Page 1 of 1

Dodge W200 valt stil en wil niet meer starten

Posted: 28 Sep 2017, 17:45
by nr1freak
Hi guys! vraagje ivm met m'n '76 Dodge W200: toen ik 'm kocht start een reed hij prima, maar kort daarna begon ik problemen te krijgen met onregelmatig draaien bij koude motor en nadien stilvallen... om meteen korte metten te maken kocht ik korte tijd een nieuwe benzinepomp, volledig nieuwe ontsteking (origineel) en een nieuwe Carter 2 barrel carburator... je zou denken dat daarmee het euvel is verholpen, maar neen, bij een koude motor houdt ie 'm nog redelijk in gang, maar na enkele minuten rijden valt hij uit als ik bijvoorbeeld (in D) tot stilstand moet komen ad verkeerslichten... nadien duurt het enkele minuten eer hij weer met horten en stoten tot leven komt (net of hij zit verzopen)
timing staat perfect (8graden voor) carbu is nieuw, alles van de ontsteking is nieuw (behalve dat keramische weerstandblokje, de nieuwe werkte helemaal niet)
herkend iemand dit probleem? wagen rijdt enkel op benzine. heeft slechts 24.000 mijl en draait als een naaimachientje! maar dat stilvallen en niet meer willen starten moet opgelost geraken... hullup!

Re: Dodge W200 valt stil en wil niet meer starten

Posted: 28 Sep 2017, 17:46
by nr1freak
oja, zolang ik rijdt is er dus niks aan de hand, enkel als ik stil kom te staan

Re: Dodge W200 valt stil en wil niet meer starten

Posted: 28 Sep 2017, 18:51
by boyanka
Carburateur eens goed afstellen. Hoe hoog is je vacuüm stationair?
Maar het lijkt er ook wel op dat je een vacuüm lek hebt

Re: Dodge W200 valt stil en wil niet meer starten

Posted: 02 Oct 2017, 13:12
by cranksandrods
Vacuum lek zou inderdaad heel goed kunnen. Maar denk er ook eens aan om je compressie te meten. Wanneer hij koud is zal je automatische choke een hoop verdoezelen. Wanneer deze er eenmaal af is in warme toestand dan houd je hem niet meer aan de praat zonder gas bij te geven.
Advies is om compressie te meten in warme toestand, en daarna indien nodig nog een lektest te doen. Even goed luisteren bij je inlaat, uitlaat en olievuldop (carterventilatie even tijdelijk dicht maken) en je weet waar je lekkage zit.
Succes!
Marc

Re: Dodge W200 valt stil en wil niet meer starten

Posted: 02 Oct 2017, 16:17
by JWtje
8 graden bij stationair is hopeloos te laat. Tenzij je nog ergens benzine uit de jaren 70 kan tanken. Stationair moet ie in ieder geval veel vroeger. Je totale timing, weet je die? Even meten zonder vacuum op 3500 toeren ongeveer. En ook even kijken of je vacuum op constant of op ported zit.

Maar die 8 graden is waarom ie het niet doet. Scheelt je overigens onderin een bult vermogen als je dit aanpast.

Re: Dodge W200 valt stil en wil niet meer starten

Posted: 02 Oct 2017, 19:36
by nr1freak
JWtje wrote: 02 Oct 2017, 16:17 8 graden bij stationair is hopeloos te laat. Tenzij je nog ergens benzine uit de jaren 70 kan tanken. Stationair moet ie in ieder geval veel vroeger. Je totale timing, weet je die? Even meten zonder vacuum op 3500 toeren ongeveer. En ook even kijken of je vacuum op constant of op ported zit.

Maar die 8 graden is waarom ie het niet doet. Scheelt je overigens onderin een bult vermogen als je dit aanpast.
komt uit de haynes manual.. hoeveel zou je aanraden voor Super98? afgesteld zonder vacuum bij normaal stationair... aangezien we met een volledig originele setup zitten qua ontsteking hebben we dan ook maar alles volgens het boekje gedaan... ik moet zeggen als ik m gestart krijg draait hij echt superzacht (motor heeft maar 24000 mijl) tis pas na enkele minuten, als ik 'm afleg start hij daarna niet meer. pas na enkele minuten

Re: Dodge W200 valt stil en wil niet meer starten

Posted: 03 Oct 2017, 09:13
by nr1freak
oja, ik bedoel wel 8 graden vóórontsteking bij stationair

