440 loopt niet mooi rond en trilt cyclisch

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
Loka
Posts: 19
Joined: 06 Oct 2007, 22:08

440 loopt niet mooi rond en trilt cyclisch

Post by Loka »

Mijn 440 uit 1970 (zit niet in een Amerikaan) is pas gereviseerd en heeft een vreemde trilling in het blok. Deze trilling is voelbaar bij lage toeren, eigenlijk bij het toerental waarbij de auto in beweging komt. Bij stilstand in P en dan gasgeven begint het blok bij +/- 1500/2000 te trillen, bij hogere toeren wordt het minder, maar heel zuiver wordt het lopen niet. Tijdens het rijden op konstante snelheid 80-100 km/h komt er een trilling opzetten en daarna gaat deze weer weg, zo op en neer. Als ik de baktijdens het rijden in N zet, is deze ossilerende trilling weg. Dus cardanas sluit ik voorlopig uit. Koppelomvormer misschien uit balans? Hoe kom ik daar achter??? Alvast bedankt voor info. Gr. Louis
User avatar
jelmoer
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2012, 23:32
Location: Delluf

Re: 440 loopt niet mooi rond en trilt cyclisch

Post by jelmoer »

Ik weet niet of hij bij een bedrijf is gereviseerd.
Maar daar zou ik als eerste heen gaan als ik jou was.
Mvg
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 440 loopt niet mooi rond en trilt cyclisch

Post by BigBlockMopar »

Koppelomvormer zit aan de krukas vast dus de trilling moet dan altijd aanwezig zijn.

De cardanas is nog steeds wel een mogelijke oorzaak als de trilling zich alleen voor doet als er wat kracht op de aandrijflijn staat.
Haal de cardanas er eens onderuit en bekijk/voel of de kruiskoppelingen nog mooi soepel bewegen.
Daarna (of eerst) zou ik de transmissie-steun bekijken of deze niet sponzig is geworden door olie of is gescheurd.

Heeft de motor altijd voor de huidige transmissie gezeten?
Loka
Posts: 19
Joined: 06 Oct 2007, 22:08

Re: 440 loopt niet mooi rond en trilt cyclisch

Post by Loka »

Bedankt. Tja, ik heb alles in onderdelen gekocht. Dus ik weet niet of de koppelomvormer ,bak en motor ooit bij elkaar hebben gezeten. Ja, is bij een bedrijf gereviseerd, maar allround gespecialiseerd. Vandaar dat ik via de specialisten op dit forum iets wijzer probeer te worden zodat ik het bedrijf waar de motor gereviseerd is op weg kan helpen.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 440 loopt niet mooi rond en trilt cyclisch

Post by BigBlockMopar »

Jensen?

Bij een schakelbak is het wel redelijk van belang dat de uitlijning van motor en bak goed zit. Er zijn offset-pinnen verkrijgbaar die de uitlijning kunnen corrigeren. Bij een automatische transmissie is dit iets minder van belang maar kan misschien alsnog wel een trilling geven als de uitlijning niet klopt.

Controleer of alle onderdelen op de motor wel bedoelt zijn voor een intern gebalanceerde motor.
Heb je foto's ten tijde van de revisie en motor-opbouw?

Zitten alle bougiekabels wel op de juiste volgorde en plek?
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: 440 loopt niet mooi rond en trilt cyclisch

Post by JWtje »

Bak en koppelomvormer en cardan kun je uitsuiten aangezien ie het in P ook doet.

Haal je verdelerkap er eens af en draai de motor eerst aan de krukas eerst rechtsom en daarna linksom.
Controleer dan of de rotor direct meedraait als je linksom draait. Ik denk dat je distributieketting zo uitgelubberd is als de flamous van Kim Holland na een gangbang met een kudde bosnegers.
Als dat niet zo is dan kan ie hopeloos slecht gebalanceerd zijn maar dan moet je wanneer in P een toerental kunnen vinden waarbij de motor continu blijft trillen.
Verder is het wel fijn om te weten of je afstelling verder een beetje ok is.
User avatar
Mr. Lee
Posts: 326
Joined: 11 Jun 2007, 16:44
Location: Winkel

Re: 440 loopt niet mooi rond en trilt cyclisch

Post by Mr. Lee »

JWtje wrote: 03 Jun 2018, 22:26 Ik denk dat je distributieketting zo uitgelubberd is als de flamous van Kim Holland na een gangbang met een kudde bosnegers.
Heerlijk altijd jouw vergelijkingen, en nog duidelijk ook :yeah:
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: 440 loopt niet mooi rond en trilt cyclisch

