,8
Voltage regulator links (schuifje): 14,08

Dus is de bobinespanning te hoog (en zo ja, hoe zou ik die naar beneden kunnen krijgen?).

De auto begint langzaamaan al weer een beetje te schokken bij constante snelheid; vorige keer het teken dat mijn punten aan het doorbranden waren.

UPDATE
Ik denk dat ik de oorzaak gevonden heb.
Had je nooit kunnen oplossen met de info die ik gegeven had.
Het missende puzzelstukje: het originele contactslot van deze auto is niet in gebruik. Er is een universeel contactslot naastgezet. Dat was al zo toen ik de auto kocht 18 jaar geleden. De handige Harry die dat ding er destijds heeft ingefröbeld, heeft, bij gebrek aan een "ignition 2" aansluiting op het nieuwe contactslot, de blauwe en bruine kabel beiden op "ignition" aangesloten :boos: .


Ik rijd dus als het ware altijd met het contactslot in de "start" positie... en nooit in "run" :foei:

OK, oorzaak bekend, nu nog oplossen.
Iemand een goed contactslot over?

Image

Image
there's no substitute for inches
live first, downsize later
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Voltage issues

Post by BigBlockMopar »

Mooi dat je het probleem gevonden hebt.
Maar heb je dan ook een aparte startschakelaar voor de startmotor? Anders zou je 'm toch alsnog wel goed kunnen aansluiten lijkt me?
NY69
Posts: 191
Joined: 12 Feb 2009, 13:51

Re: Voltage issues

Post by NY69 »

Nee, geen aparte schakelaar.
Hoe dan?
there's no substitute for inches
live first, downsize later
Post Reply