Keuze aandrijflijn Dodge bus

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
b350maxi
Posts: 65
Joined: 02 Nov 2016, 14:04

Keuze aandrijflijn Dodge bus

Post by b350maxi »

Beste,

Graag advies voor het volgende. Voor onze reizen gebruiken wij onze Dodge B350 maxi uit 81.
Image
De bus staat nu bij Sixpack om de carrosserie aan te pakken zodat die weer strak is (dak en voorkant opnieuw spuiten, wielkasten herstellen, paar roestplekjes wegehalen, nieuwe chrome lockstrips etc..), wanneer dit afgerond is wil ik gaan nadenken over de aandrijflijn. Ik wil nog 1 seizoen met de huidige motor/bak rondrijden. Bij Sixpack is er een lektest en compressietest gedaan ivm overmatig olieverbruik. Gelukkig niks aan de hand op 1 cilinder na die net op het toelaatbare (%) zit en na vervanging van de PCV en de breather is het olieverbruik weer te doen. Er zit nu een 360 + 727 bak in. Maar... Eind volgend jaar ga ik of de huidige configuratie reviseren en upgraden (incl. a518 bak) of de bus voorzien van een 440! Maar de grote vraag natuurlijk is of het gaat passen? Krijg ik geen koeling problemen? Iemand hier ervaring mee? We reizen een paar x per jaar met de bus, dus laten we zeggen dat we ongeveer 20k kilometer per jaar rijden (op benzine :lol: ), dus de focus ligt echt op betrouwbaarheid en koppel/vermogen onderin/mid range, wat raden jullie aan? Ik wil ongeveer budget uittrekken van 15k. Ik ben van plan om dit in 1 keer goed te doen, maar ga ik dit redden met het budget?
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: Keuze aandrijflijn Dodge bus

Post by boyanka »

Blokje reviceren en neem een andere nokkenas met meer koppel.
Ik neem aan de je een 4bbl op de intake heb zitten.
Je zou ook kunnen overwegen om naar een fsi inspuiting te gaan

Of je gaat voor een magnum blok.
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
b350maxi
Posts: 65
Joined: 02 Nov 2016, 14:04

Re: Keuze aandrijflijn Dodge bus

Post by b350maxi »

Zit nu een 4bbl 625 cfm op met Edelbrock performer intake en andere nokkenas (volgens de garage), dus licht getuned op koppel. Toch zou ik meer power/trekkracht willen hebben. Ik kwam er gisteren achter dat het type voor die van mij (Sportsman) is geleverd met 440, dus dan zou het moeten passen. Een Magnum blok? Kan ik dan niet beter mijn LA blok voorzien van alum. koppen, headers etc..? Ik vraag me gewoon af waarom ik niet gelijk voor een 440 moet kiezen? Gewoon omdat het kan. Leuk toch zo'n 440 in mijn busje (houd wel een beetje van gek doen)! Tenzij er grote nadelen zijn mbt betrouwbaarheid. En EFI zal best de moeite zijn alleen over 3 jaar is me bus 40 jaar, dus dan is het wel de moeite om op gas te rijden lijkt me, dus of dan de investering waard is?
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: Keuze aandrijflijn Dodge bus

Post by boyanka »

Je bus staat nu toch bij Hans, kijk eens wat zijn advies is?
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: Keuze aandrijflijn Dodge bus

Post by BigBlockMopar »

De keuze tussen een revisie- of strokerkit voor de 360, of een 440 zal niet veel uitmaken.
Echter bij de 440 moet ook de aanschaf nog erbij berekent worden.

Een A518 past standaard zo achter een 360. Bij een 440 heb je een andere bellhousing op de bak nodig of een adapter kit.
Nu heeft SixPack een aangepaste A518 liggen met bigblock bellhousing dus dat zal de keus voor een 440 niet in de weg hoeven staan.

Een 360 is trouwens best te stroken naar 408 of zelfs 426ci.
Dan behoud je je eigen motor waarvan je weet dat deze gewoon past in de bus.
Een 440 zal toch een maatje breder zijn denk ik (nog nooit gemeten). Ik weet niet of de fabriek net iets ander plaatwerk heeft gebruikt tijdens fabricage in de motorruimte.