Post by JWtje »

Mr. Lee wrote: 04 Jun 2018, 19:19 Heerlijk altijd jouw vergelijkingen, en nog duidelijk ook :yeah:
Precies. Geen gelul en straight to the point. Op deze manier begrijpen niet techneuten het tenminste ook.
Loka
Posts: 19
Joined: 06 Oct 2007, 22:08

Re: 440 loopt niet mooi rond en trilt cyclisch

Post by Loka »

Hallo Jongens, sorry was even niet in de gelegenheid eerder te reageren. Zover bedankt. Ik ga eerst eens controleren of de distributieketting nog strak staat. Is een professional (Garage of prive persoon)in Limburg of Brabant die naar mijn motor kan kijken, mocht ik er zelf niet uitkomen? Alvast bedankt. Gr. Lou
Loka
Posts: 19
Joined: 06 Oct 2007, 22:08

Re: 440 loopt niet mooi rond en trilt cyclisch

Post by Loka »

En ja, hij trilt bij een bepaald toerental flink. De toerenteller functioneerd niet, maar ik schat zo tussen de 2500 en 3000 t/m
Loka
Posts: 19
Joined: 06 Oct 2007, 22:08

Re: 440 loopt niet mooi rond en trilt cyclisch

Post by Loka »

Korte update. Na lang over en weer ouwe hoeren met verschillende mensen heb ik als probeersel een nieuwe harmonic balancer besteld omdat er twijfel is of op mijn 440 wel de juiste zit. De bestaande harmonic balancer is een "six-pack" uitvoering, zo eentje met een extra lip eraan. Of mijn 440 dat ook is weet ik niet, om daar achter te komen moet je de drijfstangen kunt beoordelen, en dan moet eerst de motor er uit en dat gaat nou weer niet zo 1,2,3. Die nieuwe harmonic balancer gaan wij als het mee zit deze week monteren, ik ben benieuwd. (Is er Zo eentje waar je (indien nodig) een extra gewicht aan kunt monteren)
Ik hou jullie op de hoogte en als iemand nog een gouden ingeving heeft, graag een berichtje.
Alvast bedankt voor het mee denken.
Gr. Lou
Loka
Posts: 19
Joined: 06 Oct 2007, 22:08

Re: 440 loopt niet mooi rond en trilt cyclisch

Post by Loka »

Hallo heren, nog een vraag. Ik kwam het volgende onderwerp tegen. Kan iemand beschrijven of er op de flexplate of omvormer bij een 440 gewichten moeten zitten of niet? Motor is van 1970. Misschien zit er niet de juiste omvormer en/of flexplate in?
viewtopic.php?f=4&t=14145&start=25

Alvast bedankt. Gr. Lou
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: 440 loopt niet mooi rond en trilt cyclisch

Post by SuperFlyTNT »

Vanaf 1973 werden 440 blokken voor auto's met een automaat voorzien van een gietijzeren krukas. Daarvoor zaten er gesmede krukassen in, ongeacht automaat of handgeschakeld.

De gietijzeren krukas is extern gebalanceerd op de demper en de koppelomvormer. De demper heeft dat 'lipje' wat een excentrisch gewicht is. De omvormer van een big block met gietijzeren krukas heeft ook twee kleine gewichtjes aan de krukas zijde.

Als je het inspectie plaatje van de bak afhaalt aan de krukaszijde en je tornt de motor, dan zou je ze moeten zien als ze er zitten.

Als je gewichtjes ziet zitten, dan kan het zijn dat er een demper en omvorner van een extern gebalanceerde motor op een gesmede intern gebalanceerde krukas zitten. Zitten er geen gewichtjes op, dan kan je nog steeds een gietijzeren extern gebalanceerde of gesmede krukas hebben.

Bij de eerste zou je de goede omvormer met gewichtjes moeten vinden. Bij de laatste gooit de demper roet in het eten, want volgens je omschrijving heb je een demper voor een gietijzeren krukas. Een demper daarentegen is makkelijker te vervangen dan een krukas of omvormer.

Uit ervaring geven mixed parts van een intern en externe rotating assembly resonantie tussen 2500 en 3000 rpm.

