Power or Manual brakes

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
Crash
Posts: 762
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Power or Manual brakes

Post by Crash »

Zit een beetje te lezen of voor manual brakes te gaan of met power brakes en online krijg ik het idee dat er een kleine meerderheid is die de voorkeur heeft voor manual brakes.
Men geeft aan meer te voelen en beter te kunnen remmem, enige nadeel je moet wat harder trappen.

Wat zijn hier de meningen over als men kan kiezen of adviseren?
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Sniper EFI // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: Power or Manual brakes

Post by TheDeputy »

Ik rij al jaren met manual disc brakes. Eerst in de Valiant en nu in de Coronet
Ben dik tevreden. Pedaaldruk is inderdaad vrij hoog. Maximale boring diameter zou ik nemen op 1 1/32".
De remvertraging van beide auto's ligt op ongeveer 7,5 m/s2.

Mijn challenger had bekrachtigde disc brakes. Remde ook fantastisch maar had er minder gevoel bij. Het is een beetje een geval van 'net wat je wil'. Comfort of een echte mannen auto met wat meer gevoel.

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: Power or Manual brakes

Post by SuperFlyTNT »

Met manual brakes hou je wel weer vacuum over voor je motor. Op zich met de cam die je hebt (lobe separation angle van 110°) zou het net aan zijn als je met power brakes wilt rijden. Een maatje van me had een cam met 108° lobe separation angle en die had er een vacuumpomp bij gezet.

Ik rij zelf ook met manual brakes. Remt prima. Voor de rest ben ik het eens met Antoon; met power brakes mis je dat gevoel, net als - in mijn ervaring - power steering. En het maakt alles wat minder complex qua onderhoud.

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
User avatar
Crash
Posts: 762
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: Power or Manual brakes

Post by Crash »

Ben uiteindelijk voor een setje van ABS Power Brake's gegaan die geen vacuum van de motor nodig hebben maar gewoon een los pompje heeft en wat power moet hebben.

hier artikeltje van hotrod erover
http://www.hotrod.com/articles/1007sr-a ... ke-system/
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Sniper EFI // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Power or Manual brakes

Post by Dickdale »

Manual... Never skip leg day!
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Power or Manual brakes

Post by BigBlockMopar »

Je leest het wel vaker tegenwooridg, 'mannen' die wellicht nog wat twijfels hebben over hun geaardheid zullen eerder voor manual brakes gaan.
Dit zijn meestal ook degenen die stuurbekrachtiging en andere 'power-options' niet nodig vinden enzo. Komen daarna toch altijd met smoesjes over 'gevoel' e.d. op de proppen.
Zullen ook altijd Extra Strong zwarte koffie willen blijven drinken om hun testosteron-level niet te ver te laten wegzakken vanwege de hersen-verwekende weekendbezoekjes bij Oma waar ze met een kop thee en een plakje kleffe cake met vrouwlief en 3.2 kids verplicht een paar uur op de bank moeten doorbrengen....

:)
User avatar
Crash
Posts: 762
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: Power or Manual brakes

Post by Crash »

BigBlockMopar wrote: 21 Jun 2018, 22:47 Je leest het wel vaker tegenwooridg, 'mannen' die wellicht nog wat twijfels hebben over hun geaardheid zullen eerder voor manual brakes gaan.
Dit zijn meestal ook degenen die stuurbekrachtiging en andere 'power-options' niet nodig vinden enzo. Komen daarna toch altijd met smoesjes over 'gevoel' e.d. op de proppen.
Zullen ook altijd Extra Strong zwarte koffie willen blijven drinken om hun testosteron-level niet te ver te laten wegzakken vanwege de hersen-verwekende weekendbezoekjes bij Oma waar ze met een kop thee en een plakje kleffe cake met vrouwlief en 3.2 kids verplicht een paar uur op de bank moeten doorbrengen....

:)
LoL :lol: :lol:
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Sniper EFI // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears
NY69
Posts: 191
Joined: 12 Feb 2009, 13:51

Re: Power or Manual brakes

Post by NY69 »

Mijn NewYorker staat stil zodra ik naar het rempedaal kijk. Maar dat past ook bij het soort auto en de doelgroep :P
Ik heb wel eens meegereden met een Charger met manual drum brakes.
That's a "don't"....
there's no substitute for inches
live first, downsize later
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Power or Manual brakes

Post by Dickdale »

BigBlockMopar wrote: 21 Jun 2018, 22:47 Je leest het wel vaker tegenwooridg, 'mannen' die wellicht nog wat twijfels hebben over hun geaardheid zullen eerder voor manual brakes gaan.
Dit zijn meestal ook degenen die stuurbekrachtiging en andere 'power-options' niet nodig vinden enzo. Komen daarna toch altijd met smoesjes over 'gevoel' e.d. op de proppen.
Zullen ook altijd Extra Strong zwarte koffie willen blijven drinken om hun testosteron-level niet te ver te laten wegzakken vanwege de hersen-verwekende weekendbezoekjes bij Oma waar ze met een kop thee en een plakje kleffe cake met vrouwlief en 3.2 kids verplicht een paar uur op de bank moeten doorbrengen....

:)
:happy:

Over die pussy rijdende sandaallopende lpg gebruikers nog maar te zwijgen... :yeah:
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
kingjoop
Posts: 1929
Joined: 01 Jun 2007, 15:16
Location: Kabul
Contact:

Re: Power or Manual brakes

Post by kingjoop »

ik heb ook manueel en rondom schijven.. remt dikke prima.. iets harder trappen maar wat hierboven al gezegd is; je hebt meer gevoel :good:
500Ci 1968 Dodge Charger R/T (Tripple black)
Only milk comes in 2 liters
Post Reply