Heb je al een 440 op het oog eigenlijk?
Waarom dan niet gelijk een 496 of 512ci motor...? :)
b350maxi
Posts: 65
Joined: 02 Nov 2016, 14:04

Re: Keuze aandrijflijn Dodge bus

Post by b350maxi »

boyanka wrote: 11 Dec 2017, 06:46 Je bus staat nu toch bij Hans, kijk eens wat zijn advies is?
Heb het met Hans erover gehad. Toen ik me bus bracht was de intentie of na lek en compressietest gaan we de motor aanpakken (als bleek dat dat nodig was) of als de motor de keuring wel zal doorstaan, dan pakken we nu de carrosserie aan. Het 2e is het dus geworden. Maar ik dacht in eerste instantie ook gewoon me huidige blok te stroken en opnieuw op te laten bouwen (had al wat boekies gelezen over stroken), maar stroken raden ze af voor mijn doeleinden. Vandaar nu mijn focus op bijv. een 440.
b350maxi
Posts: 65
Joined: 02 Nov 2016, 14:04

Re: Keuze aandrijflijn Dodge bus

Post by b350maxi »

BigBlockMopar wrote: 11 Dec 2017, 10:46 De keuze tussen een revisie- of strokerkit voor de 360, of een 440 zal niet veel uitmaken.
Echter bij de 440 moet ook de aanschaf nog erbij berekent worden.

Een A518 past standaard zo achter een 360. Bij een 440 heb je een andere bellhousing op de bak nodig of een adapter kit.
Nu heeft SixPack een aangepaste A518 liggen met bigblock bellhousing dus dat zal de keus voor een 440 niet in de weg hoeven staan.

Een 360 is trouwens best te stroken naar 408 of zelfs 426ci.
Dan behoud je je eigen motor waarvan je weet dat deze gewoon past in de bus.
Een 440 zal toch een maatje breder zijn denk ik (nog nooit gemeten). Ik weet niet of de fabriek net iets ander plaatwerk heeft gebruikt tijdens fabricage in de motorruimte.

Heb je al een 440 op het oog eigenlijk?
Waarom dan niet gelijk een 496 of 512ci motor...? :)
Een 440 stroken hehe waarom ook niet. Wordt wel een gaaf camper busje zo :D dit zal ook allemaal gedaan worden bij sixpack dus ik zal het nog even goed erover hebben met ze. Maar de extra slijtage door de langere slag.. Is dat allemaal relatief of is dat serieus iets om rekening mee te houden? Een 518 bak komt er zo ie zo op. Zijn laatst richting de Lofoten gereden en ik miste echt wel een extra versnelling. Tuurlijk een volledig nieuw opgebouwde 440 (stroker of niet) incl. aanpassingen zal wel veeeeel meer kosten dan me huidige laten doen. Daarom ook de vraag of 15k wel voldoende is. Ik vraag het me af. Meer poen erin stoppen gaat echt niet lukken.
Dickdale
Posts: 4056
Joined: 15 Jun 2007, 12:33
Location: Zwolle

Re: Keuze aandrijflijn Dodge bus

Post by Dickdale »

Heb nog een 360 te koop...
1970'er Plymouth Satellite

www.facebook.com/NLmoparguy :yeah:
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: Keuze aandrijflijn Dodge bus

Post by boyanka »

Ik rij zelf ook nog met een 360 maar zit er over te twijfelen om naar een 360 magnum te gaan. Al dan niet met carburateur of injectie
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
b350maxi
Posts: 65
Joined: 02 Nov 2016, 14:04

Re: Keuze aandrijflijn Dodge bus

Post by b350maxi »

Dickdale wrote: 11 Dec 2017, 15:01 Heb nog een 360 te koop...
Tnx voor je aanbod. Als ik een 360 ga stroken dan pak ik denk ik wel mijn eigen blok. Of die van jou moet beter geschikt ervoor zijn (ik weet dat er 360 blokken zijn die zich beter lenen voor stroken, vooral om hoger dan 408 cui te gaan). Maar voorals wordt een stroker dus afgeraden.
b350maxi
Posts: 65
Joined: 02 Nov 2016, 14:04

Re: Keuze aandrijflijn Dodge bus

Post by b350maxi »

boyanka wrote: 11 Dec 2017, 15:39 Ik rij zelf ook nog met een 360 maar zit er over te twijfelen om naar een 360 magnum te gaan. Al dan niet met carburateur of injectie
Waarom specifiek een Magnum? Alleen de cilinder koppen verschillen toch van een LA? Je zou dan zeggen dat goede aftermarket koppen een betere flow hebben dan standaard Magnum koppen? Dus waarom dan niet andere koppen op je huidige? Ik snap wel dat alleen cilinderkoppen vervangen op een bijv. een oud onder blok ook niet echt gewenst is, omdat je dan meestal ook je onderblok wilt doen, dus meer kosten..
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: Keuze aandrijflijn Dodge bus