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: 440 loopt niet mooi rond en trilt cyclisch

Post by ARLI »

Zijn alle bougiekabels goed ?
Ik werk met plezier.
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: 440 loopt niet mooi rond en trilt cyclisch

Post by jvdwolde »

Is dit nog ooit opgelost? ik heb n.l. hetzelfde probleem..
Gr. Jack
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
Loka
Posts: 19
Joined: 06 Oct 2007, 22:08

Re: 440 loopt niet mooi rond en trilt cyclisch

Post by Loka »

Ten eerste iedereen bedankt voor de reactie's, tips en het meedenken.
Een korte update. Probleem bestaat nog steeds. Ik heb gisteren de koppelomvormer goed geïnspecteerd en er zitten GEEN gewichtjes op vast gelast.... Begin januari de wordt de carterpan gedemonteerd (gaat blijkbaar toch gemakkelijk) en dan kan ik de drijfstangen beoordelen, blijkbaar heb je 'sixpack' drijfstangen en 'normale' drijfstangen. Image
De harmonic balancer die een lip heeft Image, zou duiden op een sixpack engine, maar aan het gietnummer 2536430-7 kan ik dat niet beoordelen. Het inlaatspruitstuk is in ieder geval geen van een sixpack.
Als het de koppelomvormer is, moet de motor er helaas uit. Zijn er specialisten die de motor compleet met bak eventueel op een testbank kunnen testen ?
Loka
Posts: 19
Joined: 06 Oct 2007, 22:08

Re: 440 loopt niet mooi rond en trilt cyclisch

Post by Loka »

Nog vergeten, excuus, wij hebben een andere harmonic balancer gemonteerd, waar men gewichten aan vast kan schroeven en vanaf kan halen. resultaat, bijna geen verschil. Dus toch misschien de koppelomvormer? En waar haal ik (als dit de boosdoener is) met 100% zekerheid een goede koppelomvormer?
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: 440 loopt niet mooi rond en trilt cyclisch

Post by SuperFlyTNT »

Als je de carterpan eraf hebt, kijk dan ook naar de contragewichten op de krukas.

Als deze scherpe randen hebben en er zitten op 1 of meerdere gewichten een letter, cijfer of combinatie van beide ingegoten, dan heb je een gietijzeren krukas.

Bij een gesmede krukas zijn de randen van de contragewichten wat minder scherp, meer afgerond.

Als je omvormer geen gewichtjes heeft en een demper met en zonder gewicht geeft nog steeds trillingen, dan zou het kunnen zijn dat je een gietijzeren krukas hebt. Zo'n krukas heeft én een demper met gewicht én een omvormer met gewicht nodig.

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
Loka
Posts: 19
Joined: 06 Oct 2007, 22:08

Re: 440 loopt niet mooi rond en trilt cyclisch

Post by Loka »

Bedankt superfly voor de extra info!
User avatar
jvdwolde
Posts: 8180
Joined: 09 Jun 2007, 07:03
Location: Meppel

Re: 440 loopt niet mooi rond en trilt cyclisch

Post by jvdwolde »

Jammer dat het nog niet opgelost is, bij mij is het gekomen nadat ik een askruisje kapot had, aandrijfas laten balanceren maar trilt nog steeds, ook in het blok zelf..
Jack
1969 Chrysler 300 coupe 440 survivor!
Loka
Posts: 19
Joined: 06 Oct 2007, 22:08

Re: 440 loopt niet mooi rond en trilt cyclisch

Post by Loka »

Heren er glooit langzaam licht aan het einde van de tunnel.
Gisteren heb ik een informatief gesprek gehad met een gewaardeerd MOPAR forum lid. Voorzichtige conclusie is dat in mijn motor de krukas waarschijnlijk de boosdoener is. Deze is waarschijnlijk ooit slecht gebalanceerd.
Dus de motor gaat er een dezer dagen uit en ik breng alles naar een gerenommeerd bedrijf om de hele klimbim te laten balanceren en te laten nakijken.
Voortschrijdend inzicht geeft als conclusie, vertrouw niet te snel op 'is pas gereviseerd' en dat soort verhalen. Als je de motor niet kent, trek hem voordat je hem gaat inbouwen uit elkaar en laat er dan eerst een echte professional naar kijken, die centen heb je snel terug verdient.
Ik zal het verdere verloop hier publiceren. mvg. Lou

Ps, iedereen bedankt zover voor het advies en de tips
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: 440 loopt niet mooi rond en trilt cyclisch

Post by challenger72 »

Post en dros in dronten zijn hier goed in
Loka
Posts: 19
Joined: 06 Oct 2007, 22:08

Re: 440 loopt niet mooi rond en trilt cyclisch

Post by Loka »

Late update, idd de krukas was krom. Dit was bij een eenvoudige controle normaal gesproken naar voren gekomen, maar is helaas niet gebeurd. Met als gevolg extra veel kosten. Nu is het opgelost.
Post Reply