Re: Dodge W200 valt stil en wil niet meer starten

Posted: 03 Oct 2017, 11:34
by JWtje
Waar die stationair staat is nog niet zo heel belangrijk. Je moet er eerst voor zorgen dat je weet hoeveel graden je mechanische vervroeging is. Je kan niet zomaar je ontsteking vroeger gaan zetten bij stationair als je niet weet hoeveel je totale vervroeging daarna is. Zou zomaar kunnen dat ie helemaal kapot pingelt.
Aangezien je motor van 76 is en ik vermoedt een 318 en de verdeler origineel dan zou je het volgende eens kunnen proberen. Vacuum even afdoppen. Zorgen dat je op timing op 32 graden staat bij 3500 en daarna kijken naar hoeveel graden hij terugvalt bij stationair.
Ik denk dat ik bij een 318 uit 76 een mechanisch curve zou willen van ergens tussen de 18-24 graden bij stationair tot 32-33 graden bij maximale vervroeging. Ik zou dan de vacuum op constant aansluiten en deze zo aftellen dat je bij stationair rond de 30 graden uitkomt. Dan lopen ze meestal het best vind ik.
Wellicht is er iets anders aan de hand maar de vervroeging die er nu in zit is niet zo bijzonder.
In boekjes zoals die Haynes manuals staan vaak waarden voor bij stationair. Aangezien je auto meer dan 40 jaar oud is is er een vrij grote kans dat je stroomverdeler niet meer de originele is. Mocht dat wel zo zijn dan is er ook de kans dat de mechanische vervroeging helemaal uitgelubberd is en nergens meer op lijkt. Door dan klakkeloos het boekje te volgen en hem alleen bij stationair af te stellen heb je geen idee wat er op hogere toerentallen gebeurt. Een motor met een te vroeg afgestelde ontsteking loopt gewoon helemaal kapot op vollast(tenzij er echt geen compressie meer over is)

Re: Dodge W200 valt stil en wil niet meer starten

Posted: 03 Oct 2017, 20:44
by BigBlockMopar
Wat betreft het afslaan, ik denk dat de carburateur gewoon veels te rijk staat, of intern lekt.
Met koude motor kan ie dat nog wel verwerken maar zodra de motor heet is en de lucht onder de motorkap ook heet wordt dan klopt er waarschijnlijk helemaal niets meer van het brandstofmengsel.

Met zo'n 'tamme' afstelling van de ontsteking wordt alles nog eens extra warm onder de kap waarschijnlijk.

Je zou ook eens kunnen meten hoeveel spanning de bobine krijgt met lopende motor.
Als dat onder de 8volt ligt dan helpt dat ook niet direct mee.

Re: Dodge W200 valt stil en wil niet meer starten

Posted: 03 Oct 2017, 21:06
by nr1freak
vandaag weer een stukje gereden, en hij bleef prima draaien! zelf id file! maar toen ik na 30min rijden thuiskwam en hem aflegde, wou hij onmiddellijk daarna niet meer starten... na een kleine 10min wel weer... de carbu is nagelnieuw en staat volgens mij goed afgesteld... niks van rook en de motor draait heel zacht!

Re: Dodge W200 valt stil en wil niet meer starten

Posted: 03 Oct 2017, 22:28
by BigBlockMopar
Meten is weten.

Dat zachte lopen komt door het late ontstekingstijdstip.
Leuk om de laatste restjes onverbrande benzine uit je uitlaat weg te branden, maar het doet niets voor het koppel van de motor.
Hoeveel graden voorontsteking heeft de motor met de vacuumvervroeger aangesloten?
Hoeveel vacuum heeft de motor bij stationair toerental?

Re: Dodge W200 valt stil en wil niet meer starten

Posted: 03 Oct 2017, 22:48
by nr1freak
heb 'm net bij een kameraad van me binnengestoken, heeft er wat meer verstand van dan ik! we bekijken het even verder!

Re: Dodge W200 valt stil en wil niet meer starten

Posted: 08 Oct 2017, 09:33
by boyanka
Opgelost?

Re: Dodge W200 valt stil en wil niet meer starten

Posted: 03 Dec 2017, 13:54
by hemigasser
Voorschakel weerstand vervangen. Heb precies hetzelfde gehad. Wou hem bijna in brand steken of het kanaal in rijden.