Post by boyanka »

Ik denk dat er ook een andere nokkenas in zit , rol tuimelaars, zuigers en een enorm pk/ vermogens verschil
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
b350maxi
Posts: 65
Joined: 02 Nov 2016, 14:04

Re: Keuze aandrijflijn Dodge bus

Post by b350maxi »

Nou de basis is gelegd hoor :yeah: heb vandaag een 5.9 magnum + a518 transmissie opgehaald. Blok komt uit een Durango R/T uit 99, dus met injectie en heeft 90k gedraaid. Heb 1500 euro betaald voor het gehele spul. Breng het spul zaterdag naar sixpack en dan gaan we een plannetje maken wat we met het blok gaan doen de komende tijd (revisie, upgrades enzo). Iemand tips qua upgrades?
blade
Posts: 1228
Joined: 11 Jun 2007, 02:59
Location: Route 66 - Arizona

Re: Keuze aandrijflijn Dodge bus

Post by blade »

:good:
1968 Dodge Charger Hellcat, six speed manual
1969 Dodge Charger 440 R/T special edition
b350maxi
Posts: 65
Joined: 02 Nov 2016, 14:04

Re: Keuze aandrijflijn Dodge bus

Post by b350maxi »

Wordt in ieder geval een stroker :yeah:
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Keuze aandrijflijn Dodge bus

Post by JWtje »

je kan ook overwegen een 360 goed op te bouwen. Hoge compressie zuigers, goeie nokkenas(niet zo'n koppel grasmaaier ding, zie andere topics) en een setje alu koppen. Komt er meer power uit dan uit een standaard 440 en alles past dan gewoon. En je rijdt ook nog zuiniger dan met een 440.
Het is al helemaal kut om een blok uit zo'n busje te halen en om dan ook nog te gaan liggen kloten met een blok dat er niet 1 op 1 in past zou ik zelf niet zo snel meer doen.
b350maxi
Posts: 65
Joined: 02 Nov 2016, 14:04

Re: Keuze aandrijflijn Dodge bus

Post by b350maxi »

JWtje wrote: 04 Jun 2018, 12:22 je kan ook overwegen een 360 goed op te bouwen. Hoge compressie zuigers, goeie nokkenas(niet zo'n koppel grasmaaier ding, zie andere topics) en een setje alu koppen. Komt er meer power uit dan uit een standaard 440 en alles past dan gewoon. En je rijdt ook nog zuiniger dan met een 440.
Het is al helemaal kut om een blok uit zo'n busje te halen en om dan ook nog te gaan liggen kloten met een blok dat er niet 1 op 1 in past zou ik zelf niet zo snel meer doen.
Keuze is al gemaakt. Wordt een stroker met als basis een 5.9 magnum een een a518 erachter. Aluminium koppen erop etc. Dus kan zo in plaats van me huidige 360. Afgelopen zaterdag alles afgegeven aan sixpack. Gaat goed komen :yeah:
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: Keuze aandrijflijn Dodge bus

Post by boyanka »

Gaaf ik ben benieuwd
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
b350maxi
Posts: 65
Joined: 02 Nov 2016, 14:04

Re: Keuze aandrijflijn Dodge bus

Post by b350maxi »

Nog ff wat advies vraagjes.. het kampeer seizoen zit er weer op dus dan kunenn we binnenkort overgaan tot het opbouwen van de 408 (in de basis een Magnum blok). Prijsopgave heb ik al, dus weet waar ik aan toe ben. Wat zouden jullie doen met het volgende:

-Heads; de Magnum koppen hergebruiken? Uiteraard wordt alles gereviseerd. Of Edelbrock koppen pakken? De 408 wordt op koppel gebouwd, low en midrange.

-De bus wordt veel gebruikt voor het reizen, dus de bedoeling is om de bus op gas te zetten. Echter komen we regelmatig in scandinavie, dus de optie om op benzine te kunnen blijven rijden moet er zijn. Nu las ik dat dit niet ideaal is ivm de timing van de ontsteking enzo, klipt dit en hoe zouden jullie dit aanpakken?

