De studs van uitlaat spruitstukken: Staal of RVS?

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
Arnoldsat
Posts: 89
Joined: 08 Dec 2008, 05:01
Location: vlakbij Utrèg
Contact:

De studs van uitlaat spruitstukken: Staal of RVS?

Post by Arnoldsat » 05 Jun 2018, 19:48

Beste vrienden,

De '71 Newport heeft een lek uitlaat spruitstuk aan de 383. Origineel uitlaat spruitstuk van gietijzer. Ik wil de pakking vervangen, maar is het handig ook gelijk de studs (draadeind) en moeren te vervangen? Ik zie dat de originele studs 2 inch lang zijn
Mopar-68-74-383-400-440-Exhaust-Manifold-Fastener.jpg
en voor minder geld heb je ook RVS studs die er met een inbus in te draaien zijn
s-l1600.jpg
Mijn gevoel zegt RVS, omdat het goed blijft, maar wat vinden jullie?

Thanks Arnoldsat.
I love classic US built V8 powered automobiles! Arnold's 1971 Newport on arnoldsat.com
~ Just because you know how to work on it doesn't mean you know how it works ~

DaveS
Posts: 15
Joined: 17 Sep 2015, 21:49

Re: De studs van uitlaat spruitstukken: Staal of RVS?

Post by DaveS » 05 Jun 2018, 21:02

ik zeg zowieso vervangen! ik heb het destijds niet gedaan, eentje flush afgebroken met de kop.. bak ellende.

qua RVS/orgineel weet ik zo niet wat beter is.
''74 Duster 318+904 mat zwart

User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7262
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: De studs van uitlaat spruitstukken: Staal of RVS?

Post by BigBlockMopar » 05 Jun 2018, 21:17

Ik ben zelf van mening dat uitlaatbouten soms gewoon afbreken vanwege de constante warm/koud en krimp- en uitzettingsbewegingen van het uitlaatmanifold.
RVS is relatief broos vergeleken met gewoon ijzer dus vraag me af of dit beter tegen zijdelingse (shear) krachten kan.
In ieder geval zullen ze niet snel doorroesten.

User avatar
JWtje
Posts: 322
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: De studs van uitlaat spruitstukken: Staal of RVS?

Post by JWtje » 05 Jun 2018, 22:02

Maakt niet zoveel uit. RVS is minder bros dan gewoon staal. RVS is veel taaier maar vaak ook minder sterk. Dat hangt weer af van de kwaliteit staal. RVS zet wel veel meer uit dan gewoon staal.
Ik heb nog nooit problemen gehad met RVS. Als je ze als piercing gaat gebruiken zou ik zeker voor RVS gaan.

Dickdale
Posts: 3570
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: De studs van uitlaat spruitstukken: Staal of RVS?

Post by Dickdale » 06 Jun 2018, 07:53

Afhankelijk van het soort RVS. Is zo moeilijk te zeggen. De treksterkte is belangrijk. Maar zelf zou ik voor staal gaan.
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/mopar.europe :yeah:

User avatar
boyanka
Posts: 1542
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: De studs van uitlaat spruitstukken: Staal of RVS?

Post by boyanka » 06 Jun 2018, 18:34

Pak maar ijzer . Rvs kan niet tegen warm en koud en de trillingen . Tenzij je natuurlijk de juiste kwaliteit neem maar die is niet te betalen
Dodge Ram Van B350Xl en B250, B250
Dodge D150 1986 fore sale

User avatar
JWtje
Posts: 322
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: De studs van uitlaat spruitstukken: Staal of RVS?

Post by JWtje » 07 Jun 2018, 15:25

Of gewoon vastkitten

Post Reply