HRC lekt olie uit vulopening

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

HRC lekt olie uit vulopening

Post by Bean Bandit »

Beste Mopar-ers,

Mijn HRC lekt olie uit de vul opening. Het is de voorste (gezien als je voor de auto staat), degene die het verste van het schutbord zit.
Volgens mij is dit degene voor de achterremmen. Zit er simpelweg gewoon te veel olie in, of heeft het een andere oorzaak?
Oh ja, er zit in de leiding voor de achterremmen een zgn "residual pressure valve" van 10 psi voor de trommelremmen.

De HRC is een aftermarket variant van kunstof en aluminium:
Image

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: HRC lekt olie uit vulopening

Post by BigBlockMopar »

Vaak hard remmen zorgt dat alles naar voren klotst en zich door de ontluchting naar buiten werkt.
Vulniveau is net tot aan de onderkant vd 'ring' bij de opening.

Bij mijn Dart wordt het ook vaak vochtig rond de doppen.

Ik denk ook dat in het originele design er vanuit gegaan is dat de HRC licht achterover gemonteerd dient te worden.
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: HRC lekt olie uit vulopening

Post by Bean Bandit »

BigBlockMopar wrote: 06 Sep 2017, 20:20 Vulniveau is net tot aan de onderkant vd 'ring' bij de opening.
Ik weet niet precies wat je bedoelt, maar die van mij is gevult tot ongeveer waar de boven- en onderzijde v.h. reservoir aanelkaar vastzitten.
Tevens denk ik dat de ontluchtings opening verkeerd zit bij mij, mits ze in de afsluitdopjes zit. zal deze eens naar het schutbord laten wijzen.
En er wat olie uithalen.

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: HRC lekt olie uit vulopening

Post by Bean Bandit »

Ik zie dat het woord "rings" ook op de zijkant v.d. HRC staat. Worden daar die cupjes/trechtertjes mee bedoelt die in het reservoir om de ingang naar de HRC zitten? Zo ja, dan is het olie niveau veel te hoog.
Ik heb er om te beginnen maar wat uitgezogen. En de ontluchtings gaatjes naar achter gedraaid.

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: HRC lekt olie uit vulopening

Post by BigBlockMopar »

Ontluchting heb ik ook naar achteren gedraaid.
"Helaas" remt mijn auto nog steeds harder dan dat ie optrekt :D

De openingen lopen een stukje naar beneden als een kort pijpje.
De vloeistof zou net de onderkant ervan mogen raken.
Maar bij mij raakt de vloeistof als eerste de voorste vulopening (de vloeistof is niet meer gescheiden boven een bepaald niveau).
Daardoor ik vermoed dat deze HRC's een tikkeltje achterover gemonteerd zouden mogen worden.
User avatar
Bean Bandit
Posts: 1148
Joined: 15 Aug 2007, 12:22
Location: 't Gooi
Contact:

Re: HRC lekt olie uit vulopening

Post by Bean Bandit »

Ik zou haast zeggen, er mag helemaal geen olie via die ontluchtings gaatjes komen.
Er zit een rubber afdichting in de vuldop welke, volgens mij, geen opening naar buiten heeft.
Volgens mij is die ontluchting er alleen om die rubber afdichting makkelijk naar binnen en naar buiten te laten gaan.
Tenminste zo ziet het eruit.

Maar goed, het olie niveau is lager nu. Ik heb ff een stukkie gereden en goed geremd. Ik zag nog geen olie op de hrc liggen. So fa so good :roll: .
Ik denk dat ik nog wat meer kilometers moet rijden om het zeker te weten.

Groeten, Remco
Klik onderstaand plaatje voor mijn website.
Image
1967 Dodge Coronet 440 4-deurs sedan
User avatar
BigBlockMopar
Site Admin
Posts: 7502
Joined: 21 May 2007, 15:15
Location: Het Wilde ZuidWesten
Contact:

Re: HRC lekt olie uit vulopening

Post by BigBlockMopar »

Ik denk ook dat de evt. lekkage komt doordat er soms vloeistof langs/tussen het rubber/membraam zich naar boven kan werken in sommige gevallen.
De ontluchting is ook meer om grote drukverschillen op te vangen lijkt me, of om ervoor te zorgen dat het niveau uberhaupt kan zakken als het wil en geen vacuum trekt, zoals bij een benzinetank bijv.
Post Reply