Power or Manual brakes

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
Crash
Posts: 641
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Power or Manual brakes

Post by Crash » 18 Apr 2018, 11:07

Zit een beetje te lezen of voor manual brakes te gaan of met power brakes en online krijg ik het idee dat er een kleine meerderheid is die de voorkeur heeft voor manual brakes.
Men geeft aan meer te voelen en beter te kunnen remmem, enige nadeel je moet wat harder trappen.

Wat zijn hier de meningen over als men kan kiezen of adviseren?
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Edelbrock Thunder Carb 500cfm // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears

User avatar
TheDeputy
Posts: 1313
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: Power or Manual brakes

Post by TheDeputy » 18 Apr 2018, 19:59

Ik rij al jaren met manual disc brakes. Eerst in de Valiant en nu in de Coronet
Ben dik tevreden. Pedaaldruk is inderdaad vrij hoog. Maximale boring diameter zou ik nemen op 1 1/32".
De remvertraging van beide auto's ligt op ongeveer 7,5 m/s2.

Mijn challenger had bekrachtigde disc brakes. Remde ook fantastisch maar had er minder gevoel bij. Het is een beetje een geval van 'net wat je wil'. Comfort of een echte mannen auto met wat meer gevoel.

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!

User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 777
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Sint Moparsdijk

Re: Power or Manual brakes

Post by SuperFlyTNT » 19 Apr 2018, 08:23

Met manual brakes hou je wel weer vacuum over voor je motor. Op zich met de cam die je hebt (lobe separation angle van 110°) zou het net aan zijn als je met power brakes wilt rijden. Een maatje van me had een cam met 108° lobe separation angle en die had er een vacuumpomp bij gezet.

Ik rij zelf ook met manual brakes. Remt prima. Voor de rest ben ik het eens met Antoon; met power brakes mis je dat gevoel, net als - in mijn ervaring - power steering. En het maakt alles wat minder complex qua onderhoud.

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23

1970 Plymouth Custom Suburban PM45 383 parts-car

User avatar
Crash
Posts: 641
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: Power or Manual brakes

Post by Crash » 21 Jun 2018, 13:05

Ben uiteindelijk voor een setje van ABS Power Brake's gegaan die geen vacuum van de motor nodig hebben maar gewoon een los pompje heeft en wat power moet hebben.

hier artikeltje van hotrod erover
http://www.hotrod.com/articles/1007sr-a ... ke-system/
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Edelbrock Thunder Carb 500cfm // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears

Dickdale
Posts: 3517
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Power or Manual brakes

Post by Dickdale » 21 Jun 2018, 22:01

Manual... Never skip leg day!
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/mopar.europe :yeah:

User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7218
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Power or Manual brakes

Post by BigBlockMopar » 21 Jun 2018, 22:47

Je leest het wel vaker tegenwooridg, 'mannen' die wellicht nog wat twijfels hebben over hun geaardheid zullen eerder voor manual brakes gaan.
Dit zijn meestal ook degenen die stuurbekrachtiging en andere 'power-options' niet nodig vinden enzo. Komen daarna toch altijd met smoesjes over 'gevoel' e.d. op de proppen.
Zullen ook altijd Extra Strong zwarte koffie willen blijven drinken om hun testosteron-level niet te ver te laten wegzakken vanwege de hersen-verwekende weekendbezoekjes bij Oma waar ze met een kop thee en een plakje kleffe cake met vrouwlief en 3.2 kids verplicht een paar uur op de bank moeten doorbrengen....

:)

User avatar
Crash
Posts: 641
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: Power or Manual brakes

Post by Crash » 22 Jun 2018, 09:46

BigBlockMopar wrote:
21 Jun 2018, 22:47
Je leest het wel vaker tegenwooridg, 'mannen' die wellicht nog wat twijfels hebben over hun geaardheid zullen eerder voor manual brakes gaan.
Dit zijn meestal ook degenen die stuurbekrachtiging en andere 'power-options' niet nodig vinden enzo. Komen daarna toch altijd met smoesjes over 'gevoel' e.d. op de proppen.
Zullen ook altijd Extra Strong zwarte koffie willen blijven drinken om hun testosteron-level niet te ver te laten wegzakken vanwege de hersen-verwekende weekendbezoekjes bij Oma waar ze met een kop thee en een plakje kleffe cake met vrouwlief en 3.2 kids verplicht een paar uur op de bank moeten doorbrengen....

:)
LoL :lol: :lol:
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Edelbrock Thunder Carb 500cfm // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears

NY69
Posts: 167
Joined: 12 Feb 2009, 13:51

Re: Power or Manual brakes

Post by NY69 » 22 Jun 2018, 12:06

Mijn NewYorker staat stil zodra ik naar het rempedaal kijk. Maar dat past ook bij het soort auto en de doelgroep :P
Ik heb wel eens meegereden met een Charger met manual drum brakes.
That's a "don't"....
there's no substitute for inches
live first, downsize later

Dickdale
Posts: 3517
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Power or Manual brakes

Post by Dickdale » 22 Jun 2018, 21:23

BigBlockMopar wrote:
21 Jun 2018, 22:47
Je leest het wel vaker tegenwooridg, 'mannen' die wellicht nog wat twijfels hebben over hun geaardheid zullen eerder voor manual brakes gaan.
Dit zijn meestal ook degenen die stuurbekrachtiging en andere 'power-options' niet nodig vinden enzo. Komen daarna toch altijd met smoesjes over 'gevoel' e.d. op de proppen.
Zullen ook altijd Extra Strong zwarte koffie willen blijven drinken om hun testosteron-level niet te ver te laten wegzakken vanwege de hersen-verwekende weekendbezoekjes bij Oma waar ze met een kop thee en een plakje kleffe cake met vrouwlief en 3.2 kids verplicht een paar uur op de bank moeten doorbrengen....

:)
:happy:

Over die pussy rijdende sandaallopende lpg gebruikers nog maar te zwijgen... :yeah:
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/mopar.europe :yeah:

User avatar
kingjoop
Posts: 1929
Joined: 01 Jun 2007, 15:16
Location: Kabul
Contact:

Re: Power or Manual brakes

Post by kingjoop » 28 Jun 2018, 09:40

ik heb ook manueel en rondom schijven.. remt dikke prima.. iets harder trappen maar wat hierboven al gezegd is; je hebt meer gevoel :good:
500Ci 1968 Dodge Charger R/T (Tripple black)
Only milk comes in 2 liters

Post Reply