-Er komt een a518 bak onder. Is het nodig om deze te versterken?
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: Keuze aandrijflijn Dodge bus

Post by boyanka »

Wat voor advies geeft Hans? Persoonlijk zou ik de magnum koppen nemen maar puur om de reden dat als je koppen schade hebben opgelopen dat je goedkoop aan andere koppen kunt komen. De 518 bak is sterk genoeg
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
b350maxi
Posts: 65
Joined: 02 Nov 2016, 14:04

Re: Keuze aandrijflijn Dodge bus

Post by b350maxi »

Heb Hans hier nog niet specifiek over gesproken. Maar op de prijsopgave staat een meerprijs voor Edelbrock koppen en dat ben ik nu aan het overwegen.
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Keuze aandrijflijn Dodge bus

Post by JWtje »

Ik zei het al eerder. Ga nou niet zo'n koppel nokkenas monteren. Krijg je spijt van. Een 6.7 liter motor heeft echt wel genoeg koppel uit zichzelf. Doe er iets in met wat meer duratie dan standaard. Dan krijg je een motor die naarmate je hem verder doortrekt steeds harder gaat trekken. Zo'n koppelnokkenas zorgt voor een motor die weliswaar vanaf stationair als een dolle trekt maar daarna inkakt. Tenminste dat is mijn ervaring en ik vindt dat ik best een beetje ervaring heb hierin. JE krijgt dan een beetje het gevoel dat naarmate je meer toeren maakt de motor steeds minder hard trekt. Ik vind dat zelf kut. Maar misschien worden andere mensen daar blij van.
Ik zou ergen rond de 230-235 graden @.050 gaan zitten. Dan heb je een leuke motor die onderin meer dan genoeg koppel heeft en ook nog als de brandweer gaat als je 'm door de toeren jaagt.
b350maxi
Posts: 65
Joined: 02 Nov 2016, 14:04

Re: Keuze aandrijflijn Dodge bus

Post by b350maxi »

JWtje wrote: 07 Oct 2018, 23:11 Ik zei het al eerder. Ga nou niet zo'n koppel nokkenas monteren. Krijg je spijt van. Een 6.7 liter motor heeft echt wel genoeg koppel uit zichzelf. Doe er iets in met wat meer duratie dan standaard. Dan krijg je een motor die naarmate je hem verder doortrekt steeds harder gaat trekken. Zo'n koppelnokkenas zorgt voor een motor die weliswaar vanaf stationair als een dolle trekt maar daarna inkakt. Tenminste dat is mijn ervaring en ik vindt dat ik best een beetje ervaring heb hierin. JE krijgt dan een beetje het gevoel dat naarmate je meer toeren maakt de motor steeds minder hard trekt. Ik vind dat zelf kut. Maar misschien worden andere mensen daar blij van.
Ik zou ergen rond de 230-235 graden @.050 gaan zitten. Dan heb je een leuke motor die onderin meer dan genoeg koppel heeft en ook nog als de brandweer gaat als je 'm door de toeren jaagt.
Je hebt denk ik ook wel gelijk. Zo'n stroker heeft al zat koppel van zichzelf neem ik aan. Probleem is, heb totaal geen ervaring met dit spul, dus weet ook niet zo goed wat ik allemaal kan verwachten, dus alu koppen of niet, meerprijs waard? Tuurlijk snap ook wel betere flow, hogere compressie, meer power. Binnenkort toch ff met Hans de spec eens gaan doornemen.
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Keuze aandrijflijn Dodge bus

Post by JWtje »

Koppen zijn het allerbelangrijkst. Daar moet alles door naar binnen en naar buiten. Ik snap eigenlijk niet dat je gaat stroken. Als je een goeie 360 met goeie koppen bouwt dan heb je echt vermogen zat. 400pk probleemloos. En het is een bus he, dus heel bijzonder hard gaat het ook met 700pk niet. Als je hard wil gaan kan je beter een wat lichter, kleiner karretje uitzoeken die ook nog z'n meerwaarde oplevert als je hem ooit wil verkopen. Een dikke stroker in een bus bouwen is als je reet afvegen met een ananas, slaat nergens op.

De gratis tip van vandaag: Bouw een standaard onderblok 360 op met misschien een iets hogere compressie en een beetje meer nokkenas en dikke koppen en geef wat je niet uitgegeven hebt aan chinese stroker crap uit aan drank en hoeren.
User avatar
boyanka
Posts: 1692
Joined: 10 Jun 2007, 20:14
Location: terneuzen

Re: Keuze aandrijflijn Dodge bus

Post by boyanka »

Helemaal mee eens.
Dodge Ram Van B300Xl '79en B250' 85
Post Reply