400 CHRYSLER onderblok overleden ofniet?

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
boefje
Posts: 6
Joined: 20 Sep 2017, 21:52

400 CHRYSLER onderblok overleden ofniet?

Post by boefje »

Hallo Mopar fans,

Een tijdje geleden dodge charger '73 aangeschaft met flinke tik in het blok.
Blok eruit,gedemonteerd,blijkt dat 1 zuiger stukken heeft weggeslagen uit de cilinder huizen.(2 stuks op 4 plaatsen)
Waarschijnlijk hebben de vorige eigenaars wel de zuiger vervangen maar niet de zuigerschaallagers.De krukas was ook flink beschadigd
Ik heb al een beetje navraag gedaan,maar zou graag wat professioneel advies willen.Ik heb veel tegenstrijdige reacties gehad al.
Het blok is uit 1977 het nr : 400-6530-400-12 2.2.77
Wat is wijsheid met deze schade,een ander onderblok of zou deze schade te repareren zijn,en waar zou ik dat kunnen laten doen?
En in geval van zorgvuldige reparatie,wat zou dat ongeveer gaan kosten?
Ik neem liever het zekere voor het onzekere,dus als reparatie eventueel te duur wordt zoek ik nog een onderblok met dezelfde afmetingen,zodat ik alles netjes kan overbouwen weer. :happy:
Lokatie is midden gelderland.
Hierbij wat foto's van de schade,ik had al een nieuwe krukas compleet,met lagerschalen etc.
De zuiger die op de plek zat van de kapotte cilinder is zowiezo ook beschadigd.
20170807_163552.jpg
IMG-20170804-WA0066.jpg
20170807_163744.jpg
20170807_163621.jpg
20170807_163753.jpg
20170807_163459.jpg
20170807_163417.jpg
20170807_163442.jpg
20170724_122000.jpg
20170807_163606.jpg
Alvast bedankt voor het meedenken,advies en reacties. :yeah:

Telefoon 0651703079
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: 400 CHRYSLER onderblok overleden ofniet?

Post by BigBlockMopar »

Een zuiger kan dat nooit voor elkaar krijgen.
Een drijfstang wel, maar dat moet ie los hebben gebungeld in de motor. Maar daar had je vele meer schade moeten hebben.
Dus ik denk dat een beunboer een keer lomp de zuigers met drijfstangen gedemonteerd heeft en daarbij de onderrand van de cylinders heeft beschadigd.
Waarschijnlijk zijn ooit de drijfstanglagerkappen verwijderd een keer en heeft iemand daarna aan de krukas gedraaid waardoor de los liggende drijfstangen tussen blok en krukas klem zijn gekomen.

Zolang er geen barsten weglopen van deze schade plekken zou ik er niet zo'n probleem mee hebben om het blok weer op te bouwen.
Het enige wat ik wel zou doen is de ruwheid en scherpe stukken van deze plekken lichtjes opschuren zodat het weer enigszins glad wordt en geen krassen kan maken op de zuiger-skirts die er langs gaan.
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: 400 CHRYSLER onderblok overleden ofniet?

Post by JWtje »

Al je goed kijkt zie je dat er in de beschadigde cilinder een sleeve zit. Dit blok heeft in het verleden al een keer flink gerikketikt. In principe zou je hiermee gewoon uit de voeten moeten kunnen maar je weet niet zeker of het alleen de beschadiging is die je zo kan zien of dat er meer aan de hand is. Denk bijvoorbeeld aan een scheur die zich ondertussen achter je sleeve bevindt.

Persoonlijk vind ik de beschadiging van deze cilinder niet zo'n probleem. Zou ik wel mee door rijden nadat je de bramen eraf hebt gehaald en hem eventjes licht hoond. Maar aangezien er een sleeve ingezet is vermoed ik dat er dus meer aan de hand is en aangezien dat nu niet meer te achterhalen is zou ik niet veel verder gaan dan er een standaard motor van bouwen. Mocht er namelijk wel degelijk iets mis zijn dan investeer je een hoop geld voor jan lul.

Als je nu toevallig ook nog een boot hebt dan kun je dit blok nog als anker gebruiken. En ze zijn ook heel goed te gebruiken als bloembak.

In je andere post heb ik aangegeven dat ik je gemaild heb dat ik nog een 400 heb staan.

Succes.
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: 400 CHRYSLER onderblok overleden ofniet?

Post by JWtje »

Volgens mij gaat er met het mailsysteem iets niet lekker want ik krijg zelf de mail. Dus hieronder voor de zekerheid nog een keer.

Hey,

Ik zag net de post over je 400 blok. Ik heb er nog 1 liggen. Deze is
gelijnboord, gevlakt, ultrasoon gereinigd, gecheckt op scheuren en al geboord en gehoond
op +.030 en er zitten ook al nieuwe nokkenaslagers en vriesdoppen in.

Machinewerk alleen is al meer dan €1.000,- maar omdat ie al een tijdje ligt
en wat stoffig is wil ik hem wel weg doen voor €1.000,- Je hebt dan alleen
nieuwe zuigers en zuigerveren nodig van +.030 en dan kan je in principe de
rest van je oude blok nog gebruiken. Standaard zuigers op .030 kosten net
iets meer dan een drol maar je kan er ook gelijk voor kiezen om er zuigers
met een hogere compressie in te zetten. Gaat ie gelijk wat harder.

Mocht je je oude krukas en drijfstangen niet meer vertrouwen dan heb ik die
ook nog wel liggen. Als het goed is heb ik nog ergens een 400 krukas die al
geslepen is. Als dat zo is vraag ik daar €250,- voor. Moet ie nog geslepen
worden dan mag die voor €50,- weg. Ook heb ik denk ik nog wel ergens een
383 krukas liggen. Deze zijn van smeedstaal terwijl de 400 krukas van
gietijzer is. 383 is dus sterker maar verder hetzelfde.

Mocht je iets willen kopen dan geef ik je ook wel een setje 400
drijfstangen mee. Daar heb ik er nog zo veel van liggen dat ik wel een
setje kan missen.

Wordt wel even zoeken allemaal want het is een zooitje in m'n schuur.

Groeten,

Jan Willem
06 198 565 11
boefje
Posts: 6
Joined: 20 Sep 2017, 21:52

Re: 400 CHRYSLER onderblok overleden ofniet?

Post by boefje »

Beste BigBlockMopar,JWtje ,

Hartelijk dank voor jullie uitgebreide reactie.
Ik kreeg geen notification dat er gereageerd was,.Er gaat klaarblijkelijk inderdaad iets mis op de site.

Ik ga jullie bevindingen even overleggen met mijn monteur,en neem contact met je op Jan Willem.
En BigBlock mopar,ik bedoelde inderdaad de drijfstang ipv de zuiger.
Fijn weekend,groet

Boris
challenger72
Posts: 836
Joined: 14 Jun 2007, 22:27

Re: 400 CHRYSLER onderblok overleden ofniet?

Post by challenger72 »

hier kan je een mooie stroker van maken
Post Reply