Slecht lopende newport.

Het forum voor technische vragen, informatie en tips.
Post Reply
basvdoorn
Posts: 222
Joined: 23 Jul 2009, 22:44
Location: Amersfoort

Slecht lopende newport.

Post by basvdoorn »

Vraagje,
De newport blijft ploffen als ik gas geef.
De carburator heeft nieuwe pakkingen enz
De ontsteking is vervangen.
Punten vervangen voor een elektrische.
Kabels en bougies nieuw ook de kap en rotor.
Maar hij blijft ploffen wat doe ik verkeerd of wat zie ik over het hoofd?

De auto is van 68 heeft 383 op benzine.
Chrysler Newport convertible 1968
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Slecht lopende newport.

Post by JWtje »

Je zou de polariteit van de 2 draden van je stroomverdeler eens om kunnen draaien. Als die verkeerd zitten ploft ie ook wel. Als dat het niet is dan kan het een vacuumlek zijn of in het ergste geval is er een nok van je nokkenas kapot gelopen. Als dit aan de uitlaatkant is krijg je ook veel backfires.

Doet ie het alleen tijdens het rijden of ook in z'n neutraal? Is het 1 plof telkens of een aanhoudend ploffen?
basvdoorn
Posts: 222
Joined: 23 Jul 2009, 22:44
Location: Amersfoort

Re: Slecht lopende newport.

Post by basvdoorn »

Hij doet het bij het gas geven als Hij dan ploft ben ik ook de kracht kwijt.
En het is eigenlijk maar een plof ook in zijn neutraal.

En ik heb het idee dat na dat ik de carburateur schoongemaakt heb, dat het toen is begonnen.
Ben van de vlotter afgebleven om niets te verbuigen.
Zou het te weinig benzine zijn?
Ik ga de draden van de ontsteking ook even na lopen.

Thanks jwtje
Chrysler Newport convertible 1968
User avatar
OBELIX
Posts: 609
Joined: 19 Jun 2007, 20:05
Location: limbabwe

Re: Slecht lopende newport.

Post by OBELIX »

Vlotter die niet goed afsluit ,effe vetzichtg tikken met de hamer
love fried foods,barbeque,cold beer,gravies and sweet tea.
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Slecht lopende newport.

Post by JWtje »

Als ie ploft uit de carb dan is het in 9 van de 10 gevallen te weinig brandstof en nooit te veel.

Ik zou die carb nog een keer uit elkaar halen. Alles goed doorspuiten met carb cleaner of remmenreiniger en dan ook controleren of de kanalen waar je wat in spuit er ook wat aan de andere kant uit komt.

Heb je misschien ergens een vacuumlek?

En hoe heb je je ontsteking gezet? Hoeveel graden stationair zonder vacuum? Hoeveel graden bij 3500rpm zonder vacuum? Hoeveel graden stationair met vacuum? En op welke poort heb je je vacuum aangesloten?
basvdoorn
Posts: 222
Joined: 23 Jul 2009, 22:44
Location: Amersfoort

Re: Slecht lopende newport.

Post by basvdoorn »

Oei huiswerk of garage werk eigenlijk.
Maar heb de carb heb ik inderdaad nog eens gedaan met carb reiniger.
Ook al veel slangen vervangen maar twijfel over de vally pan dus die ga ik ook vervangen.
Verder heb ik de ontsteking afgesteld met warme motor stationair zonder vacuum afgesteld.
Op 10 graden voor ontsteking.
En het vacuum zit aan de linker zijkant van de carb.

Wat ik wel merk is dat hij eindelijk bij een stoplicht langzaam wegloopt als ik de riem los laat deed hij eerst niet.
Op de snelweg lijkt hij wel erg in te houden je voelt de auto een beetje tegengewerkt worden.

Dus misschien de vlotter iets verbuigen.
Of is dit te stellen met de twee schroeven aan de voorkant en welke zou ik dan moeten hebben?

De ontsteking zit trouwens wel goed aangesloten misschien omdat ik er een elektrische setje in gezet heb maar nog geen nieuwe bobine zou dat schelen.
Chrysler Newport convertible 1968
User avatar
TheDeputy
Posts: 1437
Joined: 13 Jun 2007, 18:53

Re: Slecht lopende newport.

Post by TheDeputy »

Het hele verhaal klinkt als een slecht afgestelde ontsteking. Voordat je lukraak onderdelen gaat vervangen zou ik er iemand bijhalen die er verstand van heeft.

Toon
SUFFERING FROM SEVERE MOPARITIS!!!
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Slecht lopende newport.

Post by JWtje »

Als je de ontsteking stationair op 10 graden zet dan heb je geen idee wat ie op toeren doet. Misschien staat ie veel te vroeg of wel veel te laat.

En het is ook wel handig om te weten of je vacuum op constant vaccum zit of op ported. Dat ie aan de linkerkant zit is niet zo zinvol. Voor de kijkers links? Van opzij gekeken links of van achter het stuur gezien links? Of van boven gezien links?

Als ie loopt slangetje er even af trekken. Als ie dan heel hard sist en anders gaat lopen dan is het constant. Sist ie bijna niet en blijft de motor hetzelfde lopen dan is het constant vacuum.

Maar Toon heeft gelijk. Kans dat het ind e ontsteking zit is erg groot.
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: Slecht lopende newport.

Post by SuperFlyTNT »

Zoals je het beschrijft, lijkt het alsof de vervroeging in je ontsteking niks doet.

Het langzaam weg lopen van de auto vanuit stilstand als je de rem loslaat is bij een automaat normaal (als ie in zijn versnelling staat).

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
basvdoorn
Posts: 222
Joined: 23 Jul 2009, 22:44
Location: Amersfoort

Re: Slecht lopende newport.

Post by basvdoorn »

Hij veranderd niet als ik het slangetje los trek van vacuum.
En met het weglopen met het stop licht bedoel ik mee dat hij het eerst niet deed en nu wel.

Maar ga morgen nog eens de ontsteking afstellen met meer toeren.
En de vervroeger trekt wel vacuum dus ga er van uit dat hij werkt.
Kan ik dat nog anders testen ?
Chrysler Newport convertible 1968
User avatar
panther-pink
Posts: 1058
Joined: 09 Jun 2007, 16:07
Location: nijverdal

Re: Slecht lopende newport.

Post by panther-pink »

Hoeveel slagen zijn die 2 CO schroeven voorop je carb open gedraaid.........?
Draai ze ff helemaal in ( niet strak aandraaien!!!! ) en draai ze dan 3 volle slagen open.........

( Tel eerst ff hoeveel slagen ze momenteel uitgedraaid zijn ).
User avatar
SuperFlyTNT
Posts: 827
Joined: 08 Jun 2007, 12:32
Location: Arnhem-Zuid

Re: Slecht lopende newport.

Post by SuperFlyTNT »

De werking van de vacuumvervroeger kan je kwalitatief testen met een stroboscooplamp. Sluit de lamp aan zoals je dat doet om bv je vervroeging bij stationair toerental te bepalen. Richt de lamp op de demper en geef met de hand gas tot bv 2500 rpm. Als de mechanische vervroeging werkt, dan zal het merkteken zich tegen de klok in ' verplaatsen' op de demper. Naarmate je meer gas geeft, dan zakt ook het vacuum in je motor en vice versa. Dus als je dan het gas loslaat, zal ook het vacuum gaan stijgen in je motor. Als je vacuumvervroeger het doet, dan zal je op het moment dat je het gas loslaat het merkteken niet meteen zien teruglopen met de klok mee naar de stationaire positie, maar zal deze eerst nog een stukje verder tegen de klok in bewegen omdat het vacuum stijgt en de vacuumvervroeger wordt geactiveerd. Daarna zakt het merkteken geleidelijk terug. Als ie dat niet doet en meteen terugloopt als je het gas loslaat, dan wordt je vacuumvervroeger niet geactiveerd. Dan zit de slang niet of verkeerd aangesloten of de vervroeger doet niks.

De reden dat er op zo'n moment extra vervroeging nodig is, is omdat het brandstofmengsel op dat moment armer wordt en de vonk dus eerder nodig is om een goede ontsteking van het mengsel te krijgen op de juiste temperatuur. En bij dat toerental trekt de carburateur geen mengsel uit het idle circuit om de compenseren voor een arm mengsel.

SuperFly TNT
MFIC @ SuperSpeedWagon HQ

1964 Dodge 440 wagon 413 Weiand Hi-rise crossram 4spd 3.55:1 gears
1971 Plymouth Suburban PL45 export Special Order 318 manual 3spd 3.23:1 gears
1972 Dodge Charger SE 400/727 Slap-stik 2.76:1
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Slecht lopende newport.

Post by JWtje »

Als ik dit allemaal zo lees dan zou ik, met alle respect, niet zelf aan je ontsteking gaan lopen stellen. Je richt hier al snel een hoop schade aan als je niet weet wat je aan het doen bent.
User avatar
JWtje
Posts: 355
Joined: 15 Jun 2007, 13:43

Re: Slecht lopende newport.

Post by JWtje »

Als ik dit allemaal zo lees dan zou ik, met alle respect, niet zelf aan je ontsteking gaan lopen stellen. Je richt hier al snel een hoop schade aan als je niet weet wat je aan het doen bent.
Post Reply