Vraag m.b.t. waterpomp 440

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
moi427
Posts: 73
Joined: 13 Sep 2017, 18:37
Location: Het Heerlijke Friesche (300m van Drenthe)

Vraag m.b.t. waterpomp 440

Post by moi427 »

Veel gezocht maar niet gevonden, dus ik stel de vraag hier maar met een stukje toelichting.

Bij het vervangen van de V-snaren ging, zodra de V-snaren verwijderd waren, ineens de waterpomp lekken over het gaatje onderin.
Normaal dient dat gaatje om drukverschillen over de afdichting op te vangen e.d. en kan het daarover na bijv. montage van een nieuwe waterpomp nog even wat druppelen tot het blok een korte tijd gelopen heeft. Daarna is het normaal gesproken weg.
Maar dus eerder geen eerdere lekkage gehad, wel een warm lopend blok maar de oorzaak daarvan was op zich ook meer dan duidelijk: waardeloze koeling doordat voorgangers daar het volgende aan uhhh geknutseld hadden :sucks: Geen shroud en fan meer aanwezig, radiator 3 cm naar achteren gezet om meer ruimte vóór de radiator te hebben en daar was een ventilator met dichte plastic plaat van een Volvo o.i.d. voor geprutst met tywraps en boutjes. En het gros van de lucht die dat ding nog blies ging langs die 3cm ruimte aan alle zijkanten, terwijl rijwind door de grille alleen wat door de ventilator zelf kon, de rest was afgedekt door die grote plastic plaat. Dat was duidelijk bar weinig luchtstroming en dus geen wonder dat het zo inefficiënt werkte. O ja, deze ventilator was ook alleen te bedienen met een schakelaar op het dashboard... :OO: Maar goed, dan kun je wel een mooie verbetering bereiken, nietwaar? Always look at the bright sight...! :yeah:
Vorig jaar Herst in aanloop naar het moeten binnen stallen (vorig jaar beschreven bij m'n intro, link onderaan) nog het hele koelsysteem uitbundig gereinigd, nieuwe slangen, thermostaat (zat er niet eens in) en radiatordop erop en weer afgevuld met nieuwe koelvloeistof. Daarna rijden gaf zelfs al verbetering te zien. Nu wat tijd over en eens begonnen met het grondstoffelijk verbeteren van de koeling door allereerst dat Volvo geval eruit te slopen en de radiator weer naar voren te zetten. Een stevige aluminium plaat achter de radiator gemonteerd, gaten in die plaat gemaakt en daar twee elektrische 12"ventilatoren zuigend op gemonteerd, waait prachtig! Thermostatische regeling komt nog, maar ik zou nog even gelijk nieuwe V-snaren monteren. En dus ontstond na het verwijderen van de riemen ineens die lekkage (heel vlot druppelen), apart. Waterpomp eraf gehad, ziet er goed uit en er valt ook geen speling op de as te voelen, dus echt een "he?" :hmmm: ervaring, want nog nooit meegemaakt bij andere waterpompen. En dus tot op heden hier nog geen drup lekkage van dit koelsysteem gehad.

Mijn vraag is dan ook: moet ik gewoon pas het blok afvullen met koelvloeistof als ik zover ben het blok weer te laten kunnen laten lopen en dan de waterpomp een aantal keren handmatig draaien alvorens het blok te starten? Dat gaatje schijnt nl. vlot dicht te trekken uit wat ik heb kunnen vinden, maar ik kan me aan de andere kant goed voorstellen dat dat alleen is met een nieuwe pomp en dus nieuw keerring materiaal wat evt. moet uitzetten met de vloeistof.
Is deze waterpomp dan toch naar de knoppen (het donkerbruine vermoeden), iemand ervaring hiermee? Als dit doodgewoon is en zoals beschreven toch wel goed komt, is een nieuwe kopen die dan misschien vrolijk weer hetzelfde zal doen wat zonde geld.

Alvast merci!
Me: viewtopic.php?f=22&t=17847
V8's ex: Camaro, Cobra 427 (repl. met Ford 428CJ :D), Dodge W200 V8 318, nu Dodge W200(kent.+alle nummers maar 2WD en 5-bouts assen a la D-serie) V8 440. En andere leuke auto's als Subaru WRX
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Vraag m.b.t. waterpomp 440

Post by BigBlockMopar »

Waarschijnlijk zijn de interne seals wat harder geworden en dichten deze slechter af.
Het is niet normaal in ieder geval.
User avatar
moi427
Posts: 73
Joined: 13 Sep 2017, 18:37
Location: Het Heerlijke Friesche (300m van Drenthe)

Re: Vraag m.b.t. waterpomp 440

Post by moi427 »

Zoiets leek mij ook niet geheel onwaarschijnlijk.
Vanmorgen was er overigens geen gedruppel meer: de poelie erop gezet en toen begon het alweer. Lijkt dan inderdaad wel overeen te komen met verharde seals: blijkbaar gaan die bij iets beweging van de as lekken en dan rustig weer tegen de as terugtrekken (oud en traag :hmmm:). Maar eens zien waar ik deze pomp kan vinden, dan toch beter.
Me: viewtopic.php?f=22&t=17847
V8's ex: Camaro, Cobra 427 (repl. met Ford 428CJ :D), Dodge W200 V8 318, nu Dodge W200(kent.+alle nummers maar 2WD en 5-bouts assen a la D-serie) V8 440. En andere leuke auto's als Subaru WRX
Post Reply