Nieuwe 'standaard' timing chain set - Na paar jaar alweer flinke speling

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Nieuwe 'standaard' timing chain set - Na paar jaar alweer flinke speling

Post by BigBlockMopar »

Enkele jaartjes terug had ik de stock timing chain op m'n dagelijks gebruikte 318-motor vervangen voor een nieuw setje.
Omdat ik toen dacht dat een motorwissel snel relatief plaats zou vinden ( :lol: ), koos ik ervoor om een standaard ketting-set te monteren.
Na het plaatsen voelde ik toen direct dat de motor bij lagere toerentallen weer wat meer kracht had.

De laatste tijden echter dacht ik te merken dat de motor deze kracht toch weer enigszins kwijt was.
Nu kon ik het afgelopen weekend niet laten om toch de 318 nog even open te trekken aan de voorkant en kijken hoe het zit met de vervangende ketting.
Nou het werd duidelijk dat er na slechts enkele jaartjes gebruik alweer een flinke speling op de ketting zat. Genoeg om de nokkenas 4-5° graden verlaat te hebben tov. de krukas en het ontstekingstijdstip niet zo zuiver op de 'graad' te houden.

Na het monteren van een gebruikte double roller timingchain die wel meerdere spiebanen in het krukas-tandwiel had, merkte ik dat de motor z'n verloren torqjes weer redelijk had teruggevonden.

Conclusie;
De standaard-stijl timing chain setjes zijn het eigenlijk niet waard om te gebruiken.


Image

Image


https://www.bigblockmopar.nl/2017/12/3- ... hain-wear/
User avatar
Crash
Posts: 762
Joined: 06 Nov 2011, 09:10
Location: Zandvoort

Re: Nieuwe 'standaard' timing chain set - Na paar jaar alweer flinke speling

Post by Crash »

BLok ligt bij mij alweer uit elkaar maar heb er een spanner tussen gezet die je op de standaard boutgaten monteert

https://www.summitracing.com/parts/clo-9-5387
'72 Charger // 318 with flowed 340 X-Heads // Edelbrock RPM Air Gap
Lunati Voodoo cam Duration 268/276, Lift .494/.513
Sniper EFI // Hedman Headers
8.25 SureGrip Diff & 4.10 Richmond Gears
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Nieuwe 'standaard' timing chain set - Na paar jaar alweer flinke speling

Post by JWtje »

Zo'n spanner heeft alleen functie tegen het klapperen en daardoor variatie in timing. Wanneer er rek in zit staat je nokkenastiming gewoon te laat en dat is met zo'n spanner hetzelfde.

Dus vrij nutteloos.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Nieuwe 'standaard' timing chain set - Na paar jaar alweer flinke speling

Post by BigBlockMopar »

Zo'n spanner doet inderdaad niets tegen de speling.
Misschien in een heel klein geval dat het uitblijven 'kettinggeklapper' het beetje slijtage op de lange duur iets minder snel kan verergeren. Maar heb ook plaatjes gezien van een gebroken kettingspanner en wat dit kan aanrichten. Dit maakt alle uitgebleven speling en ellende in 'klap' weer goed in de motor... :)
Zo'n spanner is eigenlijk ook een 'wear-item' dat na een X aantal miles nagekeken of gewoon vervangen moet worden.
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Nieuwe 'standaard' timing chain set - Na paar jaar alweer flinke speling

Post by Dickdale »

Over hoeveel km in die aantal jaren praten we, Herman?
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: Nieuwe 'standaard' timing chain set - Na paar jaar alweer flinke speling

Post by Bean Bandit »

Als je er nu makkelijk bij komt is 't controleren wat makkelijker. Maar je moet nogal wat loshalen en koelwater eruit etc.
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Nieuwe 'standaard' timing chain set - Na paar jaar alweer flinke speling

Post by BigBlockMopar »

Denk dat deze ketting er zo'n 40 à 45000km in heeft gezeten.

Het is wel even een klusje inderdaad om alle zooi vrij te maken. En een vervelende plensboel met het koelwater inderdaad, zeker bij zo'n smallblock waar bij bijna iedere 'lage' bout die je er uit haalt aan de voorkant wel een straal water uit begint te zeiken.
Ik ben hier zo'n 4-5 uur mee zoet geweest.

Ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel rek een double roller ketting krijgt na zo'n periode.
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: Nieuwe 'standaard' timing chain set - Na paar jaar alweer flinke speling

Post by Bean Bandit »

Dat is inderdaad een goede vraag. Maar die standaard ketting, was dat een goedkope of een wat duurdere? Daar zal toch ook wel wat verschil inzitten denk ik.

Ik heb overigens wel eens gekeken of het niet makkelijker kan met die distributieketting. Het kan wel, maar dat zijn dure race spullen én de distributie riem is open en bloot, dus zeker niet voor de straat. Overigens is er wel een mogelijkheid om een big block (elektrische)waterpomp op een small block te zetten, maar dan heb je weer een speciale (dure) timingcover nodig.

Het devies is, een distributieketting die lang meegaat :letop: ;) .

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
ARLI
Posts: 2180
Joined: 13 Jun 2007, 21:06
Location: Schagerbrug
Contact:

Re: Nieuwe 'standaard' timing chain set - Na paar jaar alweer flinke speling

Post by ARLI »

wat voor olie zat er in?
wat voor ververstermijn?
Ik werk met plezier.
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Nieuwe 'standaard' timing chain set - Na paar jaar alweer flinke speling

Post by BigBlockMopar »

Van 10w30 tot 5w20.
Later heb ik met 0w20-olie gereden in deze motor, maar dat was na de kettingwissel.

De motor 'gebruikte' olie. Verversen was niet vaak aan de orde maar is wel enkele keren gebeurd.
Post Reply