Page 1 of 1

15W40 or 20W50

Posted: 15 May 2018, 15:20
by Crash
Jaja een olie topic aangezien ik me 318 weer helemaal opgebouwd heb moet er ook weer een olie in.
Ik had altijd Brad Penn die natuurvriendelijke groene olie :P maar kan dat niet meer krijgen.

Dus zit nu te twijfelen om over te stappen op 15W40 semi syntheet merk nog onbekend beetje zelfde range blijven als Bradpenn met een kendal GT1 20W50 of zelfs SAE50 ivm winters er toch weinig gereden word en hij binnen staat?

Re: 15W40 or 20W50

Posted: 15 May 2018, 20:22
by BigBlockMopar
Waarom zou je in een vers blok dikke smurrie gooien? Dat is een 'dingetje' uit het verleden.
Daarnaast is er tegenwoordig ook totaal geen reden om een single grade olie te willen gebruiken. Koude olie wordt ook gewoon warm net als alle andere olie.

Heb je een rollercam of flat tappet nokkenas?
Bij een rollercam maakt het weinig uit en 'kies' je de olie naar gelang je oliedruk is.
Ik zou beginnen met een 10 of 15w30 bij een flat tappet motor.

Re: 15W40 or 20W50

Posted: 16 May 2018, 13:51
by JWtje
Ik gooide in goed opgebouwde 440's nadat ze goed ingelopen waren een volsynthetische 5W30.

Re: 15W40 or 20W50

Posted: 16 May 2018, 16:54
by Crash
Het is een flat tappetmotor dus 15W30 ok thanx for the ideas

Re: 15W40 or 20W50

Posted: 17 May 2018, 16:48
by WietseR/T
Ik rijd met Kendal GT1 racing green 20W50, schijnt dat hier nog genoeg zink in zit voor de flat tappet nokkenas. (440)
Olie druk 6 bar :)

Re: 15W40 or 20W50

Posted: 18 May 2018, 09:54
by BigBlockMopar
6 bar is net geen 90 psi.
Bijna goed genoeg om het olie-filter te laten openscheuren. ;)

Re: 15W40 or 20W50

Posted: 19 May 2018, 10:00
by WietseR/T
Goeie druk test dan...lekvrij :yeah:
Als het blok warm is geeft hij 60 psi aan.

Wat voor olie zou er dan in moeten? 15W40 specs met een hoog ZDDP (Kendal heeft 0.12%/weight zink)

Ben bang om over te stappen op wat anders omdat de garage waar ik hem kocht mij deze olie aanbeveelde :?

Sorry, probeer geen topic te jatten maar misschien dat dit uitloopt op een goed informatief verhaal voor meerdere onder ons.

Edit: 440 HP, 4-barrel met de nodige aanpassingen.

Re: 15W40 or 20W50

Posted: 19 May 2018, 20:36
by solny
Ik neem Motul 20w50 voor mijn 383. Heeft een zeer hooge ZDDP.

Re: 15W40 or 20W50

Posted: 20 May 2018, 06:18
by WietseR/T
Wat is jouw olie druk dan met die olie?
Ik wil wel een stapje lager ivm de hoge olie druk, maar Kendall heeft geen andere viscositeit voor GT1 Racing green.
Kendall specs geeft aan dat er 0.12% ZDDP in zit, dat is volgens mij 1200 PPM en dat zou voldoende moeten zijn.

Re: 15W40 or 20W50

Posted: 20 May 2018, 11:57
by solny
Heb 40-45 PSI. Ik denk: voor 50 jaaren heeft et Auto ook met normale olie geloopen. Want de PSI Meer of minder in Order zijn, is her olie ook goed.

Re: 15W40 or 20W50

Posted: 20 May 2018, 13:59
by WietseR/T
Denk dat er bij mijn ook een high volume olie pomp op zit met deze olie druk.
Misschien ook eens een andere olie pomp proberen..

1 PSI meer of minder maakt me ook niet uit, maar zoals BigBlockMopar al aangaf, het is bijna genoeg druk om je olie filter op te blazen als de olie